Rune90

svamp

41 innlegg i emnet

Hei, jeg får en del spørsmål av familie og kolegaer om hvorfor svamp riper og om den riper i det hele tatt?

Noen som har en god forklaring? Bilde bevis osv..

Takk

Rune :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svamp slipper ofte ikke møkk som en mitt, den har små hull som feks sand og stein får bra heng på om en skulle være uheldig mht prewash og ikke få vekk alt....

Nå har det seg også sånn at jo mer møkkete bilen er mht berøringsvask jo mer riper det. Konklusjonen rundt dette er å ha bilen renest mulig før berøringsvask, uansett redskap du vasker med :) Svamper som kommer i 10 pk med såpe ink er ikke noe spess, den har med seg mye mindre vann en feks en god mitt eller en kvalitetssvamp.

Zymol har en svamp som mange trives med, her i gården går det kun i ullmitts da jeg syntes det både er bedre å bruke og jeg har lagt tiden med svamp bak meg ;) Zymolsvampen var helt grei den, men det var noe feil å bruke den inni hodet mitt.. :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Zymolsvampen var helt grei den, men det var noe feil å bruke den inni hodet mitt.. :D

Du skal jo ikke bruke svampen inni hodet da :lol: Skal på bilen vettu...

Prøv å gjøre en CD-test. :) Dra svampen over en del av lakken som er møkkete, dra den deretter over en CD (uten å dyppe den i bøtte og senere etter å ha dyppet den i bøtta)... Svaret finner du selv :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mighty har vel æren/skylda (stryk det som ikke passer ;) ) for mye av svampbruken her. Han gjorde en ganske grundig test her.

Det er viktig at det er "riktig" type svamp. Murer/Zymöl og den type svamper har visstnok en mye mer "åpen" struktur enn en vanlig billigsvamp. Dette gjør at det er lite sjans for at møkk blir liggende mellom svamp og lakk, det forsvinner inn i porene til du skyller.

Selv begynte jeg med en feit ullmitt, det var liksom det som gjaldt hadde jeg skjønt, men bruker nå svamp da jeg synes det er mye enklere å håndtere, lettere å rengjøre pluss at den tørker fortere.

Det blir som med endel annet, folk er litt polariserte på dette området og man må nesten teste å finne ut av det selv.

Bilnerden har forresten et gruppekjøp av noen svamper på gang. Etter deres eget utsagn skal de være bra. ;)

Endret av bsa
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for noen gode svar :thumbs:

Så kort og godt er det altså dritt som samler seg inni svampen som lager riper.

Jeg bruker mitt og er veldig fornøyd med det :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det aller aller viktigste for skånsom bilvask er:

• God forvask og avspyling, så bilen er nesten helt ren før den berøres med vaskeredskap.

• Såpe med god glid og rikelig med vann så møkka slipper fra vaskeredskapet i hvert dypp, og ikke havner på lakken nok en gang.

Om man bruker svamp av et eller annet slag, ullmitt, mikrofibermitt eller chenille, spiller ingen trille ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så kort og godt er det altså dritt som samler seg inni svampen som lager riper.

Kort og godt er det dritt mellom svampen og lakken som lager riper. Hvis det er dritt til stede er det nettopp inni svampen vi vil ha den. Til vi skyller den. Dette tinger jo da seff som ØHN sier skikkelig forvask, sånn at det ikke er grus og pukk du driver å drar med deg rundt ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker Meg's Wash mitt som er hvit, den er veldig fin med tanke på om det skulle være igjen noe småtteri på lakken, da det vil synes med en gang. Er litt paranoid og sjekker (les: veldig) ofte!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den hvite megs mitten er det minst skånsomme vaskemediet jeg har brukt, bare så det er sakt. Den gjorde like mye ugang på 2 vask som zymöl svampen gjør på et år. Det var denne mitten jeg startet med da jeg var ny innen detailing.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den hvite Meguiar's-mitten min er degradert til felgvaskeredskap, og brukes da stort sett bare på felger som allerede er beyond salvation...

Har aldri opplevd noe som riper så jævlig, selv med nitidige vaskerutiner.

Endret av Christer
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det såpass ille? Var sikker på at det var bedre enn svamp, men.. jaja, da får den bli degradert, og så får min mye ull-mitt fra Eurow ta føringen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det en ingen selvfølge at en mitt er bedre enn en svamp, selv en biltemasvamp. Det finnes gode og dårlige hansker akkurat som svamper :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De store fordelene jeg har erfart med bruk av zymöl svampen er at den slipper møkka ekstremt lett, så den trenger stort sett kun å skylles nøye etter bruk og blir da litt enklere å bruke enn mitt. I tillegg er den meget ripesikker i.fht mange washmitts, den hvite megs mitten har en nærmest unik egenskap til å plukke opp å holde på møkka, problemet er at den ikke slipper møkka ved vanlig skylling i bøtta.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig at jeg kan ha ett litt utrent øye, men det som var av møkk ble borte ved litt skylling av mitten i bøtta, så det hvertfall ut som :) men, jeg har fått ull mitt nå, så får jeg evt bestille meg zymol svamp senere..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dodo Juice har jo også en svamp som er som Zymol svampen, Supernatural Wash Sponge. Test på detailerworld.co.uk, HER (Klikk meg), her er den teste opp mot flisesvamp og Zymol svamp. Har sjøl kjøpt meg 2 slike no, og gleder meg til å prøve!

Har også en mothers mitt som eg egentlig er veldig fornøyd med, men liker rett og slett bare å vaske med svamp bedre, smaken er som baken ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ulempen (slik jeg ser det) med Zymöl svampene er at de blir fort deformert og er veldig myke. Har en lei tendens til å synke sammen på midten og det blir lite hold i hele svampen...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den hvite Meguiar's-mitten min er degradert til felgvaskeredskap, og brukes da stort sett bare på felger som allerede er beyond salvation...

Har aldri opplevd noe som riper så jævlig, selv med nitidige vaskerutiner.

Er dette microfiber mitten til Meguiars? Bruker den selv, men sliter ikkje med at den riper.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er den. Har du sjekket ordentlig nøye etter polering? er vanskelig å se på min ettersom den er sølvfarget og upolert.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åssen mitt anbefaler dere da? Jeg bruker også mequiars mitten, vis den riper mye som det blir sakt her så blir nok den nedgradert til felger.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åssen mitt anbefaler dere da? Jeg bruker også mequiars mitten, vis den riper mye som det blir sakt her så blir nok den nedgradert til felger.

Som mitt ville eg personelig anbefaler Mothersmitt, denne har eg hatt i snart 1 år og er fortsatt god som ny :) Vaskes med Milo og får henge å luft tørke :) Tar med seg masse vann, lett å skylle, glir godt sammen med god såpe og tar driten med seg ned i bøtten :) Eneste grunnen til at eg har gått over til svamp, er at eg rett og slett liker å ha noe og holde fast i, og ikkje bare tre den på hånden og gyve løs :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive