todleif

Trenger litt råd/tips om polering av campingvogn

Foreldrene mine har kjøpt seg ei 2001 modell Polar campingvogn.

Den trenger ei vask og polering.

Er vel plastikk og ruglete plastikk over heile vogna. Har og litt klistremerker.

Eg tenkte på å bruke surfex og kanskje skumlegging på vogna. Vil det fungere?

Er ikkje so altfor mykje om campingvogner her, men fann ut at ein skal være forsiktig med høgtrykkspyler! So det er kanskje greit å droppe den.

Eg har lest at Dg 501 kan brukes. (med DA maskin)

Skal det legges voks eller lakkforsegling oppå denne eller er ikkje det nødvendigt?

Eg har ikkje DG 501, kan vanlig polish brukes? (men er ingen problemer å bestille)

Plastglassa er greie. Dei kan få Meguiar´s Plast-x med DA eller roterende. (kjapt uten varme)

Her det berre å komme med tips, erfaringer og litt synsing! :)

Endret av todleif
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har brukt Megs Step 1, altså vanlige lakkrensen med stort hell på campingvogn.. Jeg synes den renset bedre enn Duragloss 501..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Megs Step 1 har eg nok av, so det høyres bra ut! :)

Kva har du brukt av LSP? Eg har litt DG 111. Den skal sikkert fungere.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble DG 111 ja :) Svigerfar var veldig fornøyd og bidro selv også :) Gjorde det for hånd :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

So du tok rensen med hånd og?

Eg har "litt" voks å velge imellom, men det er kanskje greit med ein lakkforsegler her?

Eg er litt usikker på kor mykje DG 111 eg har, men har Menzerna Power Lock i reserve

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rens med hånd og, DA er helt klart å foretrekke da jeg var sikker på at armen skulle ramle av etterpå..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe. Da blir det sikkert brukt DA. ;)

Er ikkje uvant med å ta rensen for hånd, men ei campingvogn har store flater!

Har og litt Megs step 2. (polish) Kan kanskje være greit å bruke denne på plastikken på nedre del av vogna, (der det er flatt) for å mette den tørre plastikken litt?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert ikke dumt det, men åssen,går det mot DG111?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er eg litt usikker på Anten dropper eg step 2, ellers blir det litt testing.

Sia vogna tilhøyrer familien, so kan det godt være at det blir litt testing. Har ikkje so mykje tidspress da. (viss ikkje vogna blir parkert på ein campingplass, da "må" eg ta meg ein ferie for å polere!) :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vær ihvertfall forsiktig med å gå for hardt ut med rensen, kan være ekstremt tynn lakk/farve på disse vognene, har selv "gått igjennom" for hånd med AG Paint renovator. Dette var på ei vogn fra midten av 90 tallet, men vær ihvertfall litt obs ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er mer et tips enn et spørsmål. På vei hjem fikk jeg en sms om "nødhjelp" til skjolder og generell pleie av en 6 år gammel bobil. Eieren hadde brukt Turtle Camper (eller noe slik) og bilen så ikke ut. I bagasjerommet hadde jeg Swissvax Cleaner Fluid og microfiberkluter. Eieren hadde selv Dodo juice Diamond White som voks til en annen bil.

Med håndmakt gikk jeg løs på det hvite karosseriet på bildelen. Den 6 år gamle bilen ble ren og glinsende i lakken. Den har stått under tak og lakken har veldig lite riper og behov for korrigering generelt. Bodelen er også hvit og det var her Cleaner Fluid virkelig viste sin styrke. Urenheter, skjolder og oksidering forsvant rimelig bra og bilen så nesten ny ut.

Jeg hadde ikke nok Dodo Juice til hele bilen, men front og de mest utsatte områdene fikk en omgang. Eieren skulle ta resten selv med AutoGlym E. Protection som han hadde i kjelleren. Dodo virket utrolig bra på bodelen. Jeg har aldri sett en bobil skinne på denne måten.

Telefonen min er stjålet så jeg fikk ikke tatt bilder i går (bruker en gammel drittmobil). I dag drar bilen på tur, men når den kommer tilbake om 2 uker blir det grundig vask og en mer nøye shine med maskin.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har eg fått den infoen eg trenger for å starte. Men det er berre å komme med tips! Blir iallefall ikkje starta med campingvogna før i neste veke pga jobb.

Skal prøve å ta nokre bilder so eg kan skrive litt i bilpleieloggen min. (som eg er dårlig til å oppgradere!)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive