Are G

Hva kan man kalle fullt servicehefte?

25 innlegg i emnet

Er det flere enn meg som blir provosert av slike smartinger?

"God historikk / servicehefte"

http://www.finn.no/f...nnkode=32561008

08_-1005134099_xl.jpg

Det er altså 90 000 km og 6 år mellom to siste service, i tillegg var siste service et oljeskift..

Dette er et eksempel på en trend som synes veldig vanlig.

Veldig mange tar en service etter 5-6 år med misbruk av bilen og så selger bilen med "komplett hefte" el.

Hva mener dere om dette? Heldigvis for min del ser jeg fort igjennom dette men jeg kan se for meg at f.eks. mora mi hadde aldri åpna serviceboka og tatt det for god fisk at "fullt servicehefte" betyr at det er tatt hver enkelt service som det skal være etter spesifikasjonene fra produsenten.

Endret av Are G
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan si meg enig i misnøyen der Are!

Fullt servicehefte kan vel defineres som at det er fulgt etter anbefalte intervaller, om ikke hyppigere. Selv tar jeg alltid olje og filtre minst en gang i året, ofte vår og høst for kosens skyld, samt følger "ettersyn" etter intervaller så langt jeg klarer. Kan dette anses som at servicer er fulgt opp? Personlig mener jeg det. Jeg bytter alt av slitedeler selv, men setter bort reparasjoner utover dette..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fullt servicehefte betyr at alle servicer satt opp ihht fabrikantens intervaller er fulgt ca på angitt km-punkt, at disse er kvittert og stemplet i serviceheftet. Trenger ikke nødvendigvis være tatt hos merkeverksted, men de må være tatt når de skal.

(I mitt hode, hvertfall)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På en så gammel bil teller kun tre ting; tillstand, tilstand og tilstand.

Jeg synes denne annonsen dokumenterte mer enn mange andre 12 år gamle biler. Han skriver jo bevisst ikke "komplett servicehefte". Kvitteringer på utført arbeid og deler holder lenge på en gammel bil, mener nå jeg.

Jeg tar olje- og filterskift selv. Knipser et par bilder med dagens avis som dokumentasjon, og tar vare på kvitteringer på deler til vedlikehold.

Når bilen er "syk", eller viser tegn på slitasje jeg ikke fikser selv, sendes den på verksted. All dokumentasjon derfra følger selvsagt også bilen.

Jeg har solgt mine biler kjapt, den siste på 12 timer, til en grei pris. Ingen problemer med å inngi tillit under salg uten servicehefte, hvis bilen er i orden. Den første som har møtt opp og prøvd bilen, har kjøpt, hver gang.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt off-topic, men jeg skal nå snart ta første oljeskift på Audien som jeg tar selv. Har i fra før komplett servicehefte.

Jeg har
da
vurdert om jeg skal skrive i serviceheftet selv, litt for egenkontroll og litt for videresalg.

Men hvordan ville dere reagert om dere kom å så på en bil hos en totalt ukjent der alle oljeskift de siste årene var fyllt ut av eier selv?
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt off-topic, men jeg skal nå snart ta første oljeskift på Audien som jeg tar selv. Har i fra før komplett servicehefte.

Jeg har
da
vurdert om jeg skal skrive i serviceheftet selv, litt for egenkontroll og litt for videresalg.

Men hvordan ville dere reagert om dere kom å så på en bil hos en totalt ukjent der alle oljeskift de siste årene var fyllt ut av eier selv?

Min nissan har et eget valg i service-boka under de forskjellige servicene, "Gjør det selv". Jeg tolker det i hvertfall slik at det må være positivt at eieren har notert ned hver gang han har byttet olje, filter, plugger osv selv. Det er selvfølgelig ikke en garanti for at det er gjort en dritt, men sammen med kvittering for delene så er det pluss i min bok i hvertfall.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ØHN: dette er langt fra det værste jeg har sett og kun ment som en illustrasjon og problemet er ikke denne bilen spesielt.

Men jeg er ikke overrasket om denne blir solgt til en smarting som kjører den 30000 km og legger den ut igjen med "Strøøøøken, komplett servicehefte!!!!" uten å ha gjort mer enn å fylle tanken.

Jeg har delte meninger ang å fylle selv i heftet men det er vel greit så lenge alt dokumenteres. Kvittering på olje og filter hjelper godt :) ser jo penere ut i boka også.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved oljeskift dokumenterer jeg som jeg sa i forrige innlegg. I serviceheftet legger jeg ved en lapp hver gang med detaljer om hva som er gjort, dato, km. stand etc. Jeg skriver ikke noe, jeg fester heller lappene med binders i heftet.

Ved salg kan jeg svare i detalj på hvordan eget vedlikehold er utført. At jeg f. eks bytter alle O-ringer til oljefilterinnsatsen, og setter inn de nye pakningene med ren olje før montering.

Jeg er rimelig sikker på at mine oljeskift er mer skånsomme for motoren enn den metoden merkeverksted/verksted bruker. Jeg rengjør grundig, og ikke minst dynker det nye tørre oljefilteret med ren olje, så det er mettet før oppstart. Det tviler jeg på at de gidder på verksted.

Og hva er så vitsen med det? Ved første oppstart etter skifte unngår man at motoren har 0 oljetrykk og ikke får smøring de første 10-15 sekundene.

Ellers må jeg bare si at det kanskje gis litt ufortjent mye tillit til merkeverksteder/verksteder generelt.

Et stempel i servicehefte fra verksted er ikke 100% garanti for at noe som helst er gjort det heller. Hvordan VET man at oljer, filtre etc ble skiftet? Det er ikke bestandig så lett å etterprøve slikt arbeid, særlig ikke flere år senere.

En annen ting er at oljeskift og annet rutinearbeid, gjerne blir gitt til en fersk, kanskje umoden, lærling. Han vil heller leke bajas med kompisen i verkstedet, og driter totalt i din bil. Jeg tviler sterk på at de er like nøye med alt som bileier, og enkelte veit nok heller lite om flytgrenser på metall og fornuftig tiltrekkingsmoment. De skrur og herper det som er av bolthoder.

Det er sannsynligvis akkurat det samme med de "proffe" verkstedene som det er med de "proffe" bilpleiesenterene. "Entusiasten", er den jeg satser mine kort på i hvert fall, enten ahn driver med mekking eller gnukking. ;)

"The devil is in the details", og det gjelder for en detailer, enten det er snakk om lakk eller oljeskift

:thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved oljeskift dokumenterer jeg som jeg sa i forrige innlegg. I serviceheftet legger jeg ved en lapp hver gang med detaljer om hva som er gjort, dato, km. stand etc. Jeg skriver ikke noe, jeg fester heller lappene med binders i heftet.

Ved salg kan jeg svare i detalj på hvordan eget vedlikehold er utført. At jeg f. eks bytter alle O-ringer til oljefilterinnsatsen, og setter inn de nye pakningene med ren olje før montering.

Jeg er rimelig sikker på at mine oljeskift er mer skånsomme for motoren enn den metoden merkeverksted/verksted bruker. Jeg rengjør grundig, og ikke minst dynker det nye tørre oljefilteret med ren olje, så det er mettet før oppstart. Det tviler jeg på at de gidder på verksted.

Og hva er så vitsen med det? Ved første oppstart etter skifte unngår man at motoren har 0 oljetrykk og ikke får smøring de første 10-15 sekundene.

Ellers må jeg bare si at det kanskje gis litt ufortjent mye tillit til merkeverksteder/verksteder generelt.

Et stempel i servicehefte fra verksted er ikke 100% garanti for at noe som helst er gjort det heller. Hvordan VET man at oljer, filtre etc ble skiftet? Det er ikke bestandig så lett å etterprøve slikt arbeid, særlig ikke flere år senere.

En annen ting er at oljeskift og annet rutinearbeid, gjerne blir gitt til en fersk, kanskje umoden, lærling. Han vil heller leke bajas med kompisen i verkstedet, og driter totalt i din bil. Jeg tviler sterk på at de er like nøye med alt som bileier, og enkelte veit nok heller lite om flytgrenser på metall og fornuftig tiltrekkingsmoment. De skrur og herper det som er av bolthoder.

Det er sannsynligvis akkurat det samme med de "proffe" verkstedene som det er med de "proffe" bilpleiesenterene. "Entusiasten", er den jeg satser mine kort på i hvert fall, enten ahn driver med mekking eller gnukking. ;)

"The devil is in the details", og det gjelder for en detailer, enten det er snakk om lakk eller oljeskift

:thumbup:

Må hive meg på dine argumenter rundt service på merkeverksteder Øyvind!

Med mindre man vet at det er en grundig og muligens erfaren mekaniker som tar jobben, har jeg ikke selv stor tillit til merkeverkstedene. Pollen/kupéfilter er ofte et oversett element og det er ikke sjelden man finner små kolonier med dyr og en egen liten fauna inni der.

Selv bruker jeg samme fremgangsmåte hva gjelder smøring/bytting av o-ring, samt metning av filter, men kjører ALLTID en runde med innvendig motorvask før jeg tapper den gamle olja. Da løsner smuss og dritt fra innsiden som tømmes ut før overnevnte metode gjennomføres og ny olje fylles på.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Are: Vurderer du virkelig en latt 2.4 automat? Tørst er denne og..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hørt mye om 2.4Q, både at det er en meget sprek og god bil, og at det er lat og tørst så jeg vet ikke helt hva jeg skal tro :D

Men jeg har autosøk på finn og ser på alle A6q og MB 4matic som kommer ut.

Kona har lyst på stasjonsvogn og 4x4 er jo alltid kjekt, ikke at vi har hatt noe snø i år ennå men... :)

Har egentlig lyst på S6 4.2 eller E 430 4matic men er nok litt over mitt budsjett i dag, så må ta det på sikt.

Burde vel satse på A6 1.8tq for å være fornuftig men....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fult service hefte er hvis bilen har vært til alle servicer som gjelder for km og dato, er det noe annet har bilen ikke fullt service hefte. Er ikke noe å diskutere engang.

Egen tekst f.eks olje/filter 10.5/-11 er ikke verdt noe annet enn at du selv vet det er gjort.

Nå tenker jeg på vidrere salg av en bil, jeg liker best å gjøre det ordentlig selv!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner at du reagerer Are.

Jeg tar hvertfall hovedservice på et dedikért verksted jeg stoler på (ikke nødvendigvis merkeverksted), også gjør jeg "mellom-service" selv (bytte av olje og filter hovedsaklig), og noterer det ned i serviceheftet med en kort beskrivelse, dato og nøyaktig kilometerstand. Synes det er troverdig nok, og om en eventuell kjøper ikke vil tro meg så får det bare være opp til han/hun. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leveres bilen til noen en stoler 100% på eller en tar det selv,. Skriver i servichefte her hva jeg har gjort og når jeg gjorde det.. Litt for egen del, og litt for de som eventulet skal handle bilen.

Mange gjør en mer nøye jobb selv en et verksted gjør. Har flere erfaringer der etterhvert på slett verksted jobb.. så for min del så teller tilstanden på bilen og litt entusiasmen på eier

Gjør mer og mer selv her på biler for å være sikker på at det er skikkelig gjort, det trenger ikke bety at alle biler som er "selvskrudd" er prima, men ser en på tilstanden på bilen (detaljene,- bremsekalipter, interiøret, motorommet, pedaler etc) der mange slurver, så får en et inntrykk av bilholdet generelt. Alle kan få ren bil, men ikke alle tar dreneringsteder, underside dører mm før du skal se bilen..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Må hive meg på dine argumenter rundt service på merkeverksteder Øyvind! Med mindre man vet at det er en grundig og muligens erfaren mekaniker som tar jobben, har jeg ikke selv stor tillit til merkeverkstedene. Pollen/kupéfilter er ofte et oversett element og det er ikke sjelden man finner små kolonier med dyr og en egen liten fauna inni der. Selv bruker jeg samme fremgangsmåte hva gjelder smøring/bytting av o-ring, samt metning av filter, men kjører ALLTID en runde med innvendig motorvask før jeg tapper den gamle olja. Da løsner smuss og dritt fra innsiden som tømmes ut før overnevnte metode gjennomføres og ny olje fylles på.

Hva produkt bruker du til innvendig motorvask og hvordan fremgangsmåte har du ihht denne jobben?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang. tillit til merkeverksted. Fikk akkurat bekreftet 6 500 inn på konto som tilbakebetalt service på MC.

Servicen ble utført i Juni. Et par uker etter oppdager jeg oljesøl. Etter litt demontering av tank med mer oppdager jeg veivhusventilasjon som ikke er tilkoblet, sensor slanger som er røket rett av, oppskrapte deksler, ledninger med gnage skade, deksel som har sprukket og bakbrems de aldri klarte å fikse. Etter rengjøring og midlertidig fiksing av dette går resten av sesongen som normalt men når jeg så oppdaget at radiator var skrudd fast med bolter som ikke var entret rett og presset ned med makt her før jul sprakk det for meg. Etter utskjelling pr mail og dårlig skjulte trusler med ftu returnerte de mesteparten av beløpet for jobben. Nå må jeg sjekke ventiler selv da jeg ikke stoler på de surrehuene.

De har gjort opp for seg og har ellers et godt rykte så noe navn får dere ikke.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

At jeg f. eks bytter alle O-ringer til oljefilterinnsatsen, og setter inn de nye pakningene med ren olje før montering.

Kan seff ikke snakke på vegne av alle merke verksteder, men den gangen jeg jobbet som bilmekaniker for et Opel verksted i Oslo, var dette en selvfølge. Jeg fylte også opp de gode gamle oljefilter "boksene" med ny olje før montering, nettopp for å få oljetrykk så hurtig som mulig etter oppstart.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis eg kun skal gå etter topic her så er det som nevnt noen gange over her at et "fullt servicehefte" betyr at alle servicer er utført til rett tid hos et godkjent verksted. Men som andre også har nevnt, selvgjort er ofte vel så bra, men ikke alltid like godt dokumentert.

OT: Har nettopp utført toppakningbytte, bytte av ventiltetninger og sliping av ventilseter på en e36 BMW 320... med vanos... ikke en jobb eg hadde tatt på meg igjen. Men servicer tar eg stort sett selv. Når biler eg har selges står står det godt vedlikeholdt i annonsen, det er egentlig godt nok.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle servicer innenfor rett intervall/tid er det jeg kaller full service bok, det jeg tar utenom skriver jeg opp i egen servicebok og sparer på kvitteringer på det jeg har kjøpt..om jeg får penga igjen for dette er vel tvilsomt men JEG har det bedre med meg selv..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter å ha irritert meg blå og gul på dette i lang tid (ser vel snart ut som et svensk flagg...) så tenkte jeg blåse ut litt mer i tråden her :D

Denne er også fin:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=34585132

Mellom i dag og 2001 har det vært _en_ inspeksjon i 2004 og 2 oljeskift (2010+2011).

Dette er da i løpet av 150 000 km og 11 år.

Dette kaller selger for "alle servicer fulgt opp".

Jeg lurer på om det er slik som gjør at tilsynelatende aldri får solgt min bil.. Er altfor ærlig og skryter ikke bilen opp i skyene slik som andre tilsynelatende gjør...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive