ØHN

Sort 07 Mercedes-Benz E280T 4Matic - ØHN detail

78 innlegg i emnet

2007 Mercedes-Benz

E280T CDI 4Matic

Eier tok kontakt først i fjor høst, etter å ha sett noen jobber jeg hadde gjort på sorte Mercedeser. Vi avtalte nærmere tidspunkt for en real detail i mars 2012. Som sagt så gjort, og en langhelg ble satt av til bilen. Bilen er eid av en entusiast, så stor bil og knallhard Ceramic Clear lakk skremte ikke. Den så dessuten fin ut rundt klokken 20.00 på kvelden. Nåværende eier har gjort alt riktig, med innkjøpt grit-bøtte og utstyr til vask, DCN-style.

Men det har vært annen eier på bilen før...

Ved ankomst:

IMG_4797.jpg

IMG_4798.jpg

IMG_4799.jpg

Vaskeutstyr funnet frem, bortest står såpe fra Wolf's Chemicals som lukter som hårshampo for pensjonister. Den har dog god glid og skummer fint.

IMG_4801.jpg

P21S Power Gel blir påført, og får jobbe, mens HT og diverse gjøres klart. Dekk får SurfexHD 1:5, som er råbra på å løfte møkk ut av dekk, vanligvis... men det skal jeg komme tilbake til.

IMG_4802.jpg

Prickbort får gjøre jobben sin, dagen er ikke helt den samme uten. Hele bilen ble dynket i håp om å unngå den vanlige forbauselsen over at taket gir clay'en mest å gjøre.

IMG_4804.jpg

Prickbort

IMG_4805.jpg

SurfexHD 1:5 jobbet inn med børste.

IMG_4806.jpg

Ren Bilt-Hambers Autofoam i Scandicshine skumkanon. Jeg blir aldri lei av å skumlegge bil. Å se skummet løfte vekk kjemi og møkk - like morsomt hver gang

IMG_4807.jpg

IMG_4808.jpg

IMG_4809.jpg

IMG_4810.jpg

IMG_4811.jpg

Selv med innført sommertid begynte det å bli seriøst mørk ute. Klokken er ca 21.30, og jeg må ta noen valg. SurfexHD og Prickbort blir tatt på vanskelige steder, men av hensyn tidspunkt og kveldsfred for naboer, vaskes bare det som må være klart til grovkorrigering neste morgen. Steder som inni dører etc blir satt på vent til mellomvask etter grovkorrigering for å fjerne polishstøv, oljefjerning og holosjekk.

IMG_4814.jpg

Etter avspyling med Foma 747 viser lakken tegn til fortsatt beskyttelse selv før berøringsvask. Bilen har da også jevnlig fått vedlikehold med Autoglymprodukter for hånd, i følge nåværende eier. Bra saker det.

IMG_4819.jpg

Lakken virker ganske nuppefri og grei, men noen sparsomme dusj med IronX blir påført utsatte steder. Jeg så liten effekt av den på sortfargen i kveldslyset, men den finner som regel noen partikler å reagere på, så det var nok ikke forgjeves.

IMG_4820.jpg

Kjeivhendt "in action" helling av såpe, mens man knipser bilde med en klumsete høyrehånd, ble ikke all verdens til bildefokus. Men jeg lot det bli med det ene forsøket, for ikke å tømme såpeflaska helt tom på gjentatte fotosessions.

IMG_4821.jpg

Nok såpe i bøtta

IMG_4822.jpg

Ned i esken etter en splitter ny svamp. Den forrige holdt hele sesong 2011. Meget bra!

IMG_4823.jpg

Fin å vaske med, riper lite og slipper møkk lett.

IMG_4824.jpg

Etter nok en avspyling, var det tid for clay, før jeg kjørte bilen i garasjen for tørk og hvile frem til neste morgen. Meguiar's Professional Mild med Optimum No Rinse, er min favoritt. Den lagde faktisk noe marring og ugang, men nå var klokken nærmere 22.30 og det var 0 grader ute. Ikke helt sommer ennå.

Clayen fikk tak i noe brunt smuss, men dette var etter ca halve bilen. Slett ikke ille.

IMG_4826.jpg

IMG_4831.jpg

Ny dag, det vil si tidlig ny morgen, og tid for en nærmere inspeksjon. Claymerker, grove swirls og RDS. Her var det tydeligvis litt å ta tak i.

IMG_4882.jpg

IMG_4881.jpg

Her var det å finne frem PTG og måle lakk først som sist. Verdier varierte mellom 105 - 209 my på de følgende bildene. Det tyder på noe omlakkering, men generelt virket bilen å ha originallakk de fleste steder når man sammenlignet høyre og venstre side, panel for panel. Ingen steder kritisk lave verdier.

IMG_4852.jpg

IMG_4851.jpg

IMG_4849.jpg

IMG_4848.jpg

IMG_4847.jpg

IMG_4846.jpg

IMG_4845.jpg

IMG_4844.jpg

IMG_4843.jpg

IMG_4842.jpg

IMG_4841.jpg

IMG_4840.jpg

IMG_4839.jpg

IMG_4837.jpg

IMG_4835.jpg

IMG_4834.jpg

IMG_4833.jpg

IMG_4832.jpg

Politisk ukorrekt å dundre rett på grov kombo kanskje, men jeg har vært borte i denne lakken før. Gul Lake Country pad skulle prøves først med Grov polish fra Wolf's Chemicals. Polishen skal fjerne 1000 grit, står det på flaska.

IMG_4853.jpg

Det lagde grove swirls av typen tilsvarende 3 års jevnlig vask med kjøkkensvamp og Zalo på myk lakk. For å ikke avskrive polishen helt, fikk den en sjanse til med Burgunder Meguiar's Soft Buff 1.0 pad, som jeg kjenner godt til.

IMG_4871.jpg

De neste to bildene viser at dette fortsatt var til å grine over, så jeg byttet ut polishen. Dette funket ikke på denne lakken i hvert fall.

IMG_4857.jpg

IMG_4877.jpg

I stedet for det mislykkede polishforsøket som ikke funket med velkjent pad, fant jeg frem en nyinnkjøpt pad fra Flex, som jeg ville prøve med en velkjent polish.

IMG_4858.jpg

Den velkjente polishen for meg, er Meguiars MG #95. Jeg liker denne godt, akkurat som #105.

#95 er anelsen grovere og kutter noe bedre enn #105, men krever diminishing kjøremetode for å avslutte like pent som #105.

IMG_4859.jpg

Dette ga også noe hologrammer, men langt mildere enn Wolf's Chemicals sin med burgunder pad. Det kuttet like bra som burgunder pad.

IMG_4861.jpg

Som en sjekk på at hologrammer var under kontroll, ble det kjørt en kjapp runde med FlexDA og samme kombo. Det ble bra nok til at MG#205 skulle klare å rydde opp til slutt, så jeg kjørte på med #95 og vekselsvis Burgunder Soft Buff 1.0 og den blå Flex-paden.

På Makita sprer jeg på 600 rpm, rett opp på 1500 med noe press som slippes opp og senker litt turtall 1000 rpm-ish på slutten. Grovkorrigeringen fortsettes så med FlexDA, samme kombo, trinn 5-6 på lakk og trinn 4 på plast.

IMG_4878.jpg

3 neste bilder etter grovkombo med FlexDA

IMG_4866.jpg

IMG_4868.jpg

IMG_4880.jpg

"svenrik" her inne stakk innom for en prat, og hadde jammen meg knipset noen bilder av ØHN in action. Alltid trivelig når han stikker innom, enten for å se på detailjobb underveis eller vise frem nyinnkjøpt bil. Han bytter mellom godt holdte Mercedeser, og det ofte. Vi prater konstant, fort og ivrig i munnen på hverandre om polish, utstyr, Mercedes og stæsj. Hyggelig med selskap og et avbrekk.

IMG_4874.jpg

IMG_4875.jpg

IMG_4876.jpg

Venstre forskjerm hadde noen voksne riper.

IMG_4883.jpg

IMG_4884.jpg

Noen vertikale riper på toppen av forskjermen.

IMG_4885.jpg

Vertikale riper

IMG_4886.jpg

X1 betyr en runde #95

IMG_4888.jpg

Etter to runder #95 ble det slik.

IMG_4890.jpg

IMG_4892.jpg

Neste 5 bilder er 50/50 etter to runder #95 på burgunder pad + opprydding med samme kombo og FlexDA

IMG_4895.jpg

IMG_4896.jpg

IMG_4897.jpg

IMG_4902.jpg

IMG_4904.jpg

Lenger foran på samme skjerm var det også behov for litt TLC.

IMG_4905.jpg

Neste 4 bilder er etter to runder #95 på burgunder pad + opprydding med samme kombo og FlexDA

IMG_4907.jpg

IMG_4909.jpg

IMG_4915.jpg

IMG_4916.jpg

Neste 5 bilder er 50/50 etter to runder #95 på burgunder pad + opprydding med samme kombo og FlexDA

IMG_4941.jpg

IMG_4944.jpg

IMG_4945.jpg

IMG_4953.jpg

IMG_4954.jpg

Rundt klinke på førerdør måtte noe gjøres. Orange Cyclo-spotpad på Makita med #95 + opprydding med samme kombo og Dodo Juice Buff Daddy og liten supernatural bakplate.

IMG_4956.jpg

IMG_4958.jpg

Ikke nok enda

IMG_4976.jpg

Sånn ja

IMG_4978.jpg

IMG_4979.jpg

Panserkant hadde en ripe som eier viste frem ved overlevering. Tenkte derfor at denne ripen burde vies spesiell oppmerksomhet

IMG_4987.jpg

IMG_4986.jpg

PTG viste et greit utgangspunkt

IMG_4988.jpg

3M slipesett - rondell og 9 grit slipeklebemerker. ONR ble brukt som lube.

IMG_49892.jpg

IMG_4990.jpg

Ettermåling

IMG_4991.jpg

De 4 neste bildene, er resultatet etter samme poleringskombo som rundt dørklinken på førerdøren. Valgte å maskere kanten ved grovpolering så tett på

IMG_4995.jpg

IMG_4996.jpg

IMG_4997.jpg

IMG_4998.jpg

Bilen har også en bakende som krevde stell

IMG_4999.jpg

De neste 6 bildene er etter to-tre runder #95 på burgunder pad + opprydding med samme kombo og FlexDA

IMG_5004.jpg

IMG_5005.jpg

IMG_5007.jpg

IMG_5010.jpg

IMG_5012.jpg

IMG_5014.jpg

Riper/RDS på høyre bakskjerm

IMG_5017.jpg

Solide holos fra ukjent gjerningsmann dokumentert uten blitz

IMG_5018.jpg

Solide holos fra ukjent gjerningsmann dokumentert med blitz

IMG_5019.jpg

2 neste bilder 50/50 av høyre bakskjerm

IMG_5021.jpg

IMG_5028.jpg

50/50 av bakluke

IMG_5052.jpg

IMG_5054.jpg

Refleksjon bakluke

IMG_5060.jpg

Så var det ut for vask av oljer og polishstøv etter grovkorrigering. SurfexHD 1:5 og Ren BH Autofoam i kanon

IMG_5061.jpg

IMG_5062.jpg

IMG_5063.jpg

Flex med grovkombo fikset holos. Relativt trygg på at #205 ikke får problemer med å avslutte denne jobben med dette utgangspunktet.

IMG_5068.jpg

Fine kurver i panseret på Mercedes 211, ble fire blitzer og

IMG_5073.jpg

Fargen er ikke helt sort

IMG_5069.jpg

Så fikk jeg svaret på hvorfor jeg synes dekkene var brune, selv etter grundig forvask til korrigering. Nå ved vask av polishstøv fikk dekkene mye Prickbort, og det var tydelig at dekkene opprinnelig hadde et jevnt lag med understellsmasse/Tectyl

IMG_5087.jpg

Mye mer Prickbort og skrubbing. Vurderte et øyblikk en tur i kjelleren etter Tardis, men lot Pb prøve seg nok en gang.

IMG_5094.jpg

Dette gjenstod etter vask første kvelden; P21S PG med Ez brush innimellom bortimellom

IMG_5093.jpg

Ren Autofoam over skrubbet Prickbort X 4 dekk

IMG_5095.jpg

IMG_5096.jpg

IMG_5097.jpg

IMG_5098.jpg

Endelig dekkoverflate verdig en Swissvax Pneu-behandling

IMG_5103.jpg

En lettere interiørjobb ble gjort mens bilen var ute til polishstøv-vask. Støvsuging, plast, vinyl fikk Green Clean. Inni dører Prickbort, SurfexHD 1:5 med SV detailkost, skylt med hageslange. Skinnseter renset med green clean og noen Meguiar's wipes til beskyttelse.

Matter med Autofoam

IMG_5089.jpg

IMG_5091.jpg

Barnehagefrakter - det måtte litt innsats til her også.

IMG_5092.jpg

Ble bedre

IMG_5099.jpg

Kromlisten fikk D151

IMG_5100.jpg

IMG_5101.jpg

Maskering tar tid, men "better safe than sorry"

IMG_5104.jpg

IMG_5111.jpg

Endelig klart for koserunde.

IMG_5113.jpg

Noen refleksjonsbilder etter avbuffing av #205

IMG_5114.jpg

IMG_5117.jpg

Lunsjen ble servert i form av en halvliter Pneu og et klistremerke

IMG_5147.jpg

Denne måtte trå til på skvettlappene

IMG_5148.jpg

Fyr på peisen. Noen få varmegrader på dagtid og kuldenetter gjør at denne er god å ha.

IMG_5149.jpg

Pneu på dekk

IMG_5150.jpg

Første lag Polytrol med 50/50

IMG_5151.jpg

IMG_5152.jpg

Dørkarm førerdør

IMG_5187.jpg

LSP ble et godt mettet lag med denne:

IMG_5189.jpg

Ferdigbilder:

IMG_51632.jpg

IMG_5171.jpg

IMG_5185.jpg

IMG_5178.jpg

IMG_5184.jpg

IMG_5183.jpg

IMG_5179.jpg

IMG_5182.jpg

IMG_5176.jpg

IMG_5180.jpg

IMG_5174.jpg

IMG_5177.jpg

IMG_5181.jpg

IMG_5175.jpg

IMG_5173.jpg

IMG_5172.jpg

IMG_5154.jpg

IMG_5170.jpg

IMG_5164.jpg

IMG_5166.jpg

IMG_5168.jpg

IMG_5167.jpg

IMG_5160.jpg

IMG_5163.jpg

IMG_5162.jpg

IMG_5161.jpg

IMG_5159.jpg

IMG_5158.jpg

IMG_5156.jpg

IMG_5155.jpg

IMG_5169.jpg

IMG_5153.jpg

Tidsbruk: 32 timer.

Takk for oppmerksomheten.

93

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg klarer ikke skrive noe som beskriver min entusiasme og glede over å se slikt flott arbeid. SYKT BLANK BIL og FLOTT ARBEID! :)

Ser et par nærbilder med appelsinhud, har du vurdert våtsliping? :)

Cred i bøtter og spann^100

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er herlig å se så grundig maskinpolering på knallhard lakk!Jeg hadde nok kjørt på med første komboen og gått på med DA etterpå.Det gir ett ok resultat, men det blir langt fra så strøkent som dette! :) Må skryte av deg!Du er kongen av DA, og helt sikkert kjempegod med roterende også!Write up`en og bildene av maskinpoleringen din gjør at jeg har lært veldig mye av dem! Å klaske på ett credpoeng var jeg overbevist om å gjøre allerede etter halve tråden :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herlig arbeid, som vanlig, nok engang, ØHN! :thumbs:

Det var noen veldig flotte bilder underveis i poleringen, som fikk frem en spesiell glød og farge i lakken. Så ut som en flott farge!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vannvittig bra, En fornøyelse å lese writeup'en din og kjempe bra bilder og ett helt sykt bra resultat.

Ser nesten ut som HDR bilder på ferdig bildene, utrolig blank.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg klarer ikke skrive noe som beskriver min entusiasme og glede over å se slikt flott arbeid. SYKT BLANK BIL og FLOTT ARBEID! :)

Ser et par nærbilder med appelsinhud, har du vurdert våtsliping? :)

Cred i bøtter og spann^100

Tusen takk, stas å høre. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er herlig å se så grundig maskinpolering på knallhard lakk!Jeg hadde nok kjørt på med første komboen og gått på med DA etterpå.Det gir ett ok resultat, men det blir langt fra så strøkent som dette! :) Må skryte av deg!Du er kongen av DA, og helt sikkert kjempegod med roterende også!Write up`en og bildene av maskinpoleringen din gjør at jeg har lært veldig mye av dem! Å klaske på ett credpoeng var jeg overbevist om å gjøre allerede etter halve tråden :)

Tusen takk :) Jeg er utrolig glad i FlexDA min. Roterende blir man aldri utlært på, og jeg er ingen ekspert på roterende, tvert i mot. Enn så lenge bruker jeg roterende på grovjobbingen, og har minst like stor beundring som deg på de som kun klarer seg med roterende maskin år etter år. Jeg bruker en kraftig DA til mye av jobben, har funnet noe som funker for meg så langt, men prøver å være åpen for nye ting og da. :)

Herlig arbeid, som vanlig, nok engang, ØHN! :thumbs:

Det var noen veldig flotte bilder underveis i poleringen, som fikk frem en spesiell glød og farge i lakken. Så ut som en flott farge!

Takk takk. Artig farge som ofte ser nesten sort ut, men faktisk har mye rødt i seg. :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bøyer meg i støvet for grundig jobb og SS.Dette var kvalitet fra ende til annen.Cred en selvfølge her.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vannvittig bra, En fornøyelse å lese writeup'en din og kjempe bra bilder og ett helt sykt bra resultat.

Ser nesten ut som HDR bilder på ferdig bildene, utrolig blank.

Tusen takk. HDR vet jeg ikke hva er for noe. Jeg bruker et Canon D550 med linsen som fulgte med og autofunksjon. Hvis bildene er for mørke justerer jeg det med Window Live Fotogalleri. Takk igjen for hyggelige ord. :)

Jeg bøyer meg i støvet for grundig jobb og SS.Dette var kvalitet fra ende til annen.Cred en selvfølge her.

Veldig hyggelig å høre fra en som har fulgt forumet fra starten, og har sett det meste av S&S. Tusen takk! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ekkelt blankt.. Helt sykt faktisk.. Cred

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et ord: WOOOOOOOOOAAAAAW!! SJUKT blank den dei! Et stykk utrolig jobb! Her fikk eieren verdi for pengane for så sei da mildt! Cred avlevert!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ekkelt blankt.. Helt sykt faktisk.. Cred

He he, takk. Jeg liker ekkelt og sykt på den måten ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempeflott og lærerik writeup med resultat i særklasse :thumbs:

trykker hardt på credknappen :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knallbra ØHN! :thumbs:

Storkoser meg når jeg leser S&S`en dine. Like gode hver gang.

Cred i massevis.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig resultat og bilder! Helt sjuk glans du har klart å få fram der. Godt gjort å få bort alle de ripene på skjermene, det var heftig mye.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et ord: WOOOOOOOOOAAAAAW!! SJUKT blank den dei! Et stykk utrolig jobb! Her fikk eieren verdi for pengane for så sei da mildt! Cred avlevert!

Tusen takk :)

Kjempeflott og lærerik writeup med resultat i særklasse :thumbs:

trykker hardt på credknappen :)

Takk skal du ha. Lærer mye nytt hver gang jeg tar en bil jeg og :)

Knallbra ØHN! :thumbs:

Storkoser meg når jeg leser S&S`en dine. Like gode hver gang.

Cred i massevis.

Veldig hyggelig sagt - takk takk :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget bra bilder, jobb og dokumentasjon. Finishen på bilen ble nydelig.

Herlig S&S. :-)

Cred,selvsagt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig resultat og bilder! Helt sjuk glans du har klart å få fram der. Godt gjort å få bort alle de ripene på skjermene, det var heftig mye.

Takk takk, jeg fikk tatt mye, og særlig der det var verst og løftet mest. Men kunne godt brukt 70-80 timer på denne også, som på de fleste 5 år gamle bruksbiler. :)

Meget bra bilder, jobb og dokumentasjon. Finishen på bilen ble nydelig.

Herlig S&S. :-)

Cred,selvsagt.

Tusen takk for flott tilbakemelding :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sinnskt blankt på noen av de ferdigbildene:)!! Tror ikke eier angrer på at han leverte bilen til deg!:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. Jeg er ny på forumet. Har stor interesse for bil og liker stell og puss. Men det jeg ser her er helt utrolig!! Jeg ser nå at min sorte Mb 280 TE 2007 trenger hjelp fra kyndig hånd. Tar du på deg en MB til?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive