Tonyl

Lønnsøkning i staten. Off-topic.

Hei

Lurer på om noen her har kjennskap til hvordan lønnsøkning i staten fungerer.? Går man opp automatisk et lønnstrinn hvert år eller forhandler man seg frem til hvor mange trinn man går opp?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man går opp lønnstrinn automatisk etter antall år man er ansatt, inntil man har nådd maks lønn. Det finnes ulike lønnsstiger etter hvilke utdanning, funksjon og tilleggsfunksjoner man har. Det er etter et mønster som stadig er oppe til forhandling, og er ikke fullt så enkelt som ett trinn pr år. :)

Les i linken til øyet blir stort og vått :)

Statens lønnsregulativ

Edit: En enklere oversikt: http://www.kortogkontant.no/i/ressurser/statens-lonnstrinn/

Endret av ØHN
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Takk for svaret. Jeg ble tilbud en sivil stilling innen politietaten. Så jeg er usikker om jeg skal takke ja (går fra privat til offentlig/stat). Fikk ikke spurt om lønn prosessen da jeg fikk vite om tilbudet sent på fredag. Har i hvertfall fått en konkret lønnstilbudet. Men syntes den var ørliten grann lavere enn hva jeg har nå. Skal se om jeg kan forhandle meg frem til noe bedre. :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Takk for svaret. Jeg ble tilbud en sivil stilling innen politietaten. Så jeg er usikker om jeg skal takke ja (går fra privat til offentlig/stat). Fikk ikke spurt om lønn prosessen da jeg fikk vite om tilbudet sent på fredag. Har i hvertfall fått en konkret lønnstilbudet. Men syntes den var ørliten grann lavere enn hva jeg har nå. Skal se om jeg kan forhandle meg frem til noe bedre. :-)

Det er fullt mulig å forhandle også ved ansettelse i det offentlige. Mange tror ikke det er mulig, og at man er låst til disse tabellene. Når man først er ansatt er også det forsåvidt riktig.

Men det er fullt mulig å forhandle om personlige tillegg før ansettelse. Bare pass på at du får et personlig lønnstillegg som altid vil ligge på toppen uavhengig av lønnstigen, så den ikke blir "spist" opp etterhvert som du stiger på trinnene :)

Når du først er ansatt praktiseres ulike former for lokale oppgjør i tillegg til sentrale gitte lønnstillegg. For min del som adjunkt gjøres det ved at jeg sender et skriftlig personlig krav med begrunnelse for hvorfor jeg fortjener ekstra lønn utover det som blir gitt felles etter lønnsforhandlinger. Praksisen her er noe ulik fra etat til etat.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive