eplesjekk

Noen som lever av dette?

Er det noen av dere som har detailing som yrke?

(Mulig det finnes en tråd om dette, men fant det ikke)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er flere her som lever av dette, men selger vel produkter i tillegg, og det tar sikkert mest tid :) Swissvax, scandicshine og sikkert flere.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nok det er noen familier oppi i gata her som lever av "detailing"...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lever for dette :)

Detailing tar alt for lang tid til at man kan prise seg som resten av ettermarkedsbransjen som jobber med kundebiler. Jeg vet for eksempel ikke om et eneste merkeverksted som jobber på noens bil for timepris under 1100 - 1200,- inkludert moms.

Det hadde blitt helt håpløst å fakturere timespris på selv halvparten av det.

Så jeg skjønner ikke at noen kan leve av dette alene, uten å jobbe seg spent i hjel. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Detailing er noe jeg gjør fordi jeg har lyst, hvis det er noe jeg må gjøre, så slutter jeg med det, for da er det ikke forenelig med entusiasme.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man må vel skille mellom detailing og klargjøring/bilpleie når det kommer til å ha det som yrke.

I det store utland så finnes vel flere som driver med 'High end detailing', da snakker vi om dyre biler og sinnsyke priser på 50-100K pr bil, men tror nok at Norge blir litt for lite til å kunne leve av den biten.

Vanlig detailing derimot(som forsåvidt er ca. samme sak, bare billigere biler), er alt for tidkrevende i forhold til hva mannen i gata er villig på å bruke på bilen sin, med tanke på at han får "samme" behandling rett borti gata for skarve 1000-lappen.

Jeg for eksempel driver kun på hobbybasis, og tar noen kundebiler i ny og ne, men begynner man å snakke priser over 4000-kronersklassen så blir fort folk skeptiske på om det er verdt det, selv om hvor mye man forteller at inn- og utvendig fort kan ta både 30 og 40 timer om man får inn en skikkelig drittjobb..

Jeg havner iallefall sjeldent over 120 kroner timen inklusive produkter, og da skjønner man fort at det er noe man gjør kun for at det er gøy og holde på med.

Vanlig bilpleie går det nok an å leve med, da snakker man ofte om å dra over bilen kjappt med støvsuger innvendig, spray på litt ren lukt av ønsket odor. For så å gå på med ett alt i ett produkt som fjerner swirls, fyller litt rds og legger lsp i samme slengen.

For når kunden ser bilen sin fri for vaskestriper og blank, så betaler han lett 2-2500 for jobben, og har man da brukt 3-4 timer på bilen så begynner det å hjelpe på som levebrød :)

Dette er iallefall hva jeg har skjønt at er normal prosedyre hos de lokale bilpleiesjappene her i distriktet..

Men uansett så er også disse litt avhengige av å drive litt som klargjørere for bilsjappene for å få nok biler å drive med, iallefall her oppe, vil tro den biten er lettere på østlandet f.eks. hvor det er litt mere folk å ta av..

Endret av Popp
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv fått det spørsmålet av flere "Når skal du slutte som elektriker og begynne med polering på hel tid da?" Vel, godt mulig jeg slutter som elektriker en gang, men å begynne med "polering" på hel tid kommer ikke på tale :P

For det første skal det være en hobby og for det andre blir det ikke nok penger av det.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

problemet er vel tilgjengeligheten på jobber folk er villige til å betale nok for, til at noen kan leve av dette alene.

det nivået enkelte her inne driver med er jo helt sykt, hvertfall hvis man ser på timeprisen. skulle man tatt en timepris som er til å leve av, er det ingen som hadde tatt seg råd til dette her i landet (tror nå jeg da)

hvis man gjør som popp sier, 120,- pr time inkl produkter og bruker 30-40 timer på en jobb, så blir det f.eks 4000,- for 4-5 arbeidsdager. det blir da kjapt regna ei "årslønn" på skarve 250k. Vil vel ikke påstå at dette er noe man kan leve av, mtp at dette er ink produkter for en god del kroner.

men starter du opp "bilpleie/klargjøring" og driver litt kynisk, igjen som popp sier, bruker 3-4 timer på 2-2500,- jobber, da snakker vi levebrød. og dette er kanskje biler som kommer igjen 2 ganger i året, i tillegg i en prisklasse folk er villige til å betale for, da er kundegrunnlaget der i enkelte områder.

5000,- * 230 dager = 1150k (burde være nok til lønn, produkter og andre div. utgifter...)

for min del blir nok dette også bare hobby, og ta en kundebil i ny og ne for kos, nye erfaringer og noen kronasjer til å finansiere produkter. (lettere å forsvare tidsbruken for frua, når man får litt betalt ;) )

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som ØHN sier, så tar det altfor lang tid til at man kan ta seg timesbetalt. Jeg setter alltid en fast pris for kundebilene jeg får, og bruker så lang tid jeg trenger så lenge kunden ikke har noe imot at jeg har bilen i 1 til 2 uker. Nå er ikke jeg den som er mest effektiv her tror jeg, men forrige bil brukte jeg 66 timer på, og hadde jeg tatt 150 kroner pr. time på den måtte jeg fått cirka 10 lapper.. Det tror jeg ikke det er så veldig mange som er interessert i å bruke på en shine, uansett hvor grundig det måtte være. :)

Detailing er noe jeg gjør fordi jeg har lyst, hvis det er noe jeg må gjøre, så slutter jeg med det, for da er det ikke forenelig med entusiasme.

x2

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lever for dette :)

Detailing tar alt for lang tid til at man kan prise seg som resten av ettermarkedsbransjen som jobber med kundebiler. Jeg vet for eksempel ikke om et eneste merkeverksted som jobber på noens bil for timepris under 1100 - 1200,- inkludert moms.

Det hadde blitt helt håpløst å fakturere timespris på selv halvparten av det.

Så jeg skjønner ikke at noen kan leve av dette alene, uten å jobbe seg spent i hjel. :)

Et merkeverksted har som regel investeringer i millionklassen på maskiner, diagnoseutstyr alt mulig verktøy man kan trenge for å gjøre hva som helst mekansisk på en bil, og selve verkstedet ikke minst. Legger du 100k i potten på detalingsutstyr og har en middels stor garasje så kommer du svært langt.

Med 1200kr/t har du 960kr/t ex mva, dette utgjør 36000kr i uken, eller 144000kr/mnd ved normal 7,5t arbeidsdag om du klarer å ha ordrebøkene fulle, og det bør man jo skal man drive proffesjonelt. .Å sammenligne seg prismessig med merkeverksted der det eneste man egentlig har felles er at man jobber med bil, blir ganske feil synes jeg. Jeg jobber jo også med bil (stort sett) daglig, men jeg monterer dekor og tar 450kr t(+mva) for montering. Kan ikke sammenlignes med kostnader av å drifte merkeverksted av den grunn :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en liten drøm om å vinne i lotto/eurolotto for deretter å kun drive med detailing :P

Hadde vært herlig med perfekte lokaler, kun ta på seg de jobbene du ønsker og gjøre det akuratt når du følte for det (ingen faste arbeidstider)....

Meeeeen, in real life er det nok lite hensiktsmessig ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lever for dette :)

Detailing tar alt for lang tid til at man kan prise seg som resten av ettermarkedsbransjen som jobber med kundebiler. Jeg vet for eksempel ikke om et eneste merkeverksted som jobber på noens bil for timepris under 1100 - 1200,- inkludert moms.

Det hadde blitt helt håpløst å fakturere timespris på selv halvparten av det.

Så jeg skjønner ikke at noen kan leve av dette alene, uten å jobbe seg spent i hjel. :)

Et merkeverksted har som regel investeringer i millionklassen på maskiner, diagnoseutstyr alt mulig verktøy man kan trenge for å gjøre hva som helst mekansisk på en bil, og selve verkstedet ikke minst. Legger du 100k i potten på detalingsutstyr og har en middels stor garasje så kommer du svært langt.

Med 1200kr/t har du 960kr/t ex mva, dette utgjør 36000kr i uken, eller 144000kr/mnd ved normal 7,5t arbeidsdag om du klarer å ha ordrebøkene fulle, og det bør man jo skal man drive proffesjonelt. .Å sammenligne seg prismessig med merkeverksted der det eneste man egentlig har felles er at man jobber med bil, blir ganske feil synes jeg. Jeg jobber jo også med bil (stort sett) daglig, men jeg monterer dekor og tar 450kr t(+mva) for montering. Kan ikke sammenlignes med kostnader av å drifte merkeverksted av den grunn :)

Jeg ser poenget ditt når det gjelder verkstedinvesteringer i millionklassen. Så dyrt er det ikke å drive med dette. :)

Kan også hende jeg formulerte meg upresist. Jeg sammenlignet med moderate verkstedpriser OG poengterte at selv HALVE prisen blir vanskelig å få for detailing. Jeg mener da med forrige innlegg at UNDER HALVPARTEN av verkstedpris antagelig er vanskelig å oppnå. :)

Når man lever av noe bør ting gjøres helt lovlig og riktig. Det koster penger å drive for seg selv med detailing også. Tenk bare på utgifter til regnskap, utgifter til leie/eie av næringslokale, oppvarming, godkjent lovlig avløp for kjemikalier etc.

Dessuten skal inntekten dekke sykeforsikringer, en god pensjonsavtale og 30% skatt etc.

Hvis man får til alt dette for 450 - 500 kroner timen inkludert moms så kjør på. Jeg tviler på at mange betaler 15-20.000,- for å få detailet bilen sin, så man må enda lenger ned i pris. Da er ikke akkurat detailing noen lukrativ levevei.

Nei, detailing passer som hobby - der man kan ta på seg det man har tid og lyst til, og samtidig bevare entusiasmen :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om man tar inn varer fra utlandet selv, kan man spare mange penger på dette også. vet at det er egene satser for firmaer. men Eksempel er DA maskin til meguiars koster 2900 kr i norge, og si Proff serien til meguiars. eks. #205 og #105 koster 1800 og 1900 på bilxtra. Da blir det 6600 kr. jeg fant dette i usa for 1700 kr!. Med frakt 1000 kr , toll 1000 kr og da har man spart 2900 kr. ingen av toll og frakt er eksakt. men jeg regner med det ikke er over 1000 kr. Og man får igjen de 25% moms.

Vanelig er 56-75 dollar i frakt fra usa ( 300-500 kr ca)

Klart at denne pakken vil veie lit, 2 gallon er jo 7-8 liter så blir vell omkring 10-14 kilo.

men da har du rubbing og polish for sikkert ca 32 biler.

men alt dette kan jo sjekkes opp med tollvesenet, og frakt fra bedriften du vil handle med.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om man tar inn varer fra utlandet selv, kan man spare mange penger på dette også. vet at det er egene satser for firmaer. men Eksempel er DA maskin til meguiars koster 2900 kr i norge, og si Proff serien til meguiars. eks. #205 og #105 koster 1800 og 1900 på bilxtra. Da blir det 6600 kr. jeg fant dette i usa for 1700 kr!. Med frakt 1000 kr , toll 1000 kr og da har man spart 2900 kr. ingen av toll og frakt er eksakt. men jeg regner med det ikke er over 1000 kr. Og man får igjen de 25% moms.

Vanelig er 56-75 dollar i frakt fra usa ( 300-500 kr ca)

Klart at denne pakken vil veie lit, 2 gallon er jo 7-8 liter så blir vell omkring 10-14 kilo.

men da har du rubbing og polish for sikkert ca 32 biler.

men alt dette kan jo sjekkes opp med tollvesenet, og frakt fra bedriften du vil handle med.

Hvis du bruker en gallon på 32 biler, så sløser du rimelig mye med polishen, du bør klare 3-4 ganger så mangen biler med en gallon.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om man tar inn varer fra utlandet selv, kan man spare mange penger på dette også. vet at det er egene satser for firmaer. men Eksempel er DA maskin til meguiars koster 2900 kr i norge, og si Proff serien til meguiars. eks. #205 og #105 koster 1800 og 1900 på bilxtra. Da blir det 6600 kr. jeg fant dette i usa for 1700 kr!. Med frakt 1000 kr , toll 1000 kr og da har man spart 2900 kr. ingen av toll og frakt er eksakt. men jeg regner med det ikke er over 1000 kr. Og man får igjen de 25% moms.

Vanelig er 56-75 dollar i frakt fra usa ( 300-500 kr ca)

Klart at denne pakken vil veie lit, 2 gallon er jo 7-8 liter så blir vell omkring 10-14 kilo.

men da har du rubbing og polish for sikkert ca 32 biler.

men alt dette kan jo sjekkes opp med tollvesenet, og frakt fra bedriften du vil handle med.

Hvis du bruker en gallon på 32 biler, så sløser du rimelig mye med polishen, du bør klare 3-4 ganger så mangen biler med en gallon.

x2

Jeg har nok fått korrigert ca 20 biler på ei vanlig liten flaske #105, og den er på rett under literen... :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Greit at maskiner kanskje er billige i usa, men det hjelper lite så lenge du ikke har 110V i stikkontakten din hjemme...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å ta inn produkter fra utlandet er jo intet nytt. De fleste her på forumet har handler bilpleieprodukter fra utlandet i større eller mindre grad, og jeg har selv lagt igjen noen titusener i utlandet (og i norge). Nå er jo forøvrig meguiars et ekstremt eksempel på prisforskjell norge/utland. Hvis du sammenligner produkter som et mer vanlige her inne, som f.eks scholl og 3M så er prisforskjellen betydelig lavere.

Ellers synes jeg andre har oppsummert det greit. For å kunne gjøre det som vi liker å kalle detailing og få et godt resultat så er det nødvendig med "det lille ekstra" på alle områder, og dette gjør at en detailer ofte bruker 10 ganger så lang tid som en "bilpleier". Jeg har lenge søkt etter produkter og metoder som gjør at jeg kan utføre en tilfredsstillende full jobb på 1 full dag eller 2 arbeidsdager, men har hittil ikke lykkes med dette.

Jeg kunne lett tjent mye mer penger på 1000kroners jobber med en times swirl fylling og voksing, samt litt støvsuging og vinduspuss, men det er ikke der interessen min ligger.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg viste jeg kom til å få pes for at jeg sa 32 biler, men det var rimelig grovt regnet :P

Man må jo også ikke alltid bruke 105 en, og heller bruke en av de som har mindre cut. men poenget var at det var billigere ...

Fikk forresten svar om fra tollvesenet. sikkert skrevet mange mange andre steder i forumet. men jeg sier det fordet

Jeg spurte om bilpleie produkter ( flytende og paste)

El-verktøy til bilpleie

padder/kluter etc..

Svar:

Hei

Det vil ikke være toll på disse varene, men du må betale 25 % merverdiavgift av tollverdien (fakturapris + frakt + evt. forsikring av forsendelsen) ved innførselen.

Fortollingsgebyr

Firmaet som transporterer og lagrer varen til Norge, kan belaste deg med et gebyr for forsendelse og lagring av varen. Lar du firmaet eller speditøren fortolle varen for deg, vil du som oftest måtte betale for denne tjenesten også. Fortollingsgebyret er altså et gebyr som ikke betales til Tollvesenet, men til en annen part. Tollvesenet har derfor ikke informasjon om hvor mye gebyret er. For å finne ut dette, må du kontakte tollageret der varen din ligger og/eller firmaet som fortoller varen for deg.

Endret av Boblee
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har jobbet med klargjøring en del år tidligere. Var da fristelsen for og bringe dette opp et nivå til detailing meldte sin ankomst.

Er derfor jeg nå har en annen jobb og driver med bilpleie på hobbybasis, selv om jeg lærte ufattelig mye av alle de årene jeg hadde som klargjører/polerer.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive