_robert_

Meguiars - #21 + #16 eller #21 + #26?

Hei,

Er splitter ny i forhold til detailing, og har i de siste mnd gått igjennom, om ikke absolutt alt, så veldig mye av trådene på dette forumet, og det er moro å se hva folk legger ned av tid og penger, og ikke minst resultater som får en bilinteressert til å få hakeslep.

Har såvidt begynt med noen innkjøp til "et bedre liv" for min bil, en 2010 Landcruiser(vare) med perlemor metalic. Etter hva jeg har lest har denne en meget myk lakk, og kan videre være en utfordring i forhold til swirls osv. Vet denne bilen var behandlet med full pakke fra Meg's (proffserie) før jeg kjøpte den, og har aldri sett en bruktbil som har sett så strøken ut noen gang. Ergo ble valget enkelt for min del.

Tilbake til saken; Som tråden benevner så har jeg mine kval angående hva jeg skal benytte som voks etter lakkforsegling med #21 (V2.0) Har gått til innkjøp av både #26 og #16 (Ja #16 finnes faktisk å få tak i noen plasser enda)

Noen her inne sverger til en miks av 21 og 26, mens andre skryter #16 opp i skyene. Planen i sommer var å ta en lett korrigering (sannsynligvis #80) før 2 lag forsegling med #21(V2.0) men kan noen erfarne gi meg et hint om hva som er forskjellen på #26 og #16? Da tenker jeg på resultat, varighet osv. Er det noen av disse voksene man får i "pose og sekk" eller må feks. holdbarhet ofres for wetlook'en på #16?

Alle tips mottas med TAKK, for dette blir valgets kval.

Mvh

_robert_

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg verken ser eller merker særlig forskjell på disse. Dessuten varierer det hva slags LSP som funker fra bil til bil. Skulle jeg valgt kun en av dem på hvit bil måtte det bli #21. Den får frem en veldig blank glassaktig finish som passer godt på lys lakk.

Happy detailing :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

#21 er en knallsealer som fint kan brukes aleine, for som ØHN sier, den gir en fantastisk fin finish :) Enkel i bruk er den også!

Ved riktig forarbeid ser jeg ikke noe grunn til å legge voks over #21..

Det skader ikke å legge en voks over, men jeg hadde prøvd en av gangen, så får du kanskje en favoritt.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kun #16, #26 eller #21 ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen og takk for svar!

ØHN:

Så du mener at det er totalt unødvendig med voks i tillegg til sealer #21 som du nevner?

Våger meg med et ektra spørsmål, da jeg har kikket på noen av S&S'ene dine, blandt annet RAV 4. Er imponert over resultatet på denne, men ser du har anvendt D151 til denne bilen. Hadde i utgangspunktet omtrent ikke hørt om dette produktet, men ser at du varmt anbefaler det. Er dette et produkt som kan benevnes som en lakkRENS, og er det slipegranulater i det? Videre lurer jeg på om dette produktet kun er å anbefale til biler uten klarlakk? Ut i fra resultatet du viser til hadde det vært utrolig moro og prøvd 151, da i stedet for #80.(Selv om jeg er av nybegynner karakter.)

Ser dette produktet selges kun i 4L dunker, og har den nette sum av over 1600kr + frakt på norprol. Noen grunn til at de ikke selger mindre kvanta av dette produktet?(Ser de skriver at det ofte blir brukt ifbm bruktbilhandel, så kan jo godt være at det er 151 som er brukt på min Landcruiser før jeg kjøpte den...?)

Hadde vært moro å prøve 151 hvis du også kan anbefale den på biler MED klarlakk, men finnes det noen som kan ha mindre kvantum av denne? Takker på forhånd for svar/veiledning!!

Svenrik:

Jeg kommer nok til å legge en voks i tillegg til sealer, i og med at jeg ikke er en full time detailer, og setter pris på varighet.(Selvfølgelig legge denne voksen veldig varsomt da jeg ikke vil gjøre skade på sealeren)

Det blir vel som du anbefaler, at jeg prøver ut begge to. Begge er vel "Carnauba-basert" slik at man slipper problemet med å ta sealer slik man gjør med syntetiske vokser?

trogha:

Kun #16 er vel ganske uaktuelt, da dette kun er en voks. Må få på en sealer når en først skal friske opp cruiseren.) Som nevnt må jeg vel prøve meg frem hva gjelder #16 eller #26....

Takker for evetuelle videre tips dere måtte komme med til en nubie som skal gå løs på en, etter sigende myk lakk.(Når temperaturen i trøndelag øker noen hakk) Også med tanke på pad, noe jeg er lit usikker på....Gul eller sort MG pad på #80 eller da evt 151 hvis ØHN anbefaler denne? Skjønner at dette må vurderes ut i fra tilstand på swirls, holos osv, men etter hva jeg kan se i godt lys, fremstår lakken som veldig pen (sannsynligvis etter behandlingen bilen fikk før jeg kjøpte den i desember 2011)

Mvh

_robert_

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

D151 får du for ca 40£ pluss mva og frakt fra webshops i england ;-) elite, clean your car osv :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen og takk for svar!

ØHN:

Så du mener at det er totalt unødvendig med voks i tillegg til sealer #21 som du nevner?

Våger meg med et ektra spørsmål, da jeg har kikket på noen av S&S'ene dine, blandt annet RAV 4. Er imponert over resultatet på denne, men ser du har anvendt D151 til denne bilen. Hadde i utgangspunktet omtrent ikke hørt om dette produktet, men ser at du varmt anbefaler det. Er dette et produkt som kan benevnes som en lakkRENS, og er det slipegranulater i det? Videre lurer jeg på om dette produktet kun er å anbefale til biler uten klarlakk? Ut i fra resultatet du viser til hadde det vært utrolig moro og prøvd 151, da i stedet for #80.(Selv om jeg er av nybegynner karakter.)

Ser dette produktet selges kun i 4L dunker, og har den nette sum av over 1600kr + frakt på norprol. Noen grunn til at de ikke selger mindre kvanta av dette produktet?(Ser de skriver at det ofte blir brukt ifbm bruktbilhandel, så kan jo godt være at det er 151 som er brukt på min Landcruiser før jeg kjøpte den...?)

Hadde vært moro å prøve 151 hvis du også kan anbefale den på biler MED klarlakk, men finnes det noen som kan ha mindre kvantum av denne? Takker på forhånd for svar/veiledning!!

Du trenger ikke noe over #21. Det er en kjemisk lakkrens og sealer som i tillegg oppleves som en voks når den er nylagt.

D151 er en lakkrens med slipegranuler. Den er en medium polish som er litt grovere enn #80. Jeg brukte #205 som tilsvarer #80 til slutt på den RAV4'en. D151 fjernet riper men gjorde finishen grå og kun greit blank. Derfor gikk jeg over med #205 og finere pute for å få den så blank jeg ville ha den :)

Polish/lakkrens - kjært barn har mange navn. Mange her blander disse to begrepene. Det meste som ikke er LSP er pr DCN definisjon lakkrens. #21 er litt lakkrens den også, som allerede sagt, men den er uten slipemidler.

Å kjøpe D151 i Norge er kostbart, men det finnes alternativer hvis man søker utenfor landets grenser.

Den er i Detailerserien som selges kun i gallon som alt annet i den delen av produktserien til Meguiar's. Ypperlig for bilklargjørere etc.

D151 kan brukes på det meste som f.eks krom i god stand og glassruter. På sticky lakk er den veldig bra. Jeg har brukt den på ulike biler i mange av S&S linkene i signaturen. Mest på klarlakk, men også på denne SS-lakk RAV4'en som var følsom og sær.

Det er en medium polish som har beskyttelse i seg. Den er feit og fin i konsistensen. Den støver nesten ikke i det hele tatt. Men den avslutter ikke bra nok på myk lakk. Da må man over med #80, #205 eller #82 på de mest følsomme lakktypene

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

trogha:

Kun #16 er vel ganske uaktuelt, da dette kun er en voks. Må få på en sealer når en først skal friske opp cruiseren.) Som nevnt må jeg vel prøve meg frem hva gjelder #16 eller #26....

Jaha....hvorfor det? :)

Etter min mening er #16 langt mer holdbar enn #21 og mange andre sealere, men #21 er enklere i bruk.

Det er på ingen måte en fasit at sealer er "bedre" eller mer holdbar enn en voks.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive