Skovdahl

Symptomer på dieseldyr?

Hei!

Fikk en pendlerbil av kona her for en liten måned siden, en Audi A6 1.9TDI fra '97 med 307k på telleren p.d.d.

Forrige eier nevnte en form for hopping/fusking under kjøring, uavhengig av turtall eller belastning, og at denne hadde kommet iløpet av vinteren.

Kan med dette bekrefte denne fuskingen, og at den er mildt sagt plagsom!

Har prøvd litt forskjellig for å se hva resultatet blir, uten å bli noe klokere.

Har heldigvis mine lysere øyeblikk i hverdagen, og i et av disse(som forekom idag) kom jeg på at fuskingen omtrent forsvant når jeg fylte full tank sist. Dette, kombinert med at bilen stod så og si hele vinteren satte meg på tanken om dieseldyr. Fylte full tank og slo på en dieselrens som skal ta knekken på slike organismer, og fuskingen gav seg nesten umiddelbart og kom kun sporadisk tilbake på resten av turen hjem.

Spørsmålene er da

- kan det være dieseldyr, og evt. andre små partikler ifra rørsystemet(tanken er i plast) som forårsaker denne fuskingen?

- hva skal til for å få bukt med problemet? Flere renserunder og nytt dieselfilter?

Takker for alle svar :)

Thomas

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde dieseldyr på tanken i båten,det kom av at båten hadde fått det fra en bensinstasjon,det ble bare verre ved at det var lavt diesel nivå i tanken over vinteren. Motoren gikk og fusket og tilslutt stoppen den. Måtte tømme tanken og slanger da dieseldyr blir en sånn slags sjelè guffe. Så hver gang jeg fyller diesel på båten må jeg ha sånn dieseldyr rense middel på tanken.

Endret av Morganx
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk EGR'en du ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du fått vann i tanken er det stor mulighet for at det er mikroorganismer (dieseldyr) tilstede.

Det er ganske uvanlig å få dieseldyr på en bil, men det kan skje. Da må du bytte alt som har med dieselsystemet å gjøre.

Du kan sjekke filteret for å se om det ligger slam i det, det finnes også forskjellige tester du kan benytte for å sjekke, men husker ikke navnet på noen i farta.

Dieseldyr lever av hydrokarboner som er i dieselen, de må ha tilgang til vann for å leve (de lever i vann). Disse mikroorganismene lever i skillet mellom vann og diesel og "spiser" dieselen.

Du kan også prøve å draine tanken helt tom, litt vanskelig å se på en bil men det skal ikke være slam i bunnen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk EGR'en du ;)

Er det en diagnose du mener? :P

Ellers takker jeg for utfyllende svar sålangt, de gjør meg klokere mtp. problemet.

Tenker at om det er dieseldyr i tanken, er disse et resultat av 'vinterlagring' ute med lite diesel på tanken. Så får kjøre rens et par tanker og bytte filter til å begynne med, så får vi se hvordan problemet ter seg fremover.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med 300t km på en audi med pumpedyse er nok EGR potte tett ja, samt innsuget. (gjelder alle andre biler også)

EGR = Exhaust Gas Regeneration

Er noe tull en eller annnen smarting har finne ut at skal forurense mindre, ved å kjøre eksosen gjennom motoren en gang til for å forbrenne de siste restene.

Når du står forran bilen, er denne plasert på venstre side. Det er et rør som går fra eksos manifoilen (der eksosen går ut) gjennom en ventil, denne ventilen åpner eller stenger. Over et visst turtall er den stengt. Det går et rør vidre fra denne ventilen og inn på innsuget.

Skal du ha av dette må du først kjøpe nye pakninger på møller. Deretter er det bare å demontere egr og innsug. Dette vaskes grundig for å få vekk alt av sot. Legg innsug og EGR i Diesel over natta og skrubb deg ihjel dagen etter.

Slik ser EGR ventilen ut:

http://imageshack.us/photo/my-images/222/40d902fc98903811rb7.jpg/

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da blir det demontering og rens av EGR-ventil ved første anledning! Høres jo veldig sannsynlig ut, så håper det er dette som er årsaken.

Nok en gang - takk for gode svar! Dette er et flott forum i så måte, med mye kunnskap om mye. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Jeg må dra opp denne igjen, med en ekstra henstilling til de som kjenner Audi og denne motoren om å lese den :)

Jeg har fjernet og blendet EGR-ventilen og rensket ut av innsugsmanifolden, uten at dette hjalp annet enn på at bilen puster bedre. Luggingen derimot, er der like fullt - fortsatt uavhengig av turtall og belastning.

Jeg har lest og googlet så mye at jeg har lest meg bort, men har en ide om at det kan hjelpe å bytte dysespisser. Noe annet som jeg tror det kan være, er glødeplugger. Men som sagt, jeg er rimelig lost.

En ting jeg ikke har gjort, er å kjøre en diagnose på bilen. Så det er neste steg, sammen med å skifte dysespisser.

Er takknemlig for ethvert svar som kan peke i riktig retning!

Ha en fortsatt god dag! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Diagnose er vel første man bør gjøre.

Veldig enkelt å ordne på VAG, "nesten alle" har vagcom :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er dette en C4 eller C5? Jeg vil nesten tippe C4 og da er motoren på grensen til antikvarisk. :)

Dysespisser på en som har bikket 300k vil gjøre underverker, et sett Fratelli Bosio PP520 feks. Ecconor selger disse for ca 2000kr pr sett. Mer effekt vil de gi også, spesielt i kombinasjon med chip.

Glødepluggene får ikke bilen til å fuske, den blir bare vanskelig å starte når det er kaldt ute.

Fusking er ofte knyttet til tenning, og derfor er det begrenset hva som kan gi dette på en dieselmotor. Du kunne jo prøvd å koble av luftmengdemåleren, og se om motoren går uten. Stopper den, er trolig måleren ok.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en C4 ja, og det er en fossil av en motor :)

Nye dyser blir det uansett, har et sett Bosch-dyser jeg fikk med når jeg kjøpte en 'ny' LMM. Så den har også blitt byttet. Men når du sier koble fra LMM - antar jeg du mener å koble fra el.kontakten? For bilen gikk like herlig når jeg koblet fra den kontakten.. Så får koble den fra og kjøre en tur og se om det kan utgjøre noen forskjell.

Takk for gode råd Knutis, kommer med en oppdatering om hvordan utviklingen går.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter mye mer leting etter feil, ble dysespisser skiftet i sommer og ved montering av masterdyse(den med ledning på, for de som ikke er videre kjent med pumpedysesystemet) gikk jeg, av yrkesskademessige årsaker over nevnte ledning, for der å finne et ledningsbrudd på en av to 'faser'. Denne ble loddet sammen, og siden det har bilen gått som ei klokke!

Så mye har blitt gjort i 'unøden' for å finne feilen, men bilen er ihvertfall godt rustet(no pun intended..) til mange lange mil til.

:)

Og skulle noen ha, eller kjenne noen som har to skjermer til en A6 med C4 karrosseri - uten særlig rust, er jeg mottagelig for PM om slikt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra det ordnet seg. :)

Sjekk med ronnyn du. Han er C4 guru.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.