Christer

Bøtteløs vask med ONR

Kom over en tankevekker av en tråd på DW angående bøtteløs vask med Optimum No Rinse.

Det hele vokste ut fra funksjonshemming og å ikke være i stand til å drasse på bøtter med vaskevann frem og tilbake, og forfatteren av tråden har gjort dette til en kunstform der han kun bruker en sprayflaske med utblandet ONR og mikrofiberkluter, selv for vask av felger og vintervask.

Noen her som har prøvd? Noen som har baller nok til å prøve? :)

Tråden i sin helhet på DW.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker OOC (Optimum Opti Clean) til dette her i gården...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man kan vel ikke begynne med ONR når bilen er skikkelig vinterskitten? Man drar jo skitten utover, det som ikke blir løst opp.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En god avspyling på nærmeste selvvask før man kjører forsiktig hjem og inn i garasjen for ONR vask er metoden jeg kommer til å bruke. Men vil nok bruke to bøtter med ONR i den ene. Er så heldig at nærmeste selvvask er 400 meter unna....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer ikke unna en runde i selvvasken først med en god avfetting eller to for å få av salt og trafikkfilm nå om vinteren. Om sommeren blir det en runde med (såpepålegging og) avspyling først om det har regnet eller det er mye sand el. på lakken. Jeg bruker kortere tid på vanlig ONR vask (1 bøtte) enn OOC vask hvis bilen ikke er spylt av først.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

vil ikke påstå at den bilen der matcher vinterskitten bil her til lands da.... kommer nok ikke til å gjøre det der annet enn om jeg skal fjerne støv fra bilen........

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mannen det er snakk om nevnte selv at metoden ikke takler salt særlig bra. Jeg har sett bilder av bilen hans etter noen mnd og det var en del lette swirls der, så om man ikke er funksjonshemmet så vil jeg anbefale å bruke en bøtte.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer ikke unna en runde i selvvasken først med en god avfetting eller to for å få av salt og trafikkfilm nå om vinteren. Om sommeren blir det en runde med (såpepålegging og) avspyling først om det har regnet eller det er mye sand el. på lakken. Jeg bruker kortere tid på vanlig ONR vask (1 bøtte) enn OOC vask hvis bilen ikke er spylt av først.

Hva legger du i OOC vask?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK, høres ikke trygt ut om det er mer enn støv på bilen syns jeg, men kanskje veldig godt egnet til akkurat slikt vedlikehold. Er det et produkt som er vel verdt å ha tilgang til?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For meg er det det.

Jeg bruker OOC som en slags ekstra trygg QD etter å ha spylt av bilen med eller uten såpe (primært om sommeren). Jeg tørker som regel over med en ordentlig QD (OID=Optimum Instant Detailer) etterpå. Har prøvd den rett på lett skitten/støvet bil også, men det tar for lang tid ift ONR vask, samt det ligger igjen mer støv i kriker og kroker ift ONR vask. Er veldig fin å ha til spot-vasking av panel syns jeg.

Endret av madskh
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mannen det er snakk om nevnte selv at metoden ikke takler salt særlig bra. Jeg har sett bilder av bilen hans etter noen mnd og det var en del lette swirls der, så om man ikke er funksjonshemmet så vil jeg anbefale å bruke en bøtte.

Etter 3 år med dette vaskeregimet har han mindre swirls på bilen sin enn jeg har på min, og da har han bare gnikket litt med gTechniq P1 på håndpad, aldri maskin. Så det ser jo ut til å funke veldig bra hvis man gjør det riktig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive