Gå til innhold
Christoffer H

Sinkslipp - Golf GTI V

Recommended Posts

Christoffer H    257
Christoffer H

Hallo! :)

Vært og tittet på en Golf GTI i dag, en 2005 mod som er førstegangsregistrert i 2006..

Som den bilpleienerden jeg er så måtte jeg inspisere karroseri/lakken nøye.. Og det er noen "prikker" rundt om på bilen, eieren sa dette var sinkslipp..

Hva ville dere gjort med dette? er det farlige greier? Har garantien på sånt gått ut?

Og hva forårsaker sinkslipp?

På forhånd, hjertlig takk :D

Endret av Christoffer H

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ejay    3
Ejay

Piggdekkstøv som har begynt å ruste?

Før jeg kom meg inn på dette forumet, oppdaget jeg prikker rundt på den hvite Caddy'n jeg hadde, reiste på Møller og spurte hva dette var og fikk svar at de trodde det var sinkslipp. Og siden jeg kom meg inn her og fikk lese om piggdekkstøv og IronX, så ble den hvite bilen min plutselig veldig hvit. :thumbup:

Ville vært lettere med bilder for å se disse "prikkene"...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ejay    3
Ejay

Lakkgaranti

Alle nye Volkswagen personbiler garanteres i 3 år fra leveringsdato mot skader i lakken som kan føres tilbake til feil i produksjonen. Skader som er oppstått på grunn av ytre påvirkning, faller naturlig nok utenfor

garantien. Vedlikehold av lakken i henhold til bilens instruksjonsbok forutsettes.

12 års garanti mot gjennomrusting

Alle nye Volkswagen leveres med 12 års garanti mot gjennomrusting av karosseriet. Med gjennomrusting menes her at det er oppstått hull i karosseriplatene som har utviklet seg innenfra (fra hulrom) som ikke kan forventes å bli oppdaget tidligere i forbindelse med lakkvedlikehold ihht anbefalinger i bilens instruksjonsbok.

Skadene må ikke være forårsaket av ytre påvirkning.

Fant dette på nettsiden til VW. Leste et annet forum om at det var 6 år garanti som ble endret til 5 år. Og nå er det plutselig kun 3 år. Men siden dette er en 05-mod. vet jeg ikke hva som gjelder på denne. Disse garantien endrer seg stadig.

Er det sinkslipp vil dette vises som bobler i lakken, med andre ord så har det begynt å skje no under lakken og det kan være rust der. Så mest sannsynlig vil ikke dette være en garantisak før det er rusta gjennom karosseriet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christoffer H    257
Christoffer H

Okay, takk skal du ha! :)

Men hva er det egentlig? Er det rust? Går dette ann og utbedre selv?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ejay    3
Ejay

Sinkslipp er bare en fin betegnelse på rust, rett og slett en produksjonsfeil.

Klart man kan utbedre selv, men spørs jo litt hvor mye det er og hvor flink man er, kan fort bli noe fargeforskjell.

Og så er det som ordtaket sier: En ulykke kommer sjelden alene. Så det blir jo en vurderingsak om man skal kjøpe seg problemer eller ikke. Men hvordan så disse prikkene ut?

Er det bobler i lakken eller ser de prikkene ut som små rustflekker?

Siden du ikke har bilder, kan en beskrivelse av prikkene gjøre det lettere å forstå hva dette kan være.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
fregje    2
fregje

er ikke ukjent problem at golf v får sinkslipp. spesielt på innstegene, men kan og få dei rundtom på bilen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christoffer H    257
Christoffer H

Har ingen bilder desverre, men er små bobler ja! Er utrolig kjipt, for kan få en god pris på bilen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stusjelig    8
Stusjelig

Hvis det er midt på dører og slikt, så er det like greit å slipe til beient, også gjøre alt på nytt, er jo for det at sink behandlinga dører/karroseri fikk da den blei laget har slipt fra metallet..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nordberg    0
Nordberg

Med tanke på å få ting dekket av rustgarantien har jeg et par kommentarer og erfaringer.

Som nevnt av Ejay er det 12 års garanti mot gjennomrusting, men jeg mener det ikke trenger å ha rustet et hull før de tar på seg rep. Tvert imot, siden de mest sannsynlig ikke vil dekke dette om man kommer etter at det har rustet i flere år.

Jeg har nettopp fått dekket rep. på rustgarantien på min 2003 Passat stv. Bilen er førstegangsreg. i Aug/Sep 2002 og dermed 9 1/2 år gammel. Km-stand 185000.

Jeg oppdaget først noen rustbobler i hjulbuene foran og i løpet av denne vinteren snek de seg rundt kanten og oppover skjermen, maks 1,5 - 2 cm oppover og ca. 8-10 cm langs buen.

I tillegg hadde jeg oppdaget bobler på innsiden av fremdørene, inn mot falsen / platebretten ytterst på dørene. Ellers var det ikke mer enn noen steinsprut i bakskjermene, ikke begynt å ruste ennå.

I forbindelse med skifte av motorvarmerelement på garantien leverte jeg inn en nyvasket bil og avtalte med karosseriformannen hos Grenland Auto (Porsgrunn) at han kikket på rustskadene mens bilen var inne på verkstedet. Han kunne fort gi tilbakemelding at han synes dette så ut som skader rustgarantien ville dekke, men også at han hadde knekt opp dørfalsene for å få sett bedre etter....og for å ta bilder. Døra så jo såklart ikke ut etter denne behandlinga.

Videre satt han da opp et prisoverslag for utskiftning av begge fremskjermer og fremdører, og med arbeid inkludert. Denne "søknaden" med bilder og all dokumentasjon ble sendt til Møller for vurdering, svaret kom etter bare noen dager at dette ville bli dekket 100%.

Jeg fikk inntrykket av at det i enkelte tilfeller kan bli deling av kostnadene i slike saker, f.eks at kunde dekker 30% selv. Det viktigste, sa karosseriformannen, er at man kommer så fort man oppdager skadene. Mange blir tipset av bekjente om at deres kjemperustne bakluke kan byttes på garantien, men dersom de skjønner at den har vært synlig rusten i lengre tid, da er det tvilsomt at de vil forsøke å dekke dette på garanti.

Jeg fikk også høre at min bil var vedig godt holdt og fin tross alder og kjørelengde. Hadde bilen vært "lurvete" som han sa, da er det heller ikke sikkert det ville blitt dekket 100%, om i det hele tatt.

Så jeg er glad for at jeg har holdt den pen og i god teknisk stand.

Dører og fremskjermer ble erstattet med nye deler som ble lakket opp etter beste evne...men en liten nyanseforskjell er ikke til å unngå at man ser på min bil som er storm beige metallic.

Alle deler innvendig i dører og skjermer ble montert over på de nye, inkludert skruer, hengsler, vinduer osv. Fikk nye utvendige dørlister oppe og nede, ellers gjenbruk av alt annet.

Dørene passet visstnok ikke så bra da delene skulle monteres på bilen, så de ble bøyd og tilpasset etter beste evne. Dette mente de trolig kommer av at støpeformene / stanseformene til disse eldre bilene begynner å bli slitt, og at delene passer mye bedre til nyere biler. Kan vel også hende de produseres et annet sted enn orginaldøre ble laget, men det vet jeg ingenting om.

Alt i alt er jeg fornøyd med å fått dette dekket 100%, er rep. med estimert prislapp rundt 40000,-

Jeg kan leve med en liten nynseforskjell kontra rustne skjermer og dører.

NB! hadde det vært rust i skjermene bak også er det ikke sikkert de ville inkludert rep av dette.

Det ville nok ikke vært en pris de kunne forsvare å bruke på en så gammel bil, dessuten ville det mest sannsynlig blitt konkludert med at skyldtes yttre påvirkning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
-volvoRsport-    3
-volvoRsport-

Sinkslipp er bare en fin betegnelse på rust, rett og slett en produksjonsfeil.

Det er det ikke. Sinkbobler oppstår pga. at sinken/galvaniseringen slipper fra metallet, rusten vil komme etterhvert.

VW har vel bare 5 års garanti mot sinkslipp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christoffer H    257
Christoffer H

Tusen takk for et godt svar, Nordberg! :)

Skal prate litt mer med eieren av bilen om dette.. Er så innmarri surt altså, er liksom den eneste måten å få dette på og pusse helt ned og lakke opp igjen?

Etter som det er det er noen sånne sinkslipp her og der, så vil det nesten si at bilen må hellakkeres? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
inDesign    86
inDesign

Som regel så skal dette slipes helt ned til metallet, helt til all rust er borte.. Så skal plata bearbeides fra grunning til siste finish med klarlakk... Er mye tid og kostbart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christoffer H    257
Christoffer H

Makan!

Pratet med onkelen min i dag, han mente det skulle være 7 års garanti på sinkslipp og annen rust på disse bilene.. Han jobber på møller :) Men han var ikke heeeeelt sikker da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×