Reidar 2 446 Skrevet 9 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 9 Mai, 2012 En kompis postet dette bilde på facebook i dag. Hjulene er montert på bil med muttertrekker og det var ikke snakk om å få de av igjen. Verkstedet klarte heller ikke å borre ut boltene. Siter Daglig leder Automotive Detailing AS Håndverksvegen 15 3917 Porsgrunn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MadsH 44 Skrevet 9 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 9 Mai, 2012 ingenting er umulig noe tar bare lengre tid... Mer banning så hadde d nok gått Har vært borti folk som sveiser på latmanns armer pga det har sittet sånn fast.. Det fynker vanligvis Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BChris 30 Skrevet 9 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 9 Mai, 2012 (endret) Å skjære felgen sånn, har eg ALDRI forstått at folk gjør... Må jo ha ute dei 4-5 boltene for å få av den midtre delen til slutt uansett tenker eg... Klarer ikkje mekanikerene å borre dei ut, er dei evneveike... Har sjøl måtta borra ut bolter på bilen når eg sku skifta frå sommar til vinter, og den eg kjøpte bilen av hadde montert felgen med supermoment... uten coppeslip/cobberpasta... 1-3 bolter per felg måtte borres... prøvde med 2 meter "latmanns arm" men ikkje faen. Å borre dei ut e no alltid mulig, så lenge dei ikkje e Titan eller hardt rustfritt stål. Men det er vel heller skjelden at dei er rustfritt stål eller titan ? MadsH: Ang. det umulige, les min signatur Kan vel heller kalle det et livs motto edit: lagt til litt tekst Endret 9 Mai, 2012 av BChris Siter Kjøretøy: [ ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart. [ ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black... [X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475 [X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303 [X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 9 Mai, 2012 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 9 Mai, 2012 Som nevnt i annen tråd nylig: Muttertrekker er fandens verk. Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reidar 2 446 Skrevet 9 Mai, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 9 Mai, 2012 Nå vet ikke jeg hvilken innsats som var gjort for å få de av på vanlig måte, men dette er gjort på merkeverksted. Skulle tro det gikk an å borre ut boltene ja. Siter Daglig leder Automotive Detailing AS Håndverksvegen 15 3917 Porsgrunn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind G 2 128 Skrevet 9 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 9 Mai, 2012 (endret) At ikke mekanikeren klarer å bore de ut har nok mye med viljen å gjøre tenker jeg. Skal man bore riktig, så er det viktig å ikke kjøre for fort og passe på varmen (Blir det for varmt så herder stålet og det blir bråstopp). Stopp gjerne en gang iblandt og kjøl ned bolten litt. Gjør man det på denne måten, så er det ikke så ille å bore de ut. Det er også lurt å bore helt i senter av bolten. Naboen min hadde 1 stk hjulbolt som satt sykt godt. Han hadde prøvd selv med et langt rør uten at den løsnet. Tok bilen med på jobben å brukte en større mutter trekker (3/4" isteden for vanlig 1/2") da kom den med en gang. Må også legge til at hvis man kan bruke en mutter trekker og har litt feelingen på den så er det absolutt ikke fandens verk. Stor forskjell på de som bruker en muttertrekker hver dag iforhold til de som bruker den 2 ganger i året kun for hjulskift. Endret 9 Mai, 2012 av Øyvind G Siter Oversikt over mine S&S - Min Logg Hvordan komme igang med bilpleie Bilvaskguide - Maskinpoleringsguide Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bangdalen 5 Skrevet 9 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 9 Mai, 2012 Har selv vært borti gjenstridige bolter. Har en ting å si: så lenge de ikke er rundet av så trenger man bare nok moment til å dra de rundt Evt. lang nok latmannsarm! Har dekkverkstedet smurt inn boltene med rustløser eller noe forresten? Sånt skjer jo når folk skal være "smarte" og bruke rustløser på hjulboltene som smøring. Ender bare med at rustguffa tørker ut til slutt og på et vis "sveiser" bolt og nav sammen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vegard S. 5 Skrevet 9 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 9 Mai, 2012 Muttertrekker er vel også ok om man benytter momentstav? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 9 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 9 Mai, 2012 Muttertrekker er finfint det, så lenge du ikke strammer til med den. Jeg skrur selv boltene inntil med trekkeren for så å stramme til med momentnøkkel :-) momentstaver er veldig upålitelige. Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere Bernhard 2 385 Skrevet 9 Mai, 2012 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 9 Mai, 2012 Funker fint å varme opp boltene litt også før de skrus av, noenganger sitter det noe helt jævlig og da har det funket bra med en liten lunk fra en skjærebrenner el noe i den duren.. Siter Facebook: Brynildsen Autospa Hjemmeside: Brynildsen Autospa Hjemmeside: BAS-ShopAudi RS6 Ducati 1199 Panigale S Audi Q7 S-line BMW 318D Ferrari 360 Modena BMW E92 320D Lemansblau Audi A8 D3 4.2 Quattro Audi A4 B7 Granatrød Audi RS4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rolf 5 Skrevet 9 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 9 Mai, 2012 Var inne på tanken selv, men hvor godt liker klarlakken på felgene varmen fra en skjærebrenner da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind G 2 128 Skrevet 9 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 9 Mai, 2012 Varme er som magi når noe sitter. Problemet er jo at felgen mest sansynlig tar skade av dette. Siter Oversikt over mine S&S - Min Logg Hvordan komme igang med bilpleie Bilvaskguide - Maskinpoleringsguide Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bangdalen 5 Skrevet 9 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 9 Mai, 2012 Hvis man sjokkvarmer med skjærebrenner tror jeg det går bra. Da rekker ikke felgen å bli så varm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dawl 42 Skrevet 9 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 9 Mai, 2012 (endret) Etter å ha jobba 4 år på skipsverft, og løyst bolta som har rusta fullstendig fast og i tillegg vore avrunda kan eg ikkje forstå at dei var nødt til å skjære istykker felgane på den måten. For det første som nevnt tidlegare, å bore ut burde ikkje vere noko problem, sjølv om dei hadde vore rustfri eller andre hardere legeringer, med rett bor og kjøling er det vanlegvis ingen problem. Ellers brukar lengre arm alltid å fungere så lenge hovuda er i orden, evt i kombinasjon med penetrerende smøremiddel og varme. I ekstreme tilfeller kunne ein tilogmed sveisa på armar direkte på boltane, og da ville nok varmen frå sveiseprosessen vore meir enn nok til å bryte laus evt rust. Kunne også forsiktig godt på med skjærebrenner eller gassbrenner, men då ville eg varma opp navet frå baksida, for å utvide det slik at boltane lettere løsnar, og dekt til felgane og caliperar osv med sveiseduk for å unngå skader. Synes dette var rimelig talentlaust, har ellers aldri hatt problemer med muttertrekker så lenge det blir brukt korrekt (i dette tilfellet i kombinasjon med momentnøkkel) Edit: Er jo såklart mogleg at kostnadane for slikt omfattande arbeid hadde overstege verdien av felgane... Endret 9 Mai, 2012 av Dawl Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere Bernhard 2 385 Skrevet 9 Mai, 2012 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 9 Mai, 2012 En kompis postet dette bilde på facebook i dag. Hjulene er montert på bil med muttertrekker og det var ikke snakk om å få de av igjen. Verkstedet klarte heller ikke å borre ut boltene. Varme er som magi når noe sitter. Problemet er jo at felgen mest sansynlig tar skade av dette. Vel, jeg synes at litt skade er bedre enn dette da Jeg har kun gjort det på felger som har vært forholdsvis åpne rundt boltene og det har gått bra Siter Facebook: Brynildsen Autospa Hjemmeside: Brynildsen Autospa Hjemmeside: BAS-ShopAudi RS6 Ducati 1199 Panigale S Audi Q7 S-line BMW 318D Ferrari 360 Modena BMW E92 320D Lemansblau Audi A8 D3 4.2 Quattro Audi A4 B7 Granatrød Audi RS4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BChris 30 Skrevet 9 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 9 Mai, 2012 Copperslip på bolter før dei går inn. Det har eg ALLTID og er aldri noke problem å få dei ut. (Kun ved det tilfelle nevnt over, kor forgje eiger brukte en elefant for å stå på hjulkrysset når han monterte...) Varme er vel og bra på alt av bolter, men kanskje, som nevnt over, risky for alufelger og lakk? Om varme, så er ved jo best med "forplantingsvarme", f.eks en gammel pipe utenpå bolt og varme pipen, så forplanter det seg til bolten. (Aldri prøvd, men ser for meg at med mykje tålmodighet og varme, så kan det gå fint ) Også som nevnt over; Muttertrekker er et fint verktøy, så langt det blir brukt riktig. På lik linje som ein skiftenøkkel. Ein person som ikkje kan bruke skiftenøkkel, kan lett runde bolter/muttere, en med litt erfaring rundt det, klarer somregel å lavær å runde bolter/muttere Synes heller latmansarmer er fandensverk, her kan man vrenge hode av bolter og alt før ein veit ordet av da. Både ved tighting og løsing av bolter. Siter Kjøretøy: [ ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart. [ ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black... [X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475 [X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303 [X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dawl 42 Skrevet 9 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 9 Mai, 2012 (endret) Varme er vel og bra på alt av bolter, men kanskje, som nevnt over, risky for alufelger og lakk? Om varme, så er ved jo best med "forplantingsvarme", f.eks en gammel pipe utenpå bolt og varme pipen, så forplanter det seg til bolten. (Aldri prøvd, men ser for meg at med mykje tålmodighet og varme, så kan det gå fint ) Ville nok heller punkta på ein liten metallbit på kvar bolt, då forplantningsvarmen frå pipa mest sansynleg ville gått like mykje over på felgen som boltane Ellers ville eg som eg nevnte over heller varma opp navet for å få det til å utvide seg, med mindre ein er ute etter å varme opp for så å sjokkkjøle for å bryte rust/korrosjon Og ja, kobberpasta er gull på nesten alt av gjengeforbindelser! Endret 9 Mai, 2012 av Dawl Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BChris 30 Skrevet 9 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 9 Mai, 2012 (endret) Ville nok heller punkta på ein liten metallbit på kvar bolt, då forplantningsvarmen frå pipa mest sansynleg ville gått like mykje over på felgen som boltane Ellers ville eg som eg nevnte over heller varma opp navet for å få det til å utvide seg, med mindre ein er ute etter å varme opp for så å sjokkkjøle for å bryte rust/korrosjon Og ja, kobberpasta er gull på nesten alt av gjengeforbindelser! Punkte en metalbit/rør lett fast i bolten er nok ein veldig god løsning Som du seier så vil nok den forplantingsvarmen gjera god nytte Å varme navet er jo kanskje litt risky med tanke på hjullager det synes eg :/ + at det nok skal en god del varme til for å varme det opp. Forplanter seg jo til skiven og alt det, så skal litt varme til før det når inn til og utvider hullene til boltene. Kanskje banking med gummihammer på navet hadde løsnet litt opp inni med bolten? Sikkert mykje so kunne vore gjordt Er sjøl fan av lett dunking og litt varme Bytting av lager på div. er jo indusjonsvarme gull, har dette sjøl på jobben. Veldig greit på lager for elektromotorer og pumper Endret 9 Mai, 2012 av BChris Siter Kjøretøy: [ ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart. [ ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black... [X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475 [X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303 [X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind G 2 128 Skrevet 9 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 9 Mai, 2012 Riktig som Dawl sier. Når man varmer for å få ut en bolt skal man varme det som bolten er skrudd inn i. Er det en mutter som sitter så varmer man selve mutteren. Er det bolter og det ikke er mulig å varme der som bolten sitter (som i dette tilfellet er navet) så kan man varme selve bolten, men det vil ikke ha like god effekt som å varme navet. Siter Oversikt over mine S&S - Min Logg Hvordan komme igang med bilpleie Bilvaskguide - Maskinpoleringsguide Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dawl 42 Skrevet 9 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 9 Mai, 2012 (endret) ja såklart ville ikkje varma til det var rødglødande, men alle skf lager skal jo ivertfall tåle 120 grader, og da får ein jo gjerne ein utvidelse på nokre hundredelar, som burde vere meir enn nok til å få boltane til å sleppe Induksjonsvarmer er virkelig fantastiske greier, og funkar på meir enn berre lager Ville vore meir skeptisk til bremseslangar og kalipter med tanke på varming, enn hjullager. Då med tanke på koking av bremsevæske Endret 9 Mai, 2012 av Dawl Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.