BChris

Black Diamond bremser, noen erfaringer?

24 innlegg i emnet

Var ein dag eg rett og slett blei dritt lei av at bremseskivene mine skulle då litt lett rust farge og rust renninger uansett kor godt reint ein gjere. Altså; nogelunne spotless bil, men rustfarga skiver... Detter ødlegger jo intrykkelt litt føler eg :thumbdown:

Begynte då å leite og fant noen bremser av typen Black Diamond, disse er svart og rust vil jo da ikkje være så godt synlig. Perfekt tenkte eg.

Dette er performance bremser. Får både slissa skiver, borede skiver og slissa & borede skiver. Får også Black Diamond klosser, bremse slanger og clutch.

Fant black diamond bremser på nett i Norge, her kostet dei mildt sakt skjorto... 12600kr... Dette bare for skiver rundt hele bilen..... Klosser kommer i tillegg..

Fant så denne nett siden: http://www.motorspor...mond-brakes.htm

Og fant her slissa & borede skiver + klosser, rundt hele bilen til ca. 4100kr inkl. frakt+ moms, er jo ikkje toll på bildeler så.

Norsk valuta på delene kan også velges til høgre i main vinduet. Frakten er dyr, men blir uansett MYKJE billigare enn i norge...

Kommer nok til å bestille dette når den tid kommerat nye bremser må til.

Tenkte eg skulle dele mine funn med resten av forumet, fordi eg godt kan tenka meg at andre her inne også føler rusten på bremser ødlegger finishen litte grann.

Dei er nok ikkej svart heile veien gjennom, men er i det minste lakkert på nav biten osv. fra fabrikk :)

Endret av BChris
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fargen på bremseflaten vil vel slites av på første kjøretur og bli like rusten som dine nåværende bremser.

Det svarte belegget er vel hovedsaklig ment for å unngå rust i tiden fra produksjon til de monteres på bil.

Rustne nav kan alltids pusses ned med stålbørste og behandles/males for å unngå synlig "krokan".

Endret av Aleksander Ødegård
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

EBC ultimax skivene jeg kjører var også lakkerte svarte når jeg fikk dem.

IMG121.jpg

Og etter 5 min kjøring ser de da slik ut:

IMG129.jpg

Men navet er fint og svart enda så det er jo noen fordeler med at de er ferdig lakkerte fra fabrikken.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har disse på bilen her, og det sorte blir borte etter et par turer på bremseflaten, så rust kommer nok på disse også etterhvert etter feks vask av bilen..

Betalte vel 10.000 for rund baut med slissa på evo`n her, så hørtes jo dyrt ut.. type bil er det til?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På buicken kjører jeg rundt på bremser som er sinkbehandlet/sinkbadet, det lille laget på bremeflaten ble riktignok fort borte, men resterende sink i borrhulla, slissinga og ventilasjonen er der fortsatt, og hjelper på mot rustdannelser på skiva etter vask :)

Men hvor man får slike skiver til mere normale biler er jeg usikker på, da jeg spesialbestilte disse på eBay, nettopp for å ha spotless bil når bilen er nypolert, kosta skjorta og litt til, var det verdt det? Nei desverre, men lenge leve galskapen B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rustfri skiver er vell saken da :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen av brembo skivene på mekonomen er lakket, litt tilfeldig om de er det til din bil eller ikke. Brembo max er som regel alltid lakket. Dette forhindrer rust uten for slitebanen men på slitebanen må man bremse bort rusta :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rustfri skiver er vell saken da :thumbup:

Rustfri-skiver tar vel drastik mye mindre etter hva jeg har forstått, jeg ville ikke gambla på bedre look fremfor bremseeffekt iallefall :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ikke bruke "fremtidens" materiale... :-)

Vil gjerne ha sånn jeg, sponser du?

Keramiske bremser er veien å gå og blir forhåpentligvis den nye standarden etter hvert, men det er sykt dyrt enda (koster vel typ. 120k + for skiver, pads og kalipper round bout på porsche feks. Dette er riktig nok retail-pris, men likevel.)

Endret av Aleksander Ødegård
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rustfri-skiver tar vel drastik mye mindre etter hva jeg har forstått, jeg ville ikke gambla på bedre look fremfor bremseeffekt iallefall :P

Vell, på motorsykkler så går det utrolig fint, iallfall etter min erfaring. Letet etter det når jeg kjøpte til Outlanderen, men fant dessverre bare Greenstuff og orginalskiver til den. Snevert produktvalg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har disse på bilen her, og det sorte blir borte etter et par turer på bremseflaten, så rust kommer nok på disse også etterhvert etter feks vask av bilen..

Betalte vel 10.000 for rund baut med slissa på evo`n her, så hørtes jo dyrt ut.. type bil er det til?

At svart fargen blir vekke fra "arbeids" overflaten er jo forsåvidt klart, men er jo greit at resten av skiven ikkje ruster ;)

12.500kr er for 4 skiver til ein BMW 320D 2005 model. Som i England koster 4113kr inkl. frakt (dette er 4 skiver OG klosser til alle hjul) + moms og toll. Men er vel ikkje toll på bildeler.

Så er jo egentlig det viktigste; Er det gode bremser? :) Når eg kjøper skal eg ha slissede & borede skiver, og tilhørende klosser :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte skiver og klosser til Galanten min fra England for 3800 inkl alt for etpar år siden. Funker gull :)

Det svarte på navet ruster etter noen måneder, så om du vil det skal vare lakker du over med hammerlakk før du monterer og sparer deg litt skrujobb.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, bildeler er noke eg ALDRI ska kjøpa i Norge igjen... Kun om det er akutt eller om eg får gode rabatter gjennom kjente som kan skaffe det eg trenger. Når bildeler koster 40% meir enn i Sverige f.eks. (om ikkje meir..) så frister det ikkje mykje å være patriot :/

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp slissa skiver, ikke både og, både borra og slissa kan fortere få kast har jeg skjønt. Har kun slissa her sammen med Ferodo DS2500 klosser, og den komboen biter som f... helt klart å anbefale, STOR forskjell fra org bremser på evo som ikke er noe dårlig fra før.. Ferodo klosser sliter mer på skiva, har de på audi her også sammen med Brembo skiver, og de spiser mer der, men det virker somat black diamond skiver holder mye bedre mht de klossene.

Sjekk med Per Herbjørn hos blankbil mht Ferodo klosser, han har de hos seg mener jeg..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp slissa skiver, ikke både og, både borra og slissa kan fortere få kast har jeg skjønt. Har kun slissa her sammen med Ferodo DS2500 klosser, og den komboen biter som f... helt klart å anbefale, STOR forskjell fra org bremser på evo som ikke er noe dårlig fra før.. Ferodo klosser sliter mer på skiva, har de på audi her også sammen med Brembo skiver, og de spiser mer der, men det virker somat black diamond skiver holder mye bedre mht de klossene.

Sjekk med Per Herbjørn hos blankbil mht Ferodo klosser, han har de hos seg mener jeg..

Takk takk Truhaa :) Då blir da nok iallefall Black Diamond skiver på meg nestegang ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang. skiver og rust. Jeg har lakket nav og kalipere med Hammerite. Men det er fortsatt rust rundt hele skiva. Der det er boret hull. Går det ann å slipe bort rusten her og så lakke? Det detter jo da evt. av små biter med rust, men det gjør ikke noe?? Og er evt. holdbarheten her dårligere enn på nav og kaliper?

Endret av Krisfje
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde black diamond skiver og ferrodo klosser på min S2 Coupe. Funket greit det. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har lakket rundt på skiven?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir vel ikke veldig holdbart vil jeg tro?! Man vil. Hele tiden få varmeforskjeller i skivene, som gjør at lakken flasser av?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive