Gå til innhold
Frank S.

Filme med Canon speilrefleks?

Recommended Posts

Frank S.    1
Frank S.

Hei!

Er det noen som har noe erfaring med å filme med speilreflekskamera?

Har kikket på Canon Eos 550d og 600d. Ser at begge disse har film funksjon.

Per dags dato så har jeg Eos 400d pluss et videokamera. Men som regel så er video kameraet tomt for strøm når man skal filme og/eller så har man bare fotoapparatet tilgjengelig siden jeg ikke gidder å drasse med begge to.

Vurderte derfor litt å kvitte meg med begge to og kjøpe et speilrefleks kamera man kunne filme med.

Filmingen vil i hovedsak bestå av litt filming av ungene og andre familie begivenheter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Meringdal    2 080
Meringdal

Speilrefleksene som har filmmodus er helt greie etter min mening. Du har mulighet til å velge kvalitet på filmen selv, og du får den veldig bra på best oppløsning.

Jeg tror nok dette alternativet ville vært greit for din del :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
-Martin-    29
-Martin-

Ta en tur inn på Vimeo og søk på Canon 600D. Det er ganske mange stilige filmsnutter som er filmet med speilreleks!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
cesandberg    78
cesandberg

Vær obs på at 550D har kun manuell fokus ved filming.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
JensChristian    187
JensChristian

Denne filmen her er filmet med Canon 550D og std. objektiv, altså 18-55mm f3.5/5.6.

Endret av Christian / WeShine

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aleksander Ødegård    11
Aleksander Ødegård

Dersom du går for dslr til begge bruksområder bør du være obs på at det er mer tungvindt i bruk enn et tradisjonelt videokamera.

Lyden er ikke spesielt god, og mikrofonen har knapt beskyttelse for vind.

Kun manuell fokus.

Blenderen er ikke trinnløs, så du bør unngå å justere blenderen mens du er i opptak.

Optikken må ha IS eller være fastoptikk, ellers blir bildene ubrukelige pga "skjelving"

mm.

Det finnes utrolig mange eksempler på hva man får til med dslr på bl.a. vimeo, men det finnes også veldig mye som ikke er bra.

Ta turen til en fotobutikk og prøv filmfunksjonen, eller enda bedre, lån et liknende kamera fra bekjente for å se hvordan det fungerer til ditt bruksområde.

Endret av Aleksander Ødegård

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 906
Christer

Vær obs på at 550D har kun manuell fokus ved filming.

Autofokus er tilgjengelig ved filming både på 550D og 600D, men anbefales ikke brukt (selv av Canon). Årsaken til dette er at folk som beveger seg forvirrer autofokusen og plutselig begynner den å fjase og skulle refokusere mens filmingen pågår. Dette går treeeigt, mye treigere enn ved fotoeksponeringer og kan potensielt ødelegge en hel film ved at man mister det man helst ville hatt med grunnet refokusering. I tillegg blir alle lyder fra servoene plukket opp, alle bevegelser som skaper lyder ellers (vindsus, snufsing fra fotografen, etc) blir også en del av filmen.

Lydene kan til en viss grad unngås ved å bruke ekstern mikrofon, men AF-problematikken består uansett. Derfor er stativ og manuell fokus absolutt å foretrekke hvis man vil ha et resultat som kan vises frem.

IS hjelper veldig på hvis man filmer håndholdt; hvis objektivet man bruker ikke har IS må man ha stativ, hvis ikke blir resultatet helt ubrukelig.

Da det er sagt: Jeg har 550D og har brukt AF ved filming av baby med stort hell, men en baby ligger hovedsaklig i ro og gurgler for seg selv :)

Men ja - det er fullt mulig å langt på vei erstatte et dedikert filmkamera med et dSLR, så lenge man er klar over begrensningene og vet hva man holder på med. Forberedelser før filming er viktig, men enda mer med et dSLR. Så lenge man husker på hva man bruker, så er det fullt mulig å få til veldig gode filmer (i HD) med et 550D eller 600D.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
sluquet    1
sluquet

IS hjelper veldig på hvis man filmer håndholdt; hvis objektivet man bruker ikke har IS må man ha stativ, hvis ikke blir resultatet helt ubrukelig.

Nåja, helt ubrukelig er vel ganske overdrevet. Jeg har filmet mye skateboarding med 5d mk2 og 17-40L (altså ikke IS) og resultatet er langt fra ubrukelig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    756
Knutis

Jeg sjekket selv opp i dette nå før jul, og konklusjonen ble:

Er du flink, får du godt råmateriale ved å filme med speilrefleks.

Er du amatør (som meg), er det mye lettere å få godt materiale med et videokamera.

Forøvrig syns jeg de innebygde mikrofonene i begge alternativer er dårlige.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
SaXXXon    23
SaXXXon

Holder på å lage en kino film der 20% av scenene er filmet med 5D og 550/600d. er kvaliteten bra nok for kino så er den bra nok for de fleste av oss. men som sagt av flere, unngå å bruke original mic, unngå autofokus, unngå å endre blender mens du filmer, og kanskje invester i et bra stativ som er oljedempet eller en glidecam

Endret av SaXXXon

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig