Seatfr

Får ikke bilen ren :(

Har problemer med og få bilen ren som topic sier.

For en stund tilbake ble det lagt 2 lag med sheild på bilen og rett etter dette havnet bilen på verksted og der ble den stående inne i noen uker. Fikk bilen hjem og vaska den.

Ble brukt avfettinger av diverse slag som f.eks surfx, turtle og noen andre "rester" jeg hadde liggende.

skummet ned og vasket for hand. Ser bedre ut en utgangspunktet, men virker som om driten sitter langt inne i lakken da jeg ikke får dette bort. På lang avstand ser bilen ren ut, men når man kommer nærmere så er den helt grå. Orginal farge er knallgul :S

Syns dette er rart da den nesten er nybehandlet og fått voks før vinteren at det skal sette seg så skikkelig etter så kort tid.

Noe jeg kan gjøre for og få dette bort?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilder hadde vært fint.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken behandling fikk lakken før shield ble påført?

Og hvilket blandingsforhold brukte du med surfex?

Er lakken nuppete/grov hvis du tar på den etter vask?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv Prickbort på tørr bil, ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som at det er noe "verksted-fett" som ligger i lakken, jeg ville prøvd meg med:

1. Prickbort på tørr bil

2. Skumlegg med kraftig blanda såeblanding

3. Avspyling med HT

4. Skumlegg på nytt

5. Håndvask

6. Avspyling med HT

Denne vaskemetoden tar sansynlig vis livet av alt som heter LSP, med det er lite å tenke på så lenge man får bilen ren igjen.

Er det fortsatt "møkk" i lakken etter denne behandlinger må du nesten gå på med clay for å se om dette tar det, prøv med en mild en for å unngå merker med annet du har lyst til å gå over med en runde finpolering..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville slengt inn Surfex HD i sterk blanding (1:1-1:3) som steg 1.1 der, kanskje også en runde med IronX for sikkerhets skyld for å få vekk eventuelle metallpartikler på/i lakken.

En så brutal Surfex-blanding tar så å si alt av LSP og andre uhumskheter som henger på lakken.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan ikke være så enkelt som oksydert lakk? Om det er gul SS lakk så er denne fæl til å oksydere og får en grå "hinne" over lakken.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var det jeg tenkte på også. Det kan ikke være at verkstedet har brukt noe avfetting eller noe som har fjernet evt oljer/fillere fra lakken og dermed gjort den "matt" igjen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var det jeg tenkte på også. Det kan ikke være at verkstedet har brukt noe avfetting eller noe som har fjernet evt oljer/fillere fra lakken og dermed gjort den "matt" igjen?

Den tanken slo meg ikke en gang, men har selv erfart at SS-lakk oksiderer lett med noen avfettinger, spesiellt alkaiske, noe jeg fikk se "live" sist jeg vaska bilen til dama desverre :(

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe av det samme her i dag, la på surfex 1:20 - så skum.. Kjente når jeg skulle begynne med berøring at den enda var ganske ru på dørsidene og bak luke... Kjørte inn bil å tørka den med varmekanon, påførte prickbort - surfex - skum - ht...

Fin som snus og klar til vask :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe av det samme her i dag, la på surfex 1:20 - så skum.. Kjente når jeg skulle begynne med berøring at den enda var ganske ru på dørsidene og bak luke... Kjørte inn bil å tørka den med varmekanon, påførte prickbort - surfex - skum - ht...

Fin som snus og klar til vask :)

Hadde samme problem med golfen til kjærringa etter vi ble sammen, alltså "ru" lakk. Lakken kjentes rett å slett ut som sandpapir. Denne hadde nok ikke sett avfetting siden den var ny. Ble nødt til å gå på med clay og clayen ble helt svart bare etter få paneler

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager treg respons. Har prøvd og få tatt bilde av det men fikk ikke noen bra bilder siden jeg bare har kamera på mobilen.

Er ikke SS lakk på denne. Bilen er som dere nevner helt ru langs sidene. Ser ut som jeg må få kjøpt prikbort for og få dette bort.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En aggressiv clay kan også være god å ha i bakhånd ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En aggressiv clay kan også være god å ha i bakhånd ;)

da må det til med litt mer arbeid også etterpå en bare vask... etter en runde med aggresiv clay kommer du nok ikke unna en polering og ny lsp... men det er jo bare kosejobb :wub:
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

da må det til med litt mer arbeid også etterpå en bare vask... etter en runde med aggresiv clay kommer du nok ikke unna en polering og ny lsp... men det er jo bare kosejobb :wub:

Kommer ikke unna polering samme hvilken clay man bruker spør du meg. Men som sakt, det er jo bare kos ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en del clay på lager ja. Men hadde håpet på og få den renest mulig uten og bruke dette da jeg ikke har tilgang på garage på en liten stund :( så får ikke polert noe enda.

Har også gått til innkjøp av:

-Såpe

-Prickbort

-Iron-x

-Clay lube

Og diverse andre småting så gleder meg til og ta en liten shine av bilen både inni og utvendig igjen så fort været tillater dette.

Takker for alle svar dette er et supert forum.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive