Trondbrandsen

Bruk av børste på felger??

38 innlegg i emnet

Har egentlig lurt på dette i flere år nå, og regnet med at det etterhvert ville automatisk

ville bli bannlyst her inne ;-)

Ref denne tråden fra i dag http://www.detailersclub.no/forum/topic/12900-vasking-av-dekkfelg/

Hva i alle dager gjør at dere bruker "grove" børster på dyre fine og lakkerte felger? På innsiden av felgen kan jeg forstå, men på felgbane og eker?

Selv sluttet jeg med det, så fort jeg oppdaget hvor mye drøye riper dette gir i klarlakk og inox baner...

Lakk og chrome er da lakk og chrome, selv om vi snakker felger vel? Jeg har de siste årene kun brukt snille microfiber kluter, etter GRUNDIG avfetting og felgrens(ved svært møkkete felg). Ved godt vedlikeholdte felger, fungerer det strålende med bare microfiberklut rett i vaskebøtta, altså mild såpevask ved hver bilvask. Hva er greia med felgkoster/børster?

Har ikke hatt behov for det på flere år jeg :-) Spent på svar!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sant det.Jeg bruker oftest felgbørste, men brukte detailkost fra SV i dag da chromekantene fort får småriper med felgbørster.

vasking med mikrofiber ukentlig er nok lurt :)

002-7.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

EZ børsten blir myk i varmt vann, så den gjør lite skade, samme gjelder Swissvax wheel brush. Så fremt du fjerner det du skal med felgrens og ht så er det ofte ikke mye igjen av møkk til børster.. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sant det.Jeg bruker oftest felgbørste, men brukte detailkost fra SV i dag da chromekantene fort får småriper med felgbørster.

vasking med mikrofiber ukentlig er nok lurt :)

002-7.jpg

Offtopic:

FOR EIN BIIIIIIIL!!!!!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker du børster på lakken på bilen? Børster er for min del et tilbakelagt stadium mtp "fine" overflater generelt.

Jeg er glad i felgene mine, og kun microfiber duger i mine øyne. Er de helt "fucked" så må selvfølgelig børste

til første gang, men da bør det også være siste gang... Da renses og korrigeres de vel, og behandles med skånsom microfiber etterpå?

Endret av Trondbrandsen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker ikke børste på lakken på bilene mine da de har myk lakk.Hadde neppe gjort det uansett ;) Bruker ofte børster på felgene mine, litt fordi jeg ikke har tid til å holde på med mine egne gamle vrak hele tiden.Er heldigvis ikke perfeksjonist på egne biler.Da hadde det gått mer enn 50000kr i bilpleiesaker i året :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker du børster på lakken på bilen? Børster er for min del et tilbakelagt stadium mtp "fine" overflater generelt.

Jeg er glad i felgene mine, og kun microfiber duger i mine øyne. Er de helt "fucked" så må selvfølgelig børste

til første gang, men da bør det også være siste gang... Da renses og korrigeres de vel, og behandles med skånsom microfiber etterpå?

Både EZ brush og Swissvax sin wheelbrush kunne jeg brukt på lakken ja, ingen av de er grove om en bruker varmt vann når en bruker de.. Bruker bla Swissvax sin wheelbrush mht dekaler/lister etc på bilen ellers.. EZ bruker jeg ikke på lakken av utformingen av den, men på felger går det fint. Vasker også felger her med ullmitt og såpe også når det det fungerer best..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er i prinsippet enig med trådstarter at denne børstingen bryter litt med idealet om skånsom vask. Men felgene er ikke det største problemet. Felger er tross alt ofte pulverlakkerte og tåler en del.

Jeg er mer forsiktig når jeg tar vask på vanskelige tilgjengelige steder på karosseriet. Det kan bli riper. Men å risikere at man drar med seg gjensittende møkk ved maskinpolering, er ikke bra det heller.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

til TS : De har "mikrofiber - felgbørste " på blandt annet mekonomen hvis dette kan gjøre noe enklere :)

Personlig tror jeg ikke en god og myk børste skader noe særlig hvis forvask er gjort skikkelig, men hadde nok kanskje tatt frem en mf-mitt på krom felger om det skulle dukke opp i innkjørselen :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv så bruker jeg denne på felgene mine:

http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&path=61_62&product_id=92

Kan ikke se at det har laget noen merker eller riper what so ever. Så jeg for min del mener at denne bøsten er skånsom nok.

Rengjør den selvsagt etter hver gang den har vært i bruk. Ser den sliten ut etter en stund, så bytter jeg den bare ut. Men en avdanket vaskehanske kan nok også funke fint. Bare passe på å ikke gni den nedi bakken om felgene allerede sitter på bilen, så...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For meg er vanlige sølvfargede aluminiumsfelger noe av det jeg mener børster er greit. Om jeg skulle begynne å være redd for swirls på felgene mine, så tror jeg at jeg hadde slitt med å holde de rene - spesielt i kriker og kroker. Men, jeg prøver alltid å fjerne så mye som mulig med felgrens (eller samme prewash som resten av bilen når det er voks på de) og høyttrykksspyler før berøring. Foran på felgen bruker jeg SV sin Wheel-kost som jeg bruker mer varmt vann og såpe, da kjennes den meget skånsom, mens på innsiden bruker jeg Mother's felgbørste (men når felgen sitter på bilen bruker jeg EZ Detail).

Jeg tror livet hadde vært slitsomt om man ikke kan bruke børster på felger...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker kun børste for å komme til å vaske innsiden av felgen, altså bak eikene.

For å vaske utsiden av felgen bruker jeg egen svamp eller mitt, det tar litt tid men bra blir det :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Offtopic:

FOR EIN BIIIIIIIL!!!!!

X2

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er i prinsippet enig med trådstarter at denne børstingen bryter litt med idealet om skånsom vask. Men felgene er ikke det største problemet. Felger er tross alt ofte pulverlakkerte og tåler en del.

Jeg er mer forsiktig når jeg tar vask på vanskelige tilgjengelige steder på karosseriet. Det kan bli riper. Men å risikere at man drar med seg gjensittende møkk ved maskinpolering, er ikke bra det heller.

Da ser du poenget mitt, skånsomt er nøkkelordet, og det synes jeg ikke felger foreløpig

blir innlemmet i her inne faktisk ;)

Felgene jeg har hatt siste årene er IKKE pulverlakkert, men har kant av Inox, altså høyglanset rustfritt

stål, og de andre vanlig klarlakkert dreid blank dyp felgbane. Børster har forårsaket masse riper på begge disse

typene, men skal absolutt innrømme at jeg er petimeter, men det er vel også mange andre detailere her inne som er?

"Vanlige billigfelger" er ikke det jeg tenker på, der bruker jeg gjerne børste selv. På samme måten som at jeg lett

parkerer på trange plasser med en billig bruksbil..

Og jeg snakker om hverdagsvask, ikke vask før korrigering. Før korrigering er det jo ikke så nøye...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For meg er vanlige sølvfargede aluminiumsfelger noe av det jeg mener børster er greit. Om jeg skulle begynne å være redd for swirls på felgene mine, så tror jeg at jeg hadde slitt med å holde de rene - spesielt i kriker og kroker. Men, jeg prøver alltid å fjerne så mye som mulig med felgrens (eller samme prewash som resten av bilen når det er voks på de) og høyttrykksspyler før berøring. Foran på felgen bruker jeg SV sin Wheel-kost som jeg bruker mer varmt vann og såpe, da kjennes den meget skånsom, mens på innsiden bruker jeg Mother's felgbørste (men når felgen sitter på bilen bruker jeg EZ Detail).

Jeg tror livet hadde vært slitsomt om man ikke kan bruke børster på felger...

Det artige er at livet mitt ikke ble mere slitsomt ved å behandle felgene som lakken, heller tvert imot :thumbup: Ble

bare enklere å holde de rene ved å alltid bruke en vanlig MF klut ved hver vask. Innsiden er børste OK! Men ikke

lett å komme på innsiden av alle typer felger uansett, så blir fort ved omlegg på innsiden..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Wheel woolies er jo et godt alternativ. Burde jo være like skånsomt som en ullmitt. Har tenkt å kjøpe dem selv. En runde eller to med felgrens og høytrykk etterfulgt av wheel woolies med jevnlig avskylling i bøtte med varmt vann, burde ikke føre til nevneverdig med swirls.

Endret av johnsta
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Wheel woolies er jo et godt alternativ. Burde jo være like skånsomt som en ullmitt. Har tenkt å kjøpe dem selv. En runde eller to med felgrens og høytrykk etterfulgt av wheel woolies med jevnlig avskylling i bøtte med varmt vann, burde ikke føre til nevneverdig med swirls.

Må få presisere at jeg ikke primært er ute etter råd, er helt i mål for min egen del, føler jeg. Lurer først og fremst på

hvorfor dere bruker børster alà Vikan på fete, strøkne og gromme felger ;)

Endret av Trondbrandsen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Here we go :P

Jeg bruker børste til innside/bakside av felg samt mellom eikene, og en avdanket MG mf-mitt til fremsiden :)

Hvorfor?

1. Kommer mye enklere til med børste på trange steder.

2. Det føles riktig.

sist men ikke minst, så er det i mitt hode logisk å bruke børste. Hvis en setter opp et scenario hvor en har tatt en standard forvask med en eller annen navngitt felgrens og ht.. Det man ikke legger merke til ved første øyekast, er at det f.eks skjuler seg noe dritt/partikler bak en av eikene.

Da konkluderer jeg som så :

En mitt i seg selv er meget skånsom, ingen tvil om det. Dog om denne skulle dra med seg denne "skjulte dritten" videre på felgen, kan dette lage nok av riper. :thumbdown:

En felgkost som også er ren og pen, vil ikke lage riper. Den vil i motsetning til mitten heller ikke dra med seg eventuell dritt som en ikke har fått vekk ved forvask, kun løsne denne, slik at det forsvinner ved neste avspyling. :thumbup:

Hvis (og bare hvis) denne tankegangen er korrekt, vil vel da en børste i all hovedsak være mer skånsom mot felgene enn en mf-mitt? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det artige er at livet mitt ikke ble mere slitsomt ved å behandle felgene som lakken, heller tvert imot :thumbup: Ble

bare enklere å holde de rene ved å alltid bruke en vanlig MF klut ved hver vask. Innsiden er børste OK! Men ikke

lett å komme på innsiden av alle typer felger uansett, så blir fort ved omlegg på innsiden..

Du vasker av skiten med en klut og tror at det ikke lager swirls på de lakkérte felgene dine? Var det ikke du som snakket om å behandle de som resten av bilen? Jeg ville aldri vaska bilen min med MF kluter, uansett hvor grundig forvasken er..

Ellers er jeg tildels enig i at det er lurt å ikke bruke grove felgbørster på delikate felger. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du vasker av skiten med en klut og tror at det ikke lager swirls på de lakkérte felgene dine? Var det ikke du som snakket om å behandle de som resten av bilen? Jeg ville aldri vaska bilen min med MF kluter, uansett hvor grundig forvasken er..

Ellers er jeg tildels enig i at det er lurt å ikke bruke grove felgbørster på delikate felger. :)

Microfiber har de samme genskapene i klut, som i vaskevott, tørklehåndle etc, hva tenker du på? Sammenlignet med en vaskekost? Og jeg gjør forvask ja, og uten kost får jeg særdeles få swirls, virker nesten som jeg har skrevet at jeg sliter med å få det med bruk av MF? Sliter pr. i dag ikke med det :thumbup:

Endret av Trondbrandsen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive