Gå til innhold

Trøbbel med snøfres..


Hanger

Recommended Posts

Snøfres som ikke starter !

Som lite motor/mekanikkynding, så trenger jeg noen pointers.

Det er snakk om en Honda HS828 fres fra slutten av 90tallet.

Grunnet kjøpegalskap i familien har denne fresen blitt kjøpt til det formålet å koste bort litt snø foran en trapp, og følgelig ikke blitt brukt. Nå har jeg fått kloa i freseren, og har tenkt å bruke den til sitt rettmessige formål, men her er det altså lite action.

Fresen har stått urørt siden 99/2000 og ble forsøkt startet i dag.

Jeg har fylt opp med drivstoff, skrudd på bensintilførselen, satt girkassen i engage, choke på, men det er altså dødt. Det eneste jeg vet som er gåent er batteriet.

Det er både elektrisk start, og snorstart på den .

At den elektriske starten ikke funker når batteriet er dødt, det skjønner jeg, men burde ikke det vært mulig å starte den med snora alikevel ? å fått igang motoren om ikke annet ?

Noen som har noen tips å komme med ? Er det så enkelt som å bytte batteriet, så går resten av seg selv ? eller er det flere ting som er feil her ?

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger vel ikke 12-13 sesongers verdt med kondens i tanken da fra før da? Selv om du har fylt den opp med fersk bensin? Ta ut tennpluggen å sjekke om det er gnist når du drar i snora?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne vil uan sett være veldig veldig tungstartet med snor etter så mange år. Ta ut pluggen, sett den i plugghetta å legg den mot metal på fresern får å se etter gnist. Om det er gnist kan du dra på bensinstasjon å kjøpe startgass å sprute litt inn i luftboksen der lufta går inn til forgasseren for så å dra i snora og høre etter liv

---

I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.719916,10.834648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt:

Av/På-knapp/bryter, sjekk gnist på plugg / bytt plugg, du kan se om den har tett bensinfilter. Dette pleier å være et lite gult filter i en gjennomsiktig "plastkopp". Nytt filter kjøpes på bensinstasjonen. Sjekk så luftfilteret. Dersom det er gnist på pluggen når du drar i snora så kommer du til å få den tli å gå :) Du kan også som magnusble sier prøve forsiktig med startgass.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en bryter som står i riktig posisjon ja ..

men allright ..så det skal være mulig å starte den med snor selv om den i utgangspunktet har elstart altså ?

Som sagt er freseren knapt startet tidligere, den har stått tørt lagret, og ser rett å slett ny ut.

Ledningsnett, plugger og alt ser helt fresht ut, bortsett fra batteriet, hvor det ser ut som batterisyren har krystallisert seg.

Tanken var forøvrig tom når jeg fylte opp med drivstoff i dag, og ja det er riktig type drivstoff :P

For meg som ikke har basicsen på plass engang... denne snorstarten, produserer den gnist etter dynamoprinsippet?

Og hvorfor blir den tungstartet etter å ha stått urørt ? Er det drivstoff som ikke når fram eller hvordan fungerer denne mekanikken?

Takk for hjelpen så langt

Og hva om det ikke er gnist ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at du må finne ut om du får gnist ved å bruke metoden beskrevet av "magnusble". Dersom du har gnist må du bare få dratt igjennom bensin. Begynn der og kom tilbake med oppdateringer :) Jeg kjenner ikke typen med el-start da jeg selv kun har brukt snorstart, så jeg kan ikke svare deg på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babelfisken

Vet ikke med snøfresere men min 250 MC ble veldig tungstartet når batteriet var flatt. Altså, ikke tungstartet på startmotor, det hadde den ikke, men fra å dytte på kiken med handa måtte den trilles i gang med god fart for å få start på den.

Endret av Babelfisken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være kondens samling i drivstoff tilførsel. Hvis den har stått veldig lenge som det virker til.. Sjekk om det er "tappeplugg" nede ved avstengingsventilen på bensinen og se hva som kommer ut.

Jeg har det på min Honda fres, du kan jo se om du har noe liknende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ting ikke starter er det enten ikke gnist eller så får den ikke bensin, eller begge delene. Sjekk gnist som tidligere forklart her. Den har sikkert hatt en skvett bensin i tanken og ihvertfall i forgasseren da den ble parkert den gangen. Denne bensinen har nå fordampet og det kan ligge avleiringer og dritt igjen, spesiellt i flottørkammeret. Tøm tanken skikkelig og ha på fersk bensin. Ta av flottørkammeret på forgasseren og rengjør ordentlig. Tipper det ligger endel grums der.

Lukter det bensin når du drar i snora med choken på? Drypper det ut av forgasseren? Sjekk slangen mellom tank og forgasser. Sprukken? Tett?

Og du, bytt olje før du fyrer'n. Jeg overtok en fres etter min bestefar. Denne hadde også stått i mange år. Fikk liv i den men etter en halvtime så smalt det. Råden stod ut igjennom blokka pga skjært rådelager som følge av gammal sirupolje.

1967 Ford Mustang

1999 Chevrolet Blazer

2003 Chevrolet Tahoe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olav framvik

Bensinen må være fersk hvis det ikke er spesialbensin (miljøbensin) den kan lagres i 2 år. 1 nødstoppen må stå riktig. 2.Tank krana må være på (den blir ofte skrudd av under lagring) 3. choke må på 4. dra i snora. Hvis du skal se etter gnist gjør det på et sted som er litt mørkt. Som det ble nevnt er avleiringer et problem hvis forgasser ikke er tømt før lagring. sjekk dette. Får du ikke start nå bør den kansje en tur til service. Og bytt olje først, ca 6 dl 5w 50 mener jeg det skal være.

Endret av olav framvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar boyos..

Tanken har stått tom med tappakrana åpen.

Oljen ser helt ny ut, det samme gjør hydrolikkoljen.

Det skal forøvrig være 10-30w.

Dette er som sagt en fres som aldri har blitt brukt, bare startet, også kjørt inn i garasjen også tømt.

Tanken har som sagt fått fersk bensin, og det lukter litt bensin når jeg drar i snora. Skal se om jeg får gnist i morgen.

Nytt batteri må jeg ha uansett, så det kommer forhåpentligvis på plass i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg sjekka alle ledninger/kontakter for irr, ikke minst ifm hovedbryteren. Prøv å rugg litt på alle koblinger du finner.

Den kan også tenkes at pluggen er gåen men det tviler jeg på. Plugger ryker ikke av å stå ubrukt

Endret av Karmann63

1967 Ford Mustang

1999 Chevrolet Blazer

2003 Chevrolet Tahoe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med fordelerlokk osv ? kan det ha vært bensin igjen i systemet som har ligget å laget kvalm, selv om tanken var tom ?

Du skrev fom flottørkammer osv i går, for en med null peil på motor, så sier dette meg lite.

Snøfresen er en nyere modell av denne, men ser nokså lik ut.

http://media.photobucket.com/image/HS%20828/a4drvr/HS828/DSC01003.jpg

Endret av Hanger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freseren din har kun en sylinder og har derfor ikke fordelerlokk.

Jeg foreslo litt lengre oppi her at du skulle sjekke flottørkammeret i forgasseren å se etter avleiringer og grums etter fordampet bensin og det gjelder fortsatt, selv om det er helt uavhengig av at du ikke har gnist.

Hva med fordelerlokk osv ? kan det ha vært bensin igjen i systemet som har ligget å laget kvalm, selv om tanken var tom ?

1967 Ford Mustang

1999 Chevrolet Blazer

2003 Chevrolet Tahoe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig ja.. det var jo godt å høre.

Skal sjekke koblinger osv i kveld. Bør de sprayes med noe elektrorens eller denslags for å sikre god kontakt ?

Hvis det er bare en plugg, og denne ikke får gnist , så begrenser det jo seg hva som kan være galt..

Takk for hjelpen så langt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En billig og enkel måte å finne ut om du må gå over koblinger, kabler, flottørkammer osv. er å kjøpe ny plugg til en femtilapp kun for å sjekke.

Fantastisk irriterende å bruke masse tid på feilsøking hvis det faktiskt bare var pluggen likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babelfisken

Update !

Ingen gnist !

Og hva gjør man så ?

Har du batteri nå?

Som sagt krever mange systemer ett batteri som minimum er flatt men fungerer, dertter vil start være myyye lettere med et batteri med strøm på. Ser ikke bort fra at det ikke genereres nok strøm til skikkelig gnist når du drar i snora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...