Gå til innhold
Anders_Aa

Forskjell på lakktype?

Recommended Posts

Anders_Aa    151
Anders_Aa

På bmw'en vår er frontfanger, panser og venstreframskjerm nylig byttet. En ting er at det finnes en god del swirls og rds, men det verste er fargeforskjellen mellom det som er byttet og ikke.

Her kan det sees tydelig fargeforskjell:

post-2787-0-13134500-1335212253_thumb.jp

Hvorfor har ikke lakken på delene som er byttet av samme fargenyanse med flakes osv. som det er på originallakken?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
JensChristian    187
JensChristian

Ser ut som den nederste er uten metallic-flakes.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
TobiasW    322
TobiasW

Det der er ikke akkurat noe ukjent fenomen vil jeg si. På de aller fleste biler jeg ser (og de jeg har jobbet med) finner man forskjellige farger og nyanser over alt. Til og med på vår nye VW Transporter var det tydelig fargeforskjell på en av dørene. Synd, men sånn er det tydeligvis :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skramstad    6
Skramstad

Hadde jeg sett det der hadde jeg klaget på lakkarbeidet. Nå vet jeg ikke hvem som har tatt arbeidet ditt, men skal da ikke være så store nyanser! Lakken jeg fikk blanda hos den lokale butikken her om dagen har jo flakes i seg. Snakker vi sløvt arbeid? :ph34r:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anders_Aa    151
Anders_Aa

Ser ut som den nederste er uten metallic-flakes.. :)

Stemmer det :)

Det der er ikke akkurat noe ukjent fenomen vil jeg si. På de aller fleste biler jeg ser (og de jeg har jobbet med) finner man forskjellige farger og nyanser over alt. Til og med på vår nye VW Transporter var det tydelig fargeforskjell på en av dørene. Synd, men sånn er det tydeligvis :(

Men det bør jo ikke være noe problem å få samme fargetype på deler fra mest sannsynlig samme fabrikk som bilene produseres i?

Hadde jeg sett det der hadde jeg klaget på lakkarbeidet. Nå vet jeg ikke hvem som har tatt arbeidet ditt, men skal da ikke være så store nyanser! Lakken jeg fikk blanda hos den lokale butikken her om dagen har jo flakes i seg. Snakker vi sløvt arbeid? :ph34r:

Ville tro det. Er ihvertfall irriterende når bilen står i sola og man ser enn såpass stor forskjell. Jeg er ganske sikker på at den "nye" lakken vil være myk å jobbe med, ser ihvertfall sånn ut, mtp. alle ripene :/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
TobiasW    322
TobiasW

Stemmer det :)

Men det bør jo ikke være noe problem å få samme fargetype på deler fra mest sannsynlig samme fabrikk som bilene produseres i?

Spørsmålet er da om skyvedørene kommer fra samme fabrikk/lakkrobot som resten av bilen. Vi gjorde Møller oppmerksomme på dette.

Angående deres BMW, ville jeg absolutt klaget, kommer jo litt an på når den ble lakkert, men jeg synes de burde matchet det bedre!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
BChris    30
BChris

Burde da idet minste være flakes i den.... Nei, dette hadde eg krevd ordnet og vel så det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
kobsar    42
kobsar

Litt slingringsmonn bør man ha på fargene etter lakkering, men det der er alt for mye forskjell. Drøyt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Jeg kjenner best til Mercedes-Benz, men regner med det samme prinsippet gjelder BMW vedrørende lakk.

Jeg hadde hos Bertel O. Steen bilskade og lakksenter ved Jernkroken på Grorud i 2006, et personlig møte med Mario Alvelos - Specialist for Body and Paint i Daimlerchrysler AG, som det het den gangen. Årsaken var at Daimlerchrysler AG ønsket å møte kunder som hadde gjennomgått rustkulanseprogrammet med sin E-klasse. Han reiste rundt i Skandinavia og høstet erfaringer. De fleste modell W210 er delvis omlakkert etter rustutbedringer og problemet med ulike fargenyanser er velkjent for de fleste som har hatt slik bil.

Han fortalte at det finnes opptil 7 ulike fargenyanser av en lakkode. I tillegg blir levering av lakk jevnlig lagt ut på anbud, så det behøver ikke være samme produsent fra år til år på samme farge og modell.

I tillegg vil måten det lakkeres på og hvordan flakes legger seg ha noe å si. Hvis man ikke skal hellakkere blir resultatet best på biler der den nye lakken er blendet inn/delvis sprøytet på nabopaneler for at kontrasten mellom ny og gammel lakk ikke skal bli så synlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Glenn L    51
Glenn L

Hadde jeg levert inn bilen for å lakkere opp et panel, for så å se at de hadde prestert å bruke solid sort i stedet for med flakes, hadde jeg ikke nølt et sekund før jeg krevde ny jobb på deres bekostning...

En ting at det kan være vanskelig å få nøyaktig samme nyanse, men med/uten flakes burde da ikke være den største utfordringen :)

Endret av Glenn92

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anders_Aa    151
Anders_Aa

Jeg kjenner best til Mercedes-Benz, men regner med det samme prinsippet gjelder BMW vedrørende lakk.

Jeg hadde hos Bertel O. Steen bilskade og lakksenter ved Jernkroken på Grorud i 2006, et personlig møte med Mario Alvelos - Specialist for Body and Paint i Daimlerchrysler AG, som det het den gangen. Årsaken var at Daimlerchrysler AG ønsket å møte kunder som hadde gjennomgått rustkulanseprogrammet med sin E-klasse. Han reiste rundt i Skandinavia og høstet erfaringer. De fleste modell W210 er delvis omlakkert etter rustutbedringer og problemet med ulike fargenyanser er velkjent for de fleste som har hatt slik bil.

Han fortalte at det finnes opptil 7 ulike fargenyanser av en lakkode. I tillegg blir levering av lakk jevnlig lagt ut på anbud, så det behøver ikke være samme produsent fra år til år på samme farge og modell.

I tillegg vil måten det lakkeres på og hvordan flakes legger seg ha noe å si. Hvis man ikke skal hellakkere blir resultatet best på biler der den nye lakken er blendet inn/delvis sprøytet på nabopaneler for at kontrasten mellom ny og gammel lakk ikke skal bli så synlig.

Opptil 7 forskjellige fargenyanser ja :o Men det skulle da i det minste vært flakes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Simen    1 317
Simen

På bmw'en vår er frontfanger, panser og venstreframskjerm nylig byttet. En ting er at det finnes en god del swirls og rds, men det verste er fargeforskjellen mellom det som er byttet og ikke.

Her kan det sees tydelig fargeforskjell:

post-2787-0-13134500-1335212253_thumb.jp

Hvorfor har ikke lakken på delene som er byttet av samme fargenyanse med flakes osv. som det er på originallakken?

Det der er ikke mye iforhold til bakskjermene mine. De er omlakkért i en svartfarge med et vanvittig grønt skjær. :(

Skjønner derfor godt din frustrasjon mtp sollys.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×