Erik S

TEST: Minitest av Turtle Wax nano wheel cleaner

"Rengjør raskt og effektivt alle typer felger. Fjerner inngrodd bremsestøv, olje, salt, tjære og smuss.

NB: Også for krom-felger. Ved hjelp av nano-teknologi med ekstremt små partikler, får man en mer effektiv behandling av flaten.

Turtle Wax Extreme Wheel Cleaner er spesielt utvikletfor å gi et maksimalt resultat med minst mulig anstrengelse. Den pH-balanserte formuleringen kan benyttes på de fleste typer felger."

237-wheel.png

På jobb (BilXtra) selger vi en del Turtle Wax produkter. Jeg er absolutt ingen Turtle fan, og disse produktene er vel langt i fra førstevalget mitt når det kommer til bilpleie vanligvis.

Innimellom får vi testprodukter av leverandøren, og nå var det altså kommet en slik flaske med denne nano tech wheel cleaneren. Og så lenge det ikke koster meg noe, så er det jo bare kjekt å prøve andre produkter enn de man vanligvis er vant til, og foretrekker. Jeg bestemte meg ganske så spontant for å lage en ordentlig test av denne, så tilgi meg for dårlige mobilbilder.

Bilde før påføring. Felgene var ikke ekstremt skitne, ettersom de var vasket for kun 6 dager siden. Det er allikevel litt å ta tak i. Bestemte meg for å kun ta en berøringsfri test. Altså spraye på, og spyle av, for å se hvor mye futt det var i denne.

68xwfo.jpg

124vtvo.jpg

Begynte å spraye på. Denne felgrensen skummer en god del. Det sto også noe på flasken om ekstra skumeffekt. Vet ikke helt hvilken virkning dette har, og om det virkelig vil gi bedre rengjøringseefkt. Jeg tviler litt.

zjuu0w.jpg

I følge bruksanvisningen, bak på flasken, skulle denne få virke i 3-5 minutter. Etter ca. 5 minutter så det slik ut:

27zj091.jpg

Det viser seg at denne også har den stilige effekten at avrenningene blir rødlilla etter en stund.

180t9j.jpg

Etter 3-5 minutter ble felgen spylt ren med høytrykk:

1sectl.jpg

npmk2f.jpg

Konklusjon:

Det ble ikke helt rent, men det er helt klart at den tok noe.. men ikke mer enn forventet. Resultatet hadde nok kanskje blitt annerledes hvis jeg hadde brukt en børste i tillegg. Produktet var enkelt i bruk, og enkelt å påføre. For min del trekker det litt ned at den skummer så masse, da jeg synes det blir litt i overkant mye for en felgrens.

Jeg kommer nok aldri til å kjøpe denne selv, men det var i det minste gøy å prøve noe av dette nano tech greiene som det blir snakket så varmt om utenfor DCN ;)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin test dette :) Hva bruker du til vanlig egentlig? Utifra bildene så gjør Rim7 og Sonax sin en bedre jobb, enn den Turtle-felgrensen :) Når jeg bruker de er det ofte ikke nødvendig med børste....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe..

her på jobb (torshov) fikk vi også en vare prøve...

den ble aldri brukt her i gården :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble rent, men kunne blitt renere :) Fin test!

Kommer nok til å holde meg til Sonax og Rim7 :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som at det er en ny type som har kommet etter at jeg testet denne før jeg fant DCN.

V1 av denne tror jeg var syrebasert. Den luktet ganske sterkt og rengjorde bra. Ble dyrt å bruke denne da det gikk med nesten 1 flaske hver gang jeg vasket bilen og den kostet ca 80-90kr flaska hvis ikke jeg husker feil.

V1 "blødde" ikke sånn som denne gjør hvertfall.

Nå bruker jeg Bilberry 1:5 som da blir mye billigere og fungerer bra.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra test dette her, mye som er oppgradert fra TW etterhvert, så en skal nok ikke lukke øyntene fulstendig mener når jeg.. Sikkert mye som slår denne her, men hadde vært moro å teste den på skikkelig innkjørte møkkete felger også for å se effekten..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin test dette :) Hva bruker du til vanlig egentlig? Utifra bildene så gjør Rim7 og Sonax sin en bedre jobb, enn den Turtle-felgrensen :) Når jeg bruker de er det ofte ikke nødvendig med børste....

Takk! ;)

Til vanlig har jeg brukt mye Sonax og er veldig fornøyd med den. Opplever også at den tar mye mer, uten børste og.

Har også brukt Ferrobet Alu Clean.. den gjør jo i alle fall reint, men er til gjengjeld veldig sterk til sånn vanlig vedlikeholdsvask og den brukes jeg stort sett før jeg skal polere felgene :)

hehe..

her på jobb (torshov) fikk vi også en vare prøve...

den ble aldri brukt her i gården :P

Lurte på om jeg skulle gidde jeg og, men bestemte meg for at det kunne jo ikke skade å ha prøvd :P

Ble rent, men kunne blitt renere :) Fin test!

Kommer nok til å holde meg til Sonax og Rim7 :P

Takk for det ;)

Veldig enig i at det kunne blitt renere ja. Kommer nok til å holde meg til Sonax, som jeg har vært rimelig fornøyd med ^_^

Ser ut som at det er en ny type som har kommet etter at jeg testet denne før jeg fant DCN.

V1 av denne tror jeg var syrebasert. Den luktet ganske sterkt og rengjorde bra. Ble dyrt å bruke denne da det gikk med nesten 1 flaske hver gang jeg vasket bilen og den kostet ca 80-90kr flaska hvis ikke jeg husker feil.

V1 "blødde" ikke sånn som denne gjør hvertfall.

Nå bruker jeg Bilberry 1:5 som da blir mye billigere og fungerer bra.

Denne er ikke syrebasert nei. Den virker å være ganske så mild.

Turtle har en annen felgrens som ikke går under dette nano greiene, og denne mener jeg er syrebasert. Det kan jeg sjekke opp i neste gang jeg er på jobb ;)

Jeg følte forøvrig også at det gikk med mye produkt med denne for å dekke felgen. Den koster jo oppunder 100 lappen, så det kan bli dyrt i lengden å holde på med denne.

Bra test dette her, mye som er oppgradert fra TW etterhvert, så en skal nok ikke lukke øyntene fulstendig mener når jeg.. Sikkert mye som slår denne her, men hadde vært moro å teste den på skikkelig innkjørte møkkete felger også for å se effekten..

Takk ;)

Ja det er jo helt klart at den gjorde jo en jobb, og fikk fjernet noe. På en skikkelig inngrodd felg hadde den sikkert klart noe også. Kan prøve å få brukt den på pappa sine sommerdekk før jeg skal gi de en liten omgang med polering. Der er det en del ting som sitter ganske godt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mente at den forrige versionen av denne (med mindre skum og uten lilla "blod") var syrebasert (jeg er ikke sikker på det). Var hvertfall en vanvittig kraftig lukt fra den som svir i nesa.

Som du sier, så er den langt i fra drøy i bruk og blir fort litt dyr.

Noe av det som er igjen kan være asfalt. Felgrensen (denne og andre) tar ikke asfalt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mente at den forrige versionen av denne (med mindre skum og uten lilla "blod") var syrebasert (jeg er ikke sikker på det). Var hvertfall en vanvittig kraftig lukt fra den som svir i nesa.

Som du sier, så er den langt i fra drøy i bruk og blir fort litt dyr.

Noe av det som er igjen kan være asfalt. Felgrensen (denne og andre) tar ikke asfalt.

Ja det kan være. Har ikke vært borti den selv, så kan ikke uttale meg særlig om den :P

Kunne kanskje vært en ide med Prickbort i tillegg ja ^_^ . Det ble jo ikke gjort denne gangen

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive