91DUB

Høyglanspolering : Alu. Felger

Heisann , glemte helt denne her jeg.

Vel nå som det er ferie så kan jo jeg fortelle grovt hvordan jeg utførte arbeidet.

wheels1.png

FREMGANGSMÅTE

Arbeidstid: Ca 5-10min.

1. Tømme dekkene for luft.

Arbeidstid: Ca 15 min.

2. Skrudde ut alle skruene. ( Viktig å lagre disse på et trygt sted da det er lett å rote de bort )

Arbeidstid: Ca 15min

3 Ha en skikkelig arbeidsbenk/ arbeidssted der man kan plassere felgen så godt som mulig, at den ikke har så mye bevegelse under arbeidet og et mykt underlag slik at felgen ikke får skader. Vil også nevne at det er veldig grisete jobb dette her så man kan gjerne sette litt aviser , svarte søppelsekk poser rundt felgen.

Arbeidstid: Ca 25min

4 Neste steg blir da å rense felgene, dvs vaske de med vann , avfettingmiddel og til slutt med whitespirit. Dette gjør vi fordi vi ikke kan ha noe fett eller skit på felgene, det vil hemme et best mulig resultat.

Arbeidstid: Ca 5-10 timer

5 Slik som dere ser på tidligere bilder så er det veldig stygge "skader" eller merker på felgene. Dette er syre som har trengt seg inn i det myke aluminiumet og det som må gjøres er å pusse vekk et lag av aluminiumet for å få et godt resultat. Dette gjør vi med først enten GROV polering pastaen ( den brune ) ved å sette på drillen den harde poleringsputen som man får med på kjøpet av det alu polerings kittet. Forsiktig roterer vi puten og trykker varsomt mot pastaen til den blir varm slik vi får på et meget tynt lag med pasta på puten. Dermed kan vi da føre dette på felgen ( Det er veldig vaskelig å forklare hvordan det er riktig å gjøre dette når vi fører polerings puten på felgen. Det skal ikke være noe merker eller spor fra pastaen på felgen , det skal kun bli mat når man polerer med denne pastaen her. Dette steget kan man også utføre med grå våt pussepapir grovhet 400-600. Dette skal man gjøre helt make på alle felgene man ønsker å polere. Det er viktig at man pusser skikkelig for hånd over alt. Viktigste for meg var å gjøre dette så godt som mulig for å fjerne merkene , da disse var edset inni felgen og noe steder var det litt ruglete område, da måtte jeg gjevne ut dette.

Arbeidstid: Ca 2-3timer.

6 Neste steg var da å pusse med 1200- 1400 papir i samme type. Det som er viktig er å pusse over alle områdene man har pusset med 400-600 papiret. Gjerne pusse flere ganger.

Arbeidstid: Ca 30 min.

7 Følgende steg skal vi bruke ståullet til å gå raskt over alle områdene.

Arbeidstid: Ca 2-3 timer.

8 Dette steget skal vi pusse for siste gang med 2000 + papir. Siden dette er siste steget med sandpapir er det viktig at det blir gjort så nøye som mulig! Over hele området .

Arbeidstid: Ca 5 min.

9 Det er viktig at man rengjør felgene etter alt dette arbeidet.

Arbeidstid: Ca XX.

10 Det er NÅ selveste poleringen begynner. Det er dette som krever litt erfaring og trening for å få til et bra resultat. Her må man prøve seg litt fram med hvor mye hastighet det skal være på drillen ( poleringpastaen skal bli varm ca slik man vet hvor mye fart man skal ha ) og så er det viktig å se at man ikke trykker så hardt på drillen, man skal bare holde drillen svakt og ikke legge så mye press på. Man skal heller ikke legge igjen spor ifra pastaen. Når man skal ha på poleringspasta på fører man myke polerings puten mot pastaen og har en god hastighet slik pastaen smelter på puten. Når man kjøper høyglanspolering pakken får man to pasta typer. Man begynner først med den grønne også den rosa hvis jeg ikke husker helt feil! det står også i bruksanvisningen om det er tvil. Bruk helst to forskjellige puter til hver pasta slik man ikke blander.

Komplett sett for polering av aluminium, messing og kobber. Består av grov og fin skive, grov og fin pasta, bruksanvisning samt en spindel for montering på drillen. Skivedimensjon 4" er velegnet for MC o.a. mindre deler, mens 6" passer for bil, større deler etc. Norsk bruksanvisning medfølger.

Finnes nå også i flytende form! Flytende pasta påføres på arbeidsstykket. Du får dermed bedre kontroll over poleringsprosessen, siden polerskiven stadig blir tilført mer pasta. De faste barrene veier 250 gram, flytende pasta veier 1 kg.

Arbeidstid: Ca 6 timer.

11 Den halvgrove pastaen står for tur og dette må man bruke endel tid på.

Arbeidstid: Ca 12 timer.

12 NÅ KOMMER FINPOLERINGEN TIL SLUTT! dette tar lengst tid og krever endel øvelse , jeg klarer ikke forklare mer nøyaktig om hvordan man skal gjøre det enn det jeg allerede har gjort. Det er NÅ man plutselig ser blankhet i aluminiumet. Gjør dette flere ganger over samme område for et best mulig resultat og pass på å ikke ha spor fra pastaen.

Arbeidstid: Ca 1 time.

13 TIL SLUTT vil jeg anbefale alle å legge på et lag med Autobahn felgvoks

TAKK FOR MEG Fro mer info ta kontakt.

Det ble brukt følgende Utstyr og verktøy.

-En kraftig drill/slagbor med slagborr funksjon ( som ikke er så viktig ) og rotasjon som vi kun skal bruke. ( Viktig at denne går på strøm! Fordi det er viktig at vi bruker samme RPM ( omdreiningshastighet ) under arbeidet , det blir litt vanskelig hvis vi bruker bateridrill som vil bli svakere ettersom bateriet går tomt.

( Kjøpes på : Biltema, Chlas ohlson , COOP Obs, Byggmaker ol. )

040030003.jpg

-myk stålull egnet til treverk.

( Kjøpes på : Jernia )

1680_01.jpg

- FIN Aluminium Pasta! ( TØRR polering , muligens det beste )

( Kjøpes på : http://www.gasolin.n...products_id=613 )

205295af015f4579272242e67045efb8.image.733x550.jpg

- Polering stifter ( Egnet godt til trange og vanskelige steder )

( Kjøpes på : http://www.gasolin.n...products_id=217 )

YRK2479070k.jpg

-GROV Aluminium pasta ( denne her er ganske grov så bruk varsomt )

( Kjøpes på : http://www.gasolin.n...products_id=254 )

GTB2_64.jpg

- Polering skive til høyglans ( Det er greit å bestille par slike på siden til sluttarbeid )

( Kjøpes på : http://www.gasolin.n...products_id=267 )

losskive4.jpg

- Støvmaske

( Kjøpes på : Biltema, Jernia, Chlas Ohlson ol. )

26-355_l.jpg

- Vernebriller

schutzbrille.jpeg

- Arbeids handsker

clc_125_l.jpg

- 3M : våt pussepapir

mirka-waterproof-10-sheets.jpg

- Felgvoks

( Kjøpes på : swissvax Norge. )

autobahn_wheel_wax.jpg

Jeg vil oppdatere beskrivelsen ettersom jeg arbeider videre med den

PS Det er veldig kaldt her jeg sitter så har litt stive fingre må beklage om det er noen skrivefeil

Før - Etter Resultat :

63100092.png

-

20100605009.jpg

-

5

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

en på forumet spurte om hjelp.

jkku.png

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig bra gammel tråd :) cred

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Første eg tenkte på når eg såg det var schmidt felger var:

http://youtu.be/ToLH5gQY3Xc

Så de virker ganske robuste

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette skal jeg prøve hvis jeg ikke får solgt felgene mine.

Mine er momo fxl-1, med lakket kant. Denne kanten er blitt skikkelig stygg med masse irring under lakken.

Kan dette settet brukes til å fjerne klarlakken for så å polere vekk irrene?

Må jeg legge klarlakken på etterpå?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må vel til med enten malingsfjerner eller store mengder sandpapir og tålmodighet for å få vekk klarlakken, for deretter polere kanten og så lakkere på nytt om det er den veien du vil gå.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive