Meringdal

Oppshining av båt

30 innlegg i emnet

Jeg fikk en forespørsel av fadern på oppshining av båten som han gikk til innkjøp av i fjor, og lurer på om det er noen som har noe erfaringer å dele med meg. Dette er en 16 foter med kalesje, og tenkte egentlig på å bruke vanlige LSP og div. etter en runde S30 F.eks på DA?

Høres dette greit ut eller bør jeg bruke annet produkt på DA? Hva med LSP? Bør jeg kjøpe en Marine wax fra SV for få et ok resultat?

Båten går kun i vann å ikke saltvann, så vil tro holdbarheten blir litt bedre.

Hvilke kalesjeimpregneringer ville dere anbefalt? Leste akkurat en tråd angående Nanolex sin, men ble aldri oppdatert med holdbarhet :) Tenkte kanskje å ta et virkelig løft på båten hans!

Fyr løs! :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er jo ikke båt lakk og klarlakk, men glassfiber og epoxy (om jeg ikke er helt på jordet?). Så tror du bør ha noen egne produkter til det.

Så her om dagen at Meguiar's har en hel serie for båt detailing. Er også en artikkel i forrige båt magasinet om detailing av båt :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte og prøve S30 på gelcoaten å legge collonite 476s på toppen på skjærgårdsjeepen her i gården. Når den får prioriteringa...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er jo ikke båt lakk og klarlakk, men glassfiber og epoxy (om jeg ikke er helt på jordet?). Så tror du bør ha noen egne produkter til det.

Så her om dagen at Meguiar's har en hel serie for båt detailing. Er også en artikkel i forrige båt magasinet om detailing av båt :)

Ja, har sett at det er en bråte med egne midler, men tenkte siden vi er detailere og har faktisk produkter som kan brukes til så mangt så skulle man tro at slike midler inneholdt noe av det samme :)

Tenkte og prøve S30 på gelcoaten å legge collonite 476s på toppen på skjærgårdsjeepen her i gården. Når den får prioriteringa...

Tenker det blir noe slikt her også om det ikke kommer noen konkrete råd på produkt :) er spent på kalesjen som må få vannskrekk! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min erfaring er at vanlige produkter funker, men kan være noe tyngre og jobbe med. I år brukte jeg "One step compound" fra meguiars, og den var langt enklere å kjøre med roterende. Hvis ikke gelcoaten er i bra stand i utgangspunktet skal du bare glemme fine pads, jeg avsluttet med cutting pad før jeg gikk på voks (collinite 845), skjedde fint lite med det jeg hadde av myke polishing/finishing pads.

Båten min er fra 2008, men hadde noen matte felt etter rengjøring med nanosvamp, fikk tilbake glansen etter noen runder, men lakk er langt mer behagelig å jobbe med synes jeg. Gelcoaten har enorme porer i.fht lakk, og de vanlige produktene funker som sagt, men går fort tørr og kan i værste fall by på en liten utfordring :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, har sett at det er en bråte med egne midler, men tenkte siden vi er detailere og har faktisk produkter som kan brukes til så mangt så skulle man tro at slike midler inneholdt noe av det samme :)

Tenker det blir noe slikt her også om det ikke kommer noen konkrete råd på produkt :) er spent på kalesjen som må få vannskrekk! :)

Så klart. Collinite 476s er jo veldig holdbar, så fungerer sikkert knall den. Men steder av båten er jo nesten aldri i kontakt med noe, utenom når man vasker den, så der vil jo voksen holde lenge. Stedet som er nærme vannlinja og slikt tror jeg heller at det ikke var så lenge. Er jo flott om at du vil prøve da og gi oss andre et svar senere? :) Sånn man lærer :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liten test fra VG men dette er da ekte forbruker varer... sikkert ikkje mange som er egnet til maskinpolering?

tror du kommer godt ut med s3 og cut pad. da gelcoat er meget slitesterkt. s30 vil vel kunn gi litt glans.. kansje avslutte med s30?

kansje vurdere ein sealer fremfor vax? dersom båten skal på sjøen er vertfall sealer bedre holdbart mot salt :D

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10085259

Endret av Meringdal88
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne (one step compound) er ihvertfall laget for roterende og jeg har kjørt den på opp mot 1700rpm uten problemer.

http://www.bestmarin...0000044471.aspx

Swissvax har også en marine compound som skal være meget bra, men har ikke testet denne selv.

Du må også bruke mye mer produkt enn til vanlig lakk, så er båten stor går det fort mye produkt.

Edit: gelcoat er som nevnt over ganske slitesterk, det skjønte jeg fort etter en runde med grønn+grønn 3m på et lite matt felt....kunne knapt se at det var en forbedring etterpå. Så det er noe helt annet en hard lakk :D

Endret av trogha
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange bra produkter som foreslås, men før du går på med disse så er det HUGO som gjelder som grovvask.

MVH

Pål

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

EDIT: Gelcoat er grunningen på båten, lakken kalles Topcoat men er av de mest slitesterke som er å oppdrive!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å klare opp begrepsforvirringen.

Gelcoat, er i hovedsak polyester med farge, toppcoat får man når man blander inn voksløsning, f.eks. mot formen, så det man polerer/vokser er topcoat/gelcoat, dvs ikke tradisjonell lakk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som bruker Autosol som rubbing på båt her?

Har ikke prøvd selv men på Baatplassen.no er det en vinner.

De bruker også ei spruteflaske med vann for at det ikke skal tørke ut/kladde seg?

Skal prøve det når burkan blir pelt av litt ut i Mai engang.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

brukte collinite 920+925 på min princess 42 å ble meget fornøyd med resultatet

,selges av bilnerden:)

Endret av Robert øpsen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brukte Scholl S17+ og oransje Scholl pad. Dette funket knall på vår båt. Toppet det hele med Collinite Insulator Wax.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg brukte også Scholl S17+ og oransje Scholl pad på fattern sin Draco.

Det ble veldig bra. Avsluttet med en voks beregnet til båt. Husker ikke merket på den nå..

Hvis båten har inngrodd smuss på bunnen så kan sterk surfex hd være løsningen der.

På den andre båten våres (skjærgådsjeep) som har stått på vannet i 2 år var helt gul/oransje under. Fattern fikk ikke bort dette med noen ting.

Med ren surfex hd og en kost så løsnet det ganske greit. :)

Endret av FiveInline
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørte Megs One Step i helgen, kan bekrefte at man trenger litt grovere puter.

Men det funket fint med DA.

La også Megs voksen. Lenge siden båten har fått slik pleie, nå er jeg ikke fullt så klar for å selge likevel :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil Shield fungere greit på gelcoat, etter maskinpolering?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fungerer vell, syns personlig det er litt dyrt og hive shield på en båt :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive