• 0
Kim

Rekkefølge; Prickbort - Surfex - IronX?

Spørsmål

Er det noen som har en fin metode for å få mest ut av disse tre produktene i løpet av en vask? Inkluder gjerne skum og berøringsvask. Da snakker jeg klargjøring til polering.

Er det sant at prickbort tar ting surfex hd ikke tar og omvendt?

IronX kommer ALLTID før berøringsvask?

Hvordan blander dere surfex som skal på ETTER PrickBort? 1:4?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

23 svar til spørsmålet

• 0

Prickbort først på tørr bil.

Deretter kan du spyle av og sprute på Iron X.

Spyle av på nytt og legge Surfex 1:30-1:50 alt avhengig av hvor skitten bilen er.

Skal du fjerne alt av LSP for å legge nytt så kan du bruke 1:5 eller noe rundt der.

Jeg har tidligere lagt 1:0 i tynt lag og lagt vann oppå og det har funket fint.

Etter dette kan du legge skum for ny avspyling og vask med berøring.

Er noe usikker på hvorvidt du trenger å spyle så mange ganger og er nok ikke alle som gjør det, men skader neppe om du har tid nok.

Du kan sikkert ta berøringsvask før Iron-X om du ønsker det men burde jo ta vekk mest mulig før du gjør det, så tror ingen andre gjør det :)

Prickbort og surfex fungerer forskjellig og tar forskjellig type dritt, går veldig godt sammen.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Oi, Iron-X så tidlig? Vil det ikke være greit å fjerne så mye dritt som mulig med Surfex først, så man slipper så mye Iron-X?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Det er kanskje et poeng ja, viktigste er å få prickbort på tørr bil :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Jeg pleier legge prickbort på tørr bil og la det virke noen minutter og legger så surfex oppå denne igjen som til slutt blir toppet med skum før jeg spyler av. Så legger jeg iron x og spyler av denne og avslutter med håndvask.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Jeg pleier legge prickbort på tørr bil og la det virke noen minutter og legger så surfex oppå denne igjen som til slutt blir toppet med skum før jeg spyler av. Så legger jeg iron x og spyler av denne og avslutter med håndvask.

x2 :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Hvis jeg har mulighet for det så legger jeg IronX etter håndvask, gjærne etter at bilen har tørket litt, 10-15min. Da føler jeg IronX er mest effektiv..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Jeg pleier å legge Prickbort først, på tørr bil. Deretter Surfex HD etter avspyling av PB. Deretter har jeg faktisk pleid å håndvaske, spyle, tørke, SÅ legger jeg IronX på tørr bil igjen og spyler grundig av etter noen få minutter. Har vært lite igjen for Clay'en da. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Det er kanskje et poeng ja, viktigste er å få prickbort på tørr bil :)

IronX liker best så-tørr-som-mulig bil også for best effekt. Blir den blandet for mye ut mister den en del av effekten.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

X3 ( Bruker ikkje alltid Iron-x, men bruker somregel alltid Prickbort og surfex 1:20-50 ish ved vanelig vask så skum opp om eg føler for å gjøre vasken litt mer morro og om dete r mye dritt på bilen :P )

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Kaster meg på denne, i forhold til hva som er LSP safe og ikke. Tar ironx LSP? Eventuelt hvor mye, hva mener dere erfarne om dette punktet? Og forøvrig samme sak for Surfex, hva regnes som LSP safe blanding, og hvor lenge lar dere denne ligge på? Eventuelt under skummet.

Litt OT, men ser det touches innpå temaet lengre oppe i tråden...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Jeg så en som brukte IronX på youtube og hadde finfin beading etterpå. Men en Surfex på 1:4 vil nok ta voksen. Hva som er safe å bruke av Surfex på voks det vet jeg ikke tho. 1:30 fungerer iallefall fint hos meg :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Kaster meg på denne, i forhold til hva som er LSP safe og ikke. Tar ironx LSP? Eventuelt hvor mye, hva mener dere erfarne om dette punktet? Og forøvrig samme sak for Surfex, hva regnes som LSP safe blanding, og hvor lenge lar dere denne ligge på? Eventuelt under skummet.

Litt OT, men ser det touches innpå temaet lengre oppe i tråden...

ang. IronX:link

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Surfex HD 1:4 vil definitivt ta voksen. 1:10 også. 1:40-50 er trygt til vedlikeholdsvask, ned til 1:30 burde fremdeles stort sett gå greit.

IronX vil spise av LSP, men det kommer litt an på hvilken type LSP det er. Organiske vokser og lakkforseglinger vil bli rimelig sterkt påvirket, mens syntetiske/PFTE-innholdige vokser og forseglinger i stor grad vil være uberørt. Ikke-organiske lakkforseglinger som CarPro CQuartz, GTechniq C1, Optimum Opti-Coat vil ikke påvirkes av IronX i det hele tatt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Etter min erfaring, skal det mye til å kverke voksen på en og samme vask. Selv bare 3M Quick Wax overlevde Surfex HD 1:5 og IronX, selv etter mange vask tidligere også. Men det var helt tydelig at den ble kraftig svekket..

Kaster meg på denne, i forhold til hva som er LSP safe og ikke. Tar ironx LSP? Eventuelt hvor mye, hva mener dere erfarne om dette punktet? Og forøvrig samme sak for Surfex, hva regnes som LSP safe blanding, og hvor lenge lar dere denne ligge på. Eventuelt under skummet.

IronX er ikke noe du trenger å bruke mer enn ett par ganger i året, og man gjør det jo typisk før man skal polere og legge ny voks på lakken, så dette er egentlig et ikke-problem. ;) Angående Surfex HD så vil alt mer eller mindre svekket LSP noe, men det er derfor man bruker så svak som mulig - samtidig som at den gjør en god forvask.

Jeg pleier å tenke på hvor lenge det er siden forrige vask ble gjort, og blander utifra det. Om vi tenker i utkantspunkt av at bilen blir brukt litt hver dag, og møkka kommer jevnt som dagene går, og vi skal ha en blanding mellom 1:20 og 1:50, tenker jeg slik...

2 vask i uka - 1:50

1 vask i uka - 1:40

2 vask pr. 4 uker - 1:30

1 vask pr. 4 uker - 1:20

Sier ikke at dette er noe fasitsvar, men jeg vasker jevnlig tre forskjellige biler her hjemme og har kommet frem til at dette er noe som funker bra. Alle har voks på lakken, og jeg har erfart at dette er et godt utkantspunkt for hvor sterk Surfex HD jeg skal blande til forvasken hver gang - da tenker jeg tilbake og prøver å huske hvor lenge siden forrige vask ble gjort.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Creds for den Simen!

Jeg sitter med en 5L Surfex HD. Ut ifra disse doseringene så har jeg med andre ord gjort ett meget godt kjøp for 100kr eller hva det ble fra shinearama :)

Har blandet meg en flaske med 1:30 og en med 1:4

Tar 1:30 for mye voks så blir det å etterfylle med vann til den blir snill eventuelt. 1:4 blir for å ta LSP :)

Takk for hjelpen, denne tråden har gitt meg en mye bedre oversikt over hvordan jeg skal bruke disse tre produktene på best mulig måte :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

5 liter med Surfex HD har du gleden av leeeenge ja, særlig om du bare bruker den som avfetting til bil (er mange andre ting den kan brukes til). :)

1:30 er jo ganske mildt mot voksen det, og noen ganger må man litt opp i styrke for å få av møkka. Som sagt, så kommer det jo an på hvor ofte man vasker bilen, og hvis man vasker sjeldent med f.eks. 1:30 istedenfor ofte med 1:50 så blir jo LSP svekket ganske like mye uansett vil jeg tro. Her er forøvrig et bevis på at 1:50 funker:

Før vask:

IMG_0393.jpg

Etter 1:50 og HT:

IMG_0397.jpg

Som du ser forsvant trafikkfilmen enkelt, og vannet renner av helt ned. Dette var faktisk en uke etter forrige vask, hadde brukt bilen 3-4 av dagene. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Godt forklart Simen :) Surfex 1:50 gir i allefall en veldig markant forskjell fra kun avspylt overflate.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Surfex 1:50 gir i allefall en veldig markant forskjell fra kun avspylt overflate.

Så absolutt! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Hei, stjeler denne litt med noe off topic. Har prøvd å søke litt, men ikke funnet noe.

Jeg kjøpte en gallon med Scholl sin rapid9000, virket som en avfetting som ble brukt mye. Men jeg aner jo ikke hvordan den er på LSP og hvor mye den skal blandes ut for å bli evt mild.. Ser i ettertid at Surfex HD er mye brukt, men nå sitter jeg med en gallon da med denne Rapid9000. Noen som har peil?

Takker for svar og beklager litt off topic.

Endret av RudiM
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Legg på prickbort, vent 5 min, legg på såpeskum/surfex, vent 5 min til, spyl av med høytrykk, legg på ironX, spyl av, vask. det er rekkefølge her hjemme..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive