marius_kj

Bytte hjullager bak på Touran

I serien "Marius prøver ting han ikke kan" har vi nå kommet til episoden hvor jeg skal prøve å bytte hjullager bak på min Touran. Dette som følge av å ha fått feil på dette på eu-kontroll.

Tenkte jeg skulle få gjort dette på onsdag eller torsdag, så spør derfor på forhånd:

Noen som vet om det er noen spesielle verktøy som må benyttes? Siden dette er midt i påskeferien så er det ikke bare å reise for å kjøpe nytt verktøy, så hadde vært greit å ha dette på plass på forhånd.

Noen spesielle hensyn/utfordringer jeg bør vite om før jeg starter?

Takk.

Endret av marius_kj
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ettersom det er snakk om å bytte det selv så regner jeg med at det er hele hjullagersatsen som byttes på disse bilene også. Du trenger i allefall en avtrekker for å få den av akslingen.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er svært enkelt å bytte hjullager på touran. Jeg husker ikke helt om du trengte ters på denne, eller om det var presse. Kommer vel noen svar etterhvert som kan hjelpe mer :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du vurdert Haynes manual? , Biltema selger vel disse

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar så langt. Haynes er kjekt, men den lokale har neppe til Touran. Har kikket der før og det var veldig begrenset utvalg, men godt tips.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du tar et bilde så kan jeg prøve å forklare :-) har nok gjort det før, men husker ikke helt. hehe

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilde av bilen får vente til jeg kaster meg ut i det, men her er bilder av delen (lånt fra http://www.bildeler.no/ )

Hjullager2.jpg

Hjullager.jpg

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal være et kurrant lager å skifte dette, blir vel av med bremsekalipper, skive og klosser. Deretter er det å fjerne koppen i midten på lageret (som ikke er med på bildet over) for deretter å løsne mutteren som holder fast lageret. Denne er 12kant tror jeg og størrelsen er jeg litt usikker på, men 32, 34 eller 36 skal passe mener jeg. Så er det bare å trekke av lageret for hånd og rengjøre akslingen godt og montere på nytt med fett som skal følge med. Finne momentet på mutteren og skru fast og montere på plass alt igjen :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg jobber selv på møller og skiftet en del av disse lagrene, kjempe grei jobb å utføre med riktig verktøy ;)

Det gamle hjullageret kan sitte litt fast, så der må du frem med hammeren og dunke den ut, lurt å regngjøre i huset og smøre det litt for å få det nye hjullageret beint inni, veldig lett å montere dette skjevt.

Forskjellig om hjullageret er med stor mutter eller 12kantet bolt men momente er veldig likt, mener det var 200nm + 90grader, pga det er ganske mye kraft som må til så bruker jeg muttertrekker og merker 90grader på bolten/mutteren.

Sadelen skal ha 90nm og 90 grader.

Calipperen skal ha 30nm.

Lykke til! ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive