grenness

Er prickbort frostsikker?

86 innlegg i emnet

Er jo fort gjort å teste hva som skjer med en 1l-flaske som blir utsatt for minusgrader, men er det noen som vet om den inneholder kjemikalier som gjør at det er greit å f. eks. ha den stående i en uisolert garasje, eller å ha en 1l-flaske i bagasjerommet på bilen?

Tenker primært på om jeg risikerer at den fryser, men om frost også kan ødelegge egenskapene (selvom den ikke blir til is) så er jo selvsagt det også relevant.

Christopher

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den vil nok vokse seg i streng kulde, men får tilbake egenskapene igjen i plussgrader. Tilnærmet samme produkt brukes i vinterdiesel, for at den skal tåle kulden bedre. Ingen grunn til bekymring. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den vil nok vokse seg i streng kulde, men får tilbake egenskapene igjen i plussgrader. Tilnærmet samme produkt brukes i vinterdiesel, for at den skal tåle kulden bedre. Ingen grunn til bekymring. :)

Takk for tips! Greit å ha en flaske i bagasjerommet om man er ute å kjører:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje passe på at den ikke er helt full hvis det er 20 kalde ute?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal nok mye til for at denne fryser så den utvider seg. I verste fall så blir den vel litt tykk og slush aktig. Har hatt de stående ute i -20 uten at de har forandret seg noe.

Edit: Forresten så består jo prickbort av bortimot 100% parafin som ikke vil krystallisere seg før nærmere -70 grader. Dessuten utvider ikke parafin seg når det fryser :)

Endret av Mighty
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det jo ingen fare i det hele tatt :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

etter å ha vasket bilen tok jeg inn prickborten og satte den i boden, etter et par timer hørte jeg en dryppelyd og den lakk fra tuten. måtte slippe trykket i flasken. prickbort over alle towels og mf :s

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

etter å ha vasket bilen tok jeg inn prickborten og satte den i boden, etter et par timer hørte jeg en dryppelyd og den lakk fra tuten. måtte slippe trykket i flasken. prickbort over alle towels og mf :s

I original litersflaske eller trykkpumpekanne (fra f.eks Biltema)?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skjer med alle flasker som er tette rundt "halsen" og har vært ute i kulden for så å komme inn i varmen. Lufta i flasken utvider seg og presser det ut igjennom sprayeren. Pass på å lukke/låse "tuten" på sprayeren etter bruk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel uansett ikke anbefalt å la flasken stå med trykk over lengre tid?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tenkte egentlig på original spruteflaske jeg. Tenkte ikke på lavtrykk kanne. De kannene bør alltid tømmes for trykk etter bruk ja.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tenkte egentlig på original spruteflaske jeg. Tenkte ikke på lavtrykk kanne. De kannene bør alltid tømmes for trykk etter bruk ja.

Ouch.. Da får jeg begynne med det jeg da! :P Surfex HD forvask-kanna mi har alltid stått med lufttrykk til neste vask. Heldigvis har jeg vaska bilen ofte. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde en lavtrykkskanne med IronX på... først presset trykket i kannen IronX opp og ut gjennom tuten, og så reagerte det voldsomt med tuten og har løst den opp til ubrukelighet. Det satt lilla metallbobler på og rundt hele tuten da jeg fant kannen igjen etter etpar uker...

Heldigvis var kannen billig, og resten av IronX'en som var i den hadde ikke reagert med noe mer, så det var bare å helle tilbake på plastdunken sin. Blir ikke brukt flere av de kannene til slike produkter, nei. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener å huske at truhaa hadde prikkbort på en lavtrykkskanne fra biltema, og plutselig en dag lå all prikkbort`n på gulvet...

Med litt kvalitet på sakene holder de sikkert en stund, men en dag går noe galt og innholdet vil da selvfølgelig ut ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kunna fra Clas Ohlson synes jeg er knall - men så er det litt forskjell på IronX og Surfex HD 1:50 da. :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den kanna jeg bruker til surfex er 5-7 liter, så jeg slipper alltid ut trykket etter bruk (er egen ventil) så trenger jeg ikke tenke på at den kanskje en dag har tømt seg.. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor kjøpte du den? Europris?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Plantasjen, tror den kostet litt men har fungert knirkefritt i 2-3 år nå.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Har lyst på en litt større en, slik at det holder til fler enn en vask... Geir aka. Mighty sa at han fant en grei en på Europris - sjekker der først. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De rimelige alternativene ser ut til å funke greit til surfex, prikkbort trenger ordentlige pakninger (viton?) hvis de skal vare litt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive