Tommy

BMW M3 3.2 1997 Detailed by TCS

47 innlegg i emnet

Jeg handlet meg denne M3'en, etter en del leting på nettet i noen måneder. Bilen er produsert sent i 1996, og har hatt 2 voksne eiere i tyskland, før den kom til Norge, hvor den har stått lagret i et par år før jeg kjøpte den. Den har nå ca 108000km på telleren. Motoren er en rekke sekser på 3201ccm, 321hk, og 350nm.

Noen bilder før vask. Og som dere kan se, så har det bodd mus i motor rommet, som både har lagt igjen rester av nøtter, og hadde gnaget i isolasjonsmatten under panseret, for å lager hi under luftfilteret, men heldigvis så hadde de ikke gnaget på noe annet.

IMG_2183.jpg

IMG_2184.jpg

IMG_2185.jpg

IMG_2186.jpg

IMG_2187.jpg

IMG_2188.jpg

IMG_2189.jpg

IMG_2190.jpg

IMG_2191.jpg

IMG_2192.jpg

IMG_2193.jpg

IMG_2194.jpg

IMG_2195.jpg

IMG_2196.jpg

IMG_2197.jpg

IMG_2198.jpg

IMG_2199.jpg

Startet med å legge et lag microavfetting i motor rom

IMG_2200.jpg

Så fant jeg frem felgbørsten, og en gammel mitt, fulte bøtta med vann og CG c+wg

IMG_2201.jpg

Så var det bare å jobbe det inn, og spyle rent

IMG_2202.jpg

Jekket så opp bilen, og tok av hjulene

IMG_2203.jpg

IMG_2204.jpg

Her har felgen fått en runde med iron-x

IMG_2205.jpg

Lister ble fjernet

IMG_2206.jpg

La så et lag med PB

IMG_2207.jpg

Etterfulgt av et skumlag med CG gr og CG c+wg

IMG_2208.jpg

IMG_2209.jpg

IMG_2210.jpg

Spylte av bilen, og så var det en runde med detailbrush, sammen med MG apc1:5

IMG_2211.jpg

IMG_2212.jpg

IMG_2213.jpg

IMG_2214.jpg

Også på innsiden av listene

IMG_2216.jpg

Så var det bøttevask, med SV carbath, og SV washpudel

IMG_2215.jpg

IMG_2221.jpg

Ble tørket med miracle dryer, og klargjort for å begynne på interiøret. Starter med bagasjerommet, her er noen før bilder

IMG_2239.jpg

IMG_2240.jpg

IMG_2241.jpg

IMG_2242.jpg

Fjernet deksler baki

IMG_2243.jpg

Tok så en runde med støvsugeren, for å få det grøvste

IMG_2244.jpg

Etter dette så ble det en runde med MG apc og MF

IMG_2246.jpg

Kommer seg

IMG_2248.jpg

La så et lag SV shield på de lakkerte flatene

IMG_2249.jpg

Reservehjulet fikk en runde med SV autobahn og SV pneu

IMG_2251.jpg

IMG_2252.jpg

Jekken fikk også litt autobahn

IMG_2253.jpg

Plasten ble behandlet med SV protection matt

IMG_2254.jpg

Ferdig

IMG_2255.jpg

Forresten, verktøyet må også få en runde med autobahn

IMG_2256.jpg

IMG_2257.jpg

Seter ble plukket ut, for bedre tilgang (batteriet ble koblet i fra først, for ikke å få feilmelding på ABS)

IMG_2262.jpg

IMG_2261.jpg

Først en runde med støvsugeren.

IMG_2263.jpg

Gulvmattene fikk seg en runde med MG apc og børste, etterfulgt av noen runder med Foma combivac.

IMG_2258.jpg

IMG_2259.jpg

Ferdig (fører matten er ganske slitt i stoffet, så hele settet kommer nok til å bli byttet ut senere)

IMG_2260.jpg

Så var det tid for samme prosedyre på resten av interiøret.

IMG_2264.jpg

IMG_2265.jpg

Høyre side ferdig.

IMG_2267.jpg

IMG_2268.jpg

Setene fikk også rens av stoffet.

IMG_2271.jpg

Var greit skittent skyllevann (dette var 2. tømming av rensemaskinen)

IMG_2269.jpg

Tørker med varmevifte

IMG_2273.jpg

Alcantara på setene ble renset med SV alcanta

IMG_2274.jpg

Resten av interiøret ble vasket med MG apc og MF

IMG_2275.jpg

Detailing sticks på trange plaser

IMG_2288.jpg

SV crystal og lofritt papir på ruter

IMG_2276.jpg

Rattet var litt slitt, å trengte en oppfriskning

IMG_2678.jpg

Så da fant vi frem dette (glemte å ta med lighter fluid på bilde)

IMG_2679.jpg

Renset først med SV leater cleaner her er forsøk på en 50/50 (sees best på sømmen)

IMG_2681.jpg

Skinnet ble mattet ned med healer pad, vasket rent med lighterfluid, og så ble farge påført i to lag

IMG_2682.jpg

Etter 5 timer så kunne jeg påføre leather milk

IMG_2683.jpg

Ferdig

IMG_2684.jpg

IMG_2685.jpg

IMG_2686.jpg

Fant etter dette ut at jeg ville ha et Alcantara ratt, så det ble handlet inn, og det andre ble solgt

IMG_2352.jpg

Klima anlegget trengte også en rens gammelt vs nytt microfilter

IMG_2353.jpg

Klima ble satt på laveste temp, full guffe og resirkulasjon

IMG_2355.jpg

Så ble boksen med klimarens satt på gulvet bak pasasjerstolen, og dørene lukket, og sto slik i 15 min

IMG_2356.jpg

Brukte denne fra Sonax

IMG_2357.jpg

Så var det tid for motor rommet. Startet med å bytte ut alle de gamle sikringene med nye for å være på den "sikre" siden

IMG_2233.jpg

50/50 av en frihåndspolering med SV metal polish

IMG_2279.jpg

Her er en 50/50 av en av de mangen slangeklemmene som trengte litt oppmerksomhet

IMG_2280.jpg

Så gikk jeg en runde med SV cfp for hånd, etterfulgt av SV autobahn på lakk i motor rommet

IMG_2282.jpg

Plastdeler fikk smake litt SV protection matt

IMG_2283.jpg

Ble ca slik

IMG_2284.jpg

IMG_2287.jpg

Nå var matter og interiør tørt, slik at det kunne forsegles med CG fabric guard

IMG_2292.jpg

IMG_2294.jpg

IMG_2295.jpg

På kanalen så var det en stygg ripe, så her ble det fyllt opp godt med lakk

IMG_2301.jpg

IMG_2302.jpg

Noen riper på bakskjerm etter vingen som hadde gnaget (denne vingen ble byttet ut med en som passet bilen litt bedre)

IMG_2303.jpg

IMG_2304.jpg

Så var det tid for felger og dekk )Hadde fått montert på nye Dunlop SportMaxx dekk) Startet med å fjerne limrester fra gamle lodd, med "dekorfjerneren" på drillen.

IMG_2305.jpg

Så ble det en runde med roterendes med gul MG pad, og SV cfp

IMG_2306.jpg

Her er ferdig resultat. (de småmerkene som er igjen, er etter bl.a dekkomleggingsmaskin, hvor de en gang i tiden har brukt klørne på innsiden, men det er ikke galt, til å være felger fra 1997)

IMG_2307.jpg

Autobahn på felgene

IMG_2308.jpg

Pneu på dekksidene

IMG_2309.jpg

Overflødig gummi skjæres bort

IMG_2310.jpg

Ferdig

IMG_2311.jpg

Så fikk bremsekalipperene en runde med autobahn

IMG_2312.jpg

CG barebones i hjulhus (desse hadde blitt steamet og vasket tidligere når bilen var ute og jekket opp)

IMG_2314.jpg

Ferdig

IMG_2315.jpg

Hjulbolter må også ha beskyttelse

IMG_2316.jpg

Hjul monteres med riktig moment (120nm på denne)

IMG_2317.jpg

Så ble bilen masket.

IMG_2318.jpg

Det var sunn å fin lakk på denne. Panseret og frontfanger hadde vert opplakkert, men ellers så var det original lakk.

IMG_2319.jpg

IMG_2320.jpg

IMG_2321.jpg

IMG_2322.jpg

IMG_2323.jpg

IMG_2324.jpg

IMG_2325.jpg

Tilstanden på lakken bar preg av mye swirls og hologrammer, og noen dype rds

IMG_2326.jpg

IMG_2327.jpg

IMG_2328.jpg

IMG_2329.jpg

Prøvde å polere denne rds, men med lite hell

IMG_2330.jpg

Så da var det bare å finne frem slipekloss og 2000 grit

IMG_2331.jpg

IMG_2332.jpg

Bedre nå. Samme prosedyre på de andre jeg fant også (ble polert opp med Scholl S2 og orange Scholl vaffelpad)

IMG_2333.jpg

Testet litt komboer, men fant ut at denne fungerte bra, samt at jeg brukte Scholl ullpad noen steder.

IMG_2334.jpg

Et par 50/50 etter noen runder med denne komboen. Spredde på 600, gikk opp til 1500+, og rett av.

IMG_2335.jpg

IMG_2336.jpg

Så var det tid for denne som jeg hadde fylt opp tidligere

IMG_2337.jpg

Våtslipes med først 1500, så 3000.

IMG_2338.jpg

Poleres med S2 og ull

IMG_2339.jpg

Ble ikke 100%, men en god del bedre

IMG_2340.jpg

In action

IMG_2341.jpg

Et 50/50 av kanalen.

IMG_2342.jpg

Etter denne runden så ble hele bilen kjørt med S17+ og lilla Scholl

IMG_2347.jpg

Tok så en wipedown

IMG_2348.jpg

Bilen hadde noen småbulker, så da tilkaller man en av de beste på "smartrepair" nemlig Cato hos Caropractor1

IMG_2491.jpg

Her kan man se i speilbilde av lyset hvor bulken er

IMG_2492.jpg

Cato finner et tilgjengelig hull i underkant av døra, å begynner å jobbe.

IMG_2493.jpg

Å etter en stund er resultatet slik (den lille prikken som er igjen, er hakk i lakken, som ble fylt og vannslipt)

IMG_2495.jpg

Bilen hadde litt rust i forkant av panseret, så den var en liten tur hos "maleren" å fikk rettet opp i dette, å jeg sa at jeg kunne ta på meg å gjevne ut flekklakkeringene. Ble våtslipt med 1500grit, 3000 grit, så S2 på ull

IMG_2667.jpg

Mye bedre, men selfølgelig en del holos som må ryddes opp i

IMG_2673.jpg

Så ble hele bilen kjørt en runde med roterendes med MG gul pad, med MG #80 speedglaze

IMG_2674.jpg

Tok så en wipedown med carpro eraser

IMG_2675.jpg

Å dette ser bra ut

IMG_2676.jpg

Siden bilen hadde vert igjennom en del runder med div, så ble den kjørt ut, og dynket i microavfetting, for å fjerne rester i kriker og kroker.

IMG_2677.jpg

Plastlistene på fangerene ble først varmebehandlet med varmluftspistol, før de senere fikk en runde med Black wow

IMG_2687.jpg

50/50 etter varmluftpistol

IMG_2688.jpg

Polering i døråpninger med MG sort spotpad og SV cfp

IMG_2689.jpg

Så var det en full runde med Flex DA med sort MG pad og SV cfp, for å være helt sikker på at det ikke var hologrammer igjen, og for prevoks oljer

IMG_2690.jpg

LSP ble SV cr

IMG_2691.jpg

Legges i to tynne lag

IMG_2694.jpg

Buffes av med SV microfluffy

IMG_2701.jpg

Eksoanlegget hadde jeg nylig byttet, men fikk en runde med SV metal polish, etterfulgt av Autobahn

Før

IMG_2696.jpg

Etter

IMG_2700.jpg

Skiltene fikk et lag autobahn.

IMG_2702.jpg

Gummilister og pakninger ble behandlet med SV seal feed

IMG_2703.jpg

IMG_2704.jpg

Lister får en runde med Blak wow

IMG_2705.jpg

Vinduer beskyttes med RainX

IMG_2706.jpg

Så til ferdigbildene.

IMG_2707.jpg

IMG_2708.jpg

IMG_2709.jpg

IMG_2710.jpg

IMG_2711.jpg

IMG_2712.jpg

IMG_2713.jpg

IMG_2714.jpg

IMG_2715.jpg

IMG_2716.jpg

IMG_2717.jpg

IMG_2718.jpg

IMG_2719.jpg

IMG_2720.jpg

IMG_2721.jpg

IMG_2722.jpg

IMG_2723.jpg

IMG_2724.jpg

IMG_2725.jpg

IMG_2726.jpg

IMG_2727.jpg

IMG_2728.jpg

IMG_2729.jpg

IMG_2730.jpg

IMG_2731.jpg

IMG_2733.jpg

Tidforbruk på denne: Kom litt ut av tellingen, men mellom 70-80 timer fordelt på noen uker

Takk for meg

*** BILDER TILLATES IKKE BRUKT UTEN EIERS SAMTYKKE ***

Endret av Tommy
88

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk ikke inn alle bildene, men mulig maskina mi som er rar igjen :)cred for en veldig bra jobb!synes originalfelgene ble fine!Fin bil du har! Lyden er også skarp og fin på disse, og de går godt har jeg sett :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med fin bil! Fint å se at den har havnet i retter hender!

GROMT resultat som vanlig :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt arbeid som vanlig Tommy. Gleder meg til å se bilen med eigne auge på tirsdag.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk ikke inn alle bildene, men mulig maskina mi som er rar igjen :)cred for en veldig bra jobb!synes originalfelgene ble fine!Fin bil du har! Lyden er også skarp og fin på disse, og de går godt har jeg sett :)

Av og til hjelper det å ta en refresh, ettersom PB kan være litt treg.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fet bil :thumbup: Sinnsykt bra jobba, denne bilen kom i rette hender jah! ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig bil ! e36 m3 er absolutt ein av mine all-time favoritter! :) Deilig å se at det finnes eksemplarer i så god stand, og ser ikkje ut som om den får det dårlig hos deg.! :thumbup: Cred for ein veldig bra jobb!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En ekte detailer som pleier sitt eget frem til et smykke av en bil. Du dro her glatt 10 år av denne. Cred! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fantastisk arbeid som vanlig, noe denne bilen fortjener :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virkelig nøye og flott detailing! Mye penere enn når du overtok den :thumbup:

Sto de andre bmw-felgene bare midlertidig på, referert til et av bildene hvor du fjerne limrester på M3-felgene?

Cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gromt dette her Tommy, cred gitt

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

helt utrolig flott utført jobb,en av de beste jeg har sett.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hver gang jeg leser en S&S av deg, så blir jeg bare mer og mer imponert over hvor detalje-fokusert du er.

Vanvittig resultat, som alltid! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Magisk du tar det alltid et steg lengre enn galskap *TommelOpp*

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

av en eller annen grunn så imponerer du enda en gang.. da jeg tror att nå kan det ikke bli bedre, men så viser det seg tydeligvis att det går :)

må løs nok en gang =) venter i spenning på neste detailing du har!

rett å slett fantastisk!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skikkelig grom vårklargjøring, ble jo stort sett som ny igjen :thumbs:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin bil og grundig jobb! Det er like fascinerende hver gang å se hvordan du løfter biler, som de fleste synes er "strøkne" i utgangspunktet, til hinsides resultater.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virkelig nøye og flott detailing! Mye penere enn når du overtok den :thumbup:

Sto de andre bmw-felgene bare midlertidig på, referert til et av bildene hvor du fjerne limrester på M3-felgene?

Cred!

Ja, det er 8,5 og 9,5x19" sommerhjul som tilhører 320ci'en. De gikk på, men tar i, så den kunne ikke trilles. Hadde den ståendes på dem, mens jeg fikk på nye dekk på de smidde 17" felgene.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

eneste grunn til at du ikke får terningkast 7, er ventilhettene ;)

cred gitt. detailing får stadig nye meninger!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

høy fap fap faktor :)

Rå jobb på rå bil :j

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive