Rune88

sett/prøvd ny bil idag, trenger noen råd

hei

vurderer sterkt å selge primeraen til fordel for diesel bil

dette er da pga at jeg kjører en del, å skal muligens begjynne på skole til høsten,

har verdt avsted å sett på en idag

audi a6 1.9tdi som var chippa, gjikk greit syns jeg,

meget pen bil også, ser ut til å være godt tatt vare på

trenger litt tips, da dette antaglevis kommer til å bli min aller første audi

ser det er en del audi folk inne her, så håper på noen tips på hva jeg kan gjøre med den også

link til annonsen

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=33218668

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet bare at wag biler som audi osv. Hadde en GOD del problemer med forstillingen på bilene sine før 2004 . Og vill påstå og tro at du vill få mere for pengene dine hvis du heller går får skoda octavia 1,9 tdi . Selv om audi er kanskje en smukkere bil. Skoda har som regel billigere deler til bilene sine også. selv om det er ett wag produkt det også. Så har ikke skoda hatt like mye probler som disse Audiene og passatene har hatt... Ste brodern kjøpte seg en auide 98 mod 2,5 l ett eller anna for 1,5 års ti siden og den ble solgt nå for 5 lapper siden alt i forstillingen hadde ryki ,og var også noe med motoren, men dette er jo bare 1 bil som kunne vært en såkalt mandagsbil.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forstilling som nevnt her er ett problem men man får kit ifra tyskland med ok kvalitet (har 30000km på dette) til 1500-1800kr inkl mva og frakt, da er alle deler med inkl bolter.

Ellers så er dørlåser ett typisk a6 problem, sjekk all alle er med og smør regelmessig.

Synes disse blir pen med bare senk og felger jeg.

Lykke til med kjøp.

Endret av Norfoc76
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare merk at denne bilen er import.

Importbiler mangler ofte ting som er deilig å ha her oppe, f.eks. varmeseter, varme i speil, oppvarmet spylervæske, større batteri, større dynamo osv.

1.9 TDI er en skuddsikker motor og de kan gå langt, billige å kjøre også.

Jeg ville funnet en ny-i-Norge bil om jeg var på jakt etter ny.

Ville forsåvidt ikke kjøpt en forhjusltrekker når du får en A6 quattro til samme pris.

Men jeg er bakhjuls-forkjemper så ville ikke kjøpt forjulstrekker med mindre jeg måtte :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Chippa bil gå mye bedre, men hvis dette ikke er betalt for (staten) så blir du sittende med mange ti tusen i regning hvis du blir tatt i eukontroll/ kollisjon osv. Ta det med i regnestykket og se med nye øyne på bilen. Er den verdt så mye mere? Bare et tips siden staten har handlet inn betydelig med utstyr for å ta trimmere.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Chippa bil gå mye bedre, men hvis dette ikke er betalt for (staten) så blir du sittende med mange ti tusen i regning hvis du blir tatt i eukontroll/ kollisjon osv. Ta det med i regnestykket og se med nye øyne på bilen. Er den verdt så mye mere? Bare et tips siden staten har handlet inn betydelig med utstyr for å ta trimmere.

Er du seriøs? Er jo sjukt mange chiptrimma biler som er tatt av staten og på eu-kontrolla! ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilket utstyr har staten kjøpt inn nå da??

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meg bekjent så har de ikke noe godkjent laboratorium som gjør at de kan ta biler som er trimmet, og ikke minst så er bilen over 10 år så han kan godkjenne effekten med papirer fra de som har trimmet bilen uten å betale noen avgift..

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meg bekjent så har de ikke noe godkjent laboratorium som gjør at de kan ta biler som er trimmet, og ikke minst så er bilen over 10 år så han kan godkjenne effekten med papirer fra de som har trimmet bilen uten å betale noen avgift..

Mener jeg har hørt noe om at de kan sende motor til Trondheim for testing i lab, men hvorvidt det er hold i det vet jeg ikke.

Og jeg har til gode å høre om noen som helst som blir 'tatt' for chipping på eu-kontroll eller av Statens Vegvesen.

Endret av Skovdahl
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har bare hørt at de har rulle, men at den ikke er godkjent laborotorium?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har bare hørt at de har rulle, men at den ikke er godkjent laborotorium?

Same har eg høyrt. Var vel og snakk om ein ikkje heilt original 200SX som vart testa for ei stund siden. Vart vist ein del styr i forbindelse med dette. (men eg har ikkje fått med meg masse av dette)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De har rulle, èn rulle... Den befinner seg på trafikkstasjonen i Trondheim.

Hvorvidt den er godkjent eller ikke tørr jeg ikke og si men husk at effekten fra papir til veg er en del mindre så hvis dem i det hele tatt skal klare og ta deg bør du ha en ganske stor effektøkning.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om bilen, som du sier, er godt vedlikeholdt og slikt så tror jeg ikke det vil være noe problem. Familiebilen gjennom så og si hele oppveksten hos undertegnede har vært en 94 audi 80 1.9tdi. Vil tro det er nokså lik motor i disse to, om de ikke er helt lik. Bilen var også chippet. Eneste som har vært byttet regelmessig er olje og filter, bremseklosser og skiver, samt reg-reim og en stk drivknute.. hadde vel gått rundt 30 000 når vi kjøpte den, den gang.. nå har den såvidt passert 400 000.. fortsatt sterk og god! Vil anbefale deg å se over bilen, evt. tatt en naftest eller lignende før du kjøper. Kan være lurt for å avdekke eventuelle feil.. som de andre sier ovenfor her, er det en god del audier fra den tiden som hadde forstillingsproblemer. Om dette skulle skje, byttes det somregel til bærearmer o.l. som er forsterket (laget av en litt annen legering) ergo sterkere og mer holdbart.

/ Northhomie

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilket utstyr har staten kjøpt inn nå da??

Det kan jeg ikke svare på da jeg ikke jobber i tilsynet, men har lest en del artikler om emnet de siste årene. Ved en alvorlig kollisjon så sjekkes bilen nøye og da kan forsikringsselskapene kreve regress på sine utgifter overfor de du har kollidert med. Men hvis det er som Bernhard sier så er det bare å sørge for at det er i orden før du bruker bilen.
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved en vanlig chiping på en bil som ser så og si original ut så skal det nok litt til før de i det hele tatt gidder å sjekke.. Men om det er litt silikonslanger, dump og litt blankt og fargerikt i motorrommet så sjekker de nok opp litt ekstra :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror svogern min er den eneste i Norge jeg vet om som er tatt for chip på bilen.. var 30.000,- i bot på 30 hk ekstra den gangen. må ha vært i slutten av 90 tallet en gang, var en 96 el 97 audi A4T det gjalt, den ble annonsert med 200 hk i annonsen og kjøper bodde i trondheim og ble tatt på testmølle, der målte de den til 180hk og da var det 1000 kr hesten i avgift, ble delt på svoger og bilbutikken som solgte den videre for han.

Men 1.9 tdi har jeg ikke kjennskap til, annet en forstillingsproblemet som jeg har hørt flere slite med generelt på audi, så kan sikkert være en ide å sjekke om det er byttet. Sitter det en Bosch ABS hjerne på den også, så vær obs om ABS/Bremselamper lyser i dashbordet, sjekk at ABS virker når du prøver den. Kostbar sak å bytte på verksted i allefall...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive