Franko

VEGSALT

59 innlegg i emnet

Hva mener medlemmene om VEGSALTING

Personlig synes jeg det er svineri fra start til mål.

Bilen ruster som fanken, jeg blir gal av all vaskingen om vinteren, og miljøet lider.

Synspunkter?

Hvor ofte spyles bilen for salt, og klarer voksen å hindre rust på lakken?

Bremser og understell råtner jo fort opp av dette svinemiddelet

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror at all ugangen det skaper sparer en del liv om vinteren.

Kan si hva en vil men til 7 og sist er det nok greit med salt.

Kan jo selvfølgelig være andre bedre alternativer, men fri flyt av is vil bli et stort problem.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mener at dersom veisalting skal være tillatt, så kan piggdekk forbys (slik som i de fleste andre land i Europa). Dersom salt brukes, blir veien bar, å piggdekk unødvendig (på hovedveiene).

MEN

Jeg mener heller at piggdekk skal være lov, men at salting skal være kun ved visse tilfeller. Her jeg bor blir riksveien saltet så snart det er antydninger til frost ute. I tillegg til dette så tror jeg at salting kan lage en "falsk" trygghet, slik at man blir vandt til å ferdes på trygge veier, selv om det er minusgrader. Så snart veien ikke er saltet lengre er veien glatt.

Hadde veiene vært dekket med litt snø (nybrøytet) hadde folk vært oppmerksom på at veien var glatt, og dermed kjørt etter forholdene.

Edit: Men tror dette varierer fra fylke til fylke.

Endret av Meringdal
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde folk hatt den minste peiling på hvordan man ratter bil på skikkelig vinterføre hadde vi ikke hatt dette problemet. Så som så allt for mange ganger før så må de "sterke" bukke under til fordel for de "svake"....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I fjor ble det pumpet ut nesten 300.000 tonn med saltsuppe i Oslo-området, og da med litt annet innhold enn tidligere - våte veier ned til 12-15 minus var resultatet. Hvilke miljø-konsekvenser dette har tør jeg ikke tenke på, men at beplantning / trær etc langsmed disse salt-stiene dauer fortere enn man rekker å plante nytt er hevet over enhver tvil. Men akkurat dette er det merkelig stille om fra miljøkrigere rundt omkring.....

Jeg er prinsipielt imot salting - folk får lære seg å mestre forholdene. Dessuten er det rene kjelkeføret når man kommer over fra saltede veier og over på usaltede - det er et par kryss ute der jeg bor hvor bl.a vikeplikt-skilt blir kjørt ned omtrent hver eneste dag.

Nei, skal man strø på noe så får man eventuelt gjøre som svenskene - de har en helt annen blanding som kjøres ut (oppvarmet sand / smågrus?).

Nei til salting fra meg ihvertfall

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes at saltingen bare er tull på dager hvor det er -3 og nedover hvor det daler ned flott fin puddersnø. Dette er jo somregel enkelt å brøyte vekk for brøytemannskapene også, slik at veiene blir bare :)

Istedenfor så skal "brøytemannskapene" kjøre på med salt slik at det istedenfor blir slapsete og sølete. Hadde de kun brøytet veiene når det var en viss temp så hadde nok det gjort mye med trafikkbildet.

Og da kan de heller salte når det ligger på rundt nullpunktet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Smaken er som baken, altså helt rævva(eller delt, som noen velger å si), og jeg støtter faktisk strøsand. Ja det gir en kollosal økning i steinsprut, men jeg syns det gir en rekke fordeler:

1: kvaliteten på asfalten blir ikke like mye forringet(salt tærer veldig på oljene i asfaltblandingen) -slipper hyppig asfaltering,

2: man får kjøre på "vinterveier"(forutsatt nok snø!) noe som gjør at man ikke får så mye telehiv siden snøen isolerer, kontra bar asfalt,

3: vi sparer en helt mengde med spylervæske siden saltlake fester seg som en magnet til frontvinduet,

4: biler ruster ikke så fort/mye som ved salting iforhold til strøsand.

5: Miljø miljø miljø osv

En liten forutsettning etter min mening, så må jo folk bare lære seg å kjøre offensivt i trafikken -NB Det er en annen diskusjon!! ;)

-Akkurat den teorien med telehivet og sånn er bare noe jeg mener etter egen forskning, men jeg har ikke fått andre synspunkter på det. Så klart er det bare salt som nytter når føret er lik null og underkjølt, da er ikke sand mye å skryte av. Men når jeg sist vinter ser vegvedlikeholdet salte veiene ved 8 minusgrader og sol, da skurrer det litt....

Endret av Roy Inge
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I løpet av den siste måneden har jeg kjørt like bak "saltbilen" i 5 plussgrader og regn, og i 5 minus og tørr fin snø, hva man burde mene om sånt er vel strengt tatt ikke nødvendig å si engang...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her i Bergen salter de helt ned mot -20! Trodde ikke mine egne øyne da den drittbilen fòr forbi. Det ble jo speilglatt etter han, og det er jo helt høl i hue!

Ringte da til Statens Vegvesen for å spørre hva i heite de drev på med - og fikk til svar at det var vanlig praksis. Skjønner meg ikke på de...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Saltet virker bare ned til noen få minusgrader,.Blir det kaldere så mister saltet sin virkning.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Saltbøssen var en tur forbi her i halv fire-tiden i natt og saltet i -7 og gjorde det enda glattere... hvis de hadde sett på værmeldingen kunne de spart seg den turen, for nå er det +8 og regn (og masse saltsøl i veien). Idioter.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mitt største problem med veisaltingen er at det virker å være styrt av byråkrater som bor i sentrumsområder og derfor sjeldent kjører bil. Jeg har en stor mistanke om at det eneste som styrer saltingen er økonomi. Hver avdeling/underleverandør er nødt til å bruke opp kvoten sin (eller mer) slik at de er sikret like mye, eller mere, penger neste år.

Dette blandet med total inkompetanse er eneste forklaringen på at det saltes i tide og (som regel) utide.

Andelen 2-hjulstrekkere med piggdekk må øke dersom saltingen fortsetter. Snart er det ikke mulig å ta løs i rundkjøringer og veikryss etter at saltbilene har vært ute.

Endret av Aleksander Ødegård
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror at all ugangen det skaper sparer en del liv om vinteren.

Kan si hva en vil men til 7 og sist er det nok greit med salt.

Kan jo selvfølgelig være andre bedre alternativer, men fri flyt av is vil bli et stort problem.

Nja, på salta veger viser statistikken at folk kjører generellt fortere, da vegen er bar, høyere fart betyr høyere risiko.

Hadde folk kunnet å kjøre på skikkelig godt gammeldags vinterføre ville dette vært mye bedre, merker dette selv for tiden da jeg ikke har vært borti saltasuppa med bilen min på nesten 3 uker, sitter som støpt på snøføret, mens da jeg stadig vekk kjørte på dette saltet som skal spare liv så merka jeg fort at grepet på snø ble drastisk redusert etter en tur utte i lakene..

Jeg er totalt imot vegsalting, de dagene vinteren byr på såpass utfordringer at det blir såpeglatt pga is så har vi sand og muligheten for å kjøre litt saktere.

Mine punkter imot vegsalting er:

1. Salting legger igjen en slags film på dekkene som gjør at dekkene får drastisk mye dårligere egenskaper på snø og is når du kjører vekk fra saltavegen.

2. Salting dreper så å si asfalt, ett eksempell er nye E6 inn mot Steinkjer, der ble det lagt asfalt utpå sensommeren, når våren kom var asfalten såpass dårlig at mesta var ute og lappa både her og der.

3. Salting fjerner snøen som isolerer, slik at når det er grisekaldt ute så vil man mye lettere få telehiv, og dermed sprekker og hull i vegen.

4. Folk holder generellt høyere fart på salta veger, selv om det kan være like glatt, om ikke glattere enn om vegen hadde vært dekket av snø.

5. Blir det for glatt så har vi alltids sand i forskjellige grovheter.

6. Salting hjelper oss å ruste bilene våres...

7. Salt er hardt for LSP(denne måtte bare bli med her inne)

Det gjør ikke noe om det norske folk lærer seg å kjøre på skikkelig vinterføre, vi bor tross alt i ett jævla vinterland...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja, på salta veger viser statistikken at folk kjører generellt fortere, da vegen er bar, høyere fart betyr høyere risiko.

Hadde folk kunnet å kjøre på skikkelig godt gammeldags vinterføre ville dette vært mye bedre, merker dette selv for tiden da jeg ikke har vært borti saltasuppa med bilen min på nesten 3 uker, sitter som støpt på snøføret, mens da jeg stadig vekk kjørte på dette saltet som skal spare liv så merka jeg fort at grepet på snø ble drastisk redusert etter en tur utte i lakene..

Jeg er totalt imot vegsalting, de dagene vinteren byr på såpass utfordringer at det blir såpeglatt pga is så har vi sand og muligheten for å kjøre litt saktere.

Mine punkter imot vegsalting er:

1. Salting legger igjen en slags film på dekkene som gjør at dekkene får drastisk mye dårligere egenskaper på snø og is når du kjører vekk fra saltavegen.

2. Salting dreper så å si asfalt, ett eksempell er nye E6 inn mot Steinkjer, der ble det lagt asfalt utpå sensommeren, når våren kom var asfalten såpass dårlig at mesta var ute og lappa både her og der.

3. Salting fjerner snøen som isolerer, slik at når det er grisekaldt ute så vil man mye lettere få telehiv, og dermed sprekker og hull i vegen.

4. Folk holder generellt høyere fart på salta veger, selv om det kan være like glatt, om ikke glattere enn om vegen hadde vært dekket av snø.

5. Blir det for glatt så har vi alltids sand i forskjellige grovheter.

6. Salting hjelper oss å ruste bilene våres...

7. Salt er hardt for LSP(denne måtte bare bli med her inne)

Det gjør ikke noe om det norske folk lærer seg å kjøre på skikkelig vinterføre, vi bor tross alt i ett jævla vinterland...

Veldig enig i det du fremsier her!

Særlig den aller siste setningen - om at folk ikke har vett til å kjøre på vinterføre! Det virker som vinter og snø kommer like forbaska overraskende på folk hvert år! Forbanna tullinger som ikke klarer å legge seg på minne fra år til år hvordan bil på glattere underlag enn asfalt fungerer!! Dette gjelder i særlig grad i storbyer og umiddelbar nærhet av disse - spesielt Oslo og Bergen! Blir like imponert, i negativ forstand, hvert år over hvor mange idioter som ikke evner å få på vinterdekk! Skulle jo vært gapestokk på nærmeste torg for sånne... :mad:

Puh..dagens edder og galle...og OT for den del! :)

Endret av Skovdahl
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Saltet virker bare ned til noen få minusgrader,.Blir det kaldere så mister saltet sin virkning.

Ikke den nye magnesiumklorid-blandingen de kjører på indre Østlandet. Våte veier ned til ca 12 minus her forrige vinter. Sjuke saker...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke nekte for at de bruker annen type salt rundt om i landet etter behov,men hadde meg en lengre prat om dette med svigerfar som har vært oppsynsmann i hele nordfjord i mange år og det var han som fortalte dette om det saltet som vi bruker her på denne kanten av landet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eneste grunnen til at det benyttes drittsalting er PENGER. Det finnes bedre alternativer som smelter snø i samme temperaturer, ja tom. lavere, enn salt. Dette er avanserte kjemiske løsninger som brukes bl.a. i Danmark.

Dette er selvsagt for dyrt for vesle, fattige Gnore. Vi betaler jo knapt for å bruke de gode veiene i landet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer nok det ja - "vanlig" salting holder ned til minus 3-4. Var noen artikler om dette greiene de pøser ut rundt omkring her, uten at jeg finner de her nå på stående fot. Merkbar økning i knekte / nedrusta bremseskiver de siste par årene også. Var en 1 år gammel Rav4 som knakk begge skivene foran under hard nedbremsing, og det ble konkludert med "ikke fabrikasjonsfeil, men kraftig korrosjon pga lokal salting". Morsomme saker å tenke på - hvis man en dag virkelig trenger å stå på bremsene så knekker de pga salt-dævelskapen.... Nå skal det sies at en DCN'er nok er litt over gjennomsnittlig nøye med rengjøring / spyling der også, så er ikke spesielt bekymret på egne vegne. Men vi tilhører en relativt snever gruppe, så hvor mange biler som kjører rundt her med bremsesystem som ikke tåler kraftig bruk når det evt. trengs..... Huff og huff...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hater salt. Savner Nord norge hvor man kunne kjøre på fine snødekte veier på vinteren. Men går vel ikke bare å slutte å salte her nede. Da de fleste her ikke kan kjøre på ordentlige vinterveier :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eneste grunnen til at det benyttes drittsalting er PENGER. Det finnes bedre alternativer som smelter snø i samme temperaturer, ja tom. lavere, enn salt. Dette er avanserte kjemiske løsninger som brukes bl.a. i Danmark.

Dette er selvsagt for dyrt for vesle, fattige Gnore. Vi betaler jo knapt for å bruke de gode veiene i landet.

I Sverige gjorde de som i Danmark og prøvde ut diverse blandinger med sukker osv, det viste seg å være ganske skummelt da elg er veldig glad i søtt og sto støtt å stadig å slikka vegbanen, man kan jo tenke seg til hva som skjedde da :P

I Sveits derimot bruker de grov treflis fra en spesiell tretype de har der nede som skaper friksjon mot det meste, ifølge Discovery Channel var friksjonen opp imot like god som våt asfalt..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive