hmsilset

S&S54: Sort Saab 9-5 stv.Nok en slitsom lakk!

28 innlegg i emnet

Nok en gang dukker det opp en sort stasjonsvogn i bakgården fra sunnmøre med vrien lakk.Dette er en S&S jeg lager spesielt for Saab Turbo Club of Norway, for å vise hvordan denne lakken skal poleres, og hvordan den ikke skal poleres, for denne lakken er ofte vrien, og denne bilen må jeg ta opp igjen i sommer.Jeg insisterte! :) Alle produktene jeg bruker er å finne hos forhandlerne på forsiden av forumet. Sprayer på ett lag med prickbort for å ta mest mulig av eventuelt asfaltflekker/nupper.Denne avfetningen fungerer best på tørr bil, men fungerer greit ellers også.Legger ikke skum over, da jeg ikke har utstyr til dette enda, men en kan ikke ha alt.Går fint på vinteren da avfetninger ikke tørker ut så fort alikevel, men får ligge på lakken å virke noen minutter uten å tørke ut.002.jpg

Nedefra og opp til vinduer er der det oftest er greit med avfetning.

003.jpg

Jobber forsiktig med vikan felgbørste.

004.jpg

005.jpg

Spyler bilen og felger ren for prickbort.

007.jpg

Dynker hele bilen med Surfex HD.Denne kan blandes f.eks 1:20 for vask ellers, men for å få fjernet trafikkfilm,gjort ren gummi og få av voks bruker jeg oftest en blanding på 1:5-!-1:10.Skrubb gjerne dekka når avfetninga ligger på å virker.

.

008.jpg

010.jpg

Spyler av og finner frem Iron-x.Denne er litt dyr, men er rett og slett ett må ha produkt, da denne tar piggdekkstøv og bremsestøv på en effektiv og skånsom måte.Prosessen med claying vil gå mye lettere og skånsommere, mye pga. denne avfetningen.

011.jpg

012.jpg

sånn, der begynner den å virke.Tar ofte bare 30 sekunder før den virkelig tar av :) Jeg lot den ligge på noen minutter.3-5 tipper jeg.

013.jpg

014.jpg

Spyler den ren og begynner med hjulhusa.Satt ett veldig hardt og nuppete belegg her, som vi ga opp.Tardis er vel det jeg må sette på handlelista mi.Ikke opplevd at noe har satt så godt før.Prøvde det meste..

016.jpg

Legger div avfetninger igjen og jobber med kost innom eikene.

017.jpg

018.jpg

Holdt på litt vel lenge med det belegget..

019.jpg

Så er det tid for bøttevask.Bruker Chemikal guys Maxi suds2.Skummer godt og er billig ;)

020.jpg

grønn chenille vaskehanske.Holder mye vann og er ganske skånsom.Bøtte fra Swissvax.Skyller i denne.Ligger grit guard i bunn, for å ikke virvle opp så mye sand når jeg skyller.Kan godt ha begge med grit guard, og særlig til vask av Saab lakk :)Skal skaffe meg en bøtte til.

021.jpg

Jobber fortsatt med det belegget..

022.jpg

Vasker ca 1/6 av bilen oppefra og ned.Skyller etterpå.

023.jpg

024.jpg

Skyller.

025.jpg

Vrir ut litt skyllevann.

026.jpg

Da får en med seg mer av såpe/shampoovannet på bilen :)

027.jpg

028.jpg

029.jpg

Finner frem Bilt hamber clay.Clay før maskinpolering er viktig, for det henter ut det siste av ulumskheter fra lakken.Noe vi ikke vil ha drivende med i paden over hele bilen.

030.jpg

Skjærer ut en bit.greit å bruke en ikke alt for skitten kniv til dette.

031.jpg

som clay lube(for glid) bruker jeg igjen Maxi suds2 shampooen.Noen dråper i flaska og fyller opp med vann.Denne gjør at clayen blir godt, samtidig som du har godt grep på claybiten.Mister du den, bør den kastes.Kan fort bli smådyrt.

032.jpg

Legger bare claybiten på og lar den gli med bittelitt press over lakken.Hører du ripelyd eller den begynner å bli skitten, så stopp opp og kna frem en renere del av clayen.Kna gjerne ofte, og kast den om det begynner å bli vel mye sand og andre ulumskheter i den.

033.jpg

Blury bilde her, men dette er etter halve panseret.

034.jpg

Bretter og presser .Bruk gjerne større biter enn dette.Jeg var sparsom denne dagen,hehe.Men fikk det til.

035.jpg

Dagfinn tørker etter hvert panel jeg har clayet ferdig.Jeg glemte tørkehåndkle denne gangen, men chemikal Guys miracle dryer er favoritten.

036.jpg

Bruker clay også på felger.tar effektivt vekk det siste gule belegget.

037.jpg

Måler lakkdybden.Den var for det meste fin.

038.jpg

039.jpg

Maskerer med 3M tape.Maskerer alt av lister og lakkerte plastdeler, da dette ikke liker berøring av pad altid, og på lakkert plast kan det bli fort varme og dermed bobler eller andre skader om en kjører med samme intensitet og pad og produkt fra lakkert metall og over på lakkert plast.

040.jpg

041.jpg

042.jpg

043.jpg

Så sjekker jeg lakktilstanden.Den var ikke så alt for fin.

044.jpg

045.jpg

046.jpg

048.jpg

050.jpg

051.jpg

052.jpg

053.jpg

054.jpg

055.jpg

056.jpg

057.jpg

058.jpg

Bruker scholl ullpad og Wurth P10 på lakkert plast.Orange cyclopad? på trange plasser(bytter ut med grønn senere), og blå schollpad og Scholl S17.Dette er til roterende maskine.

059.jpg

060.jpg

Fordeler på 50cm2 og går helt opp til 1800rpm etter at jeg hadde fordelt produktet.Tenkte å lære å bruke disse padene på roterende maskin nå, men det gikk ikke så lett på denne lakken.Tok litt for lite før det gikk tørt, selv på små områder.Noe vi ikke hadde tid til.Hadde nok gått bedre med mer oljete produkt, men da hadde det tatt for lite igjen.

061.jpg

062.jpg

Prøvde litt til.det tok litt, men måtte holde på ganske lenge.

063.jpg

064.jpg

065.jpg

Prøvde en litt grovere pad.Orange Swissvax pad.Samme produkt(S17)

066.jpg

Det ble ikke fint.tålte ikke noe særlig grove pader denne lakken.

068.jpg

Prøver denne også, men tok vel for lite...

069.jpg

Ullpad og S17 på frontfanger da denne ikke var sånn veldig ille.Ull utvikler mindre varme enn skumpad.Derfor brukes det ofte på fangere/speil osv.1100 rpm, lite press og bare tar det helt rolig.Har litt bevegelse for å ikke få mye varme i lakken.

070.jpg

Dagfinn ringer å hører om han kan ha bilen lengre enn planlagt.Ble til at vi droppet det, de jeg tenkte å ha fri noen dager, også måtte eier reist en del og kanskje endt opp med hologrammer uansett..

071.jpg

Litt bedre blir den vel.

072.jpg

tiden begynner å bli knapp.Lar Dagfinn kjøre en kombo jeg har brukt bare en gang før.Scholl S17.Tørke av, også kjøre S30 også med orange pad.Kun S30 på tak pg panser, for der hadde jeg tatt en del riper, og S17 ville ikke vært så veldig nyttig.

073.jpg

074.jpg

075.jpg

076.jpg

077.jpg

Scholl S3gold på fin pad :P Teit kombinasjon, men da fikk jeg i det minste jobba lengre med baklukla som var meget ille!Orange paden som er grovere ville etter min mening gitt grusomt med hologrammer.

078.jpg

Jaja men.Det virka jo litt dette også :)

079.jpg

081.jpg

082.jpg

083.jpg

Bytter pad på DA etter at halve bilen var unnagjort.

084.jpg

En DA maskin og disse produktene er ikke veldig grove, så det meste kan poleres med en DA maskin.Liker å ha litt stor pad for å komme til f.eks under speil uten å komme borti med bakplata/maskina.

085.jpg

Jeg tar en wipedown etter hvert panel som blir ferdigkjørt.Sprayer på lakken,tørker utover/av av med gul mikrofiber, og helt rent med blå fluffy mikrofiber.

086.jpg

087.jpg

Det er vel hologrammer her, men ikke sånn veldig ille.

088.jpg

Legger så voks.collinite476 er en meget billig voks, som varer lett 6 mnd og gjør bilen lett å vaske i følge flere her på forumet som har prøvd en god del vokser :)

089.jpg

090.jpg

Sjekker for hologrammer gjør han, men jeg fikk ikke høre så mye før utpå dagen ;) Hologrammene ble forresten verst der det kun ble gått over med DA.Panser og tak som jeg maskinpolerte så mye bedre ut enn resten.Noe jeg ikke kom til å tenke på før vi var ferdig med jobben :P

091.jpg

Legger voks.Tynt lag!Tykke lag vil bare føre til at voksen holder mye kortere.

092.jpg

Refleksjonsbilder :)

093.jpg

094.jpg

Bruker Collinite 845 på felger.Pga holdbarhet og at den er en blanding av fast og rennende.Meget lett og glatt å legge.

095.jpg

Den er også like lett å tørke/buffe av 10 minutter senere :)

096.jpg

097.jpg

Dekkfornyer.Swissvax pneu.Sprayer på penselen og fordeler utover dekksiden.

098.jpg

099.jpg

Glassrens.

100.jpg

En liten dusj.

101.jpg

Gnir rundt litt.

102.jpg

Snur til en tørrere side og tørker helt rent/tørt. Utv og innv.

103.jpg

Som plastfornyer(få igjen fargen) Bruker jeg polytrol.Dette kan fåes kjøpt på mange jernvare og byggebutikker.

104.jpg

Dette bør ikke søles på lakken, så masker,ha en god pensel, eller tørk vekk søl med en gang.Jeg hadde kun god pensel :) 1 dråpe holder til hele side på bilen.Penselen er ikke en halv mm nedi boksen en gang.

105.jpg

106.jpg

107.jpg

Tørker lett over etter 20-30 minutter.Drar mikrofiberen med fingrene klemt om lista for å ikke dra noe utpå lakken.

108.jpg

Swissvax quick finish en stund senere.

109.jpg

Bare bones for å få farge på plasten i hjulbuene.Der det ikke hang igjen stalakitt elller hva det var for noe :)

110.jpg

Så til ferdigbilder.Håper dere liker sluttresultatet ihvertfall.Likte refleksjonene og den glassaktige finishen det ble på denne kullsvarte bilen!Skal fjerne hologrammer på denne i sommer, og nekter å tenke på den mer før da..Kutta ned på prisen pga dette,.Kunden var fornøyd, men jeg forklarte at det viktigste er at jeg er fornøyd ;)Men Krauss ocillerende skal anskaffes.Og god tid må vi ha. God påske folkens :fun:

111.jpg

114.jpg

115.jpg

117.jpg

118.jpg

119.jpg

120.jpg

121.jpg

122.jpg

123.jpg

124.jpg

125.jpg

126.jpg

127.jpg

128.jpg

129.jpg

130.jpg

132.jpg

133.jpg

136.jpg

137.jpg

138.jpg

140.jpg

141.jpg

143.jpg

35

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble skikkelig blankt dette! Mildt sagt en kjempe turnaround! :)

Men ble det trøbbel med hollosfjerning?

Og cred seff :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uanstendig blank og flott. Enkelte lakktyper er vrange når det gjelder holos. Dere løftet uansett denne bilen fra sliten til pen. Cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt utført dette HM, synd det var slit med hologrammer her...

Har du DA uten tvungen rotasjon hos deg?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble skikkelig blankt dette! Mildt sagt en kjempe turnaround! :)

Men ble det trøbbel med hollosfjerning?

Og cred seff :)

Jeg var ikke klar over de tydelige hologrammene før sent i jobben, og det var ikke så mye der jeg hadde gått over først.Uansett skal vi ta resten av ripene OG fjerne hologrammer neste gang :) takker!

Uanstendig blank og flott. Enkelte lakktyper er vrange når det gjelder holos. Dere løftet uansett denne bilen fra sliten til pen. Cred!

Takker ØHN :) Det er godt å få forståelse her.Gjorde det beste ut av de 11 timene.Eieren så jeg var små irritert pga dette og sa: "Perfeksjonisme er din verste fiende". Og det er vel sant.Ting kommer etterhvert.

Godt utført dette HM, synd det var slit med hologrammer her...

Har du DA uten tvungen rotasjon hos deg?

Nei, jeg har ikke det, men bestiller i sommer sammen med 90 andre produkter.I mellomtiden holder jeg meg til de lakkene jeg vet jeg kan ;) Tusen takk!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja leste litt fort der ,fikk det ikke med meg, sorry

Men fin gest overfor kunde å tilby å ta det igjen senere da :)

Har skjønt at Saab lakk kan vøre litt tricky ja <_<

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holo. magneten slår til igjen,Meget bra jobba på saab lakken som er kjent som vanskelig.Hadde tenkt og fåreslå at du skaffet deg en DA uten tvungen rotasjon.Tror det vil ta knekken på det meste du har hatt trøbbel med så langt.

Dagfinn,du kan ta deg en tur ned til meg en dag så tester vi om det funker med vanlig DA om dette er ok.

Cred gitt.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utfordringene kommer som perler på en snor for tiden....

Bilen ble bra blank og hologrammene tenker jeg forsvinner når du får deg DA uten tvungen rotasjon (og god tid) :)

cred fra meg :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holo. magneten slår til igjen,Meget bra jobba på saab lakken som er kjent som vanskelig.Hadde tenkt og fåreslå at du skaffet deg en DA uten tvungen rotasjon.Tror det vil ta knekken på det meste du har hatt trøbbel med så langt.

Dagfinn,du kan ta deg en tur ned til meg en dag så tester vi om det funker med vanlig DA om dette er ok.

Cred gitt.

Ja, også 2 sånne biler i samme familie da mann..Om dere tester, så er venstre bakdør garantert ganske ille :) Takk!Skal tenke meg nøyere om fremover.Midnight blue saaben min var enkel i forhold..

Utfordringene kommer som perler på en snor for tiden....

Bilen ble bra blank og hologrammene tenker jeg forsvinner når du får deg DA uten tvungen rotasjon (og god tid) :)

cred fra meg :)

Tusen takk :) Er fint å ikke være perfekt og alikevel få cred for sånne jobber :) Gleder meg til å ta opp igjen de 2 holojobbene! Om ikke maskinene klarer de, skal jeg være sikker på å ha nok tid til å finne løsningen.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk bakoversveis av før-bildene, og tilsvarende imponert over resultatet. Synd med holos man ikke får has på på på trøblete lakk. Blir nok kosejobb med DA uten tvungen rotasjon, ja. :)

Cred i lange baner!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holos eller ikke, en herlig turnaround uansett... Var ikke mye til glansbilde før du begynte med den. ThumbUP :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

knall forskjell dette her ja.. flott jobb ja..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rimelig sliten i lakken den der, men du fikk glansen mange hakk bedre til slutt :)

Kjipt med holosene, men jeg regner med at du fikser det greit til sommeren ;)

Cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg vinner i lotto skal du få ta Jettan, da skal folket her inne få applaudere skikkelig :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne ble jo mye mye bedre enn utgangspunktet, blankt og fint :thumbs:

Men kan du utdype litt i.fht at du mener tykke lag LSP gir dårlig holdbarhet?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobbet dette. Med en oppfølging blir vel denne bilen perfekt! :) Cred.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her tok du en meget sliten svenske og gjorde den pen igjen. Veldig kjipt med vanskelig lakk og at en selv føler en ikke kommer i mål men får du den tilbake i sommer er jeg sikker på du får den strøken :thumbup:

Cred for blankt og fint resultat på kort tid!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott resultat og god forklaring underveis. Synd at ikke tiden strakk til for å få det helt 100 mtp hologrammer, men det fikser du opp i senere :)

Har hørt at Saab har krevende lakk. Ettersom jeg forstod det, så er den myk og det er lett for å få hologrammer?

Bilen ble hvertfall blank og mye bedre enn den var.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk bakoversveis av før-bildene, og tilsvarende imponert over resultatet. Synd med holos man ikke får has på på på trøblete lakk. Blir nok kosejobb med DA uten tvungen rotasjon, ja. :)

Cred i lange baner!

Takker :) Det må nok bli en krauss,hehe. Skal bli morro å beherske sånne lakker en gang.

Holos eller ikke, en herlig turnaround uansett... Var ikke mye til glansbilde før du begynte med den. ThumbUP :)

:thumbup: det er altid morro med slitt lakk!

knall forskjell dette her ja.. flott jobb ja..

Takk :)

Rimelig sliten i lakken den der, men du fikk glansen mange hakk bedre til slutt :)

Kjipt med holosene, men jeg regner med at du fikser det greit til sommeren ;)

Cred!

Håper på sol, så jeg slipper ledlykt hele dagen :) Takk!

Når jeg vinner i lotto skal du få ta Jettan, da skal folket her inne få applaudere skikkelig :thumbup:

Hehe, Skal se om jeg får lyst en dag, for den er tøff ellers!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne ble jo mye mye bedre enn utgangspunktet, blankt og fint :thumbs:

Men kan du utdype litt i.fht at du mener tykke lag LSP gir dårlig holdbarhet?

Dette er bare min mening, og erfaring etter at en la alt for mye collinite476 på jobben:4 detailere og 1 bmw tror jeg tråden heter.Tykke(veldig tykke)lag med voks fører til at den ikke får hazet på riktig måte, og enda mer voks enn vanelig havner i mikrofiberkluten etter buffing.Om ikke alt :P Jeg er aldri 100% sikker på noe ovenfor andre, men med meg selv er jeg ganske sikker på at overdrevent tykke lag, vil gi dårlig resultat, og holdbarheten kan bli bare 1/10 av hva den kunne vært ved å legge tynt.Om en voks skal haze 10 minutter, vil den med samme hazetid på ett veldig tykt lag gi dårlig holdbarhet.Om voksen ble liggende 20 minutter lengre på ett tykt lag og en fikk buffa uten problemer, tror jeg kanskje resultatet ville blitt bedre. Takk :)

Bra jobbet dette. Med en oppfølging blir vel denne bilen perfekt! :) Cred.

Time will shøw ;) Takker!

Her tok du en meget sliten svenske og gjorde den pen igjen. Veldig kjipt med vanskelig lakk og at en selv føler en ikke kommer i mål men får du den tilbake i sommer er jeg sikker på du får den strøken :thumbup:

Cred for blankt og fint resultat på kort tid!

Takk takk :)

Flott resultat og god forklaring underveis. Synd at ikke tiden strakk til for å få det helt 100 mtp hologrammer, men det fikser du opp i senere :)

Har hørt at Saab har krevende lakk. Ettersom jeg forstod det, så er den myk og det er lett for å få hologrammer?

Bilen ble hvertfall blank og mye bedre enn den var.

Takk! Ja, det er myk lakk og ganske lett å få hologrammer her.Har hørt hjertemedisin bli nevnt etter sånne jobber i en av mine første tråder her på forumet :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive