Christer

TEST: Fire felgrenser for våren

27 innlegg i emnet

Test av fire felgrenser

28. april 2012

Produkt 1: Wolf's Chemicals DeIronizer v3

Produkt 2: Wolf's Chemicals DeIronizer v2

Produkt 3: P21S Power Gel Felgenreiniger

Produkt 4: Bilt-Hamber Auto-Wheel

Backup-kanon: CarPro Iron-X

Jeg fikk tilsendt Wolf's Chemicals DeIronizer v3 fra RB Tuning rundt påske, men grunnet familiære forpliktelser har jeg ikke fått tid til å teste dette enda. Men nå var tiden kommet.

Wolf's Chemicals DeIronizer er ment som et alternativ til CarPro Iron-X og skal i likhet med konkurrenten fjerne metallpartikler fra lakk og felger. Forrige versjon av DeIronizer fikk en del pepper for at den trengte så lang virketid for at den skulle være effektiv, og selv med 30-60 minutter virketid fjernet den ikke like mye rusk fra lakken som Iron-X. I versjon 3 av DeIronizer har Wolf's-gjengen tatt dette til følge, og har laget en etter eget utsagn "mer effektiv og raskere virkende DeIronizer". Den nye versjonen skal virke omtrent like raskt som Iron-X, dvs ganske umiddelbart og ha full effekt etter 4-6 minutter.

Fra før av har jeg en 5-liters dunk med DeIronizer v2 som jeg har hatt blandede følelser for - produktet fungerer jo veldig bra når det får ligge så lenge det vil, problemet er at jeg ikke har hatt en halvtime-time å avse for at det skulle gjøre jobben sin, og har hatt varierende resultater. Derfor har jeg som regel strukket meg etter Iron-X som jeg vet gjør jobben hver gang, og raskt.

DeIronizer v3 har altså en ganske stor oppgave foran seg - rydde opp etter v2 sine noe vaklende resultater, samt leve opp til ikke bare Wolf's Chemicals', men alles forventninger til å være en "Iron-X killer".

DeIronizer blir omtalt som en "fallout remover", som i tillegg til å fjerne metallpartikler også skal fjerne litt annen grums fra felger og lakk. Første versjon av produktet het Decon Gel og ble anbefalt brukt på felger. Denne anbefalingen står Wolf's Chemicals ved for versjon 3 også, så da er det naturlig å sammenligne produktet med andre felgrenser.

Jeg gravde litt i boden og fant noen verdige kandidater.

Siden jeg allerede hadde en dunk DeIronizer v2 stående, helte jeg en skvett over på en sprayflaske. I tillegg fant jeg frem en kjent favoritt blant mange på DCN, P21S Power Gel Felgenreiniger. Nylig ankommet fra England for å representere våre venner fra Bilt-Hamber Labs - Auto-Wheel. Auto-Wheel kom som et sett med en litersflaske med felgrens, blått/hvitt sprayhode og en rund felgbørste.

Som referanseprodukt hadde jeg med meg CarPro Iron-X.

Annet utstyr som ble brukt:

EZ-Detail Wheel Brush Mini

Elite Detail Brush

Surfex HD 1:2

Mother's Carpet & Upholstery Brush

Diverse mikrofiberkluter

Foma 747 høytrykkspyler

Nitrilhansker

Meguiar's Endurance Tyre Gel

Chemical Guys Tire Gel Applicator

Meguiar's Yellow Foam Applicator

Wolf's Chemicals Rim Shield

Nio Lube Citrus Spray

Dremel

Felgene ble lagt klare og inspisert. De var ca like skitne alle sammen, og dermed et bra utgangspunkt for en slik test.

Felg 1: Wolf's Chemicals DeIronizer v3

IMG_5159.jpg

IMG_5160.jpg

Felg 2: Wolf's Chemicals DeIronizer v2

IMG_5161.jpg

Felg 3: P21S Power Gel

IMG_5162.jpg

Felg 4: Bilt-Hamber Auto-Wheel

IMG_5164.jpg

Bilder like etter påføring:

Felg 1: Wolf's Chemicals DeIronizer v3

IMG_5167.jpg

IMG_5168.jpg

IMG_5169.jpg

IMG_5170.jpg

IMG_5175.jpg

Felg 2: Wolf's Chemicals DeIronizer v2

IMG_5171.jpg

IMG_5172.jpg

IMG_5173.jpg

IMG_5174.jpg

Felg 3: P21S Power Gel

IMG_5176.jpg

IMG_5177.jpg

IMG_5178.jpg

IMG_5179.jpg

IMG_5180.jpg

IMG_5181.jpg

IMG_5182.jpg

Felg 4: Bilt-Hamber Auto-Wheel

IMG_5183.jpg

IMG_5184.jpg

IMG_5185.jpg

IMG_5186.jpg

IMG_5187.jpg

IMG_5188.jpg

IMG_5189.jpg

IMG_5190.jpg

IMG_5191.jpg

Bilder etter ca 5 minutter:

Felg 1: Wolf's Chemicals DeIronizer v3

IMG_5194.jpg

IMG_5195.jpg

IMG_5196.jpg

IMG_5197.jpg

Felg 2: Wolf's Chemicals DeIronizer v2

IMG_5198.jpg

IMG_5199.jpg

IMG_5200.jpg

IMG_5201.jpg

IMG_5202.jpg

IMG_5203.jpg

Felg 3: P21S Power Gel

IMG_5204.jpg

IMG_5205.jpg

IMG_5206.jpg

IMG_5207.jpg

IMG_5208.jpg

IMG_5209.jpg

IMG_5210.jpg

Felg 4: Bilt-Hamber Auto-Wheel

IMG_5211.jpg

IMG_5212.jpg

IMG_5213.jpg

IMG_5214.jpg

IMG_5215.jpg

IMG_5216.jpg

IMG_5217.jpg

IMG_5218.jpg

Bilder etter avspyling:

Felg 1: Wolf's Chemicals DeIronizer v3

IMG_5219.jpg

IMG_5220.jpg

IMG_5221.jpg

IMG_5222.jpg

IMG_5223.jpg

IMG_5224.jpg

IMG_5225.jpg

Felg 2: Wolf's Chemicals DeIronizer v2

IMG_5226.jpg

IMG_5227.jpg

IMG_5228.jpg

IMG_5229.jpg

IMG_5230.jpg

IMG_5231.jpg

IMG_5232.jpg

IMG_5233.jpg

IMG_5234.jpg

IMG_5235.jpg

IMG_5236.jpg

Felg 3: P21S Power Gel

IMG_5237.jpg

IMG_5238.jpg

IMG_5239.jpg

IMG_5240.jpg

IMG_5241.jpg

IMG_5242.jpg

IMG_5243.jpg

IMG_5244.jpg

IMG_5245.jpg

IMG_5246.jpg

Felg 4: Bilt-Hamber Auto-Wheel

IMG_5247.jpg

IMG_5248.jpg

IMG_5249.jpg

IMG_5250.jpg

IMG_5251.jpg

IMG_5252.jpg

IMG_5253.jpg

IMG_5254.jpg

Bilder etter ny påføring:

Felg 1: Wolf's Chemicals DeIronizer v3

IMG_5270.jpg

IMG_5271.jpg

IMG_5272.jpg

IMG_5273.jpg

IMG_5274.jpg

Felg 2: Wolf's Chemicals DeIronizer v2

IMG_5265.jpg

IMG_5266.jpg

IMG_5267.jpg

IMG_5268.jpg

IMG_5269.jpg

Felg 3: P21S Power Gel

IMG_5258.jpg

IMG_5259.jpg

IMG_5260.jpg

IMG_5261.jpg

IMG_5262.jpg

IMG_5263.jpg

IMG_5264.jpg

Felg 4: Bilt-Hamber Auto-Wheel

IMG_5255.jpg

IMG_5256.jpg

IMG_5257.jpg

Etter bruk av børste:

Felg 1: Wolf's Chemicals DeIronizer v3

IMG_5275.jpg

IMG_5277.jpg

Felg 2: Wolf's Chemicals DeIronizer v2

IMG_5276.jpg

IMG_5278.jpg

Felg 3: P21S Power Gel

IMG_5279.jpg

IMG_5280.jpg

IMG_5281.jpg

Felg 4: Bilt-Hamber Auto-Wheel

IMG_5282.jpg

IMG_5283.jpg

IMG_5284.jpg

IMG_5285.jpg

Bilder etter ny avspyling:

Felg 1: Wolf's Chemicals DeIronizer v3

IMG_5286.jpg

IMG_5287.jpg

IMG_5288.jpg

IMG_5289.jpg

Felg 2: Wolf's Chemicals DeIronizer v2

IMG_5290.jpg

IMG_5291.jpg

IMG_5292.jpg

IMG_5293.jpg

IMG_5294.jpg

IMG_5295.jpg

IMG_5296.jpg

Felg 3: P21S Power Gel

IMG_5297.jpg

IMG_5298.jpg

IMG_5299.jpg

IMG_5300.jpg

IMG_5301.jpg

IMG_5303.jpg

Felg 4: Bilt-Hamber Auto-Wheel

IMG_5304.jpg

IMG_5305.jpg

IMG_5306.jpg

IMG_5307.jpg

IMG_5308.jpg

Bilder av Iron-X med og uten børste:

IMG_5309.jpg

IMG_5310.jpg

IMG_5311.jpg

IMG_5312.jpg

IMG_5313.jpg

IMG_5314.jpg

IMG_5315.jpg

IMG_5316.jpg

IMG_5317.jpg

IMG_5318.jpg

IMG_5319.jpg

IMG_5320.jpg

IMG_5321.jpg

IMG_5322.jpg

IMG_5323.jpg

IMG_5324.jpg

IMG_5325.jpg

IMG_5326.jpg

IMG_5327.jpg

IMG_5328.jpg

IMG_5329.jpg

IMG_5330.jpg

IMG_5331.jpg

IMG_5332.jpg

IMG_5333.jpg

IMG_5334.jpg

IMG_5335.jpg

IMG_5336.jpg

IMG_5337.jpg

IMG_5338.jpg

IMG_5339.jpg

IMG_5340.jpg

IMG_5341.jpg

IMG_5342.jpg

IMG_5343.jpg

IMG_5344.jpg

Ingen bilder av felgene etter avspyling av Iron-X grunnet litt tidspress.

Etter avspyling av Iron-X ble forsidene av alle felgene dynket med Auto-Wheel (den sto nærmest) og gnukket lett med den medfølgende børsten, deretter spylt, og så fikk de en kjapp runde Iron-X og detail-børste igjen for å fjerne eventuelle rester, og ny avspyling.

Så var det tid for dekkskrubbing. Guffet på med Surfex HD i sterk blanding da det begynte å komme antydninger innenfra om at det var på tide at jeg ble ferdig, så ingen bilder av dette. Skrubbet som en tulling med børsten og spylte av brunt skum. Gjentok behandlingen på begge sider av dekket til det ikke kom mer brun guffe. Innsiden av dekkene fikk to runder (da de ikke synes); utsiden av dekkene fikk så mange runder som var nødvendig til det bare kom hvitt skum når jeg skrubbet dem. Tre dekk trengte 4 runder, siste dekket måtte ha 6 runder. Grundig avspyling av alle hjul, innvendig og utvendig etter skrubbingen.

Limrester etter lodd ble forsøkt fjernet med sitrusrens og håndmakt uten at dette gav særlige resultater. Jeg kom på at jeg jo har en Dremel liggende, så jeg ladet den med en poleringsrondell og fikk frest vekk noen meter limrester på få minutter. HVORFOR HAR JEG IKKE TENKT PÅ DETTE FØR?! En kjapp avspyling til, en rask håndvask og ny spyling og så var det klart for tørk.

Så bar det opp på terrassen for tørk. Dette foregikk pr mikrofiberklut grunnet små flater. Når felger og dekk var tørre fikk de stå litt i solen og kose seg for at de skulle være helt tørre.

LSP for anledningen ble Wolf's Chemicals Rim Shield. Påført i moderate mengder som anvist på flasken med en Meguiar's skumpad. Dette er forøvrig en ubrukelig pad for vannaktige substanser, make-up-pads eller tilsvarende tynne remedier for påføring vil være vesentlig bedre, da skumpads suger til seg uforholdsmessig mye produkt. Jeg tror jeg brukte 6 ganger så mye produkt som nødvendig, og mesteparten ble liggende igjen i paden. Den var også litt for stor og gjorde det vanskelig å komme skikkelig til overalt, men med nok innsats gikk det seg til likevel.

Anvisningene sier produktet skal ligge 10-15 minutter og så buffes med en fuktig mikrofiberklut. Alternativt kan man vaske felgen med vann og såpe for å fjerne produktrester. Jeg gikk for fuktig klut siden jeg var godt på overtid allerede.

Etter buffing la jeg et moderat lag Meguiar's Endurance Tyre Gel på dekkene. To grunner for dette valget: 1: jeg fant ikke Gtechniq T1, og 2: Jeg måtte ha noe dekkprodukt på dekkene. Disse ble buffet etter 15 minutter med en lett klam klut.

Litt ferdigbilder:

IMG_5345.jpg

IMG_5346.jpg

IMG_5347.jpg

IMG_5348.jpg

IMG_5349.jpg

Inntrykk og konklusjon:

DeIronizer v3 virker raskere enn v2. Jeg hadde dessverre ikke nok tid til å la v2 få tilstrekkelig virketid, men etter runden med børsten gir de tilnærmet lik rengjøringseffekt.

P21S er de fleste kjent med. Uten børste synes jeg denne tok noe mer enn begge DeIronizer-versjonene.

Bilt-Hamber Auto-Wheel er nykommeren her og ikke tilgjengelig på det norske markedet enda, men dette var det produktet som var desidert mest effektivt både uten og med berøring med børste. Det hadde også den mest spektakulære blødningseffekten.

Ved påføring av Iron-X etter to runder med hvert av produktene samt børste, var det likevel litt igjen for den å ta. Som vist på bildene var det ganske jevnt med mat igjen til Iron-X over alle felgene, så konklusjonen blir at gitt sine forutsetninger for maksimal effekt, er de like gode. Dette betyr i klartekst at DeIronizer v2 trenger en halvtimes tid for maksimal effekt hvis den skal brukes uten berøring, mens de andre fungerer som de skal mellom 5-10 minutter. Med hjelp fra børste er alle produktene jevngode.

Til slutt, her er priser for produktene (og hvor de kan kjøpes):

Wolf's Chemicals DeIronizer v3: 0,5L: NOK 70,-, 1L: NOK 110,-, 5L: NOK 390,- (RB Tuning) (DCN-VIP-rabatt tilgjengelig)

Wolf's Chemicals DeIronizer v2: 0,5L: NOK 21,-, 1L: NOK 33,- (utgående versjon, tilbud) (RB Tuning) (ingen rabatt på allerede rabatterte produkter)

P21S Power Gel Felgenreiniger: 0,5L: NOK 135,-/139,-, 1L refill: NOK 175,-/179,-, 5L: NOK 559,-/590,- (Bilnerden/Blank Bil) (DCN-VIP-rabatter tilgjengelig)

Bilt-Hamber Auto-Wheel: 1L: NOK 199,-, 5L: NOK 699,- (Bilnerden.no (min flaske kjøpt fra Elite Car Care da det på kjøpstidspunktet ikke var norsk forhandler av produktet)) (DCN-VIP-rabatt tilgjengelig)

Takk for oppmerksomheten og lykke til med felgvask!

(Edit: Fikset bildelinker da jeg tester litt serveralternativer/Edit2: Norsk forhandler av Auto-Wheel)

Endret av Christer
16

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for fin test. Jeg må innrømme at jeg først og fremst har store forventninger til Bilt-Hambers nye produkt. Auto-Wheel virket veldig lovende. Hvis den funker på lakk som IronX, kan blandes ut noe, lukter mindre og har en bedre pris, gleder jeg meg til å få fatt på denne. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget grundig test. Jeg hadde også troa på bilt hambers auto-wheel, da jeg aldri har prøvd et dårlig produkt fra dem :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for fin test. Jeg må innrømme at jeg først og fremst har store forventninger til Bilt-Hambers nye produkt. Auto-Wheel virket veldig lovende. Hvis den funker på lakk som IronX, kan blandes ut noe, lukter mindre og har en bedre pris, gleder jeg meg til å få fatt på denne. :)

Jeg spante litt på BH sine sider for å finne informasjon om Auto-Wheel, hovedsaklig for å se om de hadde skrevet noe om utblandingsforhold. Fant ingenting, så jeg googlet litt og fant ikke noe som helst på andre detailingfora heller. Med andre ord virker det som at produktet er såpass nytt at folk flest ikke har fått testet det enda.

Det jeg fant ut, var at det er vannbasert, gjennomsiktig og tyntflytende og inneholder elementer fra Surfex HD sammen med metalløsende kjemikalier, det er biologisk nedbrytbart og miljøvennlig (men det det løser opp er ikke nødvendigvis det...), og det lukter ikke døde dyr og råtne egg. Bonus! :)

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott test dette Christer! Cred utlevert :-).

Noen som har testet AutoBrite Purple Rain Iron Decontamination? Ser jo lovende ut de videoen og omtalene jeg har lest, muligens en IronX utfordrer som også er noe rimeligere (ref. Shinearama) ;-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin test!

Endret av ØHN
Annonsering
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cred for kjempe test! :):thumbs:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Super test detta! Liker slike :-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grundig gjennomført test :thumbup:

Så ut som et par av de felgene ikke er helt runde mtp. mengde limrester etter loddene :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grundig gjennomført test :thumbup:

Så ut som et par av de felgene ikke er helt runde mtp. mengde limrester etter loddene :P

Felgene kom fra en Nissan Primera, som da åpenbart har samme boltsirkel som Galant (4x114,3). Problemet er at Galant (og de fleste Mitsubishier) har CB/navhull på 67,1mm, mens Primera har 66,1mm. Sentreringsringene var i tillegg av den delte typen, så da dekkverkstedet monterte dekkene på felgene og balanserte dem, tok de ikke av sentreringsringene, med det resultat at de hang litt skeivt. Dette førte jo i sin tur til at det på den ene felgen ble limt på nesten et halvt kilo lodd, uten at det hjalp det spøtt.

Fikk dermed beskjed om at "det er kast i felgene dine, du trenger egentlig nye", og begynte derfor å se meg om etter nye vinterfelger. TSW Mallory 4 ble handlet inn (står på bilen min nå) fra en annen dekk/felgsjappe, og bare for se hvor omfattende problemet faktisk var spurte jeg om de kunne skrelle av loddene og slenge dem gjennom balansemaskinen.

Da kom kommentaren om at "sentreringsringene dine er 1) ødelagte, 2) ikke lov å bruke (todelte), 3) feil størrelse på for din bil". En balansering senere, og den felgen som nå trengte mest justering, måtte ha 25g...

Så joda, de er runde likevel. Bruker de som sommerfelger på konebilen nå, med nye sentreringsringer og fersk balansering, og de sitter som, eh, skrudd fast. :)

Endret av ØHN
samsvar med innlegg #6
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin test dette Christer, cred for serdeles grundig test. klarte å gi cred på feil innlegg.

Jeg har også testet Wolf Deironizer v3 og synes det imponerer som felgrens, billig er det også.

Hvis det er ok for deg, så legger jeg ut noen få bilder av Deironizer V3, ser ikke noe grunn til å starte egen tråd.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin test dette Christer, cred for serdeles grundig test. klarte å gi cred på feil innlegg.

Jeg har også testet Wolf Deironizer v3 og synes det imponerer som felgrens, billig er det også.

Hvis det er ok for deg, så legger jeg ut noen få bilder av Deironizer V3, ser ikke noe grunn til å starte egen tråd.

Jajøss, kjør på. :)

Og takk for cred, alle sammen!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Felgene kom fra en Nissan Primera, som da åpenbart har samme boltsirkel som Galant (4x114,3). Problemet er at Galant (og de fleste Mitsubishier) har CB/navhull på 67,1mm, mens Primera har 66,1mm. Sentreringsringene var i tillegg av den delte typen, så da dekkverkstedet monterte dekkene på felgene og balanserte dem, tok de ikke av sentreringsringene, med det resultat at de hang litt skeivt. Dette førte jo i sin tur til at det på den ene felgen ble limt på nesten et halvt kilo lodd, uten at det hjalp det spøtt.

Fikk dermed beskjed om at "det er kast i felgene dine, du trenger egentlig nye", og begynte derfor å se meg om etter nye vinterfelger. TSW Mallory 4 ble handlet inn (står på bilen min nå) fra en annen dekk/felgsjappe, og bare for se hvor omfattende problemet faktisk var spurte jeg om de kunne skrelle av loddene og slenge dem gjennom balansemaskinen.

Da kom kommentaren om at "sentreringsringene dine er 1) ødelagte, 2) ikke lov å bruke (todelte), 3) feil størrelse på for din bil". En balansering senere, og den felgen som nå trengte mest justering, måtte ha 25g...

Så joda, de er runde likevel. Bruker de som sommerfelger på konebilen nå, med nye sentreringsringer og fersk balansering, og de sitter som, eh, skrudd fast. :)

Hærlig :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var 5 liter Bilt-Hamber Auto-Wheel bestillt..;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra test ;)

Har selv fått veldig sansen for mange av Bilt hamber sine produkter. Legger selv bare på Finis Wax for tiden. Da den varer mye lengre enn alt av annen voks jeg har prøvd. Så må nok prøve Auto-Wheel også :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Voksene til bilt-hamber må være noe av det mest undervurderte som finnes. Den "mindre holdbare" hydra-wax som er flytende er like lett å legge på og buffe av som jetseal, og ser hittil ut til å slå collinite 476 på holdbarhet. Man kan lure på hvorfor ikke alle bruker dem :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lite kjent, antar jeg... men folk flest (innen detailingmiljøer, hvertfall) begynner jo å bli kjent med produktene deres, så det er som du sier, rart at de er så lite brukt.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er bilt-hamber Auto-Wheel noe som skal blandes ut med vann ?

Har ikke funnet noe info om dette.

BTW: Bilder virker ikke

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er bilt-hamber Auto-Wheel noe som skal blandes ut med vann ?

Har ikke funnet noe info om dette.

BTW: Bilder virker ikke

Det er ikke meningen å blande AW med vann, men hvis du har veldig lyst så er det sikkert mulig. Dette vil mest sannsynlig gå litt utover effekten.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk for svar!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive