Are G

Noen formeninger om Nissan Leaf?

21 innlegg i emnet

Da økonomien strammer seg til utover våren og frem til neste sommer lurer jeg på å kjøpe meg ny bil som vil være litt mer forutsigbar i driftsutgifter.

En elbil vil ha fordelen at jeg sparer 500kr+ i bompenger og i tillegg praktisk talt 0 kostnad for å kjøre bilen da det er ladeplass på universitet fritt tilgjengelig.

Disse bilene er jo langt dyrere enn den "vanlige el-bil" men ser også ut som en vanlig bil og ikke en blikkboks på hjul.

Noen som har noen gode tanker om dette? Hvordan er lakken på en slik bil? Kanskje ingen som har fått kjent på en, men hvordan er Nissan ellers? Blir det nybil må man jo passe på at den skinner fint fra dag 1... :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått en slik på døra noen ganger når vi har bestilt taxi. Bagasjerommet er noe utfordrene å stue skikkelig med hardcase kofferter men har du myk bag såg går det. Like mange liter som en golf 5 kombi men langtifra like enkelt å utnytte plassen. Setene var litt for komfortorienterte og tilrettelagt for 60 pluss følte jeg. Har selv sitt litt på den siden golfen faretruende nærmer seg 5 år men siden vi kjøpte nytt hus på onsdag så er de planene litt på vent. Ang lakken så har de hatt folie de som jeg tafsa på, men det går en svart Leaf rundt dørene og den ser veldig pen ut!

Siden det ble huskjøp så blir nok golfen beholdt en stund til men da kommer Renault Kangoo Maxi Z.E inn i bildet. Noe kortere kjørelengde( 15mil eller 17mil rekkevidde betyr nada for oss da det blir bil nr 2). Ikke noe spennende den heller men har fortrinn med skyvedør og bedre bagasjeplass og kvaliteten er det ikke noe å si på kontra vw flåten vi hadde før hvertfall. En annen fordel kan jo bli prisen da det batteriet skal leases og derfor mot gebyr kan stoppe innom utvalgte motorforum forhandlere å bytte til fulladet batteri kjapt mot ett mindre gebyr slik better place i danmark gjør det med Renault Fluence og det er under utprøving i Israel.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nissan er vel kjent for ganske myk lakk?

Ellers er det en av få elbiler som faktisk ser ut som en bil og ikke skriker "SE PÅ MEG! JEG ER EN RAMSTYGG ELBIL!". Leaf og Tesla S.. hvem skulle trodd de havnet i samme selskap? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden det ble huskjøp så blir nok golfen beholdt en stund til men da kommer Renault Kangoo Maxi Z.E inn i bildet.

Hvordan er sikkerheten i slike tror du?

Så krasjtest med en 2005 ca Kangoo og den imponerte ikke, spesielt med "stolpe-mot-dør"-teste..

Leafen gjorde det svært mye bedre og disse testene er også grunnen til at jeg gav opp tanken om å kjøpe en litt eldre el-bil, da sitter jeg (og mine små) tryggere i min gamle Mercedes :)

Nissan er vel kjent for ganske myk lakk?

Ellers er det en av få elbiler som faktisk ser ut som en bil og ikke skriker "SE PÅ MEG! JEG ER EN RAMSTYGG ELBIL!". Leaf og Tesla S.. hvem skulle trodd de havnet i samme selskap? :)

Er nok myk lakk på den blå i alle fall, den svarte er visst SS-lakk og det er kanskje ikke så gøy..

Og ja, dette er vel egentlig første "ordentlige bilen" med elektrisk motor. Tror dette kan være bilen som får el-bilfordelene til å forsvinne etterhvert, da de kommer til å selge som hakka møkk og fylle opp kollektivfeltene.. Ikke at det gjør noe for min del da vi ikke har sånt her..

Så lenge jeg får lade gratis og slipper bompenger så er jeg mer enn happy om jeg får noe slikt. Trenger bare en hurtiglader i grenlandsområdet og vi har det vi trenger for 99% av kjørebehovene. Greit for meg om Statoil åpner flere steder hvor man betaler 29kr for å fylle opp, det er langt billigere enn å betale bompenger alene :) Så får ungene en liten pause.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjefen skaffet seg en sånn rød, liten og stygg elbil av plast som skulle brukes i jobbsammenheng, den varte 3 mnd og har stått på verksted i over 1 år nå.

Han fikk tilsvarende lånebil for å ha mens de skulle fixe den første, og har nå "brukt opp" et par lånebiler i tillegg.

Så jeg håper virkelig kvaliteten på de andre elbilene er hakket bedre enn disse lekebilene, nissan leaf har jeg ingen erfaring med.

Men kjenner at jeg tenker "stakkars fyr" hver gang noen mumler noe om å skaffe seg elbil, selv om det helt sikkert er kvalitetsforskjeller på de forskjellige produsentene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det kanskje annerledes med Leaf, men sett på det verditapet som de andre el-bilene må ha hatt, ( når nybilprisen dumpes fra ca 250k til 190k ) så vil ikke elbil være veldig lønnsomt med mindre man kjører veldig mye, har veldig dyre bompenger og dyr parkering, tror nå jeg ihvertfall. Fremdeles så er vel batteriteknologien i stadig utvikling så det vil jo hele tiden komme ny teknologi som gjør dagens teknologi veldig gammeldags veldig fort, noe som ikke taler godt for verditap heller.

Men det er klart, alle nye biler har jo et visst verditap.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nye kangooen er en helt annen bil. De gamle som du tenker på har jeg neste glemt ut fantes hehe Blir redirectet til den norske siden som har noen mangler forsatt anyhow http://www.renault-ze.com/no-no/accueil-gamme-voitures-electriques-renault-z.e.-1106.html her er den norske siden

Spørs hvor lenge det blir før disse blir levert da.

Synes forsåvidt dette batteribytteopplegget virker smart, men det er kanskje vanskelig å planlegge dette med reiser uansett, spesielt i dette landet, men kanskje også internasjonalt med mindre de finner en veldig god måte å gjøre det på.

Nå er det kanskje annerledes med Leaf, men sett på det verditapet som de andre el-bilene må ha hatt, ( når nybilprisen dumpes fra ca 250k til 190k ) så vil ikke elbil være veldig lønnsomt med mindre man kjører veldig mye, har veldig dyre bompenger og dyr parkering, tror nå jeg ihvertfall. Fremdeles så er vel batteriteknologien i stadig utvikling så det vil jo hele tiden komme ny teknologi som gjør dagens teknologi veldig gammeldags veldig fort, noe som ikke taler godt for verditap heller. Men det er klart, alle nye biler har jo et visst verditap.

Dette er faktisk vært lite korrekt, om man ser på hvordan prisene har utviklet seg på de bilene som ble solgt rundt år 2000, de ser ut til å ha lavere verditap enn mange andre biler, men dette kommer nok i all hovedsak av at de har fortsatt fordeler som andre biler ikke har.

Den dagen man ikke får gratis bom, lav årsavgift og full tilgang til kollektivfeltene vil nok elbilene rase i verdi, når det er sagt er de jo uansett mye billigere å kjøre med enn bensinbiler, men dog mindre fleksible.

For min del vil jeg tro at mine utgifter vil være samme som i dag om jeg tar lån på en ny elbil istedenfor å kjøre min gamle Mercedes, siden jeg kan få den ladet gratis og ikke betaler mer i bompenger.

Dette er da ikke inkludert kostnaden av verditapet på noen av bilene og heller ikke reparasjonskostnader som kun vil påløpe Mercedesen da elbilen vil være ny og ha garanti.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er faktisk vært lite korrekt, om man ser på hvordan prisene har utviklet seg på de bilene som ble solgt rundt år 2000, de ser ut til å ha lavere verditap enn mange andre biler, men dette kommer nok i all hovedsak av at de har fortsatt fordeler som andre biler ikke har.

Den dagen man ikke får gratis bom, lav årsavgift og full tilgang til kollektivfeltene vil nok elbilene rase i verdi, når det er sagt er de jo uansett mye billigere å kjøre med enn bensinbiler, men dog mindre fleksible.

For min del vil jeg tro at mine utgifter vil være samme som i dag om jeg tar lån på en ny elbil istedenfor å kjøre min gamle Mercedes, siden jeg kan få den ladet gratis og ikke betaler mer i bompenger.

Dette er da ikke inkludert kostnaden av verditapet på noen av bilene og heller ikke reparasjonskostnader som kun vil påløpe Mercedesen da elbilen vil være ny og ha garanti.

Alt jeg vet er at på iMiev og dens søsken falt nybilprisen med de nevnte tall ifjor alene, det vil gi utslag på bruktprisen og følgelig verditap. Som og nevnt, det kan hende det er annerledes for Leaf. Men jeg tror ikke elbil er noe man kjøper fordi det lønner seg økonomisk, bare usikkerheten rundt batterilevetiden er jo nok til å skremme meg, batteriene MÅ byttes en gang og greit batterier blir billigere, men gratis vil det aldri bli. Som sagt, jeg tror man skal kjøre mye, ha dyr parkering og dyre bompenger før det lønner seg med elbil.

Men for all del, noen må være med og drive verden framover :)

(selv om jeg personlig tror elbil er et blindspor ;) )

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja, er ikke helt enig i det du sier.

Eksempel: Lån på 10 år 4,75% gir kostnad på 28-2900 /mnd.

Forsikringa (på meg) er 3447kr fullkasko, som er langt billigere enn det jeg har på de andre med samme dekning.

Det er 405kr i årsavgift, istedenfor 3000kr, Bompenger utgjør kr 0,- istedenfor hva det nå fort blir, ca 500kr for min del.

Bensin betaler jeg 1500-2500kr/mnd, dette vil bli redusert til kr 0,- og balanseres ut med ladekostnader til kr 0,- da jeg kan lade på universitetet, parkeringsplasser i sentrum og ved kjøpesenter. Det finnes også hurtiglader tilgjengelig uten kostnad hos forhandler.

Her ser man at kostnadene på Mercedesen på ca 3000kr/mnd (Bare drift) går opp i opp med lånet.

Tar man da utgangspunkt i at bilen har garanti og ikke vil koste noe som helst i påkost på flere år, med unntak av en årlig service 2-3000kr så er det ingen praktisk forskjell.

Om man ser på historien, det vil alltid koste å ha en 14 år gammel bil, og den trenger reparasjoner, EU-godkjent nå denne uka for nærmere 10 000 kr..

Har regnet ut at jeg har hatt utgifter på ca 7500kr måneden siste to år på bilhold, selv om jeg kanskje har vært litt uheldig med tanke på dyre reparasjoner, ser jeg ser dette som en "god ide", i tillegg til at man faktisk får en helt ny bil.

Hvordan batteriet vil utvikle seg er jo selvfølgelig vanskelig å si, men mener å ha sett at de som fikk bilen levert for et år siden har ikke merkbart tap ennå.

Jeg har overhode ingen tro på at elbil er en døgnflue, men om det er tilfellet så er det greit for meg da vil de som har de leve lenge på fordelene. Driftskostnadene er jo tross alt omtrent fraværende.

Grunnen til at iMiev falt så mye var jo at Leaf kom og kostet mindre enn de tok for disse i fjor, og Leaf er langt mer og bedre bil enn iMiev. Ta utgangspunkt i f.eks. Peugeot 106 Electric, disse kostet 260 000 kr i år 2000, de koster 50-75000kr i dag.

Dette er et langt mindre verditap enn mange andre biler, men selvfølgelig, disse er langt mer avhengig av politisk velvilje enn andre biler.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørs hvor lenge det blir før disse blir levert da.

Synes forsåvidt dette batteribytteopplegget virker smart, men det er kanskje vanskelig å planlegge dette med reiser uansett, spesielt i dette landet, men kanskje også internasjonalt med mindre de finner en veldig god måte å gjøre det på.

http://www.renault.no/no/ZE/Renault-ZE-nyheter.aspx

1 september håper dem på iflg importørens nettside. Renault-ze.com er noe standard oppsett oversatt til de språk der importør har Underskrevet intensjonsavtale om salg av elbilene. Slik jeg forsto det på Yrkes bil så var varebilen først ut så kom maxi og maxi personbil senere. Ser ut som ett dass men for egen del som matpakkefrakter vil det bety en besparelse på ca 33 000 pr år i parkering, bom og drivstoff. Hva verdien etter 5 år er blir nesten irrelevant for da blir den byttet ut likevel.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja, er ikke helt enig i det du sier.

Eksempel: Lån på 10 år 4,75% gir kostnad på 28-2900 /mnd.

Forsikringa (på meg) er 3447kr fullkasko, som er langt billigere enn det jeg har på de andre med samme dekning.

Det er 405kr i årsavgift, istedenfor 3000kr, Bompenger utgjør kr 0,- istedenfor hva det nå fort blir, ca 500kr for min del.

Bensin betaler jeg 1500-2500kr/mnd, dette vil bli redusert til kr 0,- og balanseres ut med ladekostnader til kr 0,- da jeg kan lade på universitetet, parkeringsplasser i sentrum og ved kjøpesenter. Det finnes også hurtiglader tilgjengelig uten kostnad hos forhandler.

Her ser man at kostnadene på Mercedesen på ca 3000kr/mnd (Bare drift) går opp i opp med lånet.

Tar man da utgangspunkt i at bilen har garanti og ikke vil koste noe som helst i påkost på flere år, med unntak av en årlig service 2-3000kr så er det ingen praktisk forskjell.

Om man ser på historien, det vil alltid koste å ha en 14 år gammel bil, og den trenger reparasjoner, EU-godkjent nå denne uka for nærmere 10 000 kr..

Har regnet ut at jeg har hatt utgifter på ca 7500kr måneden siste to år på bilhold, selv om jeg kanskje har vært litt uheldig med tanke på dyre reparasjoner, ser jeg ser dette som en "god ide", i tillegg til at man faktisk får en helt ny bil.

Hvordan batteriet vil utvikle seg er jo selvfølgelig vanskelig å si, men mener å ha sett at de som fikk bilen levert for et år siden har ikke merkbart tap ennå.

Jeg har overhode ingen tro på at elbil er en døgnflue, men om det er tilfellet så er det greit for meg da vil de som har de leve lenge på fordelene. Driftskostnadene er jo tross alt omtrent fraværende.

Grunnen til at iMiev falt så mye var jo at Leaf kom og kostet mindre enn de tok for disse i fjor, og Leaf er langt mer og bedre bil enn iMiev. Ta utgangspunkt i f.eks. Peugeot 106 Electric, disse kostet 260 000 kr i år 2000, de koster 50-75000kr i dag.

Dette er et langt mindre verditap enn mange andre biler, men selvfølgelig, disse er langt mer avhengig av politisk velvilje enn andre biler.

Men hva kostet en bensinvariant av samme bil? Ser de ligger på vel 15-20k nå. Og hvor mange batteribytter har den elektriske bilen hatt og hva koster de? For jeg tror det er det som vil være litt "make or break" mtp på økonomien i en elbil og den usikkerheten ville ikke jeg hatt.

Jeg tror ikke elbiler er en døgnflue, men jeg tror ikke det er framtiden. Jeg tror vi i all overskuelig framtid kommer til å ha en bilverden dominert av bensin og dieselmotorer, downsizing er nok et stikkord her. Etter det kommer hydrogen motorer for fullt.

Misforstå meg rett, for min del må du bare kjøpe deg en elbil, jeg prøver bare å forstå argumentene for det, for som du sikkert skjønner så kjøper jeg ikke helt det at det er så økonomisk fordelaktig som alle skal ha det til, da ville jo alle ha kjøpt det.

Kommer du til å ha en bil utenom en Leaf? Og hvorfor ikke en Golf Bluemotion, de går jo på luft og kjærlighet nesten..... og er vel mer forutsigbart enn en elbil.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du vurdert Opel Ampera/Chevrolet Volt? Ser litt tøffere ut enn Leafen, imho

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bluemotion er jo faktisk bare diesel da

;)

Og da er det i utgangspunktet utelukket, da vi i det store ikke kjører langt nok til at dieselen får driftstemperatur.

Men uansett, vi kan ta utgangspunktet i en Bluemotion, denne vil koste ca 105kr mindre i måneden på lånet.

Den vil koste ca 500kr mer i bompenger hver måned, årsvgiften vil utgjøre ca 205kr mer i måneden.

Kan videre ta utgangspunkt i at drivstofforbruket vil halvveies fra i dag, fra 2-1000 kr /mnd.

Da står vi med 500-105+205+1000 = 1600 kr mer.

Forsikringa er praktisk talt den samme summen, det er sannsynligvis noe høyere serviceutgifter på en golf enn en el-bil grunnet flere væsker og mer bevegelige deler, men det kan vi se bort i fra.

Så tenker vi at vi har bilen i 4 år, dvs selger 1 år før garantien går ut, da står vi igjen med 76800 kr mer av utgifter på golfen.

Jeg tror ikke verditapet på en Leaf vil være 76800 kr mer enn verditapet på en Golf på 4 år. Regner vi 20% verdireduksjon i året vil forskjellen være 16160 kr i Leafen sitt favør, i praksis må Leafen da tape seg ca 93 000 kr mer enn Golfen, eller ~23300 pr år.

Det tror jeg nok er litt mer enn hva som blir tilfellet, dette gitt at vedlikeholdsutgiftene er identiske.

Grunnen til at ikke "alle" kjøper el-bil er jo som du sier at folk tror "det ikke lønner seg", samt at inntil nylig var det praktisk bare drittbiler med stikkontakt.

Tror derfor at Leafen kommer til å gjøre en stor omveltning i markedet, og det kan selvfølgelig føre til at elbilens fordeler går tapt og salget bremser krafti, men det kan også gå andre veien om de innfører dieselforbud i storbyer. Da kan jeg se for meg de som ofret elbil for en Bluemotion blir bra sinna på politikerne.. :D

Godt mulig vi ikke kommer til å ha en bil utenom Leafen da det skal settes opp hurtiglader i Arendal og det er det vi trenger for å komme oss til flyplassen i Sandefjord, og lengre enn det kjører vi sjelden. Det kommer også flere stasjoner på veien så det er ikke et problem om vi vil til Oslo + at vi har familie på veien som kan gi en liten boost om det trengs.

Opel Ampera hadde helt klart vært å foretrekke da den er minst 8 ganger tøffere enn Leafen, men den koster også 100 000 kr mer og er ikke definert som en el-bil og da forsvinner en del av poenget.

http://www.renault.n...ZE-nyheter.aspx

1 september håper dem på iflg importørens nettside. Renault-ze.com er noe standard oppsett oversatt til de språk der importør har Underskrevet intensjonsavtale om salg av elbilene. Slik jeg forsto det på Yrkes bil så var varebilen først ut så kom maxi og maxi personbil senere. Ser ut som ett dass men for egen del som matpakkefrakter vil det bety en besparelse på ca 33 000 pr år i parkering, bom og drivstoff. Hva verdien etter 5 år er blir nesten irrelevant for da blir den byttet ut likevel.

Nettsidene til Renault suger jo betydelig hardt.. :D

Veldig mye som er på fransk selv om det burde vært på norsk eller i alle fall engelsk.

Liker som sagt batteribyttetema men jeg tror det kanskje blir mer komplisert enn det virker som, spesielt i Norge.

På kontinentet bor folk tettere og det er ikke så langt mellom forhandlere, mens i Norge er vi veldig spredt og da er det nok litt verre.. Opel Ampera har jo løsningen men det vil ikke staten godkjenne så.. :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eneste el-bilen som er verdt å vurdere kommer fra Tesla. S eller X - sikle sikle. Alt på strøm under 40 mil rekkevidde er fånyttes for å kunne tekkes massene. Men Leaf er i det minste den av de "vanlige" el-bilene som ikke ser ut som en overdimensjonert skoboks.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker jeg leste om en stakkars dame som måtte skifte batteripakke i en peugeot 106(?) som var gått bare 30-40000km, det kostet 100.000.-, nesten like mye som bilen kostet ny. Og batteripakkene i de litt større bilene koster opptil, og i de værste tilfellene over 200.000.- , og den eneste garantien man får er at de antakeligvis varer 6-8 år eller bortimot 100.000km.

Hadde det ikke vært for dyre batterier, dårlig mulighet for lading (ihvertfall her) og elendig rekkevidde skulle jeg ihvertfall vurdert om jeg skulle vurdere en elbil.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo være at batteriene er bedre i dag enn 10-15 år siden.

Planlegger uansett å selge bilen når den er rundt 4 år da garantien ikke har gått ut ennå :D

P106 kostet 260.000kr (2000) ny så er nok litt overdrevet ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror ikke elbiler er en døgnflue, men jeg tror ikke det er framtiden. Jeg tror vi i all overskuelig framtid kommer til å ha en bilverden dominert av bensin og dieselmotorer, downsizing er nok et stikkord her. Etter det kommer hydrogen motorer for fullt

Hvordan fungerer en hydrogenmotor? :fun:

Brencelcellene i hydrogendrevne biler er en kraftkilde. Ett batteri i en konvensjonell elbil er også en kraftkilde. Felles for de to er elektromotoren som drives av strøm, enten foredlet via hydrogen eller direkte fra strømnettet via batteriet.

Jeg tror at hydrogen vil være fremtiden dersom batteriteknologien stagnerer eller på annen måte ikke vil lønne seg. Ellers er batteridrift vesentlig billigere (på det nåværende tidspunktet og overskuelig fremtid) da man plugger bilen rett på strømnettet, istedetfor å måtte produsere hydrogen gjennom svært energikrevende prosesser.

Jeg ser at Mitsubishi Mjau nevnes som eksempel på verditap på elbiler. Da vil jeg bare be om ett minutts stillhet mens vi reflekterer: Er Mitsubishi Mjau med 4 seter egentlig en bil?

Nissan Leaf er en bil, og når den ble lansert skjønner jeg godt at alle wannabe biler ble dumpet i pris for å kunne konkurrere med det som for meg er verdens første elektriske bil. ;) Det er bare èn ting jeg kommer på som vil sørge for kraftige verditap på Leaf: billigere batteriteknologi. Og da er det vel ikke så fælt verditap likevel, siden neste generasjon elbil tross alt vil bli billigere i innkjøp for oss, så penger tapt blir penger spart på neste bil.

En 10 år gammel Golf omsettes for ca. 50,000,-. Dersom jeg skroter min Nissan Leaf som delebil etter 10 år pga. defekt batteri, har jeg fremdeles spart 100,000,- på drivstoff alene (og 25,000,- i årsavgift). Jeg er altså fremdeles i pluss selv om bilen har noe kortere levetid. Nissan Leaf har 8 års garanti på batteriet i USA, og etter 1,5 år ute i drift har det fremdeles ikke oppstått noen alvorlige tilfeller med batteriene, iflg. Nissan selv. (Vi har vel heller ikke oppdaget noe på mynissanleaf.com eller elbilforum.no). Batteriene er dessuten delt opp i 48 deler som kan byttes individuelt. Dermed slipper man å bytte hele dieselmotoren selv om svinghjulet ryker...

Dersom regnestykket du lager før du kjøper bilen går opp i opp,, så løper du svært liten risiko. Regjeringen kan ikke avgiftsbelegge støpselet hvor du kobler til tv`n din, og det er typisk slike steder man gjerne lader elbilen fra. :thumbup: Ergo er det innkjøpsprisen som styrer "risikoen". Du kalkulerer selvfølgelig inn ett verditap på 60% etter 5 år. Går det opp i opp? Løp og kjøp. Når elbilene blir pålagt MVA igjen, så vil bruktbilprisene stagnere/stige som følge av tilbud/etterspørsel. Så det er jo positive sider å se frem til også :-)

Ellers kan jeg nevne at totakostnaden per år ligger på 45,000,- inkl. alt (bruk, renter og verditap etc.) på vår Nissan Leaf (10 år), mens det for den gamle bruktbilen Audi A4 2005 lå på 95,000,- i året inkl. alt (drivstoff, årsavgift, renter, reperasjoner, ferieturer og verditap etc.) Leafen kjøres 10,000km i året og Audien ble kjørt 12,000km i året.

Vi sparer som bare juling på elbilen, og den er helt rå og kjøre med også. For de av oss som bor i byggefelt er det også herlig å kunne tråkke litt på gassen uten at nabokonene ser nedlatende på oss som umodne guttebarn. Dessuten er det herlig å slippe å måtte kaldstarte den stakkars dieselbilen vår når det er kaldt, bare for å kjøre på butikken... Slikt sliter på motoren. Den skaden slipper man på elbilen.

Alt i alt har vi bare positive erfaringer med elbilen, men som svært aktiv friluftsfamilie har vi en bil nummer to som går på diesel. Det er man (en stund fremover) dessverre nødt til hvis man reiser på lange turer ofte. Men utover rekkevidden er vi utrolig fornøyd med å ha en elbil som nummer 1. Den er også tyngre (og tryggere i kollisjon) enn sine fossile konkurrenter. Ser vi på NCAP 2011 vs. 2012, kan de avsløre at av alle biler som fikk 5 stjerner i 2011, var det kun 8 som scoret full pott også etter de strengere 2012 kravene. Nissan Leaf var en av disse 8.

Endret av Aspiranten
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hvit Leaf. Har prøvd å polere bort litt vaskeriper på taket med Kestrel DA, gul über og UC. Noe forsvinner, men det virker som det er uforholdsmessig mye arbeid å fjerne dem.

Tror jeg skal prøve å rigge opp noe halogenlys og kanskje ha en pad eller to i reserve da jeg tror den mister litt effektivitet når den blir "mettet"

Noen som har noen stalltips - kanskje finnes det mer effektive pads? Eller Polish?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hvit Leaf. Har prøvd å polere bort litt vaskeriper på taket med Kestrel DA, gul über og UC. Noe forsvinner, men det virker som det er uforholdsmessig mye arbeid å fjerne dem.

Tror jeg skal prøve å rigge opp noe halogenlys og kanskje ha en pad eller to i reserve da jeg tror den mister litt effektivitet når den blir "mettet"

Noen som har noen stalltips - kanskje finnes det mer effektive pads? Eller Polish?

Er det SS lakk, altså uten klarlakk?

Isåfall er den etter all sannsynlighet steinhard.

Jeg går over padn med en neglbørste før hver gang jeg har nytt produkt på padn, nettopp fordi den ikke skal bli mettet og miste effekt, i tillegg støver det noe voldsomt med roterende hvis det samler seg for mye produkt i padn.

Roterende og grove puter og polish er nok langt mer effektivt enn UC og DA ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive