Tyggern

Test: hjelper CFP/Glaze/etc på holdbarhet..:UPDATE

27 innlegg i emnet

Dette er en tråd som har drøyd lenge før jeg har somlet meg til å lage den....

Men det hele startet i denne tråden http://www.detailers...-selv-vaatslip/ Hvor jeg bestemte meg for å teste om forskjellige metoder for lakkrens/polering/wipedown osv hadde stor betydning for holdbarheten

Mange har jo også slitt med holdbarhet på forskjellige produkter.

Nå skal det også nevnes at selv om denne har vist seg å ha veldig god holdbarhet er ikke dette bilen som blir vasket flere ganger i uken.

Selv om den får gjevnlig vask, og pendler 12mil hver dag... overdreven vask og mye avfetting vil jo også korte ned holdbarheten ganske mye.

Da det vil gi beskyttelsen langt større "mekanisk" slitasje en en bil som vaskes skjeldnere.

Denne har vel siden dette ble gjort fått skum og spyling med håndvask hver 3 gang ca.

Bildene hentet fra S&S tråden viser hva som er lagt hvor. og klippet rett fra tråden. for utfyllende info om hva som er gjort finner dere der.

Merket opp for litt diverse LSP holdbarhets testing.

Dere kan lese på teipen hva som er lagt hvor. det er gjort samme inndelingen også på taket.

Men før dette ble det nylakkerte panseret kjørt lett over med S30 og orange. for å garantere et likt utgangspunkt for alle komboene.

Jeg vil komme tilbake til dette etter hvert, og legger ut litt oppdateringer. kanskje jeg flytter akkurat dette over i en annen tråd for "oversikts" messige grunner.

Men i hovedsak er det

-voks

-ez glaze+voks

-ez glaze+jetseal+voks

-CFP+voks 1 felt med shiel 1 med concorso

LSP er lagt slik fra Venstre mot høyre:

CFP+concorso -> shield (rett på S30+)->ez glaze+Jetseal109+shield ->jetseal109+shield->CFP+shield

IMG_1688.jpg

IMG_1689.jpg

IMG_1756.jpg

Dette er nå status drøyt 4mnd senere.

Bilen er vasket på vanlig måte denne gangen. PB før mild blanding av OPW i kanon spylt av og vasket for hånd med optimum carwash etterpå.

Bilen ble tørket også "sprayet" vann over etterpå. bildene er ikke av de beste men ble slik siden speilreflekskamera lå igjen på jobb...

både litt beading og sheeting bilder. skal få filmet litt neste gang.

2b527760.jpg

d14d3e4e.jpg

123824cd.jpg

d7743cad.jpg

2e7b2bfc.jpg

02b6fab3.jpg

ff090765.jpg

Konklusjon pr 23.januar:

Ingen fordelder eller ulemper er avdekket.

Hele feltet har noe svekket LSP siden ny lagt men ikke synlig forskjell som kan avdekke hverken fordeler eller ulemper over for de forskjellige variantene.

Skal være flinkere å følge opp denne.

Men har ikke sett noe å raportere fra tidligere vask, så har ikke sett fordelen med å lage en tom tråd foreløpig.

Endret av Torgeir/TAS
10

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Like greitt å vente med å lage tråd til du har noe å fylle den med, ja :)

Blir spennende å se resultatet etter hvert, så her skal jeg følge med!

Endret av jkart
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir bra å følge med her.

Holdbarhet er jo en ting, men noe som kanskje er vel så viktig for oss her inne er kanskje glans/dybde( eller utseende generelt)

Er vel sikkert ikke like enkelt å måle, men så du noen umiddelbare forskjeller? Synes sheetingen så ganske lik ut, formen på panseret tatt i betraktning.

Bare for å presisere det, så er det absolutt ikke meningen å plukke på det du gjør :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der så det jo ganske uavgjort ut ja :)

Veldig interessant å følge med :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott test, blir interessant å følge med her :)

Holdbarhet er jo en ting, men noe som kanskje er vel så viktig for oss her inne er kanskje glans/dybde( eller utseende generelt)

Er vel sikkert ikke like enkelt å måle, men så du noen umiddelbare forskjeller? Synes sheetingen så ganske lik ut, formen på panseret tatt i betraktning.

De fleste har vel "slått seg til ro" med at utseendet kommer fra forarbeidet, så holdbarheten er nok første pri her :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men er ikke hele oppgaven til glaze å lage dybde og glød, eller har jeg bommet kraftig?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter mye testing kan jeg si at jeg ikke helt har skjønt poenget med glaze, dog er det mange som ikke klarer seg uten, men litt avhengig av produktet er det noen som (i teorien) skal heve utseendet, gi god heft for voks eller begge deler.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er jo ikke hensikten til tråden å lage noen "ny" diskusjon rundt glaze ikke glaze men.....

Jeg kan jo skrive noen ord om glaze.

Glaze ble opprinelig laget som en glansbooster, og for å skule feil fra nybil industrien. Det er et produkt som er mye brukt på bilfabrikker for å skulde "små feil"....

Altså ikke noe som egentlig bør appelere til en detailer.... Den vil f.eks skule godt med riper og hjemme godt på hollogrammer og ofte også helt. Så det er et ideelt produkt for en super rask heving av utseendet. Kanskje det eneste 95% av alle bilklargjørere burde hatt tilgang til. Og til f.eks et wash&wax er den genial. selv om gleden er relativt kortvarig.

Så over til hvorfor jeg bruker det litt:

Jeg liker den lette rensende effekten den har, har en f.eks skjolder eller waterspots fra wipedown eller vask fjerner den det lekende lett. spessielt hvis det er veldig varmt og ting tørker fort.

Og bilen blir helt klart blankere, men ikke synlig blankere en med bare voks.

Den gjør lakken utrolig glatt, og jeg får en bedre feeling ved påføring av voks da det føles mindre trått og enda enklere å legge ut.. mindre "jobbing" med voksen og mere lett kos. Men det er langt fra hver gang jeg bruker EZ.. Kommer litt ann på dagshumøret :)

Også CFP gjør lakken veldig blank og glatt, men heller ikke den har noen synlig fordel ovenfor noe annet etter at voks er lagt og buffet av.

Men mye av grunnen til dette var også for teste for egen del at jeg har mistanke om at det å ta wipedown ikke har noen stor betydning for levtiden til LSP, jeg tror det er mange andre faktorer som er langt viktigere for holdbarhet.

Det er jo da en selvfølge at en er 100% sikker på at det ikke er hollogrammer.

Wipedown blir mer for inspeksjon av eget arbeid, og en trenger ikke nødvendig ta det på hele bilen.

Jeg tar jo også alltid wipedown på en test når jeg har brukt CFP for å kontrolere, for så å kjøre samme område en gang til.

Her er to test eksempler på hvor mye EZ egentlig skuler:

Gammelt bilde fra da jeg kjøpte poloen:

IMG_7103.jpg

Fra sort SS lakk:

IMG_2501.jpg

Endret av Torgeir/TAS
3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljer skjuler mye defekter ja. Ser godt det når man legger f.eks collinite på en litt sliten lakk. Veldig bra at du følger opp her. Alt for ofte blir disse testene "borte" før de er ferdige :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott test! :) Følger med!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott test Tyggfrid..

Blir spennende å følge med..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den gjør lakken utrolig glatt, og jeg får en bedre feeling ved påføring av voks da det føles mindre trått og enda enklere å legge ut.. mindre "jobbing" med voksen og mere lett kos.

Det må jeg si meg enig, blir mye lettere å legge voks slik. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var virkelig ikke klar over det med glaze, men lærte vist noe idag også. Jeg har heller ikke forstått det med å bruke glaze før lsp, siden mange oss her inne synes det er waste.

Jeg derimot, bruker gjerne glaze om jeg har tid. Du får, som du sier, en spesiell feeling når du legger på lsp. Bilen ER blankere og den blir glatt som bare det!

.. jeg er forøvrig spent på en konklusjon av testen senere :)

Creds til TS.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott test, Torgeir. :) Bra beskrivelser og godt forklart, cred for denne.

Skal følge denne testen framover.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Javel, der kommer glazen inn i bildet mitt i alle fall. Lært noe nytt og nyttig idag også.

Cred sent.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glaze kan jo også ha noe for seg hvis man ikke tør få vekk alt av riper under detailngen? Det er juks ja, men hvis man alikevel ikke får vekk mer kan man jo gå fra et 95% resultat til 98%. :)

Følger med på denne testen selv. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En mini update:

Noen vask senere og en litt sterk blanding med OPW har jeg nå snart klart å ta knekken på LSPn.

Det er lite forskjell å se på beading bildene men på sheeting er det faktisk skilnader selv om de er minimale.

(bildet er tatt etter noen kilometer til jobben på mandag)

b81862c0.jpg

Filmen som jeg prøvde meg på i mørket ble rett å slett elendig og nesten ikke mulig å se noe der.

Men på feltet nest lengst til venstre sheeter det fortere hver gang.... Det er faktisk Shield rett på S30... det som sheeter "saktest" er faktisk CFP+Concorso helt til venstre.

Skal få tatt en vask og laget en film i dagslys i løpet av noen dager.

th_582e6a27.jpg

Jeg vil ikke konkludere men noen ting som helst enda, men det kan se ut til at forskjellene vil være minimale på utfallet.

Og at voks rett på polish ikke foringer levetiden betraktelig.

Dette er fortsatt på ingen måte en fasit.

Og nok en gang beklager den elendige kvaliteten på filmen.

(men måtte oppdatere litt nå før LSP er helt vekk)

Endret av Torgeir/TAS
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var det duket for siste oppdatering i denne tråden.

Nå er det mer eller mindre helt slutt på store deler av LSP på panseret. og det kan faktisk se ut som om vi har en ganske klar vinner. og det er vel litt overraskende at det ble akkurat slik. Selv om jeg har tenkt tanken flere ganger..

Voks rett på polish..... som dere vil se av bildene nedenfor i 2 forsøk som er dokumentert via mange bilder, da jeg ikke har noe video kamara som gjir et ønskelig resultat uten masse arbeid.

Derfor følger det nå en serie bilder som dere kan se, tatt i dag etter vask og tørk.</p>

Bilen ble vasket slik:

Surfex 1:15 avspyling

OWP skum avspylig

Optimum carwash i bøtta og berhard mitt..

_F8E5696.jpg

_F8E5697.jpg

_F8E5698.jpg

Starter spyle runde nr.1....

_F8E5699.jpg

_F8E5700.jpg

_F8E5701.jpg</p>

_F8E5702.jpg</p>

_F8E5703.jpg</p>

_F8E5704.jpg</p>

_F8E5705.jpg</p>

_F8E5706.jpg</p>

_F8E5707.jpg

Ganske greit å se forskjell på hva som skjer......

Sheetingen er ganske treg men helt ok er ikke mye vann som ligger igjen...

Så like greit å fylle på med vann igjen for runde 2..

Flyttet meg til foran bilen underveis i bilde serien.. men fortsatt akkuratt samme resultat.

_F8E5708.jpg

_F8E5709.jpg</p>

_F8E5710.jpg</p>

_F8E5711.jpg

_F8E5712.jpg</p>

_F8E5713.jpg

_F8E5714.jpg

_F8E5715.jpg</p>

_F8E5716.jpg</p>

_F8E5717.jpg</p>

Men som dere ser er beadingen nesten fraværende, så jeg erklærer nå denne LSP for nær døden så den kommer straks til å få en opplivning.. :)

_F8E5718.jpg

_F8E5719.jpg

Så nå kan jeg si meg hjertet på hånden at jeg fortsatt kommer til å bruke Glaze innimellom :):P

Men det er nevnt tidligere i tråden..

Og mener nå dette er en grei bekreftelse på det jeg har sakt flere ganger.</p>

At så lenge en er 100% SIKKER på at resultatet er topp er ikke wipedown nødvendig for voks heft sin del. Wipedown er mer et middel for kontroll av eget arbeid. så nødvendig er det..</p>

Kjør debbat ! :)

Endret av Torgeir/TAS
5

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for en godt utført test! Det viser i allefall at de som legger voks rett på nypolert lakk uten glaze, sealer osv ikke gjør noe galt :) Polish - Voks - Ferdig :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra dokumentert test! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive