iMAGINE

Gtechnic polering

Heisann. Drev å testet litt med ullpad istad for å se hva det klarte å få bort av det værste på bilen min og opplevde noe litt merkelig. Har aldri opplevd det før, selvo jeg har kjørt mye mere på.

Tok et ca. 30x30 område og polerte med Gtechnic P1 og ullpad på roterende. Paden var dårlig vasket og litt stiv og den støvet. Kjørte rask over med 2-3 pass, og det virket som om alt var tørket helt ut. Klarte ikke ta det bort med MF. Prøvde ta litt clay lube (det som sto stående, haha) men det hjalp ingenting det heller. Det hjalp litt når jeg kjørte over med medium grov pad og P1 på flex DA, men ble ikke helt bra for det om. Må si at den paden ikke var helt ren heller.

Noen som har noen anelse hvorfor dette skjedde? Var det på grunn av pad'ene kanskje? Lakken var ganske matt og falmet der og. Slenger opp noen bilder og logg i morgen om det er fint vær.

Et lite bonus spørsmål: Har lagt merke til at når jeg polerer over falmet lakk så farger det paden. Er det vanlig? Er rimelig sikker på at det ikke er strike trough, siden det ser helt fint ut når jeg kontrollerer lakken etterpå. Idag ble den svart og sist jeg polerte på en rød bil som var falmet et sted, så skjedde det samme.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm, blir spennende å se noe bilder.

Jeg spekulerer, hakke mye erfaring: Som du selv sier, det var ikke det at det ble for tørt da? Gtechniq har jo litt kort kjøretid, og ullpad hjelper jo ikke på. Kanskje trenger den å bli gredd litt den paden, ser man får kjøpt sånn "kåbbåy-sko-stjernesak" til å rengjøre/gre/få vekk litt toving?

Selv synes jeg den oppførte seg best etter en vask og tørking på høy fart på maskina :)

Og farga pader trodde jeg man bare fikk fra single stage lakk?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm, blir spennende å se noe bilder.

Jeg spekulerer, hakke mye erfaring: Som du selv sier, det var ikke det at det ble for tørt da? Gtechniq har jo litt kort kjøretid, og ullpad hjelper jo ikke på. Kanskje trenger den å bli gredd litt den paden, ser man får kjøpt sånn "kåbbåy-sko-stjernesak" til å rengjøre/gre/få vekk litt toving?

Selv synes jeg den oppførte seg best etter en vask og tørking på høy fart på maskina :)

Og farga pader trodde jeg man bare fikk fra single stage lakk?

Ja, du sier kanskje noe der. Men det rare er at jeg har kjørt kanskje 10 pass på høyeste hastighet på flex DA med ganske hardt press uten at det samme skjedde, så litt underlig.

Om der ikke er klarlakk får du farget pads, hehe. Men som sagt, det er ingenting annet enn farget pad som tyder til at det striketrough.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Røde biler som har falmet/oksidert har som regel ikke klarlakk, det er derfor de oksiderer så lett:) Da blir paden din rød. Det er helt normalt. Med P1 så skal man bruke noe mer polish enn med andre typer, og man skal også holde lav fart. Aldri over 1200rpm. Det som du KAN ha vært borti et sticky lakk. Da opplever man at polishen "brenner seg fast" i lakken og mye annet tull :)

At det samme ikke skjedde med DA er også normalt da denne jobber på en helt annen måte og utvikler blandt annet ikke like mye varme. Det er derfor DA blir brukt som "medisin" på vaskelig lakk :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar! Oppklarte det litt.

Den røde var en Audi a4 98 modell. Var falmet på ene bakskjermen men ingen andre steder. Kun på den skjermen det farget. Når den var blank og fin så farget den ikke heller :P

Tror falmingen på panseret på den svarte bilen idag var pga. at noe midler har tørket ut på panseret fordi jeg har tatt det på når det var varmt. Siden det så ut som rennemerker, som etter regnet. Kanskje den mørke fargen på pad'en kanskje bare var møkk og ikke lakk?

Endret av iMAGINE
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På audien var da antakeligvis den ene bakskjermen omlakkert med single stage lakk. SS lakk farger paden enten den er blank eller ikke :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På audien var da antakeligvis den ene bakskjermen omlakkert med single stage lakk. SS lakk farger paden enten den er blank eller ikke :)

Klar over det, men som sagt så farget ikke den skjermen mer etter at jeg hadde polert den blank. Så her jeg blir forvirret.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når den er blank har du fjernet oksidasjonen, så da farger den ikke like mye.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive