marius_kj 2 Skrevet 2 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 2 April, 2012 (endret) I serien "Marius prøver ting han ikke kan" har vi nå kommet til episoden hvor jeg skal prøve å bytte hjullager bak på min Touran. Dette som følge av å ha fått feil på dette på eu-kontroll. Tenkte jeg skulle få gjort dette på onsdag eller torsdag, så spør derfor på forhånd: Noen som vet om det er noen spesielle verktøy som må benyttes? Siden dette er midt i påskeferien så er det ikke bare å reise for å kjøpe nytt verktøy, så hadde vært greit å ha dette på plass på forhånd. Noen spesielle hensyn/utfordringer jeg bør vite om før jeg starter? Takk. Endret 2 April, 2012 av marius_kj Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 2 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 2 April, 2012 Ettersom det er snakk om å bytte det selv så regner jeg med at det er hele hjullagersatsen som byttes på disse bilene også. Du trenger i allefall en avtrekker for å få den av akslingen. Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Meringdal 2 086 Skrevet 2 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 2 April, 2012 Det er svært enkelt å bytte hjullager på touran. Jeg husker ikke helt om du trengte ters på denne, eller om det var presse. Kommer vel noen svar etterhvert som kan hjelpe mer Siter Liste over Show N´ Shines Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn 50 Skrevet 2 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 2 April, 2012 har du vurdert Haynes manual? , Biltema selger vel disse Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
marius_kj 2 Skrevet 2 April, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 2 April, 2012 Takk for svar så langt. Haynes er kjekt, men den lokale har neppe til Touran. Har kikket der før og det var veldig begrenset utvalg, men godt tips. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joffen92 0 Skrevet 2 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 2 April, 2012 Hvis du tar et bilde så kan jeg prøve å forklare :-) har nok gjort det før, men husker ikke helt. hehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
marius_kj 2 Skrevet 3 April, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 3 April, 2012 Bilde av bilen får vente til jeg kaster meg ut i det, men her er bilder av delen (lånt fra http://www.bildeler.no/ ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joffen92 0 Skrevet 3 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 3 April, 2012 Skal være et kurrant lager å skifte dette, blir vel av med bremsekalipper, skive og klosser. Deretter er det å fjerne koppen i midten på lageret (som ikke er med på bildet over) for deretter å løsne mutteren som holder fast lageret. Denne er 12kant tror jeg og størrelsen er jeg litt usikker på, men 32, 34 eller 36 skal passe mener jeg. Så er det bare å trekke av lageret for hånd og rengjøre akslingen godt og montere på nytt med fett som skal følge med. Finne momentet på mutteren og skru fast og montere på plass alt igjen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BimmerPower 10 Skrevet 6 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 6 April, 2012 Jeg jobber selv på møller og skiftet en del av disse lagrene, kjempe grei jobb å utføre med riktig verktøy Det gamle hjullageret kan sitte litt fast, så der må du frem med hammeren og dunke den ut, lurt å regngjøre i huset og smøre det litt for å få det nye hjullageret beint inni, veldig lett å montere dette skjevt. Forskjellig om hjullageret er med stor mutter eller 12kantet bolt men momente er veldig likt, mener det var 200nm + 90grader, pga det er ganske mye kraft som må til så bruker jeg muttertrekker og merker 90grader på bolten/mutteren. Sadelen skal ha 90nm og 90 grader. Calipperen skal ha 30nm. Lykke til! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.