Knutis

S&S: 2009 BMW 316

30 innlegg i emnet

Da er våren (kanskje ikke akkurat idag) kommet, og det begynner å bli en del forespørsler på pleie igjen.

Denne bilen har nylig skiftet eier og er nå i gode hender. Her var det bestilt en utvendig oppshining, i påvente av carbon-frontsplitters og sommerfelger.

Først noen utvendige inspeksjonsbilder før vask:

IMG_1184.jpg

IMG_1185.jpg

IMG_1186.jpg

IMG_1187.jpg

IMG_1188.jpg

Ladet kanonene med Rim7 og IronX:

IMG_1189.jpg

IMG_1191.jpg

IMG_1192.jpg

IMG_1195.jpg

IMG_1196.jpg

Etter div avspyling ble bilen håndvasket med chenille mitt, CG cw&g og lunkent vann, for komfortens skyld.

Kjørte så bilen inn og gjorde klart til tørk, lakkflekking og maskering. Panseret viste tegn til beskyttelse:

IMG_1197.jpg

IMG_1198.jpg

Hadde allerede avtalt med eier at skiltplatene skulle erstattes med 3M dual-lock, og se hvilke skruer de kjører i plastfangeren foran:

IMG_1202.jpg

Litt inspeksjonsbilder etter vask:

IMG_1204.jpg

IMG_1205.jpg

IMG_1206.jpg

IMG_1207.jpg

IMG_1209.jpg

Fant også noe som lignet sinkslipp/rustboble på begge dører foran og fire slike bobler på bakluken.

Syns det var litt dårlig av en 3år gammel bil med knappe 60k på telleren, så eier skal kontakte BMW ang dette:

IMG_1214.jpg

IMG_1273.jpg

Var litt usikker på kombinasjon på denne lakken, og siden jeg hadde brukt endel tid på å legge lakk i steinsprut på panseret, begynte jeg testing på ene framskjermen.

Fant meg en ripe, som jeg maskerte opp og så begynte testingen. Kjørte først S17+ på hvit CG MPT, det dempet RDS ganske bra og fjernet vaskeriper. Men etter å ha løftet litt på tapen, kunne jeg se antydning til ripen i rette lyset likevel. Gikk derfor for S3gold på gul CG MPT pad istedet, for å være sikker. Det var like greit, for etterhvert som det dukket opp litt mer alvorlige defects, var det ganske klart at dette er en hard og utrolig fin lakk å jobbe på:

IMG_1222.jpg

IMG_1223.jpg

IMG_1227.jpg

IMG_1228.jpg

IMG_1233.jpg

En ripe til venstre og en steinsprut til høyre:

IMG_1235.jpg

Ripen er i det minste borte:

IMG_1236.jpg

Framskjerm før:

IMG_1212.jpg

Framskjerm etter:

IMG_1240.jpg

Hele skjermen:

IMG_1241.jpg

Sårene på skjørtekanten ble våtslipt, lagt i lakk og slipt i flere omganger før jeg polerte over til slutt.

Fargeforskjell blir det normalt på metallic lakk pga flakes-ene i lakken ikke "popper" på samme måte ved flekklakking. Jeg lyktes likevel i å gjøre overflaten helt slett igjen, etter mye jobb:

IMG_1244.jpg

Den grove ripen på passasjerdøren ble våtslipt først, for å dempe den. Etter litt jobbing med gul pad og S3gold forsvant den inn i horisonten:

IMG_1245.jpg

IMG_1246.jpg

IMG_1247.jpg

På høyre bakdør og bakskjerm var det også malingsflekker. Hvordan man ser at det er malingsflekker? Om du skulle være så heldig å pille av en med neglen eller egnet plast-spatel, ser man at lakken er misfarget under. Her ble det også våtslipt.

IMG_1250.jpg

Og den grove ripen på bakfangeren ble våtslipt:

IMG_1251.jpg

For de som lurer på hvorfor jeg anbefaler CG MPT pads til Flex DA, se her hvor godt de passer på bakplaten:

IMG_1254.jpg

IMG_1255.jpg

IMG_1256.jpg

Litt før- og etter-bilder av kanten på taket:

IMG_1258.jpg

IMG_1259.jpg

IMG_1260.jpg

IMG_1261.jpg

Bakfanger på stasjonsvogner er nesten uten unntak oppripet. Er det ikke hunder, er det barnevogner osv osv.

IMG_1269.jpg

Ble veldig bra:

IMG_1276.jpg

IMG_1277.jpg

Ymse riper på siden av bakfanger:

IMG_1278.jpg

IMG_1279.jpg

Ble 99% bedre; kunne såvidt se antydninger i rett lys og fjeset helt inntil lakken:

IMG_1283.jpg

IMG_1282.jpg

Dørsmell på venstre bakdør:

IMG_1284.jpg

Borte!

IMG_1285.jpg

IMG_1286.jpg

Moneyshots på pianolakken på B-stolpen:

IMG_1293.jpg

IMG_1297.jpg

Da var grovkorrigeringen unnagjort, og jeg feiret med en rundt med Scholl S30+ på hvit CG MPT pad, før jeg gikk videre og la et lag CG Blacklight med blå CG MPT pad og fortsatt Flex DA:

IMG_1308.jpg

Etter Blacklight:

IMG_1309.jpg

IMG_1310.jpg

LSP på denne ble Collinite 845:

IMG_1311.jpg

Og som bildet viser: en mettet påføringspad i lukket ziplock-pose gjør at voksen ikke tørker ut fra gang til gang, og padden kan brukes igjen og igjen uten problemer.

Gikk så en runde med Nanolex Ultra på vinduer og CG VRP-dressing (med raceglaze børster) på dekksidene:

IMG_1313.jpg

Ferdigbildene fikk jeg tatt ute, dessverre ingen sol igår:

IMG_1315.jpg

IMG_1316.jpg

IMG_1314.jpg

IMG_1317.jpg

IMG_1318.jpg

Og så begynte det akkurat å regne:

IMG_1321.jpg

Litt dumt, men eier fikk først anledning til å hente bilen utpå ettermiddagen, så da fikk han ihvertfall se Collinite-beading. :)

Tidsforbruk:

Fredag - 6timer

Lørdag - 7timer

Søndag - 5timer

Takk for titten!

34

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er kult å se hva våtslip kan gjøre med lakken, grove riper bare forsvinner :) Hvordan papir brukte du til denne våtslipingen?

Hvor lenge var herdetiden på 845? :D

Nydelig jobb dette Knutis, godt dokumentert :) Grønt er berørt

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra resultat, Knutis! Ser frem til å lære meg litt våtsliping selv! :) Cred er gitt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strøkent resultat! :)

Våtslip er virkelig tingen! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takktakk!

På generell basis kan man si at våtslip er mer skånsomt for lakken enn å dure i vei med grov polish og maskin over lengre tid.

Hvordan papir brukte du til denne våtslipingen?

Hvor lenge var herdetiden på 845? :D

Skifter stort sett mellom 2000 og 2500. På denne ble det brukt 2000 på flekklakking og 2500 på malingsflekkene. Skal ikke så veldig mye til før malingsflekker forsvinner, men jeg liker litt mer bitt når jeg sliper på lakkerte områder.

Erfaringsmessig trenger ikke 845 noe spesiell herdetid, i motsetning til mange andre vokser, feks DP MaxWax. Voksen fikk ligge å haze i ca 15-20 minutter, så gikk det vel en times tid før jeg trillet ut bilen og det begynte å regne.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei :) E varierte herdetider her når det gjelder 845, det er fra 15-20 minutter til 13 timer :) hva kan egentlig det komme av? Er det opp til hva hver enkelt mener er rett eller har det faktisk en innvirkning på holdbarheten?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syns du fikk gjort mye på denne:-) Strøkent! Ikke nødvendig med clay? Cred gitt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei :) E varierte herdetider her når det gjelder 845, det er fra 15-20 minutter til 13 timer :) hva kan egentlig det komme av? Er det opp til hva hver enkelt mener er rett eller har det faktisk en innvirkning på holdbarheten?

Det hender jo hos meg også at bilene får stå lengre under tak, men det er da ikke nødvendigvis fordi at jeg får betalt i bedre holdbarhet.

Som jeg skriver over så er dette forskjellig fra voks til voks og temperatur/luftfuktighet har også noe å si.

For 845 isolert sett har jeg ikke opplevd noen gevinst ved å la den stå tørt over lengre tid.

Ikke nødvendig med clay?

Nope, lakken var gullene ren etter vask. Kun de små beisflekkene, men jeg tror jeg skulle slitt med å ta de med clay.

Fersk maling går normalt av med clay, gammel maling sitter gjerne mye værre. Her var også lakken under malingen blitt brun og misfarget.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Solid dokumentasjon, og gode bilder på sølvfarge. Her beviser du at du behersker det meste innen detailing. Cred så klart! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempebra jobb, og gjort på kort tid igrunn!Eieren må være veldig fornøyd :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig snaz! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb og god writeup :thumbup:

+cred

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

flott jobb :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget bra jobb! Jammen fikk du fjernet de fleste dype ripene :)

Har lyst til å lære meg våtsliping, virker som du sparer mye tid og runder med poleringsmaskinen. Men, man skal vel bare være litt forsiktig på tynn lakk, for våtslipinga tar vel litt dypde av klarlakken. Cirka hvor mye my?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb med godt resultat! Cred

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig resultat og solid innsats :)

Har samme erfaring selv ang våtslip vs grov rubbing. Føler jeg sparer tid på det.

Cred er selvsagt levert!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lekkert løft :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott stykke arbeid på en lekker touring. og fin writeup.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flotters jobb :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lekkert :)

Fin writeup :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive