keneil01

Definisjon på press

Ser at flere skriver at de kjører DA/roterende med forskjellig press, men hva legger du i;

- Hardt press

- Medium press

Forstår at dette er en erfaringssak, men hadde vært interessant å hørt hva du legger i de to begrepene.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan jo måle og oppgi det i kilo til deg hvis det hjelper? :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lite eller ingen press vil si at du kun fører maskinen frem og tilbake. Ved medium press tar du i litt, mens hardt press så trykket du faktisk forholdsvis hardt på maskinen..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lett press : 1-3 KG

Medium : 2 - 5 KG

Mye : 4 - 7 ++ KG

Endret av Tom Christian
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lett press : 1-3 KG

Medium : 2 - 5 KG

Mye : 4 - 7 ++ KG

Med din skala vil "Lett press" kun tilsvare vekten av maskinen, men det var kanskje meningen? :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med din skala vil "Lett press" kun tilsvare vekten av maskinen, men det var kanskje meningen? :)

Press har ikke noe med vekten av maskinen, det er hvor mye press du legger på ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jeg kan jo måle og oppgi det i kilo til deg hvis det hjelper?

Spørsmålet var innen spøk, men mer for en avklaring for oss uerfarne. Derfor jeg la ut spørsmålet under nybegynner ;)

For å sette det litt mer i perspektiv... Jeg er aktiv skytter. Skal jeg forklare en nybegynner på hvor mye høyere han må sikte for å treffe blink på 400 meter, når han har skutt inn våpenet på 200 meter, så må jeg gi han noe "konkret". Sier jeg til han at han må sikte litt over, så kan han tolke det som å være alt fra 5 cm til 5 meter...

Jeg har lest her inne under en kommentar med flex DA, at han brukte "hele" kropsvekten på maskinen. I mitt uerfarne detailer hode, så høres det litt voldsomt ut. Derfor ønsker jeg å vite hva den enkelte legger i de begrepene "mye" og "medium" press :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å sette det litt mer i perspektiv... Jeg er aktiv skytter. Skal jeg forklare en nybegynner på hvor mye høyere han må sikte for å treffe blink på 400 meter, når han har skutt inn våpenet på 200 meter, så må jeg gi han noe "konkret". Sier jeg til han at han må sikte litt over, så kan han tolke det som å være alt fra 5 cm til 5 meter...

Jeg har lest her inne under en kommentar med flex DA, at han brukte "hele" kropsvekten på maskinen. I mitt uerfarne detailer hode, så høres det litt voldsomt ut. Derfor ønsker jeg å vite hva den enkelte legger i de begrepene "mye" og "medium" press :)

Lett press : 1-3 KG

Medium : 2 - 5 KG

Mye : 4 - 7 ++ KG

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da jeg la hele kroppsvekten bak maskinen vil jeg si at det nok gikk et stykke utenfor skalaen "mye press", siden metallet i panelet bøyde seg ganske mye. Om man skal fortsette skalaen til TomC kan den utvides til:

Lett: 1-3kg

Medium: 2-5kg

Mye: 4-7kg

Veldig mye: 6-9kg

Idiotisk mye: 8-11kg

"Helvetes tulling, prøver du å ødelegge bilen min!?"-mye press: hele kroppsvekten

... eller noe deromkring.

Min erfaring er hvertfall at tulling-press kontra mye/veldig mye press ikke gir forferdelig stor forskjell på resultatet. Tullingpress gir bare dårligere kontroll over maskinen og større sjanse for å ødelegge noe, så jeg mener det er bedre å gå en runde eller to ekstra over framfor å skrote en dør.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da jeg la hele kroppsvekten bak maskinen vil jeg si at det nok gikk et stykke utenfor skalaen "mye press", siden metallet i panelet bøyde seg ganske mye. Om man skal fortsette skalaen til TomC kan den utvides til:

Lett: 1-3kg

Medium: 2-5kg

Mye: 4-7kg

Veldig mye: 6-9kg

Idiotisk mye: 8-11kg

"Helvetes tulling, prøver du å ødelegge bilen min!?"-mye press: hele kroppsvekten

... eller noe deromkring.

Min erfaring er hvertfall at tulling-press kontra mye/veldig mye press ikke gir forferdelig stor forskjell på resultatet. Tullingpress gir bare dårligere kontroll over maskinen og større sjanse for å ødelegge noe, så jeg mener det er bedre å gå en runde eller to ekstra over framfor å skrote en dør.

Ganske enig faktisk;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lett press : 1-3 KG

Medium : 2 - 5 KG

Mye : 4 - 7 ++ KG

Takk :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sleit fryktelig med dette jeg også når jeg tok svigers sin Kia (for en halv evighet siden ;) ). Det jeg gjorde var at jeg fikk tak i ett stykk sidedør fra en Caravelle og hogg løs på denne med roterende. På den måten fikk jeg satt mine egne "premisser" for hva som var av press. Jeg fikk også en fin anledning til å se hvilke comboer av produkter som funka. Nå er det sikkert stor forskjell på VW-lakk og Kia-lakk, men jeg fikk det hvertfall litt mer inn i fingrene hva jeg holdt på med....

:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har ikke jeg allverdens timer med maskin bak meg, men må si meg enig i at lett/lite press ligger rundt 1-3 kg, medium rundt 3-5 og mye press synes jeg selv oppnåes når man hører det berømte "klonket" i panelet ;) Når klonket inntreffer avhenger vel kanskje av individuell oppfatning av hva som er mye press, men denne "skalaen" funker fint for meg.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å sette det litt mer i perspektiv... Jeg er aktiv skytter. Skal jeg forklare en nybegynner på hvor mye høyere han må sikte for å treffe blink på 400 meter, når han har skutt inn våpenet på 200 meter, så må jeg gi han noe "konkret". Sier jeg til han at han må sikte litt over, så kan han tolke det som å være alt fra 5 cm til 5 meter...

Jeg har lest her inne under en kommentar med flex DA, at han brukte "hele" kropsvekten på maskinen. I mitt uerfarne detailer hode, så høres det litt voldsomt ut. Derfor ønsker jeg å vite hva den enkelte legger i de begrepene "mye" og "medium" press :)

Det beste er jo å erfare det selv, det er ikke sånn at du kan få en fasit som sier at på denne lakken må du legge på 3.45 kg press for å fjerne swirls og 5.78 kg for å fjerne RDS. Og om du skulle fått slike instrukser, hvordan skulle du klart å følge dem med tanke på at det ikke er innebygd vekt på noen maskiner?

Man kan få et inntrykk ja, men det kan være store variasjoner fra lakk til lakk og fra produkter til produkter, så det beste er som sagt å erfare det selv, og da må du faktiskt ut og polere litt ;)

Btw. på min bil får jeg "klonk" i panelet på taket bare ved vekten av maskinen, så det vil nok variere veldig fra bil til bil og fra panel til panel.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når klonket intreffer har vel mest å gjøre med hvilket panel du er på. Noen paneler på noen biler er veldig myke mens andre er helt stive. Tror ikke jeg ville satse på å presse til man hører et klunk :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klunket kommer i stor grad av at metalet utvider seg med varmen. Trenger ikke ha mye press for å få det...

Kan også være greit å se an hvor en er på bilen, noen paneler er utsatt for bulker som kanskje ikke retter seg ut igjen...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde vært kult om det var en liten digital skjerm på maskinen, for å kunne se lavest vektbelastning, høyest, gjennomsnittlig, tid på runden. Men det er vell vanskelig å få til. siden hardheten på pads er så forskjellig?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vekt/press er jo det samme uansett om paden er hard eller myk. Om dette har noe poeng er en annen sak.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Poenget måtte jo være at en kan beskrive bedre hvordan en kjørte til andre, og dermed også kunne si mer om lakkens hardhet. Men enig at det ikke er det store poenget. Hadde vell være lettere å sammenlignet puter og polish også.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive