ØHN

Sort 2012 Peugeot 5008 - ØHN detail

46 innlegg i emnet

2012 Peugeot 5008

Eier tok kontakt og ønsket lakkforsegling på splitter ny bil. Riktig så fin familiefrakter dette, og når bilen er såpass ny ligger det an til en kosejobb for å få opp maks glans og legge beskyttelse.

Ved ankomst:

IMG_5504.jpg

IMG_5505.jpg

IMG_5506.jpg

IMG_5507.jpg

IMG_5508.jpg

IMG_5509.jpg

Behov for en grundig vask er førsteinntrykket, men så dukker sola opp.

IMG_5510.jpg

IMG_5511.jpg

IMG_5512.jpg

IMG_5513.jpg

Her har det vært folk med poleringsmaskin før, og årsaken kommer jeg tilbake til og forteller mer om når jeg måler lakken med PTG'en.

IMG_5514.jpg

IMG_5516.jpg

Ved ankomst påpekte eier, med fingeren, defekter som krevde ekstra oppmerksomhet.

IMG_5517.jpg

Bare å finne frem kjemi og komme igang med vask.

IMG_5503.jpg

IMG_5502.jpg

P21S Power Gel på felgene og SurfexHD 1:5 på dekk

IMG_5521.jpg

Prickbort ansatt som avdelingssjef i divisjonen "kamp mot asfalt".

IMG_5522.jpg

SurfexHD 1:5 inni dører. Dette ble senere avspylt og gått over med mikrofiber-mitt.

IMG_5519.jpg

Prickbort mottar en dusj fra SurfexHD.

IMG_5523.jpg

De liker ikke å blande seg særlig godt.

IMG_5524.jpg

Mer SurfexHD 1:5 som så ble jobbet inn med børste.

IMG_5525.jpg

Swissvax-kost på utilgjengelige steder.

IMG_5527.jpg

Ren Bilt-Hamber Autofoam i skumkanon drevet av Foma 747. Blandingsskruen fra lukket til en halv omdreining mot svakere blanding.

IMG_5528.jpg

IMG_5529.jpg

IMG_5530.jpg

IMG_5531.jpg

IMG_5532.jpg

IMG_5533.jpg

IMG_5534.jpg

Fra solgløtt ved ankomst til regnevær ikke så lenge etter. Savner detailerværet vi hadde i mars. Wolf's såpe lukter ganske godt på en bestermors-hårshampoaktig måte. Skummer bra også og med fin glid. Zymolsvampen nektet å være med på bildet siden det regnet. Den ville ikke bli våt.

IMG_5535.jpg

Hageslange med sprutepistol i aluminium. Til å skylle av såpen etter håndvask funker det utmerket.

IMG_5537.jpg

Ez børste innimellom og nedgradert Meguiar's vaskemitt på fremsiden av felgene

IMG_5539.jpg

Her står en gjeng og venter på å komme igang. Meguiar's Professional Detailing Clay Mild. To klumper som ligger til spabehandling i varmt vann. Nyblandet Optimum No Rinse i varmt vann.

IMG_5540.jpg

IMG_5541.jpg

Kjemien hadde virket. Dette er clay etter venstre side, startet ved bakskjerm. Bort sett fra enkelte hardtsittende grass/planterester, var det ikke mye å jobbe med for clayen på andre siden heller.

IMG_5542.jpg

Etter clay og nok en avspyling ligger snabeldyret klart til å foreta grovtørking og blåse vekk vann fra felger og trange steder.

IMG_5543.jpg

Mine beste tørkehåndklær, kjøpt av Autobahn i sin tid i en 4pk. De suger MYE vann og tørker fint i våt tilstand også. Bilen ble så kjørt inn i garasjen og jeg tok kvelden.

IMG_5544.jpg

Ny dag og tid for en nærmere inspeksjon i garasjen.

IMG_5545.jpg

IMG_5546.jpg

IMG_5548.jpg

En 25pk med mikrofiber fra Nanolotus, Scotch/3M maskeringstape og PTG

IMG_5550.jpg

PTG ble brukt til 4-5 målinger på hvert panel. Bildet ble tatt på en av målingene som var representativ for verdiene jeg fant.

Panser i aluminium

IMG_5553.jpg

Høyre fordør

IMG_5554.jpg

Høyre bakdør

IMG_5555.jpg

Høyre bakskjerm

IMG_5556.jpg

Bakluke

IMG_5557.jpg

Venstre bakskjerm

IMG_5558.jpg

Venstre bakdør skilte seg ut med høyere verdier enn resten av bilen. Hologrammene fantes bakfra og frem til forskjerm kun på venstre side av bilen. Trolig er denne døra omlakkert, og hele venstre side kjapt frest over med roterende etterpå.

IMG_5559.jpg

Førerdør

IMG_5560.jpg

Forskjermer i plast. Taket var stort sett glass.

IMG_5561.jpg

Hologrammer på venstre side var så tydelige at de fint kunne fanges av kamera i vanlig "innelys" uten blitz.

IMG_5562.jpg

Planen og avtalen la opp til en runde #205 på sort Meguiar's Soft Buff 2.0 for glans og deretter en LSP. Men med en venstre side i slik tilstand kunne jeg ikke se kunden i øynene, uten å kjøre et litt grovere steg først. Meguiar's D151 ble funnet frem og til den brukte jeg Meguiar's gul Soft Buff 1.0 polishing pad. Jeg kunne brukt #83 eller lignende også, men fordelen med D151 er at den er en moderne non diminishing polish, funker på all slags kranglete lakk, er fetere i konsistensen enn Thousand Island og støver ikke.

IMG_5552.jpg

3 neste 50/50 bilder er av venstre bakdør etter to runder Meguiar's D151 og Meguiar's gul Soft Buff 1.0 polishing pad. Trinn 5 på FlexDA med moderat press.

IMG_5565.jpg

IMG_5569.jpg

IMG_5571.jpg

De 10 neste 50/50 bilder er av venstre bakdør etter to runder Meguiar's D151 og Meguiar's gul Soft Buff 1.0 polishing pad. Trinn 5 på FlexDA med moderat press.

IMG_5598.jpg

IMG_5601.jpg

IMG_5603.jpg

IMG_5604.jpg

IMG_5610.jpg

IMG_5611.jpg

IMG_5615.jpg

IMG_5616.jpg

IMG_5618.jpg

IMG_5644.jpg

Så var det klart for en runde finpolering. På denne lakken ryddet MG#205 og Meguiar's sort Soft Buff 2.0 polishing pad en god del defekter og ga fin LSP-klar finish. Trinn 4 på FlexDA med litt press første pass etter spredning, som gradvis slippes til et minimum. Enkelte plasser kjørte jeg to runder.

IMG_5649.jpg

Et par refleksjonsbilder etter #205 liker jeg alltid å ta

IMG_5651.jpg

IMG_5652.jpg

På høyre side av frontfanger var det en del leie riper. Her kjørte jeg 5 runder med #205 og mye press.

IMG_5656.jpg

Fikk dempet de ganske bra, bort sett fra en lengre ripe som var rimelig dyp.

IMG_5657.jpg

C-stolpene, som også avslutter bilen, hadde noe brede pianolakkdeksler.

IMG_5665.jpg

IMG_5670.jpg

Noen runder ryddet vekk det meste.

IMG_5675.jpg

IMG_5677.jpg

For å enklere komme til på bakluka har jeg ei pute jeg legger mellom

IMG_5679.jpg

Panseremblem og annen plastkrom ble renset med Meguiar's #21 rett på mikrofiber.

IMG_5684.jpg

Frontlykter ble fine etter et par runder #205

IMG_5686.jpg

Dekk fikk denne duoen - det gjorde hjulbuer også.

IMG_5688.jpg

IMG_5689.jpg

Endelig klart for LSP/lakkforsegling. Hvit Cyclopute på liten Dodo Supernatural bakplate gjør at en kommer til på trange steder. Der det er behov for å stryke på for hånd, bruker jeg Cyclopaden og stryker over med maskinen avslått.

IMG_5691.jpg

MG #21 hazer mot avbuffing

IMG_5692.jpg

Ferdigbilder:

IMG_5693.jpg

IMG_5695.jpg

IMG_5696.jpg

IMG_5701.jpg

IMG_5708.jpg

IMG_5710.jpg

IMG_5713.jpg

IMG_5714.jpg

IMG_5716.jpg

IMG_5718.jpg

IMG_5723.jpg

IMG_5724.jpg

IMG_5725.jpg

IMG_5726.jpg

IMG_5727.jpg

IMG_5728.jpg

IMG_5730.jpg

IMG_5731.jpg

IMG_5732.jpg

IMG_5733.jpg

IMG_5734.jpg

IMG_5738.jpg

IMG_5742.jpg

IMG_5743.jpg

IMG_5746.jpg

IMG_5748.jpg

IMG_5749.jpg

Takk for oppmerksomheten.

49

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble jo griseblank! Kjempejobb som vanlig. Cred gitt :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble jo griseblank! Kjempejobb som vanlig. Cred gitt :)

Takk skal du ha. Fin lakk å jobbe med :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig bra resultat! :thumbup: Ble utrolig blank og fin :) Cred er gitt ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så ikke så ny ut før du begynte, men ser jo mye bedre enn ny ut etter du har lagt hånd på den! Imponerende løft. ;) Cred.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig bra resultat! :thumbup: Ble utrolig blank og fin :) Cred er gitt ;)

Takk skal du ha :)

Så ikke så ny ut før du begynte, men ser jo mye bedre enn ny ut etter du har lagt hånd på den! Imponerende løft. ;) Cred.

Var drøy tilstand på en bil av årets modell, ingen tvil om det. Takk for fin tilbakemelding :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott S&S med gode 50/50 bilder, godt forklart underveis og ikke minst et speilblankt resultat! :thumbup:

Morro å se noe annet en Scholl bli brukt også :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Latterlig at en helt ny bil kan se slik ut :S godt at du ordna opp :D godt og veldokumentert arbeid som vanlig ! cred servert :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott S&S med gode 50/50 bilder, godt forklart underveis og ikke minst et speilblankt resultat! :thumbup:

Morro å se noe annet en Scholl bli brukt også :)

Takk skal du ha :) Jeg liker disse polishproduktene og kommer nok til å bruke Meguiar's mye fremover også. Men jeg er ikke merkerasist. ;) Jeg får inn en nyere E-klasse om ei drøy uke. Den skal få smake Scholl S03Gold. Spent på om den kan gjøre grovjobben bedre enn Meguiar's #95 og #105 :)

Latterlig at en helt ny bil kan se slik ut :S godt at du ordna opp :D godt og veldokumentert arbeid som vanlig ! cred servert :)

Mange takk skal du ha :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Speilblankt! Meget fine 50/50 bilder også:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Speilblankt! Meget fine 50/50 bilder også :)

Takk takk :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott resultat.. stor forskjell dette ja..

Her har det vært folk med poleringsmaskin før, og årsaken kommer jeg tilbake til.????

hva var årsaken..??

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott resultat.. stor forskjell dette ja..

Her har det vært folk med poleringsmaskin før, og årsaken kommer jeg tilbake til.????

hva var årsaken..??

Venstre bakdør var omlakkert, og sannsynligvis kjapt gått over av lakkverkstedet med roterende før utlevering. Jeg "kom tilbake til det" og omtalte det i kommentar til bildene fra lakkmålingen med PTG :)

Takk for fin tilbakemelding.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strøkent :) Cred for kjempegodt utført arbeide, og fantastiske refleksjonsbilder! Blir glad av å se sånt :fun: du skal få noen tilbake i kveld,hehe.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Suveren writeup som vanlig :) Tror jeg må skaffe meg litt D151 selv. Har bare en liten prøveflaske som jeg ikke ha testet enda. Fyller ikke denne ganske mye også siden det er en AIO med beskyttelse?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strøkent :) Cred for kjempegodt utført arbeide, og fantastiske refleksjonsbilder! Blir glad av å se sånt :fun: du skal få noen tilbake i kveld,hehe.

Mange takk for hyggelige ord :D

Suveren writeup som vanlig :) Tror jeg må skaffe meg litt D151 selv. Har bare en liten prøveflaske som jeg ikke ha testet enda. Fyller ikke denne ganske mye også siden det er en AIO med beskyttelse?

Tusen takk :) Jeg bruker den til mye. Siden den har beskyttelse og er en medium polish med fin korrigerende effekt, funker den fint som metall/krompolish også på lite slitte objekter.

Med beskyttelsen i D151 som skjuler en del, er det viktig med en grundig wipedown for å sjekke holos etc hvis en bruker denne som siste steg/1-stegs. Holdbarheten er ikke mer enn 4-6 uker så jeg ville lagt en LSP i tillegg :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempe resulatat som alltid! ;)

Gleder meg alltid til å se dine jobber :thumbs:

Men hvorfor fikk du 0-My på forskjermen? betyr det at det ikke er klarlakk?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempe resulatat som alltid! ;)

Gleder meg alltid til å se dine jobber :thumbs:

Men hvorfor fikk du 0-My på forskjermen? betyr det at det ikke er klarlakk?

Tusen takk for hyggelig tilbakemelding - det settes pris på og motiverer til å fortsette å skrive S&S'er :D

Forskjermer var av plast, ingen avlesing med PTG'en jeg har, på slike underlag. Ta det pent og passe på varmen er løsningen jeg bruker på slikt :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snasent resultat, som alltid fra din side ØHN, cred på sølvfat.

Et spm om MG#21:

Du sier du legger denne med DA maskin, kan du si noe om turtall, press, hvor fort du beveger deg over panelene osv?

Kan man benytte MG sort soft 2.0 til dette formål?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snasent resultat, som alltid fra din side ØHN, cred på sølvfat.

Et spm om MG#21:

Du sier du legger denne med DA maskin, kan du si noe om turtall, press, hvor fort du beveger deg over panelene osv?

Kan man benytte MG sort soft 2.0 til dette formål?

Takk for hyggelige ord :)

Det går fint an å legge #21 med MG sort soft 2.0. Jeg har gjort det en del før, men fant ut at jeg ikke sparte særlig med tid i forhold til en mindre pute. Ei mindre pute suger også mindre produkt, så mer havner på lakken. Dessuten er det noe rabalder å få rengjort ei pute som har #21 på seg. Like greit å bruke hvite supermyke Cyclopads som er laget til akkurat det formålet, så en ikke legger beslag på ei pute som kan brukes til andre ting.

Jeg kjører minimalt med press og laveste hastghet på maskinen. Påføring ved å legge en spiral med #21 på puten og "stemple" sealeren 3-4 ganger på 3-4 paneler og kjører rolig så alt blir dekket. Etterhvert som paden går tom for produkt treffer den et "stempel" og får litt mer på paden og kan dermed kjøre uavbrutt. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive