Gå til innhold

TEST: BilXtra Felgrens


Erik S

Recommended Posts

BilXtra Felgrens

felgrens1.jpg

Pris: 89,-

Fra bilxtra.no:

"Ekstra effektiv!

  • Rengjøringsmiddel for felger av stål aluminium og krom
  • Fjerner effektivt bremsestøv, fett, oksider, salt, sot og veistøv
  • 500 ml med pumpe"

Jeg tenkte jeg skulle gjennomføre en dokumentert test med litt bilder og slikt av BilXtra sin felgrens. Siden jeg jobber på BilXtra synes jeg det er gøy å få testet ut litt av disse produktene som vanligvis ikke er førstevalget til majoriteten på DCN. Denne har jeg brukt et par ganger, og er rimelig fornøyd. Denne produseres av Hagmanns for BilXtra kjeden.

Felgene denne skulle testet på ble vinterfelgene til pappa. Disse ble tatt av bilen for noen uker siden, og skulle i utgangspunktet bli vasket samtidig. Det oppstod imidlertid en god del banning, store ord og mye ekstraarbeid for å få disse av da det viste seg at verkstedet hadde ødelagt en av boltene ved forrige service. Derfor ble de bare hengt rett opp på veggen der og da, og vasken ble utsatt.

Det er nok ikke de mest møkkete felgene, men litt grums var det nå å ta tak i.

288bb0w.jpg

ffd55y.jpg

mj02kn.jpg

Klart for påføring:

33a410n.jpg

Påførte jevnt over hele innsiden på felgen. Denne er veldig tyntflytende og lett å påføre.

rupiyc.jpg

Virketiden på denne er satt til et "noen minutter" i følge etikken. Den er ikke syrebasert, så her kan man ta tiden den skal ligge på litt på "gefühlen", så lenge den ikke tørker. Jeg lot den ligge på i mellom 6 og 7 minutter, mens jeg gjorde klar høytrykksspyleren.

Før avspyling dro jeg fingen så vidt over for å se om noe av dette løsnet. Det så lovende ut.

k2o31x.jpg

Så var det klart for første avspyling, og det ble rimelig greit, selvom det var litt grums igjen.

n15r14.jpg

2ylwcq8.jpg

En god del av skitten forsvant med bare påføring og avspyling. Det verste så derimot ut til å fortsatt sitte igjen. Tok derfor en ny runde med påføring av felgrens og ventet ca. 5 minutter før jeg denne gang gikk i gang med felgbørsten før avspyling.

2diiy6g.jpg

Etter avspyling;

8wwkyu.jpg

5l7zoo.jpg

Nå så jeg meg ferdig med denne. Det aller verste mellom eikene gikk ikke vekk med denne. Her måtte jeg nok til med noe sterkere. Etter en runde med Iron-X og Ferrobet AluRens forsvant også dette. De asfaltprikkene som da stod igjen ble tatt med Prickbort.

Konklusjon:

BilXtra felgrens virker å være et oppegående produkt som gjør en helt grei jobb på å fjerne skitt fra felgene. Skikkelig inngrodde felger (slik som det var mellom eikene her), trenger nok allikvel noe sterkere enn denne. Til å være en av de billige felgrensene man får kjøpt over disk, har jeg i grunn vært veldig positivt overrasket over hvor effektiv den er helt siden jeg fikk tak i den. Jeg tenkte i begynnelsen at dette ikke kunne være noe å satse på, men man måtte jo selvsagt prøve først. Denne gjør jobben bedre enn mye av det andre vi har i hyllene på BilXtra som jeg tidligere har prøvd litt (Turtle, Autoglym), med unntak av Meguiars All Wheel. Sistnevnte er syrebasert, og denne har jeg aldri blitt helt fortrolig med, selvom den gjør en forholdsvis god jobb. Basert på tidligere erfaringer må jeg også legge til at Sonax Extreme felgrensen oppleves å gjøre en litt bedre jobb enn denne. Sonax er nok hakket mer futt i enn denne, men er til gjengjeld noen kroner dyrere (i alle fall der hvor jeg har sett den for salg).

Alt i alt blir det tommelen opp for BilXtra felgrensen :thumbup:

  • DCN Poeng 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mye blandede erfaringer med BilXtra-produktene, men det så jo ikke direkte feil ut, det der. Skulle gjerne sett den head-to-head mot Sonax sin felgrens som koster ca. det samme og er tilgjengelig i etasjen over BilXtra (i hvert fall her i Laguneparken ;) )

EDIT: Hvordan synes du originalsprayeren fungerer (hvis du prøvde den)? Sonax sin synes jeg bruker i overkant mye produkt og gir mer "stream" enn "spray", hvis du skjønner.

Endret av EspenL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som en ålreit felgrens man kan ha i bakhånd, men som også er lett å få tak i ;)

Bra dokumenter test!

Ikke det verste som finnes nei :)

Takk! :)

Har mye blandede erfaringer med BilXtra-produktene, men det så jo ikke direkte feil ut, det der. Skulle gjerne sett den head-to-head mot Sonax sin felgrens som koster ca. det samme og er tilgjengelig i etasjen over BilXtra (i hvert fall her i Laguneparken ;) )

EDIT: Hvordan synes du originalsprayeren fungerer (hvis du prøvde den)? Sonax sin synes jeg bruker i overkant mye produkt og gir mer "stream" enn "spray", hvis du skjønner.

Hadde jeg hatt Sonax sin i dag når jeg fikk dette innfallet så hadde det helt klart blitt duell. Sonax sin fungerer jo meget bra ;)

Originalsprayeren er helt grei. Den er justerbar slik at man kan justere den fra stream til å bli mer sprayaktig. Men jeg opplevde den ikke som veldig sparsom på produkt i forhold til Kwazar. Men såklart kan man nesten ikke sammenligne et kwazar sprayhode med et som følger med et billigprodukt. Hadde tilfeldigvis en Kwazar flaske som sto tom for øyeblikket, og tenkte at den da kunne komme til sin nytte på felgrensen ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...