hgnubel

hgnubels bidrag i hmsilsets konkurranse

Detailing av Miele S5261 "Cat & Dog"

Så var det på tide å gi litt stell tilbake til en trofast tjener som stadig får kjørt seg i alle rom, og opp og ned av trapper. Dette er en 2006-modell i Mieleblå (lakkode 42), og "Cat & Dog" refererer til at den har oppgradert kupefilter med aktivt kull og derfor egner seg for allergikere. Eller noe slikt. Selgeren på Elkjøp mente i hvert fall at jeg måtte ha den siden jeg har katter :)

Denne ble ikke spylt eller skumlagt, og heller ikke støvsugd ... av åpenbare grunner.

Utstyrsliste i helt tilfeldig rekkefølge

Surfex HD

Meguiar's All Metal Polysh

Meguiar's interiørbørste

Meguiar's ScratchX (mest korrigerende/slipende jeg har i huset, da jeg ikke har noe slags poleringsmaskin...)

CG Green Clean

Detailing-malerkost fra Clas Ohlson

Nytt luftfilter

Noname påføringspads fra ebay/kina

Syl

Diverse kattebørster

Nanosvamp

SV Autobahn

3434 tape

Diverse MF

Blackfire Long Lasting Tire Gel

Tidsforbruk ca 4 timer.

Jeg prøvde meg på Polytrol-behandling av ulakkert plast, men det ble effektivt stoppet da det ikke var noe sjakktrekk inne i huset. Tips til produkter som lukter like godt som SV Autobahn mottas med takk.

Før-bilder

IMG_7192-1280.jpg

IMG_7194-1280.jpg

IMG_7195-1280.jpg

IMG_7196-1280.jpg

IMG_7197-1280.jpg

IMG_7199-1280.jpg

IMG_7200-1280.jpg

IMG_7201-1280.jpg

IMG_7202-1280.jpg

IMG_7204-1280.jpg

IMG_7205-1280.jpg

Vask

Rullet den inn i vaskehall/gjesterom...

IMG_7350-1280.jpg

Hvor disse sto klare til å hjelpe:

IMG_7353-1280.jpg

Begynte med å vaske alt med Surfex 1:10 og en MF-klut. Skulle gjøre litt korrigering her uansett, så litt små vaskeriper var uproblematisk.

Detailingkost/malerkost ble brukt inni kroker og kriker:

IMG_7387-1280.jpg

Forsøk på 50/50 av motorrom:

IMG_7398-1280.jpg

Undersiden av panseret fikk naturligvis også smake surfex! Skitten MF for å beskytte kupefilteret med aktivt kull:

IMG_7399-1280.jpg

Ferdig vasket motorrom:

IMG_7401-1280.jpg

Nytt luftfilter installert, kupefilteret i bakgrunnen ble byttet for en ukes tid siden og det var da jeg først la merke til at maskineriet trengte litt kjærlighet:

IMG_7402-1280.jpg

Når jeg først var i gang renset jeg opp innsuget, regner med å få et par ekstra hk når jeg fyrer den opp igjen etter jeg er ferdig!

IMG_7404-1280.jpg

Så sto bagasjerommet for tur:

IMG_7403-1280.jpg

All bagasjen fikk surfex, og denne fikk også smake Green Clean og børste:

IMG_7407-1280.jpg

Begynte med forsøk på korrigering på ubehandlet plast... Ingen stor suksess, men det må jo deles! Tapet opp til første 50/50, og klar med ScratcX:

IMG_7356-1280.jpg

Vasket igjen og påført Polytrol:

IMG_7357-1280.jpg

Tørket bort overflødig Polytrol og fjernet tape:

IMG_7358-1280.jpg

Ble ikke veldig imponert her, men når jeg ser på bildet på PCen nå ser jeg faktisk at det er litt bedre farge og shine til høyre. Får ta en runde polytrol en gang det er vær til å stå ute... På dette tidspunkt i jobben luktet det i hele huset så det var bare å gi seg.

Frustrert over plastfornyerlukten snudde jeg munnstykket rundt og gikk løs på busten på undersiden med syl og en enkel kattekam.

Hm... det må da være mulig å komme bedre til her...

IMG_7359-1280.jpg

YES! Power tools!

IMG_7360-1280.jpg

Oj, oj, oj...

IMG_7362-1280.jpg

Masse godsaker her!

IMG_7363-1280.jpg

50/50:

IMG_7364-1280.jpg

Teknikken for å løsne de verste klysene med dritt: Stikk inn og røsk opp.

IMG_7365-1280.jpg

Her var noe som så ut som seriøst inngrodd skit som antagelig kommer fra produksjonen. Dette området kommer ikke i kontakt med det som suges opp... Til og med fotografen syntes kosten var penere og valgte å fokusere på den i steden:

IMG_7366-1280.jpg

Her skulle jeg hatt bilde av den andre kattebørsten, den som er designet for dyprens av pelsen... Den var helt suveren på å få denne busten ren. Et definitivt må-ha produkt for støvsugerdetailere. Kan ta et bilde av den senere. Nå gjelder det å få dette ut fort før konkurransen er over! :)

Nok en genial måte å få vasket busten skikkelig ren for støv etter kattebørsten fjernet alt den klarte: Surfex 1:10 og Grit Guard som vaskebrett:

IMG_7367-1280.jpg

Metalldelene i munnstykket fikk naturligvis en runde All Metal Polysh. Her sees urenhetene tidligere nevnt godt. Rester fra forzinkingsprosessen kanskje? Hvem vet.

IMG_7368-1280.jpg

Etter-bilder av busten. Veldig fornøyd med denne! Ikke spotless, men renere enn en helt ny vil være etter 2 minutters bruk:

IMG_7369-1280.jpg

IMG_7370-1280.jpg

IMG_7371-1280.jpg

Så var det tid for den andre metalldelen av munnstykket. Dette er baksiden av platen som ligger nærmest gulvet. Mye gøy her!

IMG_7373-1280.jpg

Andre siden:

IMG_7374-1280.jpg

Stoffbiten her renset med CG Green Clean 1:15, børste og tørket tørr med MF. Overraskende lite møkk faktisk:

IMG_7378-1280.jpg

Noen som savner et værhår?

IMG_7377-1280.jpg

Pirkejobb med sylen i sprekkene, veldig forsiktig så det ikke riper!

IMG_7379-1280.jpg

Forsøk på 50/50 med metal polish. Denne platen er tynn, og overflatebehandlingen er nok enda tynnere, så jeg kjørte ikke veldig hardt på denne med det resultat at det synes veldig dårlig at noe er gjort:

IMG_7382-1280.jpg

Resterende innmat her ble vasket med Surfex HD 1:10 og MF

IMG_7383-1280.jpg

Korrigering!

Så var det endelig tid for korrigering av selve støvsugeren. Klok av skade gikk jeg rett på ubehandlet plast igjen.

Prøvde litt forskjellig, men endte opp med nanosvamp som det mest effektive. Den sliter litt på plasten, men regner med det får et løft med Polytrol i nærmeste fremtid.

50/50:

IMG_7386-1280.jpg

Gikk fort over på lakken... håpet det ville være litt mer tilfredstillende. Maskert og klar:

IMG_7412-1280.jpg

50/50 på bagasjeromlokket. Ble ikke så mye bedre enn dette, men er en forbedring. Vesentlig blankere og litt mindre swirls... prøvde å ta mer, men brant litt igjennom Miele-logoen på toppen så det ble så bra som det ble...

IMG_7410-1280.jpg

50/50 på venstre side. Fin effektlakk her!

IMG_7419-1280.jpg

Stålrøret fikk naturligvis metal polish!

IMG_7415-1280.jpg

Beskyttelse

Hadde egentlig tenkt å bruke SV Autobahn på metall, og DoDo Juice Home Brew på resten, men siden samboeren er så glad i lukten av Autobahn ble det denne på alt :)

IMG_7413-1280.jpg

Påført for hånd naturligvis!

IMG_7414-1280.jpg

Autobahn poserer stolt sammen med femikluten sin, klar til buffing:

IMG_7423-1280.jpg

Etter buffing av voks fant jeg frem dekkfornyeren og gikk løs på gummien bakpå som fungerer som fot når luksuskrysseren står i vertikalen:

IMG_7425-1280.jpg

Kunne vel stoppet der, men jaggu fant jeg ikke mer gummi! Måtte hente frem surfexen igjen og gå en strafferunde da jeg glemte å vaske denne innledningsvis :(

IMG_7392-1280.jpg

Her blir det rent og pent!

IMG_7393-1280.jpg

Hm.. husker ikke helt om dette bildet er fra tørk av ledningen eller om jeg snøt meg?

IMG_7394-1280.jpg

Mmm, dekkfornyer...

IMG_7395-1280.jpg

Ble svart og pent ihvertfall

IMG_7397-1280.jpg

Ferdigbilder

IMG_7426-1280.jpg

IMG_7427-1280.jpg

IMG_7428-1280.jpg

IMG_7429-1280.jpg

Actionshot!

IMG_7431-1280.jpg

Beading? :eek:

IMG_7433-1280.jpg

Fristet til å la folk tolke dette bildet selv, men er vel tryggest å forklare så ingen tror jeg er pervo eller noe :fun:

IMG_7435-1280.jpg

Thumbs up skal det forestille :) Og med det takker jeg for oppmerksomheten!

Endret av hgnubel
8

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Støvsuger faktisk, seff, har hjul den også, kan jo nesten klassifiseres som kjøretøy... :rofl1:

Godt arbeid, tenker konemor ble happy?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye pirkearbeid på denne :) Men du ga den en flott oppfriskning!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ble jo riktig fint :)Gjorde seg med metal polisher og polering av den :)Takk for ditt bidrag! Jeg får mange å vurdere utover uka! artig at så mange ble med!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ha-ha:).. morsomt bidrag, det beste bildet var helt klart bildet av støvsuger ferdig maskert opp:)!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

konge bra! :thumbs:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kult, dette må jeg unngå at fruen ser :) Det er dette som er detailing og jeg tror mange av oss driver med slikt uavhengig av konkurranser. Ting skal tas vare på. Gammel lære og vel så viktig i dagens samfunn og miljøfokus.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Først, takk til alle for creds og tilbakemeldinger :)

Støvsuger faktisk, seff, har hjul den også, kan jo nesten klassifiseres som kjøretøy... :rofl1:

Godt arbeid, tenker konemor ble happy?

Nå er hun HELT sikkert ikke helt enig, men jeg mener jeg bruker støvsugeren omtrent like mye som henne, så det var ikke sånn at jeg shinet den for hennes skyld. Men joda, hun ble fornøyd :) Mente kanskje jeg brukte litt mye tid på den... :ph34r:

Kult, dette må jeg unngå at fruen ser :) Det er dette som er detailing og jeg tror mange av oss driver med slikt uavhengig av konkurranser. Ting skal tas vare på. Gammel lære og vel så viktig i dagens samfunn og miljøfokus.

"Det er dette som er detailing" var en av de bedre kommentarene jeg kunne fått tror jeg, takk :)

Må innrømme å ha plukket mye rart i biter bare for å for egen del se at det blir rent og pent der solen aldri skinner... men sjelden jeg tar bilder, og enda sjeldnere at det blir publisert noe sted :)

Tror dette med å se detaljer er en lidelse man blir født med... husker fremdeles veldig godt sommeren '98 på rekruttskolen på Madla, der "blodkvarten" (aspirerende befal, for de som ikke har vært i marinen) var fast bestemt på å finne noe møkk på fellesbad/dusjen jeg og to andre hadde ansvaret for å vaske. Vi demonterte og renset inni lufteventiler, vannlåser, vasket bak speil, etc og det var ikke et støvfnugg å finne. Etter å ha ligget på gulvet og sprellet i 20 minutter med den hvite hansken sin inn i alle kriker og kroker uten å finne noe å klage på ble det til at han påsto han så et kjønnshår i vannet i et av toalettene (men flushet før noen andre fikk se). Så brølte han "OMVASK!" og stormet ut, lettere rød i ansiktet...

Han kom tilbake et kvarter senere eller så, kikket såvidt inn døren og sa det var ok før han forsvant like fort :thumbs:

Eneste vi gjorde i mellomtiden var å holde døren lukket ... :rofl1:

Når jeg tenker meg om er det vel ikke umulig flere av "detailerene" fra troppen min er her. Klarte å unngå alle som var veldig negativt innstilt til å være der og gjøre en innsats ved å være en av de som hadde hørt om befalskurs i førstegangstjenesten:

Da vi ankom leiren ble alle pisket inn i en stor sal, og etter en slags velkomsttale ble det spurt hvem av oss (4-500 i salen eller så?) som planla å ta befalkurs i førstegangstjenesten.

Ingen respons.

"Ok, er det noen som nå kunne tenke seg å ta befalkurset mens de er her?"

Ingen respons.

"Noen som vet at vi tilbyr befalskurs her i disse ukene?"

Ingen respons.

"Noen som har hørt om befalskurs i det hele tatt?"

15-20 hender nølende i været...

"Okei, dere blir med meg! Velkommen til befalskurstroppen!" :shocking2:

(men etter tre-fire uker hoppet halvparten inkludert undertegnede av, da det ble formelt opptak til befalskurset)

Man kan mene mye rart om verneplikten, men når jeg først var der er jeg glad jeg ikke var på tropp med han som pisset på flaggstangen før han ringte ettertrykkelig med skipsklokken når han kom tilbake fra grisefylla nattestid :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive