Plumbo

Voks og Vask

Hei hei godt folk.

Lurer på en ting, har vokset bilen med swissvax ble nice and shiny. Men hvordan kan jeg vaske den mest skånsomt.. Mener å ha lest en plass her inne at en kan bruke prick bort uten at den tar voksen, mens surf x tar voks.. Kan noen vennligs svare meg slik at jeg slipper å ta bilen igjen.. såpe er greit, der er det vell bare å blande en mild blanding på skum kanonen. og hånd vask med en SV car bath..

Mvh Jarle

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan bruke prickbort ja, men ikke dynk den. Surfex kan du dog bruke med lite surfex og MYE vann. 1:40 kanskje?

Ellers så har du en grei vask med SV car bath :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prickbort fungerer bra selv om du har vokset, og det samme gjør Surfex så lenge du blander mildt, som 1:40-1:50.

Edit: Meringal var akkurat før meg ser jeg, men vi svarte jo likt.

Endret av Jac
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prickbort er grei og ganske snill mot voksen. Surfex HD kan også være det - du blander bare ut med vann deretter. Til vedlikeholdsvask er 1:30 (hvis den er årntli skitten) eller 1:40 (eller tilogmed 1:50 har jeg hørt) en effektiv og LSP-vennlig løsning.

EDIT: Too slow!

Endret av EspenL
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis bilen er skikkelig vintermøkkete ville jeg blandet SurfexHD 1:20 for å sikre at det tok godt med møkk før berøringsvask.

1:20 tar ikke all voksen, og det er uansett viktigere med mest mulig ripefri vask.

Det er mye lettere å legge et lag voks ekstra, enn å måtte korrigere bilen ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

takker for mange gode råd og tips.. 3 uker siden den ble vokset og kjører ca 67 km hver dag med den bilen. så den er blitt bra dritten men prøver med prick bort og en mild surfexHD blanding..

Igjen Takker så mye :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare et lite tilleggs spørsmål her...om man blander Surfex til 1:40 / 1:50 hvor mye sktit kan dette egentlig ta? Det er jo omtrent bare vann. Skal man fjerne inngrodd, feit skitt, gammal salt og asfaltpartikler som virkelig sitter nekter jeg å tro at 1:40 tar dette.

Tar jeg feil, så er Surfex SYKT drøyt produkt, men jeg har selv en Surfex kanne, og har brukt denne til vask en gang, usikker på blandingsforhold, men jeg trodde selv det var sterkt nok blandet, kanskje 1:10.. og jeg ble ikke imponert.

Dette låg på sikkert 5 min før det ble spylt av med HT. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare et lite tilleggs spørsmål her...om man blander Surfex til 1:40 / 1:50 hvor mye sktit kan dette egentlig ta? Det er jo omtrent bare vann. Skal man fjerne inngrodd, feit skitt, gammal salt og asfaltpartikler som virkelig sitter nekter jeg å tro at 1:40 tar dette.

Tar jeg feil, så er Surfex SYKT drøyt produkt, men jeg har selv en Surfex kanne, og har brukt denne til vask en gang, usikker på blandingsforhold, men jeg trodde selv det var sterkt nok blandet, kanskje 1:10.. og jeg ble ikke imponert.

Dette låg på sikkert 5 min før det ble spylt av med HT. :)

Jeg kan bare snakke for meg selv, men Surfex 1.50 har jeg ingen glede av. Jeg vil heller ha renere bil før berøring av grunner som jeg nevnte i mitt forrige innlegg over. Jeg har full respekt for at andre erfarer at så tynn blanding funker, men det gjør ikke det for meg :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Surfex har ingen effekt på asfaltpartikler og sånt uansett om du bruker den helt ren. Det er ikke det den er laget for. Den tar trafikkfilm og annen organisk skitt. Jeg vil heller kalle det en prewash/apc enn avfetting. Til å ta den typen kontaminasjon som du nevner Steinar, så må man bruke en petroleumsbasert avfetting som prickbort :)

Til lett vask så synes jeg surfex 1:50 er ganske effektiv på den vanlige trafikkfilmen, og merker stor forskjell hvis jeg kun spyler av uten prewash.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Surfex er best på gummi og plast og til å ta wipwdown med synes jeg :) Bruker gjerne 1:10 på min egen før vask..Vokser uansett bilen så ofte at det ikke har noe å si.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for forklaringen. Trodde Surfex var avfetting jeg, greit å vite :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den kalles avfetting, men må ikke sammenlignes med petroleumbaserte avfettinger :) til fett på dørhengsler osv er den super.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Zalo er sannsynligvis Norges mest brukte avfetting ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive