Meringdal

VW Passat Highline 2006

25 innlegg i emnet

Volkswagen Passat Highline

Ble landsert i 1973 og har med tiden blitt en av VAG's bestsellgere. Dette er en passat som er produsert i 2006 og er derfor 6. generasjon av bilen, og har betegnelsen B6.

Denne modellen er utstyrt med 2,0TDI med 140hk og 320NM

DSC_0642.jpg

Jeg har en kollega som lenge har vært opptatt av bilpleie, men aldri hatt tilgang til riktig utstyr og produkter. Esso-produkter har holdt i lange baner for han, i tillegg til en boks med HD-Wax jeg lurte han til å kjøpe.

Vi bestemte oss derfor for å samarbeide på denne slik han fikk lære litt om hvordan jeg får frem på biler jeg jobber på, og jeg tror han har lært litt om hvordan de forskjellige produktene virker. Dette er en jobb som kun var ment for eksteriøret, og minst mulig innvendig for tidens skyld. Litt tepperens ble det alikevel.

Info.:

Lakk:

Cobalt Blue Pearl - LC5E

Hardhet:

Hard..

Fremgangsmåte:

Første steg med Scholl S03 og lilla scholl pad på Flex rotary. Andre steg, S30 og grønn uber på Flex DA.

Det ble desverre ingen vaskebilder denne gangen siden snøen startet for fullt allerede under påføring av Prickbort. Vi måtte rømme opp til jobb og fortsette vask av bilen der...

Her kommer et par bilder av bilen etter den ble vasket i vaskehall.

DSC_0648.jpg

DSC_0647.jpg

DSC_0645.jpg

DSC_0644.jpg

DSC_0643.jpg

DSC_0642.jpg

DSC_0641.jpg

Bilen ble kjørt ca. 3 km og spylt 2-3 ganger ved ankomst. Ingen småsteiner skal få lure seg inn i padsa mine!

Før vi giver løs på eksteriøret så viser jeg litt om hvordan teppet så ut på førersiden. Her ble det brukt Foma Mimo og Swissvax Pneu på golvmatter.

Etter en rask manøvrer på interiøret bestemte vi oss for å ta noe småtjafs på bilen.

DSC_0651.jpg

DSC_0652.jpg

DSC_0653.jpg

DSC_0654.jpg

DSC_0655.jpg

DSC_0656.jpg

DSC_0657.jpg

DSC_0659.jpg

DSC_0660.jpg

DSC_0661.jpg

DSC_0662.jpg

DSC_0663.jpg

DSC_0666.jpg



Vi monterte da på bakrutesenker og skiftet farge på parksensorer forann. Et aldri så lite stunt til å få festet en bakrutesenker med særdeles dårlig passform. Dette ble så løsningen - 10l prickbort og 5l surfex HD. Prøvemontering først.

DSC_0713.jpg

DSC_0714.jpg

DSC_0715.jpg

DSC_0716.jpg

DSC_0717.jpg

DSC_0718.jpg

DSC_0719.jpg

DSC_0720.jpg

Mens vi fikk satt på bakrutesenkeren fikk Mr. Mikalsen i oppgave om å ordne park.sensorene som jeg aldri har likt synet av.. Han har skaffet seg matt grill i front, mens sensorene fortsatt er i chrome. Jeg fikk en idè, nemlig Plastidip!

DSC_0692.jpg

DSC_0693.jpg

DSC_0694.jpg

DSC_0695.jpg

DSC_0696.jpg

DSC_0697.jpg

DSC_0698.jpg

DSC_0699.jpg

DSC_0700.jpg

DSC_0728.jpg

DSC_0729.jpg

DSC_0730.jpg

DSC_0731.jpg

DSC_0732.jpg

Så til litt inspeksjonsbilder

DSC_0667.jpg

DSC_0668.jpg

DSC_0669.jpg

DSC_0670.jpg

DSC_0671.jpg

DSC_0673.jpg

DSC_0674.jpg

DSC_0675.jpg

DSC_0676.jpg

DSC_0677.jpg

DSC_0678.jpg

DSC_0679.jpg

DSC_0680.jpg

DSC_0681.jpg

DSC_0682.jpg

DSC_0683.jpg

Starter på panser for å sjekke hardhet og test av komboer. Traff godt på første forsøk med en sikker vinner: Roterende, Lilla scholl-pad og Scholl S03!

DSC_0684.jpg

DSC_0685.jpg

DSC_0686.jpg

DSC_0687.jpg

DSC_0688.jpg

DSC_0689.jpg

DSC_0690.jpg

DSC_0691.jpg

Her kommer vidre jobb på lakken, i tillegg til litt kosebilder med 50-50!

DSC_0702.jpg

DSC_0703.jpg

DSC_0704.jpg

DSC_0708.jpg

DSC_0709.jpg

DSC_0710.jpg

DSC_0711.jpg

DSC_0712.jpg

DSC_0723.jpg

DSC_0724.jpg

DSC_0725.jpg

DSC_0726.jpg

DSC_0727.jpg

DSC_0734.jpg

DSC_0735.jpg

DSC_0736.jpg

DSC_0737.jpg

DSC_0742.jpg

DSC_0743.jpg

DSC_0744.jpg

DSC_0746.jpg

DSC_0747.jpg

DSC_0748.jpg

DSC_0749.jpg

DSC_0750.jpg

DSC_0751.jpg

DSC_0752.jpg

DSC_0753.jpg

Deretter stod Flex DA for tur.

Noen plasser brukte jeg gul scholl og S03, men ellers grønn uber og S30

DSC_0757.jpg

DSC_0758.jpg

DSC_0759.jpg

DSC_0760.jpg

DSC_0761.jpg

DSC_0762.jpg

DSC_0763.jpg

DSC_0764.jpg

DSC_0765.jpg

DSC_0766.jpg

DSC_0767.jpg

DSC_0768.jpg

DSC_0769.jpg

DSC_0770.jpg

DSC_0771.jpg

Dørhåndtak fikk Scratch-X på påføringspad

DSC_0772.jpg

DSC_0773.jpg

DSC_0777.jpg

DSC_0778.jpg

Endestussene stod for tur. Jeg gav Mikalsen en tube Autosol og en bråte billige pads. Resultatet ble ganske greit, men det var div. eiring og slitasje som ikke var råd å få bukt med.

DSC_0738.jpg

DSC_0739.jpg

DSC_0740.jpg

DSC_0741.jpg

Vindusforsegling ble lagt. Som vanlig bruker jeg Nanolotus, siden den er svært holdbar og er SVÆRT ENKEL å jobbe med! Jeg har opplevd flere som er svært sticky ved buffing, men denne synes jeg går utrolig enkelt av.

DSC_0784.jpg

DSC_0780.jpg

DSC_0781.jpg

DSC_0782.jpg

DSC_0783.jpg

DSC_0785.jpg

LSP på denne ble AutoGlym HD Wax. Eier hadde med seg sin, mens jeg brukte min egen. Her fikk han opplæring om hvor drøy vokser er i bruk og hvordan den skal utnyttes på sitt maksimale! Jeg tror jammen han lærte noe nytt idag også!

Så til litt resultatbilder

DSC_0818.jpg

DSC_0819.jpg

DSC_0820.jpg

DSC_0821.jpg

DSC_0823.jpg

DSC_0824.jpg

DSC_0825.jpg

DSC_0826.jpg

DSC_0827.jpg

DSC_0828.jpg

DSC_0829.jpg

DSC_0830.jpg

MAGNUSMERINGDAL.jpg

Endret av Meringdal
28

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne fikk seg ett skikkelig løft. Hvorfor brukte du s03 på gul noen plasser, mens grønn og uber andre plasser? :) Cred gitt.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så bra ut dette, men hvordan gikk det med parksensorene? Jeg har jobbet hos møller noen år, å der var det egne retningslinjer ang lakkering av disse, pga for tykk lakk, ville påvirke følsomheten (de ble somregel bare bestilt fra tysklan, ferdig lakkert fra fabrikk)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig dette, Magnus! Mye pene 50/50 bilder :thumbs:

Cred er selvfølgelig gitt :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så bra ut dette, men hvordan gikk det med parksensorene? Jeg har jobbet hos møller noen år, å der var det egne retningslinjer ang lakkering av disse, pga for tykk lakk, ville påvirke følsomheten (de ble somregel bare bestilt fra tysklan, ferdig lakkert fra fabrikk)

Heisann :)

Vi tok en del tester på parksensorene siden jeg vet at de er hypersensitive på snø og vanlig skitt.

Det har gått fint sålangt, og om det blir noen problemer så kan det pirkes av uten at grillen må taes av :)

Bilen fikk tilbake sin nydelige blåfarge, så nå kan jeg snart bestille senkesett og ordentlige sommerhjul! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne fikk seg ett skikkelig løft. Hvorfor brukte du s03 på gul noen plasser, mens grønn og uber andre plasser? :) Cred gitt.

Jeg brukte gul og s03 på DA noen plasser slik som speil osv. Dette fordi grønn og s30 ikke tok nok. Jeg fikk selvsagt over med sistnevnte kombo etterpå :)

Så bra ut dette, men hvordan gikk det med parksensorene? Jeg har jobbet hos møller noen år, å der var det egne retningslinjer ang lakkering av disse, pga for tykk lakk, ville påvirke følsomheten (de ble somregel bare bestilt fra tysklan, ferdig lakkert fra fabrikk)

What Eivind said. Vi testa noen ganger før vi skrudde på igjen grillen, og det viste seg å fungere fint med plastidip! :)

Nydelig dette, Magnus! Mye pene 50/50 bilder :thumbs:

Cred er selvfølgelig gitt :)

Takk for det Kenneth! :)

EDIT:

Eivind, jeg ser at skiltet ditt er litt skjevt på siste bildet! Fiks! ;)

Endret av Meringdal
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Eivind, jeg ser at skiltet ditt er litt skjevt på siste bildet! Fiks! ;)

Jeg fikser det når du fikser all lakk-flakkingen på BMWen din :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ble bra:) Kult med plast dip!:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble strøkent dette! :) Fin denne Cobalt blue lakken.

Hvordan gikk det med den ripa på bilde nr.5, fikk du has på den eller var den for dyp?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble blank og fin. Fikk fjernet noen spor av Moa ser jeg. :-)

+cred

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ble bra:) Kult med plast dip! :)

Plastidip imponerer stadig! Vi rettet opp i noe små hakk som hadde kommet på bakrutesenkeren hans som også er behandlet med plastidip. Dette er inntil videre da den skal lakkeres ilag med noe annet stesj han har :)

Resultatet ble faktisk bra :)

Ble strøkent dette! :) Fin denne Cobalt blue lakken.

Hvordan gikk det med den ripa på bilde nr.5, fikk du has på den eller var den for dyp?

Jeg kjente at det var en ripe der med neglen så den ble ikke fjernet permanent, men jeg fikk slipt den litt mer nøytral :) Skulle gjerne testet med slipekit.

Ble blank og fin. Fikk fjernet noen spor av Moa ser jeg. :-)

+cred

Takk for det jan-h! Jeg tror noen er ansatt til å slå dørene inni sida til andres biler der inne... styggdom! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja skjønner ang. den ripa, så dyp ut den. men resultatet overall ble jo meget bra

da! :)

edit : skriveleif

Endret av steinbra
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble knall bra dette her! :) Fin S&S også!

Så, cred er gitt! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobba, og akkurat passende lang s&s :) cred til deg!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble fin-fint! Og setter listen for hva jeg skal strekke meg etter på min egen (må vente til noe reklamasjons-lakkering har herdet) :)

Tror min har litt mindre swirls enn det denne bilen hadde; hadde tenkt å prøve S17 først, men ser at S03 nok må vurderes også...

Hvordan er det med lakken på plast-deler (f.eks. bak-fanger) -- hvor mye forsiktigere måtte du være der?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb med småfiks som bedret utseende bra!

Ser arbeidsområdet når du polerte med S30+ var ganske stort, virket det som. Er det slik at det ikke er så farlig i å med man ikke skal korrigere med det siste steppet, men kun fjerne holos-bedre glansen?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott SS dette her :) .

Bilen ble veldig blå og "våt" etter behandligen.

Cred :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble en pen bil igjen det der! Cred givet :)

På eksosen kan jeg anbefale vanlig Svint stålull m/såpe - veldig effektivt på sånne stusser som det der.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veli nais indeed :) Cred for resultat og delt kunnskap!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble knall bra dette her! :) Fin S&S også!

Så, cred er gitt! :)

Takk for det! Kommer en SS til ganske snart. Har pause nå så jeg måtte innom DCN en liten tur. Shield er akkurat kommet på :)

Bra jobba, og akkurat passende lang s&s :) cred til deg!

Takk for det Sjef :)

Ble fin-fint! Og setter listen for hva jeg skal strekke meg etter på min egen (må vente til noe reklamasjons-lakkering har herdet) :)

Tror min har litt mindre swirls enn det denne bilen hadde; hadde tenkt å prøve S17 først, men ser at S03 nok må vurderes også...

Hvordan er det med lakken på plast-deler (f.eks. bak-fanger) -- hvor mye forsiktigere måtte du være der?

Du kan jo prøve deg frem med S17. Hvilken maskin bruker du? Jeg gikk egentlig rett på S03 siden jeg har vært borti en slik passat tidligere. Det er noe hard lakk...

Bakfanger og fremfanger fikk S03 og S17 på gul uberpad, pluss S30 til slutt på grønn uber. De er ganske greie mtp. swirls og lignende, men kan være litt vrient om det er større riper ol.

Flott jobb med småfiks som bedret utseende bra!

Ser arbeidsområdet når du polerte med S30+ var ganske stort, virket det som. Er det slik at det ikke er så farlig i å med man ikke skal korrigere med det siste steppet, men kun fjerne holos-bedre glansen?

Takk for du legger merke til det Anders. Jeg hadde til tider et stort område, men om du sikert til det bildet hvor panseret er påført allerede så var det kun fordi fotografen hang litt etter å ikke buffa av fort nok. Jeg tar som regel små deler å kjører flere ganger, før jeg tørker av.

Flott SS dette her :) .

Bilen ble veldig blå og "våt" etter behandligen.

Cred :thumbup:

Vi liker det vått ;)

Ble en pen bil igjen det der! Cred givet :)

På eksosen kan jeg anbefale vanlig Svint stålull m/såpe - veldig effektivt på sånne stusser som det der.

Det skal testes! Takk for tips Skovdahl!

Veli nais indeed :) Cred for resultat og delt kunnskap!

Takk for det Øhn :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive