Gå til innhold

To kjappe spørsmål!


m5glenn

Recommended Posts

Har korrigert bilen i 3 steg, avsluttet med Scholl s40. Skal legge på Swissvax Shield. Ser SV anbefaler å forberede lakken med deres Cleaner Fluid, men en runde med Chemical guys Vertua Bond gjør vel bortimot samme nytten?

Også leser jeg på SV Shield boksen at de anbefaler å bruke SV sin spesielle røde fille før en buffer av med microfiber...? Hvor viktig kan det være? Noen meninger om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Vertuabond vil gjøre mye av den samme jobben som CF ja.

Så lenge det er en ren MF som ikke lager riper er det bare å buffe av voks

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

CF gjør ingen nytte når du allerede har korrigert lakken din og avsluttet med S40.

CF er ment å brukes før voksing på biler som fra før ikke er behandlet, da CF er en lakkrens.

Bevis det :)

Jeg også har mine tvil om at voksen varer noe lenger om en bruker CF. "store" forskjeller er det dog ikke.

Men jeg kan ikke si at det IKKE gjør det heller....

Det kan vel gå under "safety step" kategorien..

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevis det?

Les deg opp på Swissvax sine hjemmesider, så ser du selv hva de skriver der. Ikke de norske, for noe er tydeligvis lost in translation. :)

Fritt oversatt:

"CF er en kjemisk lakkrens som fjerner oksidert lakk, lette riper, tjære, sevje og gammel voks.

Vanlige polisher med slipemidler utfører også denne oppgaven, men medfører en ulempe siden slipemidlene fjerner lakk og kan lage riper i underliggende lakk-lag.

CF passer for nye biler eller nylakkerte biler med veldig lite defekter. Er lakken din i en dårligere stand, bør du bruke CF medium, pro eller Swissvax Mechanic Paint Repair."

Se spesielt det uthevede i teksten. Se også forøvrig http://www.swizol.ch/ for mer info.

Jeg har tidligere argumentert i flere tråder for at mange misforstår den norske teksten på CF regular, og tror at SV har ment at CF som siste steg før voks uansett gir bedre heft og lengre holdbarhet, men dette er altså ikke tilfellet.

Edit:

Jeg er klar over at jeg nå stikker hånden inn i vepsebolet, men dette er altså ikke min mening, men det som SV selv har skrevet om produktet. Det er vel kanskje likevel som Torgeir skriver; at man ikke kan garantere det ene eller det andre, men i forhold til OP som spør et konkret spørsmål bør han få et relativt konkret svar.

Endret av Knutis
  • DCN Poeng 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg det er bortkastet tid og penger å bruke glaze etter at man har korrigert, jeg har ikke opplevd bedre heft eller utseendet etter glaze, men prøv gjerne selv og gjør deg opp en mening da vi har en del spredte erfaringer med enkelte produkter her inne. Har dog ikke prøvd CF, så den skal jeg ikke uttale meg om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

@Knutis: jeg sier ikke at jeg er uenig med deg :).

Teksten starter jo med: andre midler kan også gjøre denne jobben, men....... du får ikke....

som det står også i neste linje som du referer til at, du får helller ikke de "lakk nærende midlene CF inneholder" ved bruk av andre slipende midler. (som gjør? at du får hva? lenger levetid? bedre heft?, etter min tolkning står det at de anbefaler det uansett. Men ikke noe konkret om hvorfor, er jo selger vi har med å gjøre)

Og oversettelsen burde være, CF fjerner bare den "oksiderte/skadede" lakken men en "abrasiv" (polish) jobber også ned i den friske/sunne lakken.

Så hva skal man si? bilen blir i allefall ikke swirl fri av CF selv om det også står der.... selv på en nesten ny bil.

Men den kan skjule litt av hvert....

Det står faktisk ikke noe som helst om at det gjir økt levetid for voksen bare "bedre heft"... (hva nå dette innebærer)

De er jo selgere på høyt nivå, og det produkt beskrivelsen er jo skrevet for folk flest.

I praksis tror det jeg det spiller liten eller ingen rolle, men igjen ingen konkrete bevis (enda)

Personlig synes jeg det er bortkastet tid og penger å bruke glaze etter at man har korrigert, jeg har ikke opplevd bedre heft eller utseendet etter glaze, men prøv gjerne selv og gjør deg opp en mening da vi har en del spredte erfaringer med enkelte produkter her inne. Har dog ikke prøvd CF, så den skal jeg ikke uttale meg om :)

Vertuabond er ikke en ren glaze ;)

Det er chemical guys sin "cleaner fluid" (bonding agent)

leser man den engelske produktbeskrivelsen, skulle en tro den mer eller mindre var copy-paste fra SV (de sier akkurat det samme) bare ord lagt noe anderledes.

Endret av Torgeir/TAS

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vertuabond er ikke en ren glaze ;)

Det er chemical guys sin "cleaner fluid" (bonding agent)

leser man den engelske produktbeskrivelsen, skulle en tro den mer eller mindre var copy-paste fra SV (de sier akkurat det samme) bare ord lagt noe anderledes.

Det er godt mulig, men når jeg kjøpte denne for 3-4 år siden fikk jeg beskjed fra forhandler om at dette var en glaze som skulle hjelpe på utseendet og holdbarheten, og har derfor gått ut ifra det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fjerne alle oljer fra polish er vel egentlig øverst på prioriterings listen etter korrigering før beskyttelse :) Hvordan man gjør dette er vel opp til hver og en, CF, VB, kun IPA, kontroll spray etc.

Store forskjeller trur eg egentlig ikkje det er uansett, utene å være så altfor erfaren med dette. Men er den konklusjonen eg har kommet til iallefall, fra å lest masse her inne og av å prøvd LITT sjøl ;) Du har no iallefall funnet deg en god voks, som har god holdbarhet og er veldig drøy i bruk :) Min blei voksa med SV Shield for 4-5 mnd siden, og ser enkelte plasser at den fortsatt henger igjen, da har eg brukt duragloss 952 sånn annen hver mnd for å booste den litt :) Dette har funket fint for meg. (Eg korrigerte ikkje først, kun skikkelig god vask, og CF Regular. Og SV quick finish etter endt herdig) :)

Kjøretøy:

 

[  ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart.

[  ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black...

[X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475

[X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303
[X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fjerne alle oljer fra polish er vel egentlig øverst på prioriterings listen etter korrigering før beskyttelse Hvordan man gjør dette er vel opp til hver og en, CF, VB, kun IPA, kontroll spray etc.

Nytten kan vel diskuteres ettersom flere anerkjente detailers har kutta ut denne praksisen uten å merke noe negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg avslutter med Scholl s40. Ser det er en del som da vasker bilen igjen før påføring av voks (hvis jeg ikke misforstår?). Men er ikke muligheten tilstede for å påføre lakken riper igjen ved å kjøre ut bilen av garasjen, vaske den og tørke av med waffel e.l.?

Hva med å bare buffe av bilen nøye etter s40, for så og peppe bilen med CG Vertua Bond, buffe av og legge Shield? Blir det helt galt? Liker liksom ikke tanken på ut/inn av garasjen, støv og muligheten for evt forurensninger...?

Dere får unnskylde meg her hvis jeg er helt på jordet, er fortsatt ganske fersk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen ganger lagt Shield rett over S40. Funker fint det :)

Det jeg gjør når jeg vasker bilen før voks, er først å fremst å ta wipedown med Surfex HD for å være sikker på at ønsket resultat er oppnådd før jeg legger på voks. Da tar jeg også en runde med håndvask for å fjerne rester etter Surfexen.

Muligheten for riper er jo alltid tilstede med berøring, men jeg har ikke opplevd at det blir riper av å vaske en ren bil på en skånsom måte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...