killbox

Vurderer å ta mitt første oljeskift selv, tips?

22 innlegg i emnet

I mai er olja ett år gammel, og da er det vell på tide å skifte olje. Betalte vell en 700,- for olja, 113 for filter og 1,75 time i arbeid forrige gang hos mekonomen. Det var med EU kontroll med tanke på arbeid.

Det jeg lurer på er om det er billigere å ta oljeskiftet selv?

Må ha olje, filter, spilloljeoppsamler og noe jeg kan løfte opp bilen med.

post-1533-0-86222300-1332615733_thumb.jp

Endret av killbox
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva slags bil er det snakk om her? Nesten 2 timer i oljeskift er jo litt drøyt. Kanskje det var inkludert kaffepausene? ;)

I grove trekk foregår det slik:

Driftsvarm motor -> jekke opp og tappe ut olje -> mens det renner: skru ut oljefilter og bytt dette -> tett igjen pluggen under -> fyll på ny olje og skru igjen -> Finito :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ford Focus 1.6 bensin 99.mod. Det var med eukontroll. Så tipper den tar med tiden det tar å sende inn og printe ut lapp osv.

Vet ikke om biltema olja er dårlig, men der er vell 5W-30 helsyntetisk til 399,- for ein 4 liters kanne.

Oljefilteret koster vell en 120,- ca.

Må ha spilloljesamle. En slik?

Kommer ikke helt til når bilen står på bar bakke, så må tilegg ha noe å løfte bilen med. Tror ikke jeg tør å ligge under med den standard biljekken som følger med.

Endret av killbox
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

mekonomen selger Castrol til 399 for 4 liter.

Timene for eu kontroll ligger ikke i arbeidet, det er egen pris, 650.

Bytt selv og bruk 2000 på bilpleie istedenfor :)

Du trenger ikke spilloljesamler, bruk en gammel spylevæskekanne eller noe som du skjærer ut toppen på og lar olja renne ned der. Bruk kanna til den nye olja til å ha spillolje på.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

mekonomen selger Castrol til 399 for 4 liter.

Timene for eu kontroll ligger ikke i arbeidet, det er egen pris, 650.

Bytt selv og bruk 2000 på bilpleie istedenfor :)

Du trenger ikke spilloljesamler, bruk en gammel spylevæskekanne eller noe som du skjærer ut toppen på og lar olja renne ned der. Bruk kanna til den nye olja til å ha spillolje på.

Takk for tips :)

Castrolen, er det for 5w 30 ? Ser at den listes opp der for 777,-

Hva bør jeg kjøpe for å løfte opp bilen? støttebukk eller rampe?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svarte for en arbeidspris på en liten service, kjøp noen bukker og garasje jekk og følg tipsene til terjeo er mitt tips :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva slags bil er det snakk om her? Nesten 2 timer i oljeskift er jo litt drøyt. Kanskje det var inkludert kaffepausene? ;)

I grove trekk foregår det slik:

Driftsvarm motor -> jekke opp og tappe ut olje -> mens det renner: skru ut oljefilter og bytt dette -> tett igjen pluggen under -> fyll på ny olje og skru igjen -> Finito :)

Husk å smør på en liten oljefilm på pakningen til det nye filteret, og ikke stram dette mer enn med håndmakt...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et tips til; Mest skånsomt ved første oppstart på motor, å mette det nye filteret med olje før montering. ;)

Glad jeg slipper å jekke opp på MB. Laget for oljesuger og filterinnsats sitter på toppen like ved påfylling. Kan bytte olje i finskjorta på 20 minutter... :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt som er selvgjort eller vellgjort, eller hva? Har lyst til å gjøre slike ting selv. Tenker at siden jeg hadde service etter boka i fjor og tok eu-kontrollen så bør det vell være nok å ta oljeskift og filterskift selv i år.

Har sett et par youtubevideoer og det virker ganske greit. Bør jeg kjøpe filtertenger/avtrekker?

Var under bilen i dag, og fant fort frem til både filteret og åpningen for olja.

Endret av killbox
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt som er selvgjort eller vellgjort, eller hva? Har lyst til å gjøre slike ting selv. Tenker at siden jeg hadde service etter boka i fjor og tok eu-kontrollen så bør det vell være nok å ta oljeskift og filterskift selv i år.

Har sett et par youtubevideoer og det virker ganske greit. Bør jeg kjøpe filtertenger/avtrekker?

Var under bilen i dag, og fant fort frem til både filteret og åpningen for olja i dag.

Sjekk at du har nok antall liter olje som skal på og at du får løsnet oljefilteret FØR du tapper av den gamle olja ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, det er notert. Er det ikke bare 4 liter på en såpass liten bil? Heller en på 3 liter og så finjusterer seg til med peileren?

Har forstått det sånn at det er like farlig med for mye olje som for lite.

Endret av killbox
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, det er notert. Er det ikke bare 4 liter på en såpass liten bil? Heller en på 3 liter og så finjusterer seg til med peileren?

Har forstått det sånn at det er like farlig med for mye olje som for lite.

Størrelsen på bilen har lite å si, størrelsen på motor og om det er diesel eller bensin betyr mest.

På mine biler er dette riktig mengde:

2 liter 4 syl: 5,5 liter olje

2 liter 4 syl: 6,5 liter olje

2,4 liter 6 syl: 8 liter olje

2,8 liters 6 syl: 8,5 liter olje

Med andre ord varierer dette en del, så du bør sjekke instruksjonsboka/servicehefte for måltall på din bil med din motor.

Men ja, for mye olje er ikke bra det heller :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er veldig enkelt å bytte olje på Forden din , du trenger ikke verktøy for å ta løs filteret , og husk og ikke stramme til det nye filteret for mye da, da ryker pakninga i filteret garantert , er også lurt å smøre inn pakninga på oljefilteret med ny frisk olje , mener å huske at 1.6literen skulle ha 4.3 liter olje

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så jeg bør kjøpe fem liter i samme slengen og prøve meg frem med peileren. Heller først på 4 liter og deretter justere til. Har forstått det sånn at mellom max og min nivået på peileren så er det ca 1 liter (?)

Stikker innom Mekonomen som Terjeo nevnte og ser om Castrolen ligger på 399,- eller så går jeg for Mobil Super 3000 på Meca.

Går til innkjøp av to stk støttebukker. Jeg kan bruke den vanlige jekken som følger med bilen for å sette bukken under på hver side?

Endret av killbox
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen fare å ta oljeskiftet sjølv, det går nok heilt fint. Ser du har fått gode tips fra folk her. Om du skal fortsette med å ta skiftene sjølv, kan det være greit å ha i motorrens før skifte. Det er ikkje nødvendig hver gang. Sjølv bruker eg det annen hver gang.

Bruker Forte sin Motor Flush. Svindyr i norge, men får den heim i postkassen for rett over 100lappen via Ebay/england.

Kjører du helsyntetisk er denne meir "rensende" enn vanlig olje, så da er det mest sannsynlig mindre for flushen å ta.

Lykke til :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går til innkjøp av to stk støttebukker.

Jeg ville kjøpt 4 så du får bilen i vater :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp en 4L kanne pluss en 1 liter. På min bil går det ca 4.5L, da har jeg den siste halvliteren til evt etterfylling.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Supert :) Setter stor pris på alle svarene!

4 støttebukker er notert. Går ut å sjekker oljenivået i morgen. Er det lavt så skifter jeg olja til uken, visst ikke venter jeg mot mai, da jeg skiftet i mai i fjor. Kjører bare rett over 10k km i året så ett års intervall burde vell være greit.

I og med at jeg må ha 4 stk støttebukker + løftejekk(?) er det vell billigere og greiere med to stk ramper?

Endret av killbox
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan være greit å ha momentnøkkel til oljetappe-pluggen. Litt avhengig av bunnpanne kan feste være ømtålelig. Mange har dratt i filler aluminiumsgjenger i bunnpanna når denne er er av Al.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vis det er uorginalt filter kan pakkningen sitte igjen, så det er greit og se etter når du tar av det gamle filteret. Har selv erfaring med det, alt av olje ut over hele plassen :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive