MikaelØ

Løn i ENK

28 innlegg i emnet

Driver da firmaet mitt som ENK.

Hadde en diskusjon med en kollega, da han mente han mente att jeg måtte skatte 50% av det jeg tok ut i løn av firmaet..

Stemmer dette? Har prøvd og ringe skatteetaten og send mail... Fikk ikke svar..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.risanger.no/ebok-038-enk-skatt

og

http://www.firmahjelp.no/om-selskapsformer/hoy-eller-lav-skatt/

Hentet fra sistnevnte side:

Skatt i en personlig selskapsform (ENK)

Når du driver virksomhet med en personlig selskapsform blir alt næringsoverskudd skattet som om det var lønn. Har din virksomhet et overskudd på 600 000 kroner, kan du ikke velge å ta ut kun 500 000 i lønn og spare resten. Du blir skattet for alt overskudd uansett. Og jo mer overskudd, desto mer skatt må du betale.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du driver enk så er vel overskuddet i bedriften det samme som lønn. Jeg tror derfor ikke at du trenger å skatte 50% av summen du tar ut i lønn.

Tror det er slik at alt du vil ha kjøper du via firmaet. Du får derfor ikke lønn i den forstand, men at du får goder.

Alt firmaet eier er ditt - kapital også.

Om jeg har forstått det rett så debeterer du fra 2061 - kredittutak og krediterer 1920-bankinskudd

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om man ser litt forenklet på det, og man ikke har noe vesentlig varelager/egenkapital etc som vil kunne medføre noen fradrag så er det så enkelt som at overskuddet fra enkeltmannsforetaket (enk) blir plusset på den ordinære inntekten din og du blir skattet på basis av den totale inntekten.

Så om du har en jobb og tjener 300 000, i tillegg så har du 50 000 i inntekter på enk og du har utgifter i enk som utgjør 20 000 så vil du totalt sett betale skatt som om du hadde hatt en jobb hvor du hadde tjent 330 000.

Når det gjelder hva du kan trekke fra i utgifter så er det utgifter du har for å skaffe inntekten i enk, eksakt hva dette er avhenger da av hva enk gjør.

Jeg antar at forestillingen om 50% beskatning av overskuddet i enk kommer av at for en del er enk noe man har i tillegg til vanlig lønn i sin daglige jobb. I de fleste tilfeller er det slik at primær inntekt skattes etter tabell (det finnes her mange unntak), mens bi-inntekt og tillegg (som f.eks overtid) skal normalt sett skattes etter prosentsats, og har man en "grei" lønn så er prosenttrekket tilnermet marginalskatt som er nesten 50%.

Endret av nibelo
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Betaler skatt av overskuddet

11% av person inntekt ( for vanlige lønnsmottakere er denne 7,8%)

+28%

+ evt toppskatt.

Siden trygdeavgiften er høyere på person inntekt enn på vanlig lønn så vil skatten bli litt høyere enn om du i eksempelet ovenfor fikk 30 ekstra i lønn

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Overskudd er alt OVER 50 000?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei overskudd er alt over kr 0.

Tenker du på grense for mva registrering? Den er når man passerer 50 000 i løpet av en 12 med periode

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitter med litt samme problemstilling selv, jeg prøver og løse det med at alt jeg offisielt har tjent på ENK, går i null ved kjøp av utstyr (har kjøpt mye utstyr)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

SÅ viss jeg har 14 000 på kontoen... Og jeg vill ta ut 10 000 i "lønn"

Da blir regnestykket?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skatter av overskuddet.

Har ikke sammenheng med hvor mye du tar ut av selskapet.

På våren så sender man inn selvangivelsen og evt næringsoppgave og da får man beregnet overskuddet og det er på dette grunnlaget man skatter av.

Uttak av penger påvirker ikke resultatet:)

For å redusere skatten så belaster man enkeltpersonforetaket med kostnader som er relevant for selskapet og som kan forsvares.

Telefon, Internett, kontor og datautstyr, innkjøp av varer man bruker, utstyr til bruk i virksomheten, kilometergodtgjørelse etc

Endret av Frank S.
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eks.

Firma tjener 45 000,- og har utgifter på 20 000,- i utstyr..

Hvordan blir de da? Har egentlig lite peiling på dette :S

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

45-20=25

25x0,11

25x0,28

Summen er da lik skatten( hvis vi ser bort fra toppskatt og gjør litt forenklinger)

Endret av Frank S.
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

45-20 = 25

25x0,11

25x0,28

totalt 9750,- i skatt på et år

Men lønna blir vell reina som "utgift?

så viss jeg har 25000 i pluss på slutten, kan jeg handle utstyr og ta ut løn for 20000 til sammen, og sitte igjenn med 5000 som "overskudd"

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitter på IPad så svarer litt kort uten Utregning:)

Din lønn blir ikke regnet som kostnad.

Du skatter av overskuddet og det som da er igjen kan du i prinsippet ta ut i lønn. Det er det som er en ulempe med ENK,man må skatte av hele overskuddet uavhengig av hvor mye man tar ut til seg selv..

Det er kun i aksjeselskap at lønn blir regnet som kostnad, men der er det helt andre regler igjen for et as må betale arbeidsgiveravgift osv

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt usikker ke du rekna med der, men i einaste måten og unsleppe skatt som eg har forstått, er å gå i null....

Eg har ENK som bi-intekt og derfor bruker eg kun INNTEKTER FRA FIRMA til innkjøp av utstyr, men normal praksis er vel og ha to konti, ein du legg av ca 50% av alle inntekter, (til skatt) og ein resten på bedriftkonti der du kan gjere innkjøp, osv... :)

Ingen expert eg heller, men det er noke eg har fått tips om fra andre med ENK

Endret av Mgdesign
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for den nyttige informasjonen Frank..

Men frima "relaterte" ting kan jeg kjøpe gjennom firma.. Tenkte da på en PC til og holde orden på regninger, økonomien og dokumentasjon..

Blir vell reina som ei utgift de ?

Endret av MikaelØ
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte da på en PC til og holde orden på regninger, økonomien og dokumentasjon..

Blir vell reina som ei utgift de ?

Jepp - men husk å kjøpe en til under 15.000,-. Ellers blir utgiften fordelt på de neste tre år i stedet for å avskrives inneværende år..

Husk også kaffe, kilometergodtgjørelse, telefon, internettutgifter, regnskapstjenester, arbeidsklær etc.

Endret av 19quiz76
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok :) Gjelder det alt "kontor utstyr" ? PC, skriver kamera etc?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, skulle ønska noken sa det med 15k grensa før, har en mac til 21k og må ta den over fleire år... :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ok Gjelder det alt "kontor utstyr" ? PC, skriver kamera etc?

Alt dette kan skrives av, ja (utgiftsføres). Så lenge du kan sannsynliggjøre at det er nødvendig til jobbene som utføres og du har en viss aktivitet i foretaket, burde du være good to go. Husk at et foretak skal være egnet til å gå med overskudd på sikt, så å kjøre selskapet i null år etter år kan vekke skatteetatens oppmerksomhet. And you don't want that..

Hehe, skulle ønska noken sa det med 15k grensa før, har en mac til 21k og må ta den over fleire år...

Hehe - i gamle dager (altså da man fortsatt drev med Windows-pc'er), kunne man alltid splitte opp bilagene slik at skjermen ble et bilag, harddiskene et annet, tastatur og mus et tredje etc. Men en iMac blir verre, ja ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive