Gå til innhold

Biler man lurer på å kjøpe - DCN vurdering.

Recommended Posts

Skrevet
7.11.2016 - 20.46, alexanderst skrev:

Det er forskjell i pris på en 220 4matic og 250 4matic da man ikke fikk levert 220 med 4matic før 2015. Dermed må man opp i pris og år. Men for all del så er det jo et alternativ å vurdere. Jeg skal si meg enig i at 250 motoren ikke er betydelig mye sprekere enn 220-motoren. Begge motorene har to turboer og en 7-trinns automatkasse som girer pent om serviceprogrammet er fulgt :) Edit: fra 2014/2015 skal E-klassen ha fått 9g-tronic. 

Jeg mente bestemt at det ikke var så lenge mellom at 220 og 250 fikk 4matic, men så feil kan man ta.

Hva motoren i 250 angår så må jeg tilføye litt: 200, 220 og 250 har jo samme motor (om651) med ymse små forskjeller. Jeg har dog bare hørt om feil på dyser og registerkjede på 250, og da har jeg sett en del biler med om651 gå en hel halv levetid (0-250k-ish) uten problemer som er noe å snakke om. Så vidt jeg vet så ble dette fikset i 2012-ish, så alt nyere enn det burde være ok. Vi har en i flåten (220cdi) som må ha rulla et sted mellom 250 og 270k nå problemfritt (så vidt jeg vet), så det er absolutt gode motorer bare man slipper unna det dyre tullet som var på de tidlige modellene.

Jeg er på ingen måte ekspert eller entusiast når det kommer til Mercedes, til tross for at jeg selv har en aldrende 220cdi på privaten og kjører stjernebil på jobb.. Det jeg dog ser er hvordan en hel bråte av disse nyere mercene tåler forholdsvis hard bruk fra ny og til ca 250k på litt over to år, og det takler de forferdelig godt. 4matic systemet fungerer veldig godt, og da har jeg vært i mang en situasjon der det har både hjulpet og reddet meg. 

Eneste kommentaren jeg har negativt til 212 bilene er at de føles litt snodige ut å kjøre. Eneste forklaringen jeg har på det er at det føles ut som at man kjører en mye større bil enn man faktisk gjør. Det er kanskje ikke mye av en forklaring, men det er slik jeg opplever det. Det er gode biler og de holder seg godt på veien, men de føles som en stor mercedes på godt på på vondt. Må si jeg foretrekker å kjøre en w204 f.eks som jeg har kjørt mye av også, men det er en alt for liten bil for å brukes av noe annet enn småbarnsfamilie med aller helst bare 1 unge og ikke noe utvidet stort behov for bagasjeplass.

alexanderst
Skrevet
6 timer siden, adivass skrev:

Jeg mente bestemt at det ikke var så lenge mellom at 220 og 250 fikk 4matic, men så feil kan man ta.

Hva motoren i 250 angår så må jeg tilføye litt: 200, 220 og 250 har jo samme motor (om651) med ymse små forskjeller. Jeg har dog bare hørt om feil på dyser og registerkjede på 250, og da har jeg sett en del biler med om651 gå en hel halv levetid (0-250k-ish) uten problemer som er noe å snakke om. Så vidt jeg vet så ble dette fikset i 2012-ish, så alt nyere enn det burde være ok. Vi har en i flåten (220cdi) som må ha rulla et sted mellom 250 og 270k nå problemfritt (så vidt jeg vet), så det er absolutt gode motorer bare man slipper unna det dyre tullet som var på de tidlige modellene.

Jeg er på ingen måte ekspert eller entusiast når det kommer til Mercedes, til tross for at jeg selv har en aldrende 220cdi på privaten og kjører stjernebil på jobb.. Det jeg dog ser er hvordan en hel bråte av disse nyere mercene tåler forholdsvis hard bruk fra ny og til ca 250k på litt over to år, og det takler de forferdelig godt. 4matic systemet fungerer veldig godt, og da har jeg vært i mang en situasjon der det har både hjulpet og reddet meg. 

Eneste kommentaren jeg har negativt til 212 bilene er at de føles litt snodige ut å kjøre. Eneste forklaringen jeg har på det er at det føles ut som at man kjører en mye større bil enn man faktisk gjør. Det er kanskje ikke mye av en forklaring, men det er slik jeg opplever det. Det er gode biler og de holder seg godt på veien, men de føles som en stor mercedes på godt på på vondt. Må si jeg foretrekker å kjøre en w204 f.eks som jeg har kjørt mye av også, men det er en alt for liten bil for å brukes av noe annet enn småbarnsfamilie med aller helst bare 1 unge og ikke noe utvidet stort behov for bagasjeplass.

Så det er ikke bare på 200CDI motoren kamkjedet er en svakhet altså.. Dette ble forbedret på mellomfaceliften i 2012 ja. Problemet er at de gikk over til enkelt kjede, kontra forrige modell. Mener at 220CDI har dobbelt kjede på 212. 

Føler ikke 212 er en snodig bil å kjøre, tvert i mot. 204 liker jeg meget godt å kjøre, men det blir ikke helt det samme å kjøre C-klasse som E-klasse. Mangler siste bit på komfort og romslighetsfølelse innvendig. Men min 211-bil føles mindre ut en fars 212, noe den i realiteten er. Den nye C-klassen er jo nesten like stor som 211-bilene. Dette sier oss at bilene bare blir større og større. 

Skrevet
8 timer siden, sandera skrev:

Ja, det var det. Men lurer på om han har gjort det selv? Blir naturlig vis litt skeptisk. http://bimmers.no/forums/topic/809831-custom-paint-bmw-e60-530i/

Spør ham da? Du har jo bruker på det forumet du også vel? ;) hehe

"Alfa Romeo is for nice people" -J. Clarkson

Magnus Skjølsvik Svendsen

1986 Alfa Romeo 75 QV 2,5 6V Iniezione
2017 Mercedes B250e 

Skrevet

Bor du ikke rett i nærheten selv? Ser ut som han har gjort jobben selv. Ser bra ut på bildene :)

Vil si det er en god pris for 530i med en god del utstyr (hvis man klarer seg uten LCI) :) 

2008 Audi A6 Allroad - solgt

2016 BMW X5 40e

Skrevet (endret)

Nei, har flyttet.. Den er på verksted for å rette mangler etter PKK. Absolutt en god pris, men har ikke mulighet til å se på den før om to uker, og da er den garantert solgt. Tar ikke sjansen på å kjøpe usett, uansett hvor billig den er

Endret av sandera

Asbjørnsen Automobilvaskeri

Skrevet
13 minutter siden, smurf skrev:

Noen som har erfaringer med tredjegenerasjons huyndai H1? 2008->?

Har en 136hk diesel ( firmabilen min på jobb ) denne er nå på sin motor nummer 3 og spiser bremselysbrytere til frokost og bilen er bare gått 82000 km.

denne modellen er også mer elendig på vinterføre en generasjonen før, så personlig har jeg ikke mye tilgode på denne generasjonen og den blir nok solgt så fort det garantien utløper.

Mulig jeg/vi har fått en mandagsbil :) men etter hva jeg har forstått så er vel dette første generasjon som har hyundai sin egen motor?

Hadde også forrige modell som riktig nok hadde litt mindre motor, men den var det aldri noe gale med og den rundet 300000 km uten og virke sliten på noen måte.

Skrevet

Vurderer ny bil. Fant en kurant en med det utstyret jeg vil ha, men kjenner lite til den symaskinmotoren som sitter der. Bare 105 hk, men ser BSR leverer steg1 kit på 131 hk til bilen. Erfaringer rundt denne typen bil, med utstyr osv.? Er også noget skeptisk til DSG kasse og longlife olje intervaller av natur...

http://www.finn.no/86775131

2014 VW Golf stv.

• 2 weeks later...
Anders MK
Skrevet (endret)

Jeg har (dessverre), småskadet som jeg er, kjent på savnet av å kjøre Mitsu Galant en stund etter at jeg kjøpte "ny" bil for noen måneder siden. Og i dag dukket det selvfølgelig opp en på Finn.no med motoren jeg vil ha, akkurat passe kilometerstand og tilsynelatende rust- og skadefritt karosseri... eier sier at den hverken har rust eller steinsprut, og det er jo positivt. http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=87385561

Den har vært avregistrert i et år, men er tydeligvis EU-godkjent til 2018. Også er den ferdig senka... minus for kjedelig farge, mindre pen frontfanger og mindre tiltalende interiør enn i de fleste andre eksemplarer jeg har sett. Kan jo håpe at det ser bedre ut i virkeligheten, tenker å ta en tur og se. 
*Sukk*, hvorfor må jeg være så impulsiv og ubesluttsom... 

Endret av Anders MK
  • DCN Poeng 1

The more you clean, the more you’ll notice it's dirty. If you’re not careful you’ll end up polishing the inside of the tyre valves and then not wanting to use your car if it’s raining. This behaviour is called “being a concours enthusiast” and it’s very dangerous. Many “concours enthusiasts” go on to be murderers.
- Jeremy Clarkson

alexanderst
Skrevet (endret)
30.11.2016 - 9.09, OleMo skrev:

Vurderer ny bil. Fant en kurant en med det utstyret jeg vil ha, men kjenner lite til den symaskinmotoren som sitter der. Bare 105 hk, men ser BSR leverer steg1 kit på 131 hk til bilen. Erfaringer rundt denne typen bil, med utstyr osv.? Er også noget skeptisk til DSG kasse og longlife olje intervaller av natur...

http://www.finn.no/86775131

Jeg hadde ventet på én med Xenonlys med led, samt bedre seter. De lysene der er tragiske og sidestøtten i setene er helt fraværende... Hvis du er skeptisk til longlife, hadde jeg heller kjøpt en med lav km. som ikke har kjørt for lenge på samme olje, og videre selv tatt private mellomskift i tillegg til intervallene :) Motoren går greit den.

Endret av alexanderst
  • DCN Poeng 1

Skrevet
39 minutter siden, alexanderst skrev:

Jeg hadde ventet på én med Xenonlys med led, samt bedre seter. De lysene der er tragiske og sidestøtten i setene er helt fraværende... Hvis du er skeptisk til longlife, hadde jeg heller kjøpt en med lav km. som ikke har kjørt for lenge på samme olje, og videre selv tatt private mellomskift i tillegg til intervallene :) Motoren går greit den.

Kjøpte meg denne isteden😊

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=85016315&fks=85016315

• DCN Poeng 1

2014 VW Golf stv.

Skrevet

Fornuftig valg. Her har du jo alt jeg bablet om. Gratulerer med knallbil. Brodern har en lik en [emoji4]  

Takk takk [emoji4] Fikk prutet den ned i 209.000 også, så føler vel jeg gjorde en grei handel selvom innbytteprisen ikke ble så bra som jeg håpet på, men det gjør den vel sjelden. Ingen bulker eller dype riper heller, kun lette vaskeriper. Gleder meg til vårshine nå[emoji16] Og DSG VS Citroen's EMG kasse... Halloooo, her snakker vi forskjell[emoji16]

2014 VW Golf stv.

alexanderst
Skrevet
Akkurat nå, OleMo skrev:

Takk takk emoji4.png Fikk prutet den ned i 209.000 også, så føler vel jeg gjorde en grei handel selvom innbytteprisen ikke ble så bra som jeg håpet på, men det gjør den vel sjelden. Ingen bulker eller dype riper heller, kun lette vaskeriper. Gleder meg til vårshine nåemoji16.png Og DSG VS Citroen's EMG kasse... Halloooo, her snakker vi forskjellemoji16.png

Fransk automat kan vel ikke sammenliknes med tysk nei. Kjørte en Partner med halvautomat her om dagen hehe.... Fin pris det da. Vurderer du tone rutene mørkere kanskje? ;) 

Skrevet
35 minutter siden, alexanderst skrev:

Fransk automat kan vel ikke sammenliknes med tysk nei. Kjørte en Partner med halvautomat her om dagen hehe.... Fin pris det da. Vurderer du tone rutene mørkere kanskje? ;) 

Tja, kanskje, hehe. Har en liten en baki som sikkert setter pris på det. Får nok vente litt, mener jeg ga 750 per rute sist jeg gjorde det.

• DCN Poeng 1

2014 VW Golf stv.

Skrevet

Og DSG i kombinasjon med adaptiv cruisecontrol er noe jeg ikke klarer å leve uten igjen tror jeg[emoji4] Super digg å bare sette på CC og la bilen gjøre resten. Samme i kø, er jo gøy å stå i kø nå[emoji23]

2014 VW Golf stv.

alexanderst
Skrevet
59 minutter siden, OleMo skrev:

Og DSG i kombinasjon med adaptiv cruisecontrol er noe jeg ikke klarer å leve uten igjen tror jegemoji4.png Super digg å bare sette på CC og la bilen gjøre resten. Samme i kø, er jo gøy å stå i kø nåemoji23.png

Skulle gjerne hatt adaptiv cruise ja. Koster ca 20 000,- å ettermontere på min E-klasse, men er jo nesten verdt det etter jeg prøvde det for første gang. Kjører mye landevei der folk er usikre på om de skal ligge over eller under 80 :blink:

• DCN Poeng 1

Skrevet (endret)

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=85470764

Er 320i nok, eller burde jeg gå litt opp i motorstørrelse?

Vurderer også denne

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=87569160

Vil helst ha bensin, men frister litt med 3.0 diesel også

Eller denne. Gjør seg med LCI

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=84237449

Endret av sandera

Skrevet

Ikke kjøpt med Navibusiness og særlig ikke før iDrive ble oppgradert til CIC (iDrive-hjulet med flere knapper rundt, som tommelfingerregel) :)

Faceliften så fin ut :) Du får jo snakke med Jouri om han ikke savner 325ci?

2008 Audi A6 Allroad - solgt

2016 BMW X5 40e

Skrevet (endret)

Er ikke det der en Fy-Fy-motor?(N43) Snakker om bensinversjonen. Vurderte en selv men fant ut at det er en del problemer. 

Ville forsåvidt ikke ha hatt diesel på en slik bil. Det passer rett og slett ikke. 

Endret av Madas
Skrevet (endret)
9 minutter siden, TobiasW skrev:

Ikke kjøpt med Navibusiness og særlig ikke før iDrive ble oppgradert til CIC (iDrive-hjulet med flere knapper rundt, som tommelfingerregel) :)

Faceliften så fin ut :) Du får jo snakke med Jouri om han ikke savner 325ci?

Ikke mulig å få noe vettug ut av han i denne situasjonen, bare jeg nevner BMW blir han helt vill og skriker kjøøøøøp:lol: Takk for input på utstyrsfronten.

7 minutter siden, Madas skrev:

Er ikke det der en Fy-Fy-motor?(N43) Snakker om bensinversjonen. Vurderte en selv men fant ut at det er en del problemer. 

Ville forsåvidt ikke ha hatt diesel på en slik bil. Det passer rett og slett ikke. 

Mulig det, var vel en her inne som hadde så mye trøbbel at han solgte den? Husker ikke motoriseringen, men var iallfall bensin :)

Litt enig i tankegangen din om diesel, men tror dette er en fin motor. Har liksom lovet meg selv å kjøpe bensinbil nå fordi jeg har 7 minutter til jobb, men jeg er den største løftebryteren jeg kjenner, så hvem vet..

Andre alternativer er forrsten Audi A5 med TFSI motor, og der sliter jo absolutt alle med høyt oljeforbruk, så hvor mye verre kan det bli ;)

Endret av sandera

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår