Jump to content
Sign in to follow this  
isrihel

Erfaring med Ditec-behandling

Recommended Posts

isrihel

Jeg har nettopp kjøpt en ny BMW X3 og ønsker å beskytte lakken mest mulig slik at glansen også holder seg lenge. Da har jeg vurdert Ditec-lakkbeskyttelse og lurer på om noen har erfaring med dette?

Er dette vel anvendte penger (ca 5000,-)? Slipper man å polere i 5 år utenom etterbehandlingene?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Glenn L

Tror heller jeg ville satt bort jobben til en av detailerne her inne :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
ØHN
Slipper man å polere i 5 år utenom etterbehandlingene?

Ja, du slipper det, som i at du egentlig ikke behøver å Ditec-behandle heller. ;) Bilen detter ikke fra hverandre hvis den får en grundig vask med jevne mellomrom uten noe på lakken.

Hvis du polerer for å fjerne riper mellom etterbehandlingene, fjerner du Ditec'en.

Jeg har enda ikke sett en eneste Ditec behandlet som har mindre riper enn en tilsvarende ubehandlet bil. Så hvis du Ditec-behandler bilen, vask den skånsomt og følg deres program for rebehandling. Bilen din vil ikke se særlig bedre ut etter 5 år med Ditec, enn ubehandlet.

Her inne er de fleste opptatt av å ha en lakk som har minimalt med riper.

Først og fremst unngår man nesten helt riper ved å vaske skånsomt etter noen grunnleggende prinsipper

Deretter fjernes med maskinpolering de ripene man likevel får av normalt bruk

Til slutt legger man på en voks eller lakkforsegling for å få møkk til å slippe lett og bilen mer velstelt.

Forskjellen på biler som ser bra ut etter "Detailer Club Norway - standard" og biler flest, er at ripene fjernes permanent så lakken ser "strøken" ut uten voks, lakkforsegling eller noe annet påført.

Voks/lakkforsegling er mest for å gjøre bilen lettere å vaske. :)

  • DCN Point 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
johnsta

Skyter inn ett spørsmål ang Ditec. Skal ta en BMW innvendig som er litt behandlet med Ditech for noen måneder siden, tror jeg Hvordan er beading/sheeting når Ditechen er på topp? Kan det sammenlignes med nylagt voks? Har planer om å få overtalt kunden til å få full behandling, men må finne ut hvordan behandlinga har holdt seg først.

Edited by johnsta

Share this post


Link to post
Share on other sites
ØHN

Skyter inn ett spørsmål ang Ditec. Skal ta en BMW innvendig som er litt behandlet med Ditech for noen måneder siden, tror jeg Hvordan er beading/sheeting når Ditechen er på topp? Kan det sammenlignes med nylagt voks? Har planer om å få overtalt kunden til å få full behandling, men må finne ut hvordan behandlinga har holdt seg først.

Mange variabler som påvirker LSP. Men hvis bilen har fått en halv vinter og børsteløs vask, tipper jeg beading er rimelig slapp enten det heter Ditec, Meguiar's #21 eller noe annet.

Du kan jo vaske et begrenset område grundig sammen med kunden og smelle på et par 500W halogen. Tipper du får så mye "full behandling" - oppdrag han har råd til, da ;)

  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
pete78

Hei

Jeg har også en ny X3 som etter en makinvask når 2 uker gammel- turtle vask shell fikk stygge riper flere steder.

Nå vurderer jeg en Ditec ettersom jeg ble henvist dit fra et verksted, og de på Ditec(røa) sa de at bilen kunne bli god som ny.

Jeg har IKKE peiling selv på vask av bil annet enn bøtte og svamp, så takker gjerne for gode råd, evt anbefalinger om hvor i oslo man kan få bra hjelp?

Share this post


Link to post
Share on other sites
bjovas

Tipper ditecfolka korrigerer lakken din fr de legger p堳itt produkt, s堢ilen blir fin igjen ja, men det kan jo enhver av de flinke guttene og jentene her inne hjelpe deg med og, ingenting spesielt for ditec med det. :) G岠det an 堳i at ditec blir som 堫jpe lakket parkett mens jevnlig detailing blir som oljet parkett? Alts堡t man verdsetter lite vedlikehold fremfor shine?

Edited by bjovas

Share this post


Link to post
Share on other sites
pete78

Det jeg lurer på er hvordan jeg skal få bort de ripene som har kommet- på en best mulig måte (bilen er sort), og gjerne en ekstra behandling som kan beskytte bilen noe! Dette blir jo evt en skade som bensinstasjonen må dekke og..

Share this post


Link to post
Share on other sites
bjovas

Tar bensinstasjonen ansvar for sånt? Sjekk show and shine seksjonen på forumet, så ser du hvordan folk går frem for å polere bort riper av mange slag.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ØHN

Det jeg lurer på er hvordan jeg skal få bort de ripene som har kommet- på en best mulig måte (bilen er sort), og gjerne en ekstra behandling som kan beskytte bilen noe! Dette blir jo evt en skade som bensinstasjonen må dekke og..

Hvis det er overflateriper fra børstevask, fjernes de greit med maskinpolering og slipende polish.

Når lakken igjen ser bra ut uten noe produkt på, kan en etterbehandle med Ditec, bilvoks, eller annen lakkforsegling. Med voks eller annen lakkkonservering blir bilen lett å vaske, og møkka slipper lettere uten bruk av sterk kjemi.

Så hvorfor anbefale voksbehandling spør man seg kanskje. Svaret er blant annet at man, som nevnt, slipper å bruke sterk kjemi for å løsne møkk i forvask. Sterk kjemi vil over tid skade plastlykteglass, pyntelister og utvendig "trim".

Dropper man på den annen side voksbehandling så lakken er ubehandlet, og samtidig dropper sterk kjemi, blir ikke bilen ren nok i forvasken. Da blir det gjerne riper når man berøringsvasker bilen helt ren ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
pete78

Takker for mange innspill.

Bensinstasjonen ville fylle ut skadeskjema som ble gjort, og forsikringselskapet mitt sa at det sannsynligvis ville bli tatt hånd om av motparten, men ikke sikkert så klart enda...

Vurderer nå etter å lest litt erfaringer og kommentarer å droppe ditecen, men ta en polering i stedet.. hvis jeg skal bruke det samme stedet er det en som nr 6 i linken som vil funke? for det er vel det som må gjøes uansett før ditec? For ditec er vel noe som beskytter mot fremtidig slitasje og har ikke noe å si ift allerede oppstått skade?

http://www.haugensbilshine.no/ditec-prisliste.html

Share this post


Link to post
Share on other sites
bjovas

Om du bare går for ditec beskytter man seg mot en galskap som kan koste dyrt både i tid og penger også, det må sies. Vi er ikke få som har googlet ditec når vi har kjøpt første nybilen, kommet til dcn, og så havnet utpå så det synger. :D

  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
ØHN

Takker for mange innspill.

Bensinstasjonen ville fylle ut skadeskjema som ble gjort, og forsikringselskapet mitt sa at det sannsynligvis ville bli tatt hånd om av motparten, men ikke sikkert så klart enda...

Vurderer nå etter å lest litt erfaringer og kommentarer å droppe ditecen, men ta en polering i stedet.. hvis jeg skal bruke det samme stedet er det en som nr 6 i linken som vil funke? for det er vel det som må gjøes uansett før ditec? For ditec er vel noe som beskytter mot fremtidig slitasje og har ikke noe å si ift allerede oppstått skade?

http://www.haugensbilshine.no/ditec-prisliste.html

Lakkrens som begrep brukes gjerne med to betydninger. Kjemisk lakkrens eller fysisk slipende lakkrens for permanent ripefjerning.

1) Kjemisk lakkrens fjerner urenheter i porene på lakken, men gjør ingenting fysisk med tilstanden på lakkoverflaten.

2) Den slipende lakkrensen fjerner både urenheter i lakken og riper permanent. Det er metoden de fleste detailere her inne bruker.

Hva Haugens bilshine mener med sin "dyprengjøring av lakken", bør du nok helst spørre de direkte om. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
pete78

Om du bare går for ditec beskytter man seg mot en galskap som kan koste dyrt både i tid og penger også, det må sies. Vi er ikke få som har googlet ditec når vi har kjøpt første nybilen, kommet til dcn, og så havnet utpå så det synger. :D

Så hva mener du bør gjøres? Beskytter det noe eller er det andre alternativer?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mighty

Det beskytter nok i samme grad som en hvilken som helst annen lakkforsegling. Det vil si veldig lite. De ditec behandlede bilene jeg har hatt jobber på har i allefall hatt like mye riper og urenheter i lakken som andre biler. Det beste er å sette bort jobben til en som vet hva han driver med og som brenner for det. Deretter kan du lese deg opp og skaffe deg noe utstyr selv for å vedlikeholde og holde bilen "som ny"

Det er hos ditec sjapper like mye tidspress som hos andre bilpleiesteder og poleringen som foregår før bilen blir "behandlet" er så som så. Det vil si at lakken blir langt i fra så blank som den kunne ha vært. Dette ser du spesiellt når beskyttelseslaget er slitt bort og alle "snarveier" blir synlige igjen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...