Gå til innhold

Bytte hjullager bak på Touran


marius_kj

Recommended Posts

marius_kj

I serien "Marius prøver ting han ikke kan" har vi nå kommet til episoden hvor jeg skal prøve å bytte hjullager bak på min Touran. Dette som følge av å ha fått feil på dette på eu-kontroll.

Tenkte jeg skulle få gjort dette på onsdag eller torsdag, så spør derfor på forhånd:

Noen som vet om det er noen spesielle verktøy som må benyttes? Siden dette er midt i påskeferien så er det ikke bare å reise for å kjøpe nytt verktøy, så hadde vært greit å ha dette på plass på forhånd.

Noen spesielle hensyn/utfordringer jeg bør vite om før jeg starter?

Takk.

Endret av marius_kj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom det er snakk om å bytte det selv så regner jeg med at det er hele hjullagersatsen som byttes på disse bilene også. Du trenger i allefall en avtrekker for å få den av akslingen.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være et kurrant lager å skifte dette, blir vel av med bremsekalipper, skive og klosser. Deretter er det å fjerne koppen i midten på lageret (som ikke er med på bildet over) for deretter å løsne mutteren som holder fast lageret. Denne er 12kant tror jeg og størrelsen er jeg litt usikker på, men 32, 34 eller 36 skal passe mener jeg. Så er det bare å trekke av lageret for hånd og rengjøre akslingen godt og montere på nytt med fett som skal følge med. Finne momentet på mutteren og skru fast og montere på plass alt igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BimmerPower

Jeg jobber selv på møller og skiftet en del av disse lagrene, kjempe grei jobb å utføre med riktig verktøy ;)

Det gamle hjullageret kan sitte litt fast, så der må du frem med hammeren og dunke den ut, lurt å regngjøre i huset og smøre det litt for å få det nye hjullageret beint inni, veldig lett å montere dette skjevt.

Forskjellig om hjullageret er med stor mutter eller 12kantet bolt men momente er veldig likt, mener det var 200nm + 90grader, pga det er ganske mye kraft som må til så bruker jeg muttertrekker og merker 90grader på bolten/mutteren.

Sadelen skal ha 90nm og 90 grader.

Calipperen skal ha 30nm.

Lykke til! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...