Gå til innhold
Jørgen

Lakk på Hyundai

Recommended Posts

Jørgen    15
Jørgen

Hei!

Skal til å ta en 1996 Hyundai Accent, noen som har kjennskap til lakken på disse?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Begynn med mildeste kombo polish og pute. Ordner ikke det opp slik du er ute etter, går du et hakk grovere. Er det klarlakk, kan du gå ut i fra at den er myk til medium. Asiatiske biler har ofte ikke hard lakk, men det finnes unntak. Er det den "vakre" ferskenrosa SS-lakken som har fått 15-16 år på å "modne", må du regne med en del død lakk som bør fjernes ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jørgen    15
Jørgen

Takk for lynraskt svar! :)

Hehe det er ikke den rosa men den mørkegrønne, til og med med originale fartsstriper langs siden! ;)

Da får jeg prøve meg litt frem og se hva som skal til da :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jørgen    15
Jørgen

Et lite oppfølgingsspørsmål til denne;

Jeg har bare MG# 105 og #205 liggende, tenker gjerne at 105 er vel grov å begynne med, men kanskje 205 vil være for fin og? Det er en god del swirls og dypere riper jeg må ta. Noe å anbefale mellom disse to?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Et lite oppfølgingsspørsmål til denne;

Jeg har bare MG# 105 og #205 liggende, tenker gjerne at 105 er vel grov å begynne med, men kanskje 205 vil være for fin og? Det er en god del swirls og dypere riper jeg må ta. Noe å anbefale mellom disse to?

Det er to veldig gode polisher. Begynne alltid med mildeste kombinasjon, altså MG#205.

Hvis du er nesten fornøyd etter å ha kjørt ferdig en runde med MG#205, kan det hende det holder med en runde MG#205 til.

Hvis det fortsatt er noe defekter igjen da, kan MG#105 med en medium pute være neste steg.

Er lakken skikkelig hard må du kanskje bruke MG#105 og grov pute for å fjerne defektene.

Når du er fornøyd, jobber du deg gradvis tilbake, i omvendt rekkefølge, til fin kombo polish og pute avslutter jobben, for et blankt pent resultat uten hologrammer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jørgen    15
Jørgen

Da var denne tatt, og jeg endte opp med å bruke #105 på blå turtle wax pute på hele bilen. Dessverre ble det ikke tid til full dokumentasjon men bilen ble først dynket med prickbort, spylt med HT, så Surfex HD 1:5, samt BH Autofoam oppå som fikk ligge ca 10 minutter. Etter avspyling av dette fulgte håndvask med MG NXT GEN shampo.

Så var det korrigering og til slutt MG #16. Altfor bra behandling for denne bilen vil vel enkelte si, men det stoppet jaggu opp noen naboer underveis som skrøt over hvor fin den var blitt hehehe.

Legger ved noen enkle bilder. Bilen er forøvrig til salgs, ta gjerne kontakt ved interesse:)

(Beklager hvis det blir mye krysninger av rette forum)

post-2745-0-14070800-1335878885_thumb.jp

post-2745-0-70591800-1335878885_thumb.jp

post-2745-0-36550100-1335878886_thumb.jp

post-2745-0-02435100-1335878887_thumb.jp

post-2745-0-60563200-1335878887_thumb.jp

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Ser jo ryddig, ren og pen ut på bildene :)

Så det ble MG#105 og så rett på MG#16?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jørgen    15
Jørgen

Ja tiden løp litt fra meg, og med tanke på at det er en gammel og relativt billig bil så sa jeg meg fornøyd med finishen jeg fikk etter kun #105 :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig