Torjac

Privatinnstruksjon søkes

Jeg har tenkt å kjøpe meg en polermaskin. Flex 3403 VRG roterende, ligger best an. Primærbruk er lakkorrigering med fjerning av små riper, steinsprut, swirls m.m.

Man kan lese seg til kunnskap, men må trene seg til ferdigheter. Finnes det en der ute, som kan hjelpe meg igang. Jeg har 2 tyske biler å øve på, men jeg er såpass redd for de, at jeg vil ha det riktig med en gang. Jeg bor i Oslo.

Kveld, helg og kanskje en hverdag er mulig.

Hvor mye tid bør vi sette av? Hva tar du for en slik økt? Hva har du av erfaring?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et tips kan være å få tak i feks et panser på hoggern eller nærmeste biloppretter og prøve seg frem selv. Dette har jeg selv gjort med greit resultat. Fordelen er at man kan drite seg ut uten å ødelegge noe av særlig verdi.. :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Metabo roterende poleringsmaskin er kjøpt. Bilpanser fra en kassert Opel Vectra (mørk blå) er skaffet. En svært god service fra Bernhard Brynildsen på Parts & Retards ga meg produktene og informasjonen jeg trengte. Nå er det bare å ønske meg lykke til.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Metabo roterende poleringsmaskin er kjøpt. Bilpanser fra en kassert Opel Vectra (mørk blå) er skaffet. En svært god service fra Bernhard Brynildsen på Parts & Retards ga meg produktene og informasjonen jeg trengte. Nå er det bare å ønske meg lykke til.

Bernhard og Parts & Retards er gode å ha :)

Lykke til!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lykke til! Del gjerne dine erfaringer her inne, gull verdt for alle nye i gamet det, meg selv inklusive.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Send en Epost til Bernhard på Parts and Retards om att du er intr. i kurs...

Da er vi vel ca 4stk som er interessert og da nærmer det seg for nok folk...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Melding til Bernhard er sendt. Jeg er svært interessert i kurs.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det satt noen dato enda? Og hvor mye koster det ca ?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Første erfaringer fra bruk av roterende maskin, på mitt innkjøpte panser er som følger.

  1. Håndpolering (Swissvax cleaner fluid regular) er greit til å få glans, samt fjerne enkle hologrammer.
  2. Scholl S30 (orange pad) tar litt mer, men er også best egnet til lakk som i utgangspunktet er ganske bra.
  3. Scholl S03 på gul pad, fungerer utmerket til swirls og mindre riper. Jeg var redd for at denne skulle slipe for mye, og sto klar med S30+ for å fjerne skader fra S03. Dette var ikke nødvendig. Så på video på www.scholconcepts.com under produkter og S03 at de reklamerte for en fluid og en pad, og en sluttføring uten særlig press. Dette skapte den beste tapede kvadraten på pansere så langt. Tørker av med tykk mikrofiber, det er virkelig et mirakelprodukt.
  4. Det er greit å bli vant til bevegelsesmønsteret til maskinen på en "ufarlig" flate. Den har en tendens til å leve sitt eget liv om du sloss mot den. Hvis du heller gjør maskinbevegelsene til en del av ditt mønster, så går alt så mye bedre.
  5. Jeg har forsøkt å gjøre skade på lakken, ved å holde maskinen fast på ett sted, med høy hastighet, og til slutt tørr pad. Det var ikke lett å skape skade som ikke lot seg fjerne igjen med S30. Ikke for at jeg vil prøve det på egen bil, men jeg er iallefall ikke redd for å bruke roterende maskin på medium hastigheter med glidende bevegelser.
  6. Har ikke prøvd ullpad ennå. Det er neste prosjekt. Jeg har også bestilt våtslipesett fra ScandicShine, og skal hive meg over noen steinsprutskader.

Konklusjonen er at normal bruk av maskinen er ikke noe å være redd for. Til normalt vedlikehold og polering er jeg nå klar for egne biler. Større skader har jeg fortsatt litt læring igjen på.

PS! Dette er MIN erfaring, og et grunnlag til mitt videre arbeid. Jeg håper den er til hjelp, men du må selv ta ansvar for ditt arbeid med dette. Trening på løst panser anbefales sterkt. DS!

Det er flott om noen av ekspertene her kan kommentere og legge til råd og tips. Jeg er ny på dette, og kan sikkert også gjøre meg gale erfaringer. Min læringsfilosofi er at jeg kun lærer av mine feil, så kom gjerne med en utfordring til panseret. Jeg har mange kvadrater igjen :ph34r:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive