Meringdal

Toyota Landcruiser 2005

25 innlegg i emnet

Har tatt for meg en DIGER Toyota Landcruiser i helga, da det var noen som trengte oppfriskning av litt slitt lakk før salg.

Bilen er forøvrig en varebil som tydelig har spor av at den har blitt godt brukt. En del vaskeriper var det også.

Dag 1:

Jeg hentet bilen på fredagskvelden å brukte hele kvelden på å gjøre den klar til korrigering. Jeg har ikke bilder av dette, men vasket den godt.

Prickbort, Surfex HD og Iron-X var kjemikalier som måtte til for å få fjernet all skitten som var på lakken.

Blå clay fra Swissvax.

Dag 2 :

Jeg laget meg nå en plan for dagen slik jeg kunne bruke tiden effektivt. Jeg så for meg en 2 stegs behandling, men la merke til at noen paneler trengte 3. Det ble da brukt S03, S17 og S30. (S17 på noen paneler).

S30 og S17 ble forøvrig brukt med DA.

Det er kaldt på denne tiden på Sunnmøre, så garasjen måtte varmes opp. I mellomtiden tok jeg for meg bilen innvendig, og motorrom:

DSC_0026.jpg

DSC_0029.jpg

Dagens lille innkjøp.

Motorrom:

DSC_0012.jpg

DSC_0027.jpg

DSC_0009.jpg

Slik så motorrommet ut, etter en vask fra dag 1. Jeg gikk over med MF å tørket over all skitt som ikke hører hjemme, på de mest synlige overflatene. Etterpå gikk jeg over med Black WoW på steder som trengte litt forfriskning.

DSC_0096.jpg

DSC_0091.jpg

Innvendig:

Her ser man spor av at bilen har vært godt brukt!

DSC_0019.jpg

DSC_0020.jpg

DSC_0022.jpg

DSC_0023.jpg

DSC_0031.jpg

DSC_0032.jpg

Her er det mye godt arbeid. Før jeg startet innvendig tok jeg meg en rask kjøretur til den lokale Posten, og fikk hentet ut en pakke fra Scandicshine.

DSC_0035.jpg

DSC_0036.jpg

DSC_0037.jpg

Ingen MF i bestillingen. Tusen takk Scandicshine! Får alltid en liten presang av dem :)

DSC_0038.jpg

DSC_0039.jpg

DSC_0040.jpg

Bestilte forøvrig også denne hendige saken!

Så begynner jeg innvendig. Støvsuging først.

DSC_0043.jpg

DSC_0044.jpg

DSC_0041.jpg

Deretter gikk jeg over med SV Quick Interior Finish. Brukte pensel til ventiler og div.

DSC_0045.jpg

DSC_0046.jpg

Bildene av ferdig behandlet interiør ligger lengre ned.

Det kan nå se ut som temperaturen har begynt å komme seg, så jeg starter da med en rask inspeksjon av lakken. Her er det mye å ta i!

DSC_0064.jpg

DSC_0005.jpg

DSC_0007.jpg

DSC_0017.jpg

DSC_0070.jpg

DSC_0082.jpg

DSC_0084.jpg

DSC_0074.jpg

DSC_0076.jpg

DSC_0078.jpg

DSC_0085.jpg

DSC_0086.jpg

Korrigering:

Bilen ble maskert med 3M-teip, i tillegg til en liten firkant på panser for å teste hvordan lakken er. Jeg prøvde meg først frem med DAS-6 med Uber med-pad, i lag med Scholl S17, men synes dette ble for fint til å være første steg. Jeg gikk deretter fatt på Flex roterende med gul Scholl-pads. Dette ble bedre!

DSC_0048.jpg

DSC_0054.jpg

DSC_0053.jpg

DSC_0055.jpg

DSC_0059.jpg

DSC_0008.jpg

Ikke værst dette her vel?

Jeg fullførte da resten av panseret og gikk løs på resten av bilen. Her ble det mye jobbing å litt mindre bilder. Forøvrig et 50-50 av frontlykten. Brukte DA med med-polish.

DSC_0063.jpg

Dørhåndtak fikk en runde med Meguiars Scratch-X

DSC_0068.jpg

DSC_0069.jpg

DSC_0071.jpg

DSC_0072.jpg

Panel over dørhåndtak etter en runde med Scholl S03-Gold og gul Scholl pad på Flex roterende.

DSC_0088.jpg

DSC_0089.jpg

DSC_0097.jpg

DSC_0102.jpg

DSC_0103.jpg

DSC_0105.jpg

DSC_0108.jpg

DSC_0109.jpg

DSC_0110.jpg

DSC_0113.jpg

DSC_0114.jpg

DSC_0115.jpg

DSC_0122.jpg

DSC_0124.jpg

DSC_0128.jpg

Det begynner å bli lørdagskveld så jeg tar frem det beste fra 3 verdener.

DSC_0130.jpg

DSC_0131.jpg

DSC_0133.jpg

DSC_0135.jpg

Etter korrigering ble bilen dynket i sterk blanding av Surfex HD og vann. Tror det var ca. 1:6 i blandingsforhold. Dette lot jeg virke inne i garasjen en stund (siden det var minusgrader rett utenfor)

Jeg måtte ty til litt effektive kuldegrader å kjørte bilen ut, såpet den inn og vasket den grundig. Jeg kjørte bilen inn igjen å tørket den. Jeg ble svært fornøyd med resultatet!

Med et stort utvalg av vokser var det vanskelig å velge ut en til denne bilen. Valget endte på Auto Glym's HD Wax, siden jeg er svært fornøyd med holdbarheten på denne voksen.

Vinduene fikk forøvrig en runde med forsegling fra Nanolotus

DSC_0149.jpg

DSC_0150.jpg

DSC_0151.jpg

DSC_0152.jpg

Sluttresultat:

DSC_0147.jpg

DSC_0138.jpg

DSC_0145.jpg

DSC_0154.jpg

DSC_0162.jpg

DSC_0153.jpg

DSC_0165.jpg

DSC_0166.jpg

DSC_0167.jpg

DSC_0170.jpg

MAGNUSMERINGDAL.jpg

Endret av Meringdal
27

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har venta på den :) synes valget av pad og produkt var ganske så grovt på denne lakken, men når jeg så igjen rds etter 50/50 bildet så skjønte jeg at det sikkert trengtes om du ikke skulle holde på 20 timer med maskina.Brukte du ikke noe etter s3gold og gul pad?

Uansett cred for gode bilder,bra resultat og god innsats!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knallbra S&S, Meringdal! :fun: Credz..

Er det bare meg, eller ser det ut som bilen stuker noe så sykt nedover på siste bildet?

Edit: Og sånn sjekkliste har jeg også lyst til å begynne å bruke! :thumbup:

Endret av Simen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Resultatet ser veldig bra ut og du har gått grundig til verks med sjekk-skjema på detail og greier. Synes det er litt rart at du tar sjansen på å korrigere over dørklinke med roterende uten å maskere vinduslisten, men... Uansett absolutt en credverdig og flott detail :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser bra ut som første store SS! Stor bil er denne og :thumbup:

Hvordan var det å ta taket på denne da? :eek:

Finner ikke noe info om steg 2 etter gul med s3 ge?

Jeg personlig liker ikke denne røde voks paden til AG..

Og mener røde mfen som følger med HD waxen lager riper.. Har du testet den på en CD?

Dekkfornyer :(

Hjulbue på det siste bilde :(

Endret av _Makki_
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har venta på den :) synes valget av pad og produkt var ganske så grovt på denne lakken, men når jeg så igjen rds etter 50/50 bildet så skjønte jeg at det sikkert trengtes om du ikke skulle holde på 20 timer med maskina.Brukte du ikke noe etter s3gold og gul pad?

Uansett cred for gode bilder,bra resultat og god innsats!

Jeg prøvde som sagt med mildere produkt, men til liten nytte. Valget ble derfor ganske enkelt egentlig :)

Jeg nevnte det kanskje ikke i tråden, men gikk over bilen med DA S30, i tillegg til at noen plasser fikk seg s17.

Knallbra S&S, Meringdal! :fun: Credz..

Er det bare meg, eller ser det ut som bilen stuker noe så sykt nedover på siste bildet?

Edit: Og sånn sjekkliste har jeg også lyst til å begynne å bruke! :thumbup:

Kan godt være, men den står i en liten bakke :)

Sjekklisten er forøvrig knall! Jeg følte at mer kunne vært inkludert i den, men den hadde absolutt en fin follow-up av hele bilen.

Resultatet ser veldig bra ut og du har gått grundig til verks med sjekk-skjema på detail og greier. Synes det er litt rart at du tar sjansen på å korrigere over dørklinke med roterende uten å maskere vinduslisten, men... Uansett absolutt en credverdig og flott detail :)

Takk for det Øhn! Ingen skade skjedd værtfall, men takk for tips! :)

Ser bra ut som første store SS! Stor bil er denne og :thumbup:

Hvordan var det å ta taket på denne da? :eek:

Finner ikke noe info om steg 2 etter gul med s3 ge?

Jeg personlig liker ikke denne røde voks paden til AG..

Og mener røde mfen som følger med HD waxen lager riper.. Har du testet den på en CD?

Dekkfornyer :(

Hjulbue på det siste bilde :(

Takket på denne var noe spesielt da det ikke var flatt! Jeg prøvde så godt som råd å komme til med DA men det var heller lite slitasje på taket.

Jeg har ikke lagt merke til noe med den røde MFen til AG nei? Synes den er knall å jobbe med, men om du sier den lager riper bør jeg kanskje bytte til noe annet.

Takk for kommentarer!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra S&S, Stiller meg litt kritisk jeg også til enstegs S03 på gul pad, fare for effektlakk på denne her, kom ikke fram i tråden om du så etter kjørespor o.l, rart om du ikke fikk en strafferunde eller to! Lite tips er også å bruke arbeidsområdet i skulderbredde for å unngå å få ujevnt press når du må slipe ned så mye som du måtte med de RDS`ene her. Fint å se at det er flere som bryr seg om "varebilene" sine! Når jeg kjøpte min 04 Land Cruiser som hadde vært varebil fikk jeg mye å ta tak i. Uten Combivac`en hadde jeg vel enda stått og vasket teppet baki.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra S&S, Stiller meg litt kritisk jeg også til enstegs S03 på gul pad, fare for effektlakk på denne her, kom ikke fram i tråden om du så etter kjørespor o.l, rart om du ikke fikk en strafferunde eller to! Lite tips er også å bruke arbeidsområdet i skulderbredde for å unngå å få ujevnt press når du må slipe ned så mye som du måtte med de RDS`ene her. Fint å se at det er flere som bryr seg om "varebilene" sine! Når jeg kjøpte min 04 Land Cruiser som hadde vært varebil fikk jeg mye å ta tak i. Uten Combivac`en hadde jeg vel enda stått og vasket teppet baki.

Jeg har vel kanskje glemt å nevne en del ting i tråden ja!

Det ble kjørt opp til 3 steg på div. overflater (S17 og S30) på DA. Flere pass så tror jeg gikk god for både hologrammer og kjørespor.

Takk for tips om bruk av maskin.

Varebil eller ei, jeg likte svært godt denne bilen. Stor og komfy til å være varebil! Er usikker på hvor denne ligger i pris jeg?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som varebil koster den vel rundt 4-500k, tenker jeg. Den ligger ganske likt i pris som Pajero, og Pajen koster rundt halvmillionen på grønne skilter (og rundt 850k på hvite).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott S&S! Veldig mye bil å gå over....

Kan eg spørre om ca tidsforbruk?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så ut som denne ble bra, men dekksider og hjulbuer hever helhetsinntrykket betraktelig :thumbs:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

korleis var glass master i bruk? er jo noe knot å komme til alt av ruter innimellom

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som varebil koster den vel rundt 4-500k, tenker jeg. Den ligger ganske likt i pris som Pajero, og Pajen koster rundt halvmillionen på grønne skilter (og rundt 850k på hvite).

Faktisk høyere pris på lc kontra pajero. Dette er også en GX utgave, Basis med GX pakke kostet rundt 600K, desverre er det for mange slik at "det er jo bare en bil"

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott S&S! Veldig mye bil å gå over....

Kan eg spørre om ca tidsforbruk?

Hmm.. Jeg brukte vel ca. 3-4 timer med vask og clay. Dag 2 ble det brukt ca. 10-12 timer. Jeg kunne vært raskere, og jeg kunne brukt mer tid. Anbefaler 2 dager på en slik jobb.

Så ut som denne ble bra, men dekksider og hjulbuer hever helhetsinntrykket betraktelig :thumbs:

Ja du har rett i det, men siden bilen skulle kjøres til kunde ble dette skippet for å spare litt tid, desverre. Hvilke produkter bruker dere til plast i hjulbuer?

korleis var glass master i bruk? er jo noe knot å komme til alt av ruter innimellom

Jeg likte den egentlig.. Jeg jobber i bilutleie og vet at det er et herk å vaske vinduer... Jeg kjøpte derfor denne uten å stusse! vinduene på Toyotaen var såpass lette å nå tak i, så jeg fikk ikke den virkelige nytten av å bruke den, men på ordinære biler tror jeg nok denne er grei å ha! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For plasten i hjulbuene går det i bare bones!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

litt of topic, men tror dette er ca 2006mod og som varebil tenker jeg prisen er mer 250-300tusen og 400-450som fireseter.. Ikke sikker men har sett litt på disse for en tid tilbake:) Uansett fin jobb, så ut som du kosa deg verre inne i hula di:)

Ble vel ikke full dans hele lørdagsnatta etter denne jobben:)?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pent resultat på stor bil! Gjorde du noe på skinnsetene?

Cred

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempe jobb! :) FIn S&S også! ;)

Cred er gitt!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra løft på denne ;) Cred ;) Hvor lenge varer de 250ml med Scholl for deg?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For plasten i hjulbuene går det i bare bones!

Ja, da blir det vel innkjøp av Barebones snarest mulig :)

litt of topic, men tror dette er ca 2006mod og som varebil tenker jeg prisen er mer 250-300tusen og 400-450som fireseter.. Ikke sikker men har sett litt på disse for en tid tilbake:) Uansett fin jobb, så ut som du kosa deg verre inne i hula di:)

Ble vel ikke full dans hele lørdagsnatta etter denne jobben:)?

Skal si det slik... Det var ganske utslitt, men etter et par raske møter med Captain Morgan så ble det dans alikevel. Kvelden endte med tom mage, men det får bare være... ^_^

Pent resultat på stor bil! Gjorde du noe på skinnsetene?

Cred

Jeg gjorde ikke annet en å vaske de litt, men ellers lite. Jeg har ikke investert i noen skinnbehandling enda. Hva anbefaler folket egentlig? :)

Kjempe jobb! :) FIn S&S også! ;)

Cred er gitt!

Takk for det Christoffer!

Bra løft på denne ;) Cred ;) Hvor lenge varer de 250ml med Scholl for deg?

Jeg har hatt den å tatt litt småjobber med de. S03 ble tom etter denne bilen, men har enda en på lur. Blir vel å kjøpe 1kg snarest.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive