Are G

Kamera skal oppdage alle "syndere"

24 innlegg i emnet

http://bil.aftenposten.no/bil/Dette-kameraet-avslorer-deg-17650.html

Noen som har noen formeninger om dette?

Personlig mener jeg dette er en fantastisk ting, jo flere som kjører uten forsikring, EU-kontroll osv på veiene jo bedre er det for oss andre.

Har ikke lyst til å havne i en ulykke med en bil som ikke er forsikret.

En annen ting er at man slipper å bli stoppet i hytt og gevær fordi politiet skal sjekke ting, slik at for de som har dokumentene i orden vil livet bli ørlitt lettere, mens for de andre blir det langt verre..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

+ at vi slipper klistremerkene på skiltene. ;)

Har vert forsøkt dette apparatet her i distriktet vet jeg. Har aldri kjørt forbi selv, men dette må da være en bra ting vel?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gir en tommel opp for dette! Synes dette er en veldig god måte å sikre alle på, og avsløre de som kjører uten forsikring.

Og som du sier Kenneth, vi slipper de klistremerkene!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette har vert i bruk i stavangerdistriktet i et års tid, å jeg synes også at det er meget bra, at de får lyket ut de uten forsikring ol. å slipper å stoppe oss "lovlydeige" som har ting i orden.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
:thumbup:
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg syntes også dette er veldig bra...

Selv om jeg personelig syntes f.eks årsavgift er noe tøys pga bom/bru/tuneller/ferjer som tar betalt so er det en helt annen diskusjon.

Den må betales, gjør en ikke det så riskerer en avskilting, enkelt og greit. Det som jeg liker best med dette er at man kan få luka ut dem som ikke har forsikringen i orden, de kan komme til stor skade for meg og deg.

Så, :thumbs: UP!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen ting jeg synes de burde endre er årsavgift til veiavigft, som det en gang var. Nå går ikke pengene lenger til det de egentlig skal, altså veiene her i landet, får jeg inntrykk av.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har de vel aldri gjort :) hadde de brukt halvparten av det de tar inn i form av div bilavgifter til veinettet så hadde vi hatt verdens beste veier.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt enig det. Skulle ønske de kunne ta veistandaren litt mer seriøst!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drøye 50 milliarder i året hadde blitt noen meter asfalt :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt å se at verden går fremover, syntes det er like morsomt hver gang å kjøre gjennom parkeringsplassen på sola flyplass å se alle bilene som står skiltløse å venter på eier. forresten... ingen oblat = ny plassering av DCN klister^^ hvor nå enn lovlig det er

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brukt riktig så er dette veldig bra synes jeg, men det stiller høye krav til bruken av det. Det er jo egentlig noe som hadde passet fint i verktøykassen til f.eks Stasi, KGB, CIA osv.

Setningen "- Bilister som har rent mel i posen trenger ikke være bekymret for at vi kartlegger hvor de kjører, forsikrer UP-sjefen." tolker jeg dithen at hvis de ville kunne de overvåket oss med et slikt system og det er ikke noe jeg er fan ut av ihvertfall.

Men for å presisere, jeg tror det i Norge blir brukt riktig og med det gjør hverdagen for oss og lovens lange arm lettere.

Forresten, hvis en blir påkjørt av en bil uten forsikring så er vel dette noe Trafikkforsikringforeningen (http://www.tff.no/) tar hånd om og således burde man ikke være redd for akkurat det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selvfølgelig kan de overvåke deg om de ønsker det, men jeg ser ikke hva slags nytte det skal ha for meningmann.

Poenget er vel at de logger alle data, og så slettes det når apperatet tas ned, med unntak av om politiet trenger data til etterforskning.

F.eks. etter et bankran i området vil det være nyttig å vite hvorvidt en bil har kjørt i en bestemt retning.

Om man skal være paranoid ift. overvåkning er vel mobiltelefonen første man må kvitte seg med, deretter autopass.

Er forsåvidt enig i at man skal ta vare på sitt eget privatliv men å være bekymret for dette vil jeg ikke være.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Misforstå meg rett, jeg er ikke bekymret for det, men det er ikke å komme unna at dagens teknologi er som en Stasi-agents våte drøm.

Men som jeg og prøvde å få fram, så lenge bruken er kontrollert så er jeg helt for slike ting som dette og så lenge de sletter informasjonen etter kontrollene har funnet sted.

Dessuten å ha både mobil og autopass er frivillig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Autopass er vel knapt frivillig i så måte at du ikke kan kjøre utenom registrering ved passering uansett om du har brikke eller ikke.

Du kan selvfølgelig velge veier hvor dette ikke eksisterer men da kan du også regne med at samme taktikk vil slippe unna disse kamera, de kommer høyst sannsynlig til å benyttes på høyt trafikkerte veier for å kontrollere flest mulig.

Men vi trenger ikke starte en diskusjon i retning av konspirasjonsteorier el. da det sikkert finnes nok av forum som tar dette :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse kameraene har vært brukt her også i nærmere ett års tid, og jeg synes det er supert, bla. fordi jeg ikke blir stoppet og jeg slipper å stå i kø for å vente på at en kar skal sjekke "papirene" og be meg kjøre videre igjen ^_^

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drøye 50 milliarder i året hadde blitt noen meter asfalt :D

Tenk deg de oppgraderingene vi hadde fått da! :o Hadde ikke vært mye hull i veien da gitt..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Autopass er vel knapt frivillig i så måte at du ikke kan kjøre utenom registrering ved passering uansett om du har brikke eller ikke.

Du kan selvfølgelig velge veier hvor dette ikke eksisterer men da kan du også regne med at samme taktikk vil slippe unna disse kamera, de kommer høyst sannsynlig til å benyttes på høyt trafikkerte veier for å kontrollere flest mulig.

Men vi trenger ikke starte en diskusjon i retning av konspirasjonsteorier el. da det sikkert finnes nok av forum som tar dette :D

Du har selvfølgelig rett i det du sier her.

Og for ordens skyld, jeg har ingen tro på at det er en stor konspirasjon ute og går, ikke vanker jeg på slike forum heller :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er også brukt i Bergen ;) og eg tenker som mangen andre; Why not? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trur ikkje det er brukt på Tysnes ;)

Ser ikkje dette som negativt, slepper jo å bli stoppa dersom papira er i orden :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive