Are G

EU-godkjenne eller selge?

36 innlegg i emnet

Står med valget å fikse min 97 E230 for å få den Eu-godkjent eller selge den som den står.

Noen som kan gi meg en ide av verdien hhv før og etter eu-godkjenning?

Antar at jeg kommer til å beholde den 6-18 mnd lenger om jeg får den godkjent, med mindre jeg kommer over en fin S210 4-matic som jeg kan få kjøpt, da det er en slik jeg ønsker meg, eller at jeg får en god(dårlig?) ide, tilsvarende A8n... :)

Bilen er norsksolgt, og har med det alle norske fordeler som varmeseter, oppvarmet spylervæske osv osv.

Trenger å sveise et rusthull og skifte en bærearm til eu, samt to stabilisatorstag og nye blinklys da disse er for matte... (feil farge på pære).

Dette vil komme på ca 7000 kr ferdig hos verksted, inkludert etterkontroll.

Noen som har en formening om hva jeg burde gjøre?

Hiver med noen bilder jeg tok for ca 6 uker siden.

01.JPG

02.JPG

03.JPG

04.JPG

05.JPG

06.JPG

07.JPG

08.JPG

09.JPG

10.JPG

11.JPG

12.JPG

13.JPG

14.JPG

15.JPG

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville reparert alt og hatt den ett år til ;) Å selge og kjøpe ny bil koster ofte mere enn å reparere og beholde.Skal jo være bra biler det der.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm ja, jeg tror jeg heller i den retningen.

Bilen har jo egentlig fungert feilfritt hele tiden, men samtidig er jo 7 000 kr mye for en studentøkonomi :D

Men jeg tenker også på hvor mye jeg kan få igjen for de kronene om jeg heller legger de et annet sted, vet ikke hvor mye mindre den er verd med mangellapp enn godkjent...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser fin ut i lakken hvertfall. Bare synd med den rusten i hjulbuene bak der. :(

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tviler på at noen vil gi særlig mer en kr 15.000,- for denne bilen ETTER at du har fikset "et rusthull og skifte en bærearm til eu, samt to stabilisatorstag og nye blinklys da disse er for matte" til "7000 kr ferdig hos verksted, inkludert etterkontroll."

Jeg tror du nok får kr 10-12.000,- for den hvis du annonserer den på Finn.no slik den står nå.

Det er mest lønnsomt å ikke gjøre noe med bilen hvis du skal selge.

Det mest lønnsomme økonomisk er nok å bruke 7000,- nå og beholde bilen ett år til. Du får nok 15.000,- for den ved salg om et år også...

Prisene jeg snakker om her, er hva du faktisk får av penger i hånda etter pruting, ikke hva den annonseres for.

Hvis man er edruelig med prisforlangende, blir gjerne bilen omsatt raskt. Hvis man annonserer med pris som om dette er gull, kan det ta laaang tid å få solgt. Det blir ikke lettere etter noen uker heller, og i denne prisklassen dukker det opp mange rare kjøpere, testpiloter og dekksparkere. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg pleier å bestille deler selv, betale en makaniker 300kr timen og være med :) Har spart noen ti tusen på det siste åra.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg tror også du har et poeng der. At bilen er omtrent verd like mye om et år som nå om den blir fikset.

Det er derfor jeg heller i retning av å få den fikset.

Men til 15 000 kr har verditapet vært veldig høyt, men disse bilene har vel falt en del i pris har jeg lagt merke til.

Når jeg kjøpte denne for 1,5 år siden var det sjelden noen annonsert under 50 000 kr..

Så om jeg beholder den har jeg i alle fall en bil å teste litt mer gnukkerier på, da bare halvparten er korrigert nå grunnet tidsmangel, men har lagt Blacklight på hele så det har vel spist opp litt swirls :D

Nedtur at tidligere eier har vært såpass sløv da den var rustfri når han kjøpte den etter betydelige utbedringer fra BOS.

Jeg pleier å bestille deler selv, betale en makaniker 300kr timen og være med :) Har spart noen ti tusen på det siste åra.

Hvordan finner man sånne folk? :P

Jeg kunne godt tenkt meg noen som tok 300 kr timen å fikse istedenfor 840+mva ......

At jeg kunne lært noe samtidig hadde vært en stor bonus :D

Og prisen på 7000kr er om jeg handler deler fra Meca med rabatter..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville ha gjort noko med rusten fortest mulig. Det er allerede hull, og rusten som er på kanalene går lengre enn det som er synlig, men det ser heldigvis ut som overflaterust, det samme gjelder bakdøra som har startet nede på bakre hjørne. Om det betyr at du må kjøre med grunning ei stund istedenfor perfekt lakk så er det bedre enn at rusten får jobbe seg vei gjennom bilen. Når den er godkjent ville eg beholdt den. Den har nok mange KM igjen, og det mest økonomiske er å beholde samme bilen når den allerede er i god stand

Endret av Bigbird
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk akkurat 50.000,- for denne i sommer - det samme den ble annonsert for.

Mye rust i hjulbuer, skjermer, bakluke og kanaler - men kun skjermer som hadde gjennomrusting. Motorfeil var det også. Det ble avtalt visning på tlf 2 timer etter at den var lagt ut. Denne kjøpte bilen med cash etter en prøvetur dagen etter.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=29798204

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det "bare" koster 7000kr for og få den EU godkjent så hadde jeg ikke tenkt noe annet en og fått den godkjent og brukt den videre...

Når jeg har eid gamle biler har jeg satt av 10.000kr ved hver EU godkjenning som jeg syntes var helt vanlig og bruke hvis en skulle få et verksted til og fikse det som var galt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir nok til at jeg får den godkjent.

Bare 7000kr er mye for en student.. Har ca 500kr til overs etter faste utgifter er betalt så det blir dårlig med pils frem til sommeren da :D

Kanskje jeg skal prøve å få fjernet litt av rusta til sommeren.. Skulle gjøre det sist sommer fant jeg ut når jeg kjøpte den, men så ble det ny unge sist sommer og det tok litt mer tid enn det burde :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg tror også du har et poeng der. At bilen er omtrent verd like mye om et år som nå om den blir fikset.

Det er derfor jeg heller i retning av å få den fikset.

Men til 15 000 kr har verditapet vært veldig høyt, men disse bilene har vel falt en del i pris har jeg lagt merke til.

Når jeg kjøpte denne for 1,5 år siden var det sjelden noen annonsert under 50 000 kr..

Så om jeg beholder den har jeg i alle fall en bil å teste litt mer gnukkerier på, da bare halvparten er korrigert nå grunnet tidsmangel, men har lagt Blacklight på hele så det har vel spist opp litt swirls :D

Nedtur at tidligere eier har vært såpass sløv da den var rustfri når han kjøpte den etter betydelige utbedringer fra BOS.

Hvordan finner man sånne folk? :P

Jeg kunne godt tenkt meg noen som tok 300 kr timen å fikse istedenfor 840+mva ......

At jeg kunne lært noe samtidig hadde vært en stor bonus :D

Og prisen på 7000kr er om jeg handler deler fra Meca med rabatter..

Du finner sånne folk i garasjer :) Jeg har betalt omtrent det samme hele tiden.Nå har han slutta som mekaniker også, så da betaler jeg jo ikke svart :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ble bilen godkjent og alt var bare fryd og velstand..

Helt til i dag...

Kona ringer og sier at det smalt i bilen og den er veldig lav, joda, virker som at fjærskåla har knekt og fjæra har detti av..

Hvordan kan det skje så fort etter eu-kontroll?

Det burde de vel ha oppdaget?

Har ikke kjørt mye siden den gang..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var noe kjent med de garasjene der ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var noe kjent med de garasjene der ;)

10 B/C (?) sa du ? :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

10 B/C (?) sa du ? :P

10 B Ja ;)

Hyggelig med entusiaster i nabolaget! La 2+2 sammen når jeg så statusupdaten din :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ble bilen godkjent og alt var bare fryd og velstand..

Helt til i dag...

Kona ringer og sier at det smalt i bilen og den er veldig lav, joda, virker som at fjærskåla har knekt og fjæra har detti av..

Hvordan kan det skje så fort etter eu-kontroll?

Det burde de vel ha oppdaget?

Har ikke kjørt mye siden den gang..

Kjent svakhet på 2wd bilene dette. Selv ikke merkeverksteder har oppdaget dette før det har smelt så...

Men enig i at EU-kontroll kunne vært en grundigere sjekk. Spørs om de ikke da hadde funnet andre ting som ikke er helt på stell også. Med så mye synlig rust, er det nok mye man ikke ser, som egentlig er vel så skummelt :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjent svakhet på 2wd bilene dette. Selv ikke merkeverksteder har oppdaget dette før det har smelt så...

Men enig i at EU-kontroll kunne vært en grundigere sjekk. Spørs om de ikke da hadde funnet andre ting som ikke er helt på stell også. Med så mye synlig rust, er det nok mye man ikke ser, som egentlig er vel så skummelt :)

På første W210n hadde jeg samme problem men det ble fikset før det smalt.. mye enklere da.. hehe..

Uansett synes jeg det er rart dette ikke blir påpekt på eu, var tross alt inne i år.. men skal vel være fornøyd at det var på en parkeringsplass og ikke på motorveien..

10 B Ja ;)

Hyggelig med entusiaster i nabolaget! La 2+2 sammen når jeg så statusupdaten din :)

Helt klart! :)

18C om du ikke ennå har kommet frem til det :D

Golf...?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På første W210n hadde jeg samme problem men det ble fikset før det smalt.. mye enklere da.. hehe..

Uansett synes jeg det er rart dette ikke blir påpekt på eu, var tross alt inne i år.. men skal vel være fornøyd at det var på en parkeringsplass og ikke på motorveien..

Helt klart! :)

18C om du ikke ennå har kommet frem til det :D

Golf...?

Stemmer, svart golf 6 :) Men den skal byttes ut mot en a4 om et par uker, derfor jeg havnet her inne :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive