truhaa

Holde pluss/minus sammen for å "reeboote" hjernen

21 innlegg i emnet

Fikk beskjed i dag om at dette reeboter/restarter hjernen i bilen.

Har bytta bremser på en Audi der det hadde gått på stålet og abs lampe lyser i dashen. Hadde vært ok å fått nullstilt hjernen for å se om bremsebytte var nok til å få det bra igjen..

Noen formening om det kan skade bilen eller om det er vanlig å gjøre?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har gjort det samme på alle bilene jeg har hatt uten att det har skadet noe. Ikke att jeg her garanterer noe da. hehe. men å koble + og - av batteriet ot sette disse sammen en stund lader vist ut alle transistorer i hjerner og elektronikken, og da vil ofte elektroniske feil forsvinne og feilmeldinger forsvinne ved att de tømmes helt. blir jo på en måte en restart. :) brukte den metoden på bmw`n jeg hadde da jeg drev å bygde om bremsene på den. fikk abs feil hver gang jeg skrudde på tenninga. hehe. men gjorde dette da jeg var ferdig og da var det greit. men er vel som mye annet, funker på noen biler og ikke på andre. Men tror du kan trygt prøve det. bare husk att ingen av polene må være koblet til batteriet. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å koble minus og pluss av batteriet og ta disse borti hverandre når di er frakoblet batteri og med bilen avslått skal det jo i teorien ikkje være noen fare. Da det ikkje går strøm i kretsen. Skal jo, som nevt over av Junior, da lade ut alle kondensatorer og andre små elektronikk duppeditter som er "ladet opp", og resette hardwarekomponentene iallefall.

Har sjøl alltid bare koblet av minus i minst 30 minutter, det har pleid å hjelpe på feilmeldinger på noen biler eg har prøvd dette på, men ikkje alltid. Kan være du må innom et verksted som har feilkode avleser til å resette dette for deg. Men prøv først bare med å koble av ledningen på minuspolen på batteriet ditt i minst 30 min :) Kanskje bare la den stå avkoblet over natten :)

Endret av BChris
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slitte bremser har vanligvis ikke noe med ABS systemet å gjøre, vil tippe at du har en defekt ABS sensor på et av hjulene eller en rustet/igjengrodd ABS krans på et av hjulene.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finn deg heller noen med vagcom i området, som kan lese av og eventuelt slette feilkodene for deg.

De gjør det samme på Møller også, og normalt tar de heller ikke betalt for en slik service.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror vi prøver VAG COM først Truls ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Istede for å leke russisk rulette med å koble sammen pluss og minus etter at batteriet er tatt av holder jeg meg iallefall unna, en mye tryggere måte er å sette på kupelys f.eks ei stund, har den samme effekten med tanke på kondensatorer og dritt, men man slipper iallefall å ha en "kortsluttning"

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ABS-lampe er vel en "nivå2"-feil, og må slettes via vagcom (VW / Audi) / tech2 (saab). "Nivå1-feil" kan resettes ved å koble fra batteri i noen minutter

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det går også ann å resette det ved å nappe ut kontakta til hjernen noen sekunder har jeg hørt..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir VAG COM her, kobla fra batteri her og ABS kom på igjen når jeg starta bilen.

Så får en se hva som kommer ut av data sjekken..

ABS sensorer er det vel bare å dra ut, men har skjønt de er lette å ødelegge, så greit å ha nye her om en finner ut hvem det er..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir VAG COM her, kobla fra batteri her og ABS kom på igjen når jeg starta bilen.

Så får en se hva som kommer ut av data sjekken..

ABS sensorer er det vel bare å dra ut, men har skjønt de er lette å ødelegge, så greit å ha nye her om en finner ut hvem det er..

De kan sitte greit fast, og knekker de så kan det være litt kinkig å få ut delene. Et annet tips, er at disse kostet 5-700 til vår polo, mens jeg fant dem på ebay.uk til ca 100 lappen.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det var litt stive priser ja.. NBS skulle vel ha 1000 for to stk, skal sjekke på Albjerk i morgen..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil anbefale deg å sjekke ut carparts.no har brukt de et par ganger og de er veldig rimelige og har vert gode på levering

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er fort gjort at det ligger bremsestøv og drit på føleren (den er magnetisk), slik at den ikke leser som den skal.

Jeg bruker å rengjøre disse når jeg bytter bremsedeler og passe på at de sitter så langt inn som de skal.

Bilomsetningen i Arendal kan du også sjekke, de har vært utrolig fine på pris med god service på alt jeg har spurt om.

Både nye og brukte deler.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm. mener på at endel mercedes har et lite hjelpebatteri i systemet slik at når en tar av batteripolene så vil dette holde på info og lagrede instillinger.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm. mener på at endel mercedes har et lite hjelpebatteri i systemet slik at når en tar av batteripolene så vil dette holde på info og lagrede instillinger.

Det gjelder nyere modeller. Det er f. eks et lite hjelpebatteri på blant annet W211.

På W210 (1995 - 2003) og W202 ( 1993 - 2000) og tidligere modeller må f. eks radiokoder legges inn på nytt og komfortfunksjoner på el. vinduer kalibreres etter strømbrudd.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Napper du bare ut følerene Knutis eller åpner du navet for å se?

Fått inntrykk av at de sensorene er så godt som ødelagt om du drar de ut av navet da de ikke tåler mye.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kransen har på alle bilene mine vært presset på bak skivene, så tar du av kalipper og skive kommer du godt til. Både for å rengjøre og sjekke at den sitter godt på plass.

Så det er ikke store operasjonen akkurat. :)

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil jo ikke tro det er noe forskjell dersom du napper ut batteriet, for så å kortslutte? Ville nok anbefalt en rask sjekk hvor de har diagnoseutstyr. De sletter da feilmeldingen fort som fy.

En kompis av meg med en 06 passat måtte koble fra batteriet da han monterte anlegg i bilen. Da han koblet det inn igjen fikk han varsellampe på både airbag og antiskrens.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive